AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Noen som har dette eller vet litt om det? Ev flere symptomer på hvete allergi? Anonymkode: 46eda...84b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Har ikke dette som nettopp vært stillt? Anonymkode: 46d6b...53e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Gluten kan gi symptom på astma. Gluten gjør stor skade i kroppen. Husker jeg red på en hest som pustet og peset sånn, og en lege sa at den hesten tålte ikke gluten. Anonymkode: 7a997...a35
Djungelvrål Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Dette stemmer nok for noen av de 1% av befolkningen det gjelder.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Peonjenta skrev (1 minutt siden): Dette stemmer nok for noen av de 1% av befolkningen det gjelder. Er nok mer enn 1% av befolkningen det gjelder. Anonymkode: 7a997...a35
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Gluten kan gi symptom på astma. Gluten gjør stor skade i kroppen. Husker jeg red på en hest som pustet og peset sånn, og en lege sa at den hesten tålte ikke gluten. Anonymkode: 7a997...a35 Gud hjelpe meg 🥶 Anonymkode: 07158...8b5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Jeg blir tett av brød, men tror heller det er kryssallergi. Anonymkode: 46d6b...53e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg blir tett av brød, men tror heller det er kryssallergi. Anonymkode: 46d6b...53e Gluten og hvete kan skape kryssallergi med pollen. Om man unngår gluten og hvete blir man straks bedre og tåler bedre pollen. Anonymkode: 7a997...a35
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gud hjelpe meg 🥶 Anonymkode: 07158...8b5 Ja, du får sikkert hjelp av Gud Anonymkode: 7a997...a35
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #10 Skrevet 5. juli 2021 Takk for svarene, de fornuftige i allefall 😊 Har tatt allergi tester hos legen som viser at alt er fint. Jeg er litt usikker på om jeg skal stole 100% på dette.? Anonymkode: 46eda...84b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 Er det glutenallergi du er bekymret for? Det sjekkes med gastroskopi. Hvilke symptomer har du? Anonymkode: 32de8...11c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det glutenallergi du er bekymret for? Det sjekkes med gastroskopi. Hvilke symptomer har du? Anonymkode: 32de8...11c Cøliaki sjekkes med gastroskopi, ikke hveteallergi Min x hadde hveteallergi, det slo ut på allergiprøver/blodprøver på han. De symptomene han fikk var at han begynte å klø i halsen og da ofte med påfølgende hoste, gjerne til han brakk seg. Tok litt tid før de fant ut av det da det kom først i voksen alder Han slår kun ut på hvete og kan fint spise spelt, bygg og rug som glutenallergikere ikke kan. Jeg har selv antatt glutenallergi, men uten utslag på prøver. Men etter lang utredning hos 3 ulike leger, hvor bla å legge om kostholdet måtte til, er det helt tydelig at jeg reagerer på glutenholdig mat, dog mistenkes det også her i retning mest hvetegluten. Jeg har ved flere anledninger levd glutenfritt over tid, for så å introdusere "normal mat" igjen og de samme symptomene dukker opp hver eneste gang, så de 2 siste legene jeg var hos kunne ikke forstå at det kan være noe annet. Og alle 3 stedene var matintoleranse / allergi / cøliaki mistenkt og alle sjekket for det, til tross for at jeg får lite symptomer fra magen. Hos meg kom det etter kyssesyken da jeg var 35 hvor jeg ble veldig dårlig og var dårlig over laaang tid. Mye av det var nok også pga dette. Jeg blir slapp, og ved større inntak over noen dager (dvs lever som "normalt" på brødmatføler at jeg holder på å bli forkjøla, kan ha litt vondt i halsen, svie i øvre del av luftrøret (i halsområdet og noe ned) samt at jeg også kan få en slags brennende følelse i ansiktet i blant. Over tid med glutenholdig mat kan jeg også føle meg fullstendig utmattet, til tross for god søvn m.m. samt at jeg blir løs i magen, men ikke sånn at det "bråhaster". Går jeg over til glutenfritt kosthold tar det noen dager, så går det seg til igjen. Nå er jeg der at jeg kan spise noe gluten nå og da uten å merke stort, dersom jeg er ganske nøye på det ellers. Det betyr at jeg fint kan få i meg brødsmuler etc, så det er jo langt lettere for min del enn for de med cøliaki. Jeg lever helt glutenfritt hjemme og på jobben, men spiser gluten om jeg f eks er hos venner som serverer middag eller vi er ute og spiser pizza med venner etc. Mens om jeg kan velge glutenfritt også ute, uten at det blir noe ekstra "styr" så gjør jeg gjerne det. Evt bestiller jeg mat jeg vet er lav eller naturlig uten gluten, i utgangspunktet Jeg prøver å gjøre minst mulig "styr" ut av det og ønsker ikke at venner etc skal måtte gjøre en masse ekstra eller servere annen mat pga meg, så jeg er veldig glad når jeg nå er der at "litt i blandt" går bra. I starten skulle det ikke noe til før jeg ble i dårlig form. Da reagerte jeg også på melk. Det har stabilisert seg noe nå som magen tydeligvis er mindre irritert. Anonymkode: 4c91b...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 Glemte å skrive i siste innlegg (rett over) at du kan jo gjerne forsøke deg 1-2 mnd på glutenfritt kosthold og se om det hjelper, for så å evt introdusere det igjen og se hva som skjer. MEN, vit bare at det er noen næringsstoffer man får i seg langt mindre av med glutenholdig diett, som man da må få i seg fra andre kilder. Bla fiber og jern (m.m.). Jeg ble veldig jernfattig første året, fordi jeg ikke tenkte på det, og tidligere hadde spist mye grove kornprodukter som har gitt mye jern, samt at jeg ble lett hard i magen. I tillegg så MÅ man være på gluten / hveteholdig kost, i minst 3 uker, før evt prøver tas. Så det beste er å få tatt alt man evt trenger av prøver FØR man legger om kostholdet. For meg ble det en siste "utvei" i samråd med legen, når alt annet var sjekket, og det ga helt tydelig positive utslag for min del. Anonymkode: 4c91b...6b9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå