Gå til innhold

Sint valp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min valp, 15 uker, knurrer og biter i noen situasjoner hvor det ikke er lek, men fordi han ikke vil bli håndtert. Dette er spesielt når han er trøtt, men ikke nødvendigvis.  For eksempel hvis jeg klapper han når han sover, hvis barn kommer i nærheten av han mens han sover, eller hvis han skal ta på sele (eller annen nødvendig håndtering). I situasjonen hvor vi tar på han sele og han knurrer, hva skal vi gjøre?

Stoppe handlingen og vise at vi respekterer at han sier ifra? 
Fortsette som om han ikke viser denne adferden og overse at han går til angrep? Eller skal vi korrigere, evt. hvordan? 

Akkurat nå er ikke dette et stort problem, men jeg ønsker ikke at adferden tas med videre i livet. 

Anonymkode: dab2f...356

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er det? 

Hva dere bør gjøre kommer veldig an på hvorfor valpen reagerer som den gjør. Det første jeg ville gjort er å ha tatt den med til veterinær for å utelukke smerte/plager.

Hvordan er hunden ellers? Er den trygg og selvsikker i nye situasjoner, eller virker den utrygg? 

En generell regel er jo at man bør respektere det når en hund knurrer. Om man ikke gjør det, så vil hunden måtte ty til kraftigere og kraftigere språk for å kommunisere, og da får man en hund som hopper over knurring og går rett til biting. Det beste er jo å unngå at hunden føler at den må knurre i utgangspunktet. Hvordan er kroppsspråket før valpen knurrer? Prøver den å rygge unna når dere kommer med sele? Rygger den unna når dere strekker en hånd mot den? Vanligvis vil hunder kommunisere med kroppen før den knurrer, så dette bør dere se nærmere på.

Jeg har to hunder, og de var begge trygge, selvsikre valper. Ingen hadde problemer med å bli håndtert. Likevel ga jeg alltid godbit når jeg tok på sele/bånd, og jeg satt ofte på gulvet med de og ga godbit mens jeg rørte på forskjellige deler av kroppen. Da fikk de positive assosiasjoner til å bli håndtert, og lærte at det var helt trygt. Rygget de unna, så respekterte jeg det og trakk til meg hånda. Jo mer jeg viser at jeg respekterer grensene de setter, jo tryggere blir de på meg og jo mer slakker de på grensene. 

At han blir vilter og biter og lager lyder når han er overtrøtt er ikke unormalt. At han knurrer når noen kommer bort/tar på ham når han sover er ikke så bra. Unngå å ta på ham når han sover, men tren gjerne på det når han er våken men trøtt. Sett deg i sofaen/gulvet med noe digge godbiter. Gi ham godbiter mens du stryker og snakker fint til han. Trekker han seg unna, ikke ta på ham men ha en godbit i hånden (nært kroppen din) og vent til han kommer bort til deg igjen. Med sele, sett deg ned på huk og hold en godbit gjennom åpningen hvor hodet skal. Hold godbiten på en måte så han må gna på den med fortenna. Forhåpentligvis vil han bli så opptatt med det at han ikke helt legger merke til at du smetter selen over hodet på ham. Gjør det hver eneste gang, så vil han begynne å få et mer positivt syn på sele. 

Er det barn i huset? Hvordan er de med ham? Har de lært å være forsiktige med ham, respektere det når han går vekk fra dem?

Ser nå at jeg har tatt et utgangspunkt på at han er litt utrygg, og at det er derfor han knurrer. Det er greit. Å bruke godbiter funker også om det bare skulle være at han ikke liker sele og protesterer, ikke fordi han er redd

Anonymkode: 820f5...171

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...