Gå til innhold

Toåring og sommerferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år, og som de fleste vet har vi tre uker i sommer der barnehagen er stengt og vi har ferie. Jeg er alene med gutten og en hund, og jeg gruer meg egentlig litt ettersom jeg er fullstendig utslitt på søndag kveld etter en helg. Og nå skal vi altså klare oss i tre hele uker uten barnehagen 😅

Ikke misforstå, jeg elsker gutten min så høyt at det gjør vondt - men som nevnt er jeg alene, og han er veldig aktiv og krever veldig mye aktivitet - og han er samtidig midt i en trass/teste grenser-periode. Jeg gråter mye på kveldene fordi jeg er så sliten og fordi jeg ikke føler at jeg er en tilstrekkelig bra nok mamma for ham. 

Så jeg spør her: Har dere noen ideer om hva vi kan fylle dagene med? Han er en typisk unge som absolutt ikke går ved siden av meg på tur, han løper helst rett ut i veien eller rett i elva om han får lov 🙈 På hytta i båt og ved sjøen har jeg alltid et tau festa til ham 😅

Men tar imot alt av tips og forslag, ingenting er dumt her! :)

Anonymkode: e7a13...242

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lån deg en bok og sett opp badebasseng i hagen med litt badeleker. Kos deg i en stol ved siden av mens han plasker? Det er suksess her iallefall 🤭

Anonymkode: 96a42...e89

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lån deg en bok og sett opp badebasseng i hagen med litt badeleker. Kos deg i en stol ved siden av mens han plasker? Det er suksess her iallefall 🤭

Ja, det skal jeg i hvert fall gjøre når det blir finvær! Basseng er innkjøpt og hageslange installert 😄 Takk for tipset ❤️ 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dårlig vær: bygg hytte i stua med tepper og stoler,  la den stå i dagesvis og spis der inne noen ganger, se på barnetv der inne, kanskje overnatte der! Noen kosedyr kan flytte inn. Gå på biblioteket. Gå på lekeplassen hver dag. 

Anonymkode: 38a3d...910

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Basseng er absolutt det beste tipset. Ta med leker ut 🙂 

Legg deg til rette å la barnet kose seg 🙂

Anonymkode: d1b02...33c

• Liker 3
Skrevet

Lekeplasser 🙈 trygt og greit.

På stranda med redningsvest 😬 

Vannballong/vannpistol-krig i hagen 

Gå på selvplukk av jordbær/bringebær/mais 

kjøpe masse vannleker og ha i basseng (barn elsker jo vann 🤷🏼‍♀️😁

Gå på insektjakt (veldig stor suksess her). 

Skogstur/strandtur hvor man skal samle alle kule ting man finner i en kurv, ta med hjem og lim/mal alt og lag figurer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan kanskje stikke bort i barnehagen så han får lekt der? Der er det inngjerdet så han er trygg og du kan enten leke med han eller lese litt eller noe sånt? 

Anonymkode: 85974...679

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt trist at du gruer deg 3 uker med toåring din..

Men uansett, ville stresset minst mulig. Kos i hage eller park. Piknik i hagen, vannleker, bøker og lego. Eller en tur i fjæra og se på skjell, småkrabber etc. keep it simple. Mye stress og mål om å gjøre mye gir ofte urolige og slitne unger er min erfaring

Anonymkode: 9bc69...679

• Liker 3
Skrevet

Balansesykkel har vært en stor hit hos min toåring. Han kan drive på med den i evigheter om vi finner en stor parkeringsplass eller en liten bakke han kan renne ned. Utforsk ukjente barnehager, om de er åpen på dagen kan dere gå dit etter stengetid. Hunden kan være med på alt dette, jeg har også hund, og hun tilbringer mye tid ute med oss. Selv om hun ikke nødvendigvis får gått så langt, så er hun ute og opplever noe. 

Eventuelt sånn trehjulsykkel med stang som du kan styre/trille når ungen blir sliten. Du får dem for en drøy hundrelapp brukt på finn om du bor litt sentralt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men uansett, ville stresset minst mulig. Kos i hage eller park. Piknik i hagen, vannleker, bøker og lego. Eller en tur i fjæra og se på skjell, småkrabber etc. keep it simple. Mye stress og mål om å gjøre mye gir ofte urolige og slitne unger er min erfaring

Jeg og! Det er jo vondt å tenke på, og en grunn til at jeg gråter mye på kveldstid. Men jeg vet jo det blir bedre med alderen, og vi har det mest fint sammen altså. Det har bare vært noen vonde, slitsomme år med en psykisk syk partner som drakk og var inn og ut av psykiatrisk sykehus, truet med selvmord, jeg måtte ringe politiet x antall ganger fordi jeg måtte melde ham savnet, han var aggressiv og fæl mot meg, sviktet meg totalt når det gjaldt barnet, osv. Det henger liksom igjen i kroppen, og jeg har ikke fått hentet meg inn. Og av naturlige grunner er han derfor ikke tilgjengelig for avlastning, men kan heller i perioder være en belastning for meg.

Men jeg jobber hardt for at vi skal ha det fint, og det er derfor jeg vil ha tips til hvordan vi skal få det best mulig sammen i ferien.

Og jeg setter sånn pris på alle tips her! Jeg har skrevet ned flere av dem på lista mi, dere er så supre ❤️ 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Trampolineoarker, lekeland og svømmehaller er åpne igjen. Vår svir iallefall av en del krutt der. Så klart ikke noe man gjør hver dag, men jeg sjekker typisk værvarslet og booker billett om det er mye kjipt vær (antallsbegrensninger så kan bli fullt). I trampolineparken har de typisk en egen time for de minste tidlig i helgene.

Anonymkode: 03cff...9e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil anbefale at du setter opp en plan for neste dag før du legger deg (se gjerne flere dager under ett). Gå gjennom værmeldingen for uken og velg aktiviteter fra en liste du har satt opp. Del dem i inne og ute, aktivt/kreativ mm. Jeg brukte dette når barnehagen var koronastengt, og det hjalp oss veldig å dele opp dagene og ha en plan. 

Frokost

Formiddagsaktivitet - inne eller ute? Hvis skal dere i så fall? Hva må dere ha med? Pakk sekken i forveien

Lunsj - hva er matpakken om dere skal ut og farte? Husk noe mor liker. Kaffe på termos

Soving? Hvis mini sover; bruk den tiden på deg selv, ikke husarbeid. Ta en hvil, les en bok i solen eller det som gir deg energi.

Ettermiddagsaktivitet - ut om dere ikke var ute på formiddagen. Husk fruktmåltidet hvis de har det i barnehagen, brenner oss ofte på det i helgene med sure/sutrete barn rundt 15

Middag - sett opp ukesmeny og ta en storhandling med mini på slep. Så slipper dere å skulle i butikken «hele tiden». Pass på at handlekurven også inneholder ting til deg. 

Tenk gjennom hva dere har av leker og ting til kreativ. Liker mini å male? Modellerkitt? Ha det i hus. 
Dra på biblioteket en gang i uken så dere har nye bøker å kose dere med + en aktivitet å dra dit. Finnes det noen lekeplasser dere ikke har testet? Mange barnehager og skoleplasser blir når tilgjengelige. Sjekk med venner/familie/naboer/andre i bhg når de er hjemme. Lag noen avtaler

• Liker 22
Skrevet (endret)

Er det leke park eller vannlek på terasse/hage? Ansiktmaling å leke indianer eller annet? Se film? Leke lava med tepper å puter på gulv foreks/evnt hinderløype inne eller ute.. Bygge hytte.. Bake sammen.. Musikk å dans? Evnt med disko lys..

https://duermamma.no/8-utviklende-leker-for-2-aringer/?amp=1

Endret av Annimarie
AnonymBruker
Skrevet

Aquaplay hjemme

lekeplasser/barnehager 

stranda

Dagsturer til gårder/parker 

bygge hytte inne

gå tur

Anonymkode: 97723...36c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nope. Man sitter ikke og leser med en toåring i bassenget. Drukning skjer på sekunder.

Anonymkode: 51d8b...ad4

• Liker 14
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du skal ikke gråte på kveldene ❤️ Har du tenkt på COS kurs? 

Min er også sta, egen, viljesterk og tester grenser, men jeg er superkonsekvent med han. For han er det utrolig viktig. Jeg er den trygge veilederen. 

Om hjemmeferie så skal vi også bare være hjemme. Er så og si alene med mann som jobber mye. 

Her blir det lange turer, lekeplasser, strender(pleier å holde de greit busy🙈)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Der kom du ja. Tok ikke lange tiden.

Anonymkode: 040b7...28e

• Liker 15
Skrevet

Da mine var på den alderen besøkte vi Disneland Paris, Disneyland California, Legoland i Danmark, Legoland Windsor, Universal Studios i Los Angeles, Sea World i San Diego og en haug med mindre parker i Sverige, Danmark, USA og England. 

Bottom line.  En toåring er glad for at du gidder å bry deg om han og bruker din tid på å se han.  Alt annet er for å imponere naboene...

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo tydelig at ts sliter litt med foreldre rollen. Da er det fint å komme med noe konstruktivt istedenfor å sparke en som ligger nede. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei på 2 år selv, og det skal mindre til å glede henne enn vi ofte tror. Bare det å dra til et sted der hun kan balansere på en kant, og hoppe ned er skikkelig gøy. Jeg foreslår å prøve å leve deg inn i leken, vær en morsom forelder som engasjerer deg i aktiviteten. Da får dere en fin dag begge to. 

Anonymkode: 79977...9a4

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...