Tiuren Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg tok "black face" testen på noe jeg så på TV her en kvelden, og det ble litt uventet... Dersom jeg skal på karneval eller "tema fest" og velger å være indianerhøvding eller en afrikansk/sort personlighet (Muhammad Ali / Cassius Clay jr. for eksempel) så må jeg forvente å bli beskylt for "black face" eller rasisme. Drag show kan jo tolkes som en ekstrem / parodisk fremstilling av kvinner eller homofile, er det da egentlig greit at jeg som hvit hetrofil mann tar på meg høye heler og løspupper for å leke drag-queen for en kveld? Eller kan det stoppe min politiske karriere om noen få år? 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Det er akkurat det samme. Enten tar vi alt, eller ingenting Anonymkode: fd4cf...0b5 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 For å være helt trygg, så er det best at du parodierer en hvit, protestantisk mann, fortrinnsvis over 50 år. Selv om de utgjør en minoritet på verdensbasis er det helt "innafor" å gjøre narr av dem. Anonymkode: fb7b4...9d8 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Tiuren skrev (9 timer siden): Jeg tok "black face" testen på noe jeg så på TV her en kvelden, og det ble litt uventet... Dersom jeg skal på karneval eller "tema fest" og velger å være indianerhøvding eller en afrikansk/sort personlighet (Muhammad Ali / Cassius Clay jr. for eksempel) så må jeg forvente å bli beskylt for "black face" eller rasisme. Drag show kan jo tolkes som en ekstrem / parodisk fremstilling av kvinner eller homofile, er det da egentlig greit at jeg som hvit hetrofil mann tar på meg høye heler og løspupper for å leke drag-queen for en kveld? Eller kan det stoppe min politiske karriere om noen få år? Er dette et seriøst spørsmål ? Anonymkode: c9a5a...698 4
Tiuren Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette et seriøst spørsmål ? Anonymkode: c9a5a...698 Du kan selvfølgelig velge å oppfatte det som hva du vil, ingen kan eller vil hindre deg i det. Men om du evner å heve blikket, se ting fra helikopter perspektiv, så kan du muligens ane at det er paralleller? Det å se sammenhenger der de ikke har blitt sett før er jo et tegn på...? Galskap eller intelligens, eller en kombinasjon av disse. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Jeg tror at akkurat nå i disse pride, transe, hen, binær, ikke-binær, whatever tidsalderen så tar den nok knekken på hele karrieren din for å si det sånn.. Anonymkode: ab8b4...e9e 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Tiuren skrev (1 time siden): Du kan selvfølgelig velge å oppfatte det som hva du vil, ingen kan eller vil hindre deg i det. Men om du evner å heve blikket, se ting fra helikopter perspektiv, så kan du muligens ane at det er paralleller? Det å se sammenhenger der de ikke har blitt sett før er jo et tegn på...? Galskap eller intelligens, eller en kombinasjon av disse. Litt av et svar på et ganske enkelt spørsmål. Og det uten å egentlig svare, annet enn å henvise til at jeg kan tolke det som jeg vil. Ok. Anonymkode: c9a5a...698 2
Tiuren Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #8 Skrevet 28. juni 2021 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker said: Litt av et svar på et ganske enkelt spørsmål. Og det uten å egentlig svare, annet enn å henvise til at jeg kan tolke det som jeg vil. Ok. Anonymkode: c9a5a...698 ok til deg og Ja det er så seriøst som det skal være i "Skråblikk og generaliseringer" koz&klemz Endret 28. juni 2021 av Tiuren 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #9 Skrevet 29. juni 2021 Vel, teknisk sett er det vel det samme som blackface. De kler seg ut som ett kjønn de ikke er for å gjøre narr av stereotypen av det. Ofte bruker de ord som "bitch" "cunt" osv også. Så ser poenget ditt der. Anonymkode: a462c...8f2 2
Cuntzilla Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Jeg ser ikke helt parallellen, drag har vel ikke historisk blitt brukt for å hetse kvinner med samme kraft som blackface har blitt brukt rasistisk. Det blir jo litt som å mene at folk som kler seg ut som Chewbacca hetser Star Wars. Som at det å kle seg ut som eller parodiere noe i seg selv er en utøvelse av hat eller bærer negative konnotasjoner, uansett kontekst. Parodi og imitasjon er jo den beste form for smiger, er det ikke så? Drag har jo mer følelse av menn som vil være kvinner eller hyller kvinner og det feminine, imens blackface ikke har handlet om hvite som ønsker å være svarte. Når det er sagt så kan du kanskje møte på trøbbel blant de som er mega-woke, dersom meningen med å kle deg i drag er å gjøre narr av - ikke kvinner - men selve dragkulturen og homofile. For ikke lenge siden var mann i dameklær toppen av humor, i dag så møter man det mer med en "så fantastisk du ser ut" enn et latterbrøl. Men jeg kan ikke se at du skal slite med å få jobb senere om du kler deg i drag altså, pride month har åpenbart bare sust forbi deg uten at du fikk med deg noe. Endret 29. juni 2021 av Cuntzilla 5
herzeleid Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 I utgangspunktet tenker jeg det er uproblematisk, men jeg ser absolutt parallellen til senere tids fokus på å "blackface" og "kulturell appropriasjon", der indianerkostyme som frem til relativt nylig var helt uproblematisk kan skape problemer. En kunne også argumentere for at drag bidrar til stereotypiske fremstillinger av kvinner. Jeg tror likevel ikke det vil få en slik medvind som kampen mot "blackface" har fått da det gjerne er et kulturuttrykk fra en gruppe det er stort fokus på å løfte frem og støtte/hylle. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 Drag handler ikke om å gjøre narr av kvinner. Drag er en hyllest til kvinner! Det er tydelig at mange her ikke har sett noe særlig på RuPaul Drag Race (dvs hele sesonger, ikke bare enkeltepisoder). Drag brukes til å provosere og underholde, til å dytte samfunnet videre til MER inkludering på mange plan. Det bryter forventningene og kravene til hva kjønn er, hva det betyr både for enkeltmennesket og samfunnet. Det er en kunstform. Det er hardt arbeid. Det er en subkultur til en minoritetsgruppe som har blitt behandlet utrolig dårlig. Drag Queens deler historie med mørkhudede transkvinner, og de har vel vært absolutt-absolutt nederst på rangstigen. Drag handler også i stor grad om å kreve sin plass i det feminine. Enten du er homofil (som de fleste drag queens er) eller heterofil mann (som også er greit) så handler det mye om å ta et steg i en kvinnes sko. Det er inkluderende og oppvåknende. Befriende. Det gir selvtillit og forståelse. Dette og mye mer. Hva gjør black-face? Det har ingen hensikt annet enn å gjøre narr av vedkommende. Er det litt hysterisk å skulle nekte folk å gjøre det? Kanskje. Men vær så snill, ikke sammenlign det med drag. Det viser bare uvitenhet. Anonymkode: e0a6e...c60 4
Tiuren Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #13 Skrevet 29. juni 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Drag handler ikke om å gjøre narr av kvinner. Drag er en hyllest til kvinner! Det er tydelig at mange her ikke har sett noe særlig på RuPaul Drag Race (dvs hele sesonger, ikke bare enkeltepisoder). Drag brukes til å provosere og underholde, til å dytte samfunnet videre til MER inkludering på mange plan. Det bryter forventningene og kravene til hva kjønn er, hva det betyr både for enkeltmennesket og samfunnet. Det er en kunstform. Det er hardt arbeid. Det er en subkultur til en minoritetsgruppe som har blitt behandlet utrolig dårlig. Drag Queens deler historie med mørkhudede transkvinner, og de har vel vært absolutt-absolutt nederst på rangstigen. Drag handler også i stor grad om å kreve sin plass i det feminine. Enten du er homofil (som de fleste drag queens er) eller heterofil mann (som også er greit) så handler det mye om å ta et steg i en kvinnes sko. Det er inkluderende og oppvåknende. Befriende. Det gir selvtillit og forståelse. Dette og mye mer. Hva gjør black-face? Det har ingen hensikt annet enn å gjøre narr av vedkommende. Er det litt hysterisk å skulle nekte folk å gjøre det? Kanskje. Men vær så snill, ikke sammenlign det med drag. Det viser bare uvitenhet. Anonymkode: e0a6e...c60 Men greia hvem som har bestemt at det er sik, og ettersom konseptene egentlig er ganske like så kan det snu. Drag har fremstilt kvinner/transer på en ekstrem måte, parodiert, og selv om det er stuerent i dag kan dette fort også tolkes på en negativ måte. Min gamle mor var ikke rasist, og hadde ingen vonde eller nedsettende tanker mot negre (som det het den gang) når hunn foreslo at jeg for mange tiår siden kunne male fjeset mitt sort når jeg skulle på "karneval". 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Nå er det vel heller ikke innafor å kle seg ut som indianer heller, uavhengig av om man gjør det fordi man synes indianere er kule, eller om man gjøre for å "gjøre narr" av indianere. Ikke den samme historiske bakgrunnen kan man si. Men hvem er det som først og fremst har undertrykt kvinner? Det er menn. Hvem er det da som nå stjeler kvinners kultur når de kler seg ut som kvinner? Menn. Jeg synes dette er et morsomt tankeeksperiment! Anonymkode: cf813...b12 1
Tiuren Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #15 Skrevet 29. juni 2021 8 hours ago, Cuntzilla said: Jeg ser ikke helt parallellen, drag har vel ikke historisk blitt brukt for å hetse kvinner med samme kraft som blackface har blitt brukt rasistisk. Det blir jo litt som å mene at folk som kler seg ut som Chewbacca hetser Star Wars. Som at det å kle seg ut som eller parodiere noe i seg selv er en utøvelse av hat eller bærer negative konnotasjoner, uansett kontekst. Parodi og imitasjon er jo den beste form for smiger, er det ikke så? Drag har jo mer følelse av menn som vil være kvinner eller hyller kvinner og det feminine, imens blackface ikke har handlet om hvite som ønsker å være svarte. Når det er sagt så kan du kanskje møte på trøbbel blant de som er mega-woke, dersom meningen med å kle deg i drag er å gjøre narr av - ikke kvinner - men selve dragkulturen og homofile. For ikke lenge siden var mann i dameklær toppen av humor, i dag så møter man det mer med en "så fantastisk du ser ut" enn et latterbrøl. Men jeg kan ikke se at du skal slite med å få jobb senere om du kler deg i drag altså, pride month har åpenbart bare sust forbi deg uten at du fikk med deg noe. Jeg skjønner hvert ord du skriver, og tildels gir det mening. Men noen ganger er det spennende å sammenligne epler og skrujern og se om det er noen likheter . Menn i dameklær var som du sier stor underholdning før, var vist hysterisk morsomt, og jeg mistenker at det ikke alltid var "med respekt for transer". Og jeg ser paralleller mellom black-face og drag, om du ikke gjør det så kan du velge hva du vil gjøre med det. PS: jeg er ikke redd for mitt eget bleike skinn. Det var en henvisning til politikere som gjorde noe helt vanlig uten videre baktanker, og så møter sitt eget sorte ansikt i i SoMe 30 år etterpå. 1
Cuntzilla Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 Tiuren skrev (45 minutter siden): Jeg skjønner hvert ord du skriver, og tildels gir det mening. Men noen ganger er det spennende å sammenligne epler og skrujern og se om det er noen likheter . Menn i dameklær var som du sier stor underholdning før, var vist hysterisk morsomt, og jeg mistenker at det ikke alltid var "med respekt for transer". Og jeg ser paralleller mellom black-face og drag, om du ikke gjør det så kan du velge hva du vil gjøre med det. PS: jeg er ikke redd for mitt eget bleike skinn. Det var en henvisning til politikere som gjorde noe helt vanlig uten videre baktanker, og så møter sitt eget sorte ansikt i i SoMe 30 år etterpå. Jeg ser jo parallelen din, jeg synes bare den er litt dum og kom med litt perspektiv på den. Jeg ser jo også at det er ment som en kritikk mot den woke/cancel/krenka-kulturen som er ute etter politikere som gjorde noe som jeg ikke synes de burde klandres for (uten å vite alt om alle sakene), og er enig i poenget. Men sammenligningen er fremdeles svak og tyder på at du ikke har skjønt hva hverken blackface eller drag egentlig er. Altså, det er gøy å sammenligne litt epler og skrujern her på skråblikk og generaliseringer 😃 Men man kan jo ikke holde fast ved noe som ikke stemmer bare fordi det hadde vært et morsomt poeng om det gjorde det 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. juni 2021 #17 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Cuntzilla skrev (9 timer siden): Jeg ser ikke helt parallellen, drag har vel ikke historisk blitt brukt for å hetse kvinner med samme kraft som blackface har blitt brukt rasistisk. Det blir jo litt som å mene at folk som kler seg ut som Chewbacca hetser Star Wars. Som at det å kle seg ut som eller parodiere noe i seg selv er en utøvelse av hat eller bærer negative konnotasjoner, uansett kontekst. Parodi og imitasjon er jo den beste form for smiger, er det ikke så? Drag har jo mer følelse av menn som vil være kvinner eller hyller kvinner og det feminine, imens blackface ikke har handlet om hvite som ønsker å være svarte. Når det er sagt så kan du kanskje møte på trøbbel blant de som er mega-woke, dersom meningen med å kle deg i drag er å gjøre narr av - ikke kvinner - men selve dragkulturen og homofile. For ikke lenge siden var mann i dameklær toppen av humor, i dag så møter man det mer med en "så fantastisk du ser ut" enn et latterbrøl. Men jeg kan ikke se at du skal slite med å få jobb senere om du kler deg i drag altså, pride month har åpenbart bare sust forbi deg uten at du fikk med deg noe. Kanskje ikke med samme kraft, men det er vel nettopp det som er det historiske opphavet til drag, altså å gjøre narr av kvinner/femininitet. Endret 29. juni 2021 av Anonymus Notarius
Cuntzilla Skrevet 29. juni 2021 #18 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden): Kanskje ikke med samme kraft, men det er vel nettopp det som er det historiske opphavet til drag, altså å gjøre narr av kvinner/femininitet. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Mange vil hevde at de første drag (offentlig) var skuespillere gjerne i tragedier og slikt, da det bare var menn som fikk spille teater og noen måtte fylle kvinnerollene. Endret 29. juni 2021 av Cuntzilla 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #19 Skrevet 29. juni 2021 Tenker det er forskjell på dragkings/dragQueens og blackface fordi det ene er show og moro for alle, uavhengig av kjønn, seksualitet, rase og alder. Mens blackface har vært show og moro for "alle" andre enn de svarte. Anonymkode: 63ccf...309 3
Isambard Skrevet 29. juni 2021 #20 Skrevet 29. juni 2021 Noen mener i alle fall at drag-show kan sammenlignes med Blackface: https://www.matriarken.no/kvinners-stemmer/drag-er-for-kvinner-det-blackface-er-for-afro-amerikanere/ (Jeg synes både drag og blackface kan være er helt innafor, så ikke skyld på meg.) Ellers sympatiserer jeg med mye av de feministene på matriarken.no står for. God, gammeldags kvinnekamp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå