Gå til innhold

Barn på besøk, mat!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver dag er det alltid noen barn på besøk til barnet mitt, f eks i dag var det tre barn som var her fra kl 12 til kl 18.30, ingen foreldre som ringer dem å sier at de skal hjem å spise middag, og sånn er det på hverdager utenom sommerferie også. Altså, noen ganger kan vi by dem hvis vi har noe lettvint som pizza, pølse med brød. Men ellers syns jeg det er så ekkelt å skulle si nei til dem. Da blir de ofte veldig snurt å går hjem. Barnet mitt blir lei seg, de takler ikke på vente på rommet hans i 10 minutter. Og foreldrene tar det som en selvfølge at de får middag her hver dag. Jeg er ganske konfliktsky av meg og synes det er vanskelig å si nei. Hva sier dere til barna som forventer middag, men som du ikke har nok middag til? Og middag rundt bordet er dagens lille stund for familien også synes jeg.

Anonymkode: 4eefc...51b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør alltid. Hvem skal ha middag (våre barn får ikke lov til å si nei)

Da slipper vi det problemet med at det er for lite

• Liker 2
Skrevet

Her er det vanlig at barna som er på besøk, får mat. Man kan alltids ta opp noe lettvint fra fryseren eller smøre brødskiver ved siden av. 

Men om du ikke vil ha middagsgjester sier du at middag er familietid, men at barnet kan komme tilbake senere/en annen dag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

«Nå skal vi snart spise middag, dere får dra hjem for dere skal nok spise middag snart dere også». Å hele tiden fore nabobarn gjør jeg ikke altså 

Anonymkode: a3f2d...9cc

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet

Vi tilbyr alltid mat til planlagt besøk, nabobarn i gjenger som dukker opp på døren får som regel beskjed om å dra hjem når vi skal spise. Hadde ikke syntes det var særlig greit hvis mitt barn var invitert på besøk og hadde vært der i 6 timer uten å få mat. Måtte sitte alene på rommet mens resten av familien spiste. Da hadde jeg sagt at mitt barn ikke trengte å dra dit flere ganger.

Anonymkode: 29621...c68

• Liker 11
Skrevet

Har jeg ikke nok mat fordeler jeg det vi har og så lager jeg noe ekstra, rask lapskaus eller bare skiver, alt ettersom.

Hadde ikke klart å sende barn på rommet mens vi andre skulle spise, det faller ikke meg naturlig å gjøre. 

Familietid har vi hele tiden og det er bare koselig med besøk. :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi tilbyr også mat til planlagte besøk, men har daglig nabobarn som kommer på døra i tillegg. De sender jeg hjem når vi skal spise. De har mat hjemme de også.. 

Anonymkode: e3914...dac

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke klarer å få til at besøkende kan få mat synes jeg dere burde sende de hjem så de også får spist. Å tenke at eget barn burde spise, men at gjester kan sitte på rommet er utrolig tragisk. Det minste man kan gjøre er å sende dem hjem. 

Anonymkode: 4f26e...4af

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Her får de brødskiver. Er det besøk en gang i blant får de middag med oss. Hver dag? Uaktuelt.Ville gitt beskjed om at de gjerne kan være der, men at du ikke kan ha middag til alle hver dag. 
Dere som forventer at barna får mat, snakker dere med foreldrene der de er? Eller bare forventer det. Det er i så fall frekt synes jeg.

Anonymkode: 7f004...2af

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Planlagte besøk får mat mens spontanbesøk fra nabobarn er ok å sende hjem. Hvis de kommer hit på egenhånd klarer de også å gå de minuttene hjem når vi skal spise.

Inviterer dem noen ganger hvis det passer og vi skal ha noe lettvint - det er bare koselig :) Men synes ikke det gjør noe å si at de kan leke videre etterpå hvis de har lyst - vi skal bare spise nå først eller lignende. Velger mine ord med omhu og prøver å formulere meg slik at barna fortsatt føler seg velkomne og ikke avvist. Synes det går helt fint. 

Tenker at så lenge vi har en god tone og jeg småprater litt med dem og viser interesse ellers/gjør at dd føler seg velkomne hos oss, så tåler de fint å sendes hjem ved middagstider 👍

Anonymkode: 2fd9c...2cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Rart at mange foreldre synes det er greit at ungene deres fores på lettvint drittmat andre steder  flere ganger i uka, men de bryr seg kanskje ikke så mye sånn i utgangspunktet..?

Anonymkode: aa3cd...16f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen problem med å servere barnas gjester middag. Jeg benytter anledningen til å bli bedre kjent med dem. Man får vite utrolig mye om hva som foregår på skolen, og i nærmiljøet.

Anonymkode: 760ec...732

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rart at mange foreldre synes det er greit at ungene deres fores på lettvint drittmat andre steder  flere ganger i uka, men de bryr seg kanskje ikke så mye sånn i utgangspunktet..?

Lettvint drittmat andre steder? Hvorfor antar du at det blir servert drittmat? Vi serverer det samme som vi i utgangspunktet skulle servert. Det er ikke akkurat sånn at siden Lise og Oda er på besøk drar vi frem drittmaten. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Planlagt besøk får selvsagt mat eller barn som er innom sjeldent er selvsagt greit, men helt uaktuelt å fore halve nabolaget på daglig basis. Er slapt og frekt av foreldre å ikke ringe hjem ungene sine. Det er på ingen måte greit. Hadde ikke likt at mitt barn spiste borte hele tiden, da har man jo null kontroll på hva/hvis de spiser. Send de hjem. 

Anonymkode: ade5c...162

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi serverer sunn næringsrik mat. Ofte bare koker vi mer av noe så det blir nok til alle når vi serverer gjester. Spiser generelt sunt og god mat hjemme så barn av venner får tilbud om det samme. 

Anonymkode: 29621...c68

Skrevet

Da jeg var liten var det helt vanlig. "nå skal Kari spise. Du må vente her på rommet" 😂

Husker ikke det som et problem. Noen ganger ble man tilbydt middag også 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lettvint drittmat andre steder? Hvorfor antar du at det blir servert drittmat? Vi serverer det samme som vi i utgangspunktet skulle servert. Det er ikke akkurat sånn at siden Lise og Oda er på besøk drar vi frem drittmaten. 

Personen skriver det nok sikkert siden det er flere her i tråden som skriver at de bare smører noen brødskiver til disse ekstra gjestene som ikke går hjem når det er middagstid.

Anonymkode: 49d3b...704

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er avtalt at barnet mitt skal spise middag der det er på besøk, så kaller jeg barnet hjem i middagstider. 

Anonymkode: 37eb0...ac2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (1 minutt siden):

Da jeg var liten var det helt vanlig. "nå skal Kari spise. Du må vente her på rommet" 😂

Husker ikke det som et problem. Noen ganger ble man tilbydt middag også 

Sånn var det da jeg vokste opp også. Men jeg gikk som regel hjem da jeg skjønte at de skulle spise middag. Jeg ville jo ikke forstyrre familiens middag. I tillegg til at jeg jo selv skulle spise middag hjemme.

Anonymkode: 49d3b...704

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at i utgangspunktet er det rart å la barna sine leke borte hos noen andre i opptil 6 timer uten å gi lyd i fra seg, sjekke om barna skal komme hjem og spise etc . Men så er det jo noen foreldre som bruker naboen som barnevakt og bare lar det forbli stille hele dagen. Og så blir de sur om ungene ikke får middag..? Merkelig..

Anonymkode: 7f004...2af

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...