AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Noen her som har klaustrofobi å som har tatt MR? Hvordan gikk det? Jeg får panikk bare tanken på det,å nå må jeg snart gjennom det. Anonymkode: 68044...9f5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Min mor har fått tildelt beroligende i forkant, og da har hun klart å gjennomføre. Forhør deg med legen din om det er mulig for deg. Anonymkode: eb60b...e4b
Arkana Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Si i fra at du er engstelig og har klaustrofobi, så kan de ta hensyn til deg. De er vant til at folk synes det er skummelt så ikke vær redd for å si det. Du kan få noen med deg i rommet eller de kan ta pauser underveis. Du kan få ørepropper (det er bråkete i maskinen, en slags bankelyd) eller øretelefoner med musikk. De kan se deg og snakke med deg underveis og du får en knapp du kan trykke på hvis du må ut. De aller fleste, også de med klaustrofobi, klarer å gjennomføre. Det kan være godt å vite. Det viktigste er at du sier i fra slik at de vet om det, det gjør deg også tryggere på at du blir ivaretatt. Pust rolig og husk at det snart er over.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Mitt tips er å lukke øynene før du blir trillet inn i trommelen. Hold de lukket hele tiden, og prøv å tenk på noe annet. Jeg hadde først øyene åpne når de trillet meg inn og fikk faktisk såpass panikk at vi måtte prøve på nytt(jeg er egentlig ikke redd for noe særlig, og har aldri panikk🤷♀️) Anonymkode: caedc...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Nå har ikke jeg ekstrem klaustrofobi, men var ganske stresset av tanken på MR, fordi jeg ikke bare kunne gå ut når jeg ville. Det er problemet for meg når det kommer til trange steder. Men jeg sovnet faktisk inni der. Var stup trøtt den dagen, og den lyden inni der bysset meg i søvn. Det en gjentagende dunke lyd 😅🙈 Anonymkode: d5c4b...000
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Jeg ble tatt bilde av i nakken og fikk hodet låst fast i et slags bur, men som noen sa over, lukk øya og tenk på noe annet. Anonymkode: a298e...075 1
Honkaponka Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Ja, mange ganger. Jeg jobber også med MR. Det er viktig at du vet at radiografer har som oftest veldig god tålmodighet. Snakk med de, og vit at du alltid er helt trygg. Ja, det er ikke god plass i en MR maskin, men uansett så kan du bli kjørt raskt ut hvis det blir krise. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Ja og det gikk helt greit. Mer plass enn jeg så for meg og åpent bak. Anonymkode: 8a75c...9ac
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 Ja men kun i den på bryn, helt uaktuelt i vanlig mr maskin samme hvor mye dop jeg får Anonymkode: 909d0...4d5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja men kun i den på bryn, helt uaktuelt i vanlig mr maskin samme hvor mye dop jeg får Anonymkode: 909d0...4d5 Skal ta MR av både nakke og hodet så må da bruke vanlig maskin. Kjenner jo at jeg begynner å puste fortere bare tanken på å det. Anonymkode: 68044...9f5
visp Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal ta MR av både nakke og hodet så må da bruke vanlig maskin. Kjenner jo at jeg begynner å puste fortere bare tanken på å det. Anonymkode: 68044...9f5 Det går helt fint. Du må fokusere på at de ruller ut det du ligger på med en gang du trykker på knappen og den knappen holder du i hånden hele tiden! Men man vil gjerne bli ferdig og hver gang man trykker på knappen må man starte forfra, så man får en motivasjon til å bli ferdig:) Det går ganske raskt altså! Men knappen er gull verdt:) De passer veldig godt på deg. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 Jeg har litt Klaus, men det gikk bra på MR. Du har en knapp i hånda du kan trykke på når som helst, og de tar deg ut. Lukk øynene og lytt til musikk / radio. Og jobb med tankene dine om at du snart er ferdig Anonymkode: 7ca7f...dcc 1
sicario Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 Lukket øynene. Småduppet. Holdt på å sovne. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 3 ganger har jeg gjort det, kun 1 gang jeg måtte avbryte. Jeg har skikkelig klaustrofobi. Jeg vil anbefale å si ifra om dette jo før jo bedre. Da er de mye mer tålmodig og hjelpsomme, iallefall i mitt tilfelle. Har så klaustrofobi at jeg får angst bare av tanken, og måtte til og med bytte med mannen min når datteren vår skulle ta mr og vi skulle sitte ved siden av. Jeg fikk klaustrofobi av å se henne ligge der 🤦♀️ Anonymkode: b271b...c60 1
ltfutt Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen her som har klaustrofobi å som har tatt MR? Hvordan gikk det? Jeg får panikk bare tanken på det,å nå må jeg snart gjennom det. Det går fint. Etter som jeg husker så var jeg ikke så langt inne i maskinen, og hadde en knapp jeg kunne trykke på hvis jeg ble ukomfortabel.. Det var mer en nok for å holde meg rolig under hele seansen.. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skal ta MR av både nakke og hodet så må da bruke vanlig maskin. Kjenner jo at jeg begynner å puste fortere bare tanken på å det. Anonymkode: 68044...9f5 Mitt tips er å be om en klut for å ha over øynene, det bruker jeg når jeg tar MR. Hode/ nakke tar ca 30 minutter. Velg en radiokanal med musikk du liker og forsøk å telle sanger en sang ca 2-3 min. Da har du en nogenlunde kontroll over hvor lenge du har igjen. Det gjør at du har fokus på noe annet enn at du er inni den tunellen. Anonymkode: 676c5...b78 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt tips er å be om en klut for å ha over øynene, det bruker jeg når jeg tar MR. Hode/ nakke tar ca 30 minutter. Velg en radiokanal med musikk du liker og forsøk å telle sanger en sang ca 2-3 min. Da har du en nogenlunde kontroll over hvor lenge du har igjen. Det gjør at du har fokus på noe annet enn at du er inni den tunellen. Anonymkode: 676c5...b78 30 minutt?? Shit! Det var lenge! Tviler sterkt på at jeg klarer å holde kontroll så lenge uten å få panikk. Anonymkode: 68044...9f5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 Etter å ha blitt kjørt inn og ut av den maskinen flere ganger i løpet av to dager (akutt ryggskade og flere hasteoperasjoner) utviklet jeg sterk klaustrofobi. Får nå beroligende på forhånd og er lugn som skjæra på taket. Bare si fra på forhånd så får du beroligende. Ingen vits å tvinge seg gjennom et helvete når man kan få beroligende. Anonymkode: 3785d...98a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skal ta MR av både nakke og hodet så må da bruke vanlig maskin. Kjenner jo at jeg begynner å puste fortere bare tanken på å det. Anonymkode: 68044...9f5 Nei du kan fortsatt bruke den på bryn og ansre steder som ligner mer på en CT maskin fordi den er kortere og bredere Anonymkode: 909d0...4d5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 Jeg har klaustrofobi og har tatt mr mange ganger. Har hatt hodet fastlåst i en slags form en gang da jeg skulle ta av mr av nakken. Jeg trodde jeg kom til å klikke men det gjorde jeg ikke. Har klart det hver gang, til tross for høy lyd og det at man må ligge helt stille og ofte puste rolig og kontrollert. Jeg har fått beroligende i forkant som jeg ikke synes har hjulpet. Har prøvd å holde øynene lukket, men den beste gangen var da jeg kunne ligge å se på en naturfilm via et speil inne i maskinen. Man får tilbud om musikk i hodetelefonene, men jeg synes det er best å bruke ørepropper i tillegg til hodetelefoner, og høre på dunkelydene istedenfor at det blir en lydgraut med dunkelyder fra maskinen og musikken. Når du ligger inni trommelen får du beskjed hvor lange bildesekvensene er. Det hjelper deg å slappe av og at tiden går fortere. Lykke til💚 Anonymkode: d1d03...aeb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå