Gå til innhold

Har du brukt antideppresiva ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i starten av 20-årene og har vært deprimert og hatt angst i 7 år. Har aldri ønsket antideppresiva, men nå befinner jeg meg i tillegg i en økonomisk krise oppå det hele og humøret er så langt nede som man får det. Er det noen gang jeg burde prøve antideppresiva så er det nå, føler jeg.

Har du erfaring?

Og om man bestemmer seg for å ikke ta det likevel, kan man si til legen at man har prøvd det i noen uker eller blir det sjekket under oppfølging om man faktisk har tatt de?

Anonymkode: da250...966

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke tatt noen blodprøver nei, så ingen får sjekket om du faktisk har tatt de. 

I tyveårene, dengang jeg tok hva leger sa for god fisk, så prøvde jeg endel forskjellige antidepressiva. Og med bivirkninger og senvirkninger så kan jeg si at depresjonen hadde vært å foretrekke. Du kan få nye typer angst, og humøret flater ut og blir værende slik. Dvs du går også glipp av følelsen av glede nå og senere i livet. Vær obs på hva som er i ditt sykdomsbilde så du vet forskjellen på din angst og hva som er bivirkninger. 

Anonymkode: 1d71c...a5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det blir ikke tatt noen blodprøver nei, så ingen får sjekket om du faktisk har tatt de. 

I tyveårene, dengang jeg tok hva leger sa for god fisk, så prøvde jeg endel forskjellige antidepressiva. Og med bivirkninger og senvirkninger så kan jeg si at depresjonen hadde vært å foretrekke. Du kan få nye typer angst, og humøret flater ut og blir værende slik. Dvs du går også glipp av følelsen av glede nå og senere i livet. Vær obs på hva som er i ditt sykdomsbilde så du vet forskjellen på din angst og hva som er bivirkninger. 

Anonymkode: 1d71c...a5e

Problemet er at jeg er for syk til å ha en stabil arbeidshverdag, og lege og nav krever at jeg tar medisin som en siste løsning. Ellers mister jeg min rett på stønad.

Og når jeg tenker meg om så skulle jeg gjerne trengt antideppresiva også. Men som du sier, det er kanskje ikke så lurt!

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ta blodprøver å sjekke opptaket av medisinen, men tviler sterkt på at det blir gjort.

Anonymkode: 4bd6e...b7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ta blodprøver å sjekke opptaket av medisinen, men tviler sterkt på at det blir gjort.

Anonymkode: 4bd6e...b7c

Det gjøres regelmessig. 

Antidep reddet livet mitt. Var helt ødelagt. Gikk på det i tre år og det er et av de beste valgene jeg har gjort. 

Anonymkode: 72a9c...02d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Problemet er at jeg er for syk til å ha en stabil arbeidshverdag, og lege og nav krever at jeg tar medisin som en siste løsning. Ellers mister jeg min rett på stønad.

Og når jeg tenker meg om så skulle jeg gjerne trengt antideppresiva også. Men som du sier, det er kanskje ikke så lurt!

Jeg har tatt flere typer av den type medisin gjennom årene, og felles for dem alle er at de alltid har en eller annen bivirkning. Som gjorde at jeg måtte slutte med den, og forsøke en annen i alt fra noen uker til år.

Den siste jeg brukte var en ganske ny på markedet, har dessverre glemt hva den heter. Men den virket veldig bra på psyken, det må jeg si. Jeg ble imponert, for det var den beste jeg har prøvd (tre år siden). Ulempen var at jeg la på meg så veldig av den. En kilo i måneden +. Etter et halvt år sa jeg stopp, da var jeg 6-7 kg tyngre og det viste ingen tegn til å ville avta. Så jeg droppet heller medisinen og lever med det så godt det går å ha en angstlidelse.

Du bør prøve. Det er ikke garantert at nettopp DU får bivirkninger, og får du det, kan du be legen om et annet medikament og prøve det i stedet. Det finnes mange.

Anonymkode: d16be...f3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjøres regelmessig. 

Antidep reddet livet mitt. Var helt ødelagt. Gikk på det i tre år og det er et av de beste valgene jeg har gjort. 

Hvordan var det å slutte etter 3 år? Og hvilken type var dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan var det å slutte etter 3 år? Og hvilken type var dette?

Var ikke noe problem å slutte. Trappet ned sakte. Kombinerte zyprexa og lamictal med regelmessige psykologtimer 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var ikke noe problem å slutte. Trappet ned sakte. Kombinerte zyprexa og lamictal med regelmessige psykologtimer 

Fikk du noe vektøkning eller andre bivirkninger?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk enormt opp i vekt.

Anonymkode: c3806...01e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god effekt av SSRI. Mer normalisert humør og mindre angstsymptomer. Føler meg i vater for første gang noen sinne. Det er ekstremt uvant å kjenne på glede over ting. Jeg kan gå og være skikkelig, tvers gjennom glad for bare småting. Det har fått meg til å innse hvor ubalanse jeg må ha vært i så lenge jeg kan huske. 

Bivirkningene jeg opplever er munntørrhet og sult. Uansett hvor mye jeg spiser så føler jeg meg skrubbsulten konstant, så jeg må passe nøye på at jeg holder meg til de vanlige porsjonene. Men jeg går heller sulten enn deprimert og med et hode som ser farer over alt. 

Anonymkode: d68f1...3f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt å høre at man går så opp i vekt. Jeg har tendens til spiseforstyrrelser i tillegg til depresjonen, så vektøkning er det siste jeg ønsker meg 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjipt å høre at man går så opp i vekt. Jeg har tendens til spiseforstyrrelser i tillegg til depresjonen, så vektøkning er det siste jeg ønsker meg 

Dette er helt sikkert veldig individuelt. Jeg har ikke gått så mye opp feks, men det er fordi jeg har økt aktivitetsnivået. Som deprimert var jeg veldig tom for energi og prøvde å spise vekk de ubehagelige følelsene. 

Det er enklere å ta bedre vare på meg selv når jeg ikke konstant er nedfor og full av skam og skyldfølelse. 

Anonymkode: d68f1...3f3

AnonymBruker
Skrevet

I starten får man igjen for å "irettesette" kroppens hormonproduksjon mtp vektøkning. Dessverre lærer man seg vaner i denne perioden som gjør at vektøkningen fortsetter, og da er det din egen "feil" og ikke medisinens.

Anonymkode: 885d6...d9f

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring. Fikk Cipralex da jeg hadde en alvorlig depresjon (Klarte nesten ikke stå oppreist) for 8 år siden, og siden da har jeg vært helt frisk.  De tilbakevendende depresjonene og angsten er borte.

Står fortsatt på stabil dose for å forebygge fremtidige depresjoner, og kommer nok til å gjøre det resten av livet, for jeg har det så mye bedre nå.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Cipralex i to år i en vanskelig periode i livet. Mye angst og depresjoner. Det, sammen med terapi, hjalp meg over kneiken, og jeg gikk heller ikke opp i vekt.

Anonymkode: bb093...241

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde Cipralex for noen år siden, og det holdt på å ødelegge livet mitt! Hadde jeg ikke gått imot legen og stoppet, så hadde jeg mest sannsynlig tatt varig skade av det. 

Anonymkode: dbbef...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...