Gå til innhold

Vurderer å få valper på tispa mi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er inne på tanken om å få valper på tispa mi som er renraset og registrert i NKK. Foreldrene hennes er helt friske, men har ikke tatt noen helsetester av henne foruten vanlige sjekker hos dyrlegen. Dette må gjøres først, så foreløpig er det bare en tanke. 

Jeg ønsker meg en hund til, og alternativet til å få valper på tispa mi, er å kjøpe fra oppdretter. Det er vanlig at disse hundene får mellom en og tre valper (liten rase). Kjenner jeg er redd for risikoen rundt fødsel. 

Har ingen erfaring med å ha valper. Jeg har lest at man må være hjemme hele tiden frem til de leveres. Stemmer dette? Noen som vil dele erfaringer med å ha valper generelt? 

Anonymkode: b418c...72a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye jobb med valper. Kan bli fryktelig dyrt også. Det er ikke uvanlig at små hunder ender opp med å måtte ta keisersnitt. Tispa kan også støte vekk valpene, og da sitter man der og må mate valper for hånd hver time/andre time med rådyr morsmelkerstatning. 

Om du absolutt vil sette valper på tispa, så er det lurt av deg å lese deg opp så mye du bare kan, og at du har en bufferkonto om ting skulle gå galt under graviditeten/fødsel. 

Anonymkode: 7b85a...824

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Generelt hadde jeg ikke tatt på meg et valpekull uten erfaring med valper.

Ellers, hvis du får 3-4 valper: Tenk litt logistikk. De driter og pisser over alt. Bør minimum ha lett tilgang fra valperom til inngjerdet hage hvor de får løpe fritt. Om du har de i valpebinge og drar på jobb kommer bingen til å være dekt i drit og piss når du kommer hjem. Jeg hadde ferie når jeg hadde valpekull, hadde vært sykt stress hvis ikke. 

Anonymkode: 5700f...1bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hun vært vist på utstilling? Hva slags score fikk hun? 
Avl bør gjøres for å fremme rasen, ikke bare fordi du har lyst på en hund til eller på å tjene penger på valper. Du må også være nøye på å velge hannhund, at han har gode resultater og at de to er en god match (hvis f.eks, begge foreldrene er små for rasen, er det ikke en bra kombo.) Hvis hun ikke har fått en god score på utstiling, eller hun har noen atferdsproblemer av noe slag, bør du ikke avle på henne. 

Anonymkode: 4e864...10b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt være hjemme alle 8 ukene med valpene, og egentlig litt før også, så du er i nærheten når fødsel starter.

Anonymkode: 4f48c...424

Skrevet

Først og fremst må du vite at hunden er sunn, og som er minimum gjennomføre helsesjekkene satt av raseklubben. Deretter må du vite om hun i det hele tatt er et godt eksemplar av rasen. Dette får du en god indikasjon på om du tar henne med på utstilling, i tillegg til at du bør snakke med erfarne oppdrettere for å lære mer om rasen og hunden din. Det er kjempeviktig at du vet hva som er bra og dårlig med akkurat din hund opp mot rasestandarden, slik at du eventuelt kan finne en hannhund som balanserer ut disse tingene. Her bør oppdretter av tispa kunne hjelpe deg. Deretter må du spørre deg selv: hva vil det tilføye rasen å få valper på henne? Hva ønsker du å oppnå, og er det til det beste for rasen som helhet? Hver generasjon bør være bedre enn den forrige, og resultatet av en langvarig plan. "Jeg vil ha en valp selv" er ikke et godt nok argument til å avle uten mål og mening, og gjør ingenting positivt for rasen – heller det motsatte.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det bare er å parre og se. Er utrolig spennende tenker jeg. Å få være med på hele prosessen og det med at du burde ha erfaring og burde ha prøvd det før er bare tull. Hvordan ellers skal man lære hvordan det fungerer. Er en første gang for alt. 😊. Masse lykke til. Skal selv parre blandings hann hunden min med 2 tisper neste år. Skal selv ha igjen en tispe fra et av kullene. 😍

Anonymkode: 527ef...e96

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker det bare er å parre og se. Er utrolig spennende tenker jeg. Å få være med på hele prosessen og det med at du burde ha erfaring og burde ha prøvd det før er bare tull. Hvordan ellers skal man lære hvordan det fungerer. Er en første gang for alt. 😊. Masse lykke til. Skal selv parre blandings hann hunden min med 2 tisper neste år. Skal selv ha igjen en tispe fra et av kullene. 😍

Troll...! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er det mest useriøse jeg har lest, utrolig lite intelligent få valper bare fordi egen hund er ''søt'' og ''tilsynelatende frisk''..

Har du tatt de helsesjekkene som er påkrevd for de rasene hunden din er blandet av? og har tispene du skal parre han med gjort det? Mange genetiske sykdommer, allergier eller dårlige matcher også i blandingsavl. Vet av flere blandinghunder som i voksen alder har mistet synet, fått alvorlig allergi, problemer med våteksem, dårlige hofter eller udefinerbar sykdom som følge av rævva avl. Skjerp deg. 

Anonymkode: 9f39d...67c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er det mest useriøse jeg har lest, utrolig lite intelligent få valper bare fordi egen hund er ''søt'' og ''tilsynelatende frisk''..

Har du tatt de helsesjekkene som er påkrevd for de rasene hunden din er blandet av? og har tispene du skal parre han med gjort det? Mange genetiske sykdommer, allergier eller dårlige matcher også i blandingsavl. Vet av flere blandinghunder som i voksen alder har mistet synet, fått alvorlig allergi, problemer med våteksem, dårlige hofter eller udefinerbar sykdom som følge av rævva avl. Skjerp deg. 

Anonymkode: 9f39d...67c

Er bevist at blandinghunder er sterkere enn renrasa hunder. Genetisk og fysisk. Har drevet med alv i mange år, så vet hva jeg snakker om. 

Trenger ikke være fisefine hunder til nærmere 20 000 kr. N

Da man får like fine hunder som ikke er ren raset til mye billigere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (32 minutter siden):

Troll...! 

Deg om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke ulovlig å parre egne hunder 

Skrevet

Slik jeg forstår det så vurderer du å sette valper på hunden din fordi du ønsker deg en hund til. Vær så snill og dropp det. Det tyter over av valper under koronaen. Stor sannsynlighet at det på et tidspunkt vil dukke opp mulighet for å overta en unghund når en del nye,uerfarne skjønner hva det vil si å eie en hund. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Som jeg skrev i hovedinnlegget har hun ikke gjennomført noen helsetester som kreves for avl - og jeg er fullstendig klar over at dette må gjøres først, for å så kunne seriøst vurdere avl. Tispa er bare ett år, så det blir ingen valper med det første for å si det sånn 🙈 Hvis det blir til at jeg parrer henne vil det aldri bli blandingshunder. Hun er registrert i NKK og det må hannhunden også være. 

Lurte egentlig på om noen hadde erfaring med å ha valper, som de vil dele? Jeg vet hva som må gjøres før vi kan vurdere det ordentlig - det er som sagt bare en tanke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lurte egentlig på om noen hadde erfaring med å ha valper, som de vil dele? Jeg vet hva som må gjøres før vi kan vurdere det ordentlig - det er som sagt bare en tanke. 

Det er mye jobb å ha valper. Mer enn mange tror. Spesielt dersom du er maks uheldig. Jurbetennelse, uplanlagt keisersnitt, diaré +++ Spesielt de første fire ukene. Etter fire uker kan man få et par venner med kunnskap om valper til å være "barnevakt" sånn at man får litt tid til å puste ut.

Det tar tid å sosialisere og miljøtrening valpene. Noe skal foregå med én og én valp. Å lese valpene for så å finne riktig kjøper til riktig valp... Det er vanskelig om man ikke vet hva man skal se etter. 

P.S! Du vil også finne ut at zoolac er din venn😉 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er bevist at blandinghunder er sterkere enn renrasa hunder. Genetisk og fysisk. Har drevet med alv i mange år, så vet hva jeg snakker om. 

Trenger ikke være fisefine hunder til nærmere 20 000 kr. N

Da man får like fine hunder som ikke er ren raset til mye billigere. 

😂😂😂😂

Anonymkode: 4f48c...424

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...