Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på. 

Jeg er ufør og betaler alltid husleie og tar vare på boligen. 

Spørs jo helt hvorfor man er en taper. 

Anonymkode: 9dc65...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selv om personen er ufør, så betyr ikke det nødvendigvis at personen er hjemme hele tiden. Det er stor forskjell på uføre  og hva de gjør om dagene. 

Men at de skulle slite mer på leiligheten forstår jeg ikke🤔 hva slags slitasje snakker vi om hvis personen er kronisk syk og ligger i sofaen?

Og hvis personen  er hjemme hele tiden, så er det mindre sjanse for innbrudd og tyverier og det er jo bra. 

Anonymkode: 3c18c...e06

Nei da, ikke «nødvendig vis», du er ikke nødvendig vis psykisk syk, ikke nødvendigvis en «horder», ikke nødvendigvis dårlig boevne, men man vet aldri grunnen til at noen er uføre, og man kan ikke spørre.

Å sammenligne gruppen uføre, med andre grupper som «kvinner» eller folk som jobber innen it (som flere gjør over her) er helt bak mål, da uføre som gruppe kommer med andre risikofaktorer. Det betyr ikke at alle uføre er dårlige leietakere, men sjansen øker statistisk sett. 

Anonymkode: a9bec...ff0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (46 minutter siden):

Man må jo se ann person. Mange uføre er supre leieboere, mens andre har for høyt støynivå og for lite orden. 

For oss er det viktig at det er rolige leietakere som feks ikke trenger å høre musikk halve natten eller at det blir mye trafikk. Støynivå, ryddighet og økonomisk orden er viktigst. 

Man får jo ikke sett an personen på en 10-20 minutters visning. Det er jo hele problemet. Man kan ikke spørre «hvorfor er du uføretrygdet?»  Vi leier ut i sokkelen i huset vi selv bor i og vi vil ikke ha psykisk syke ustabile folk rundt barna våre, folk med me som må ha det helt stille døgnet rundt, folk som horder ting. Jeg bodde ved siden av en kommunal leilighet en gang der det bodde en dame som skrek høylytt store deler av dagen (antar hun var psykotisk)

Man vet aldri hva man får, og selvsagt kan folk i arbeid være dårlige leietakere også, men i min bolig ønsker jeg å gjøre alt jeg kan for å minimere risikoen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei da, ikke «nødvendig vis», du er ikke nødvendig vis psykisk syk, ikke nødvendigvis en «horder», ikke nødvendigvis dårlig boevne, men man vet aldri grunnen til at noen er uføre, og man kan ikke spørre.

Å sammenligne gruppen uføre, med andre grupper som «kvinner» eller folk som jobber innen it (som flere gjør over her) er helt bak mål, da uføre som gruppe kommer med andre risikofaktorer. Det betyr ikke at alle uføre er dårlige leietakere, men sjansen øker statistisk sett. 

Hva med å kontakte referanse hvis personen har andre leieforhold bak seg? Hvis personen betaler og det ikke er noe tull så er det vel greit?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man får jo ikke sett an personen på en 10-20 minutters visning. Det er jo hele problemet. Man kan ikke spørre «hvorfor er du uføretrygdet?»  Vi leier ut i sokkelen i huset vi selv bor i og vi vil ikke ha psykisk syke ustabile folk rundt barna våre, folk med me som må ha det helt stille døgnet rundt, folk som horder ting. Jeg bodde ved siden av en kommunal leilighet en gang der det bodde en dame som skrek høylytt store deler av dagen (antar hun var psykotisk)

Man vet aldri hva man får, og selvsagt kan folk i arbeid være dårlige leietakere også, men i min bolig ønsker jeg å gjøre alt jeg kan for å minimere risikoen. 

Jeez, jeg har bipolar lidelse, jobber som fagarbeider i barnehage på deltid og har av og til behov for å bli lagt inn på grunn av depresjon eller hypomani (jeg trenger hjelp til å roe ned tankekjør, planlegging og å få sove)

Jeg har ikke noen gang vært til fare for barna jeg har ansvar for, inkludert mine egne. Jeg har heller ikke skreket høylytt, hoardet ting, vært utagerende, gjort skade på eiendom osv. Jeg er et helt vanlig menneske, med jobb og delvis uføretrygd, som har kontroll på egen sykdom, symptomer og behov. Det burde jo ikke ha noe å si at jeg er ufør dersom jeg måtte ha beveget meg ut i leiemarkedet. Heldigvis så eier jeg stedet jeg bor. 

Det er så mange fordommer mot mennesker som har uføre, og det er sjelden de tenker over at de fleste av oss faktisk er helt normale, oppegående mennesker. Heldigvis har både styreren i barnehagen der jeg jobber og mannen jeg bor med en tanke om at den ressursen jeg er veier opp for de få gangene jeg trenger en sykemelding eller tilrettelegging på jobben og hjemme.

Anonymkode: 905e1...44e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva med å kontakte referanse hvis personen har andre leieforhold bak seg? Hvis personen betaler og det ikke er noe tull så er det vel greit?

De referansene er ikke verd papiret de er skrevet på, og man vet aldri om de betaler og det ikke er noe «tull».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeez, jeg har bipolar lidelse, jobber som fagarbeider i barnehage på deltid og har av og til behov for å bli lagt inn på grunn av depresjon eller hypomani (jeg trenger hjelp til å roe ned tankekjør, planlegging og å få sove)

Jeg har ikke noen gang vært til fare for barna jeg har ansvar for, inkludert mine egne. Jeg har heller ikke skreket høylytt, hoardet ting, vært utagerende, gjort skade på eiendom osv. Jeg er et helt vanlig menneske, med jobb og delvis uføretrygd, som har kontroll på egen sykdom, symptomer og behov. Det burde jo ikke ha noe å si at jeg er ufør dersom jeg måtte ha beveget meg ut i leiemarkedet. Heldigvis så eier jeg stedet jeg bor. 

Det er så mange fordommer mot mennesker som har uføre, og det er sjelden de tenker over at de fleste av oss faktisk er helt normale, oppegående mennesker. Heldigvis har både styreren i barnehagen der jeg jobber og mannen jeg bor med en tanke om at den ressursen jeg er veier opp for de få gangene jeg trenger en sykemelding eller tilrettelegging på jobben og hjemme.

Anonymkode: 905e1...44e

Jeez jeg snakker da ikke om deg personlig!? Ingen har da påstått at alle uføre er slik? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, denne uføre personen er i alle fall en grei leietaker - og det kommer fra utleieren (og utleiere jeg hadde før jeg ble ufør). Jeg hadde akkurat gått over på AAP da jeg flyttet inn her jeg leier nå, ble ufør for et par år siden. Jeg er mye hjemme ja, men har aldri besøk eller fest, og bruker tiden og energien på rolige hobbyer og husarbeid. Utleieren bor i etasjen over og hører ikke mye til meg. Jeg trives best når det er stille rundt meg og har aldri på høy musikk e.l. Jeg klarer ikke innestengt luft, og lufter godt hver dag, og liker å ha det rent og ordentlig rundt meg (selv om hobbykroken kan være en kaotisk verden for seg selv).

Anonymkode: 20f5d...f59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De referansene er ikke verd papiret de er skrevet på, og man vet aldri om de betaler og det ikke er noe «tull».

Hva med å ringe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva med å ringe?

Hvem vet hvem man snakker med? Det kan være en venn av vedkommende, et familiemedlem🤷🏼‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem vet hvem man snakker med? Det kan være en venn av vedkommende, et familiemedlem🤷🏼‍♀️

Med referanse tenkte jeg på tidligere utleier hvis vedkommende har det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo kjempeenkelt å forfalske dette. Utleier har jo ikke noe mulighet til å vite om den man oppgir som referanse er en venn eller familiemedlem, eller om det er en reell referanse. Det finnes ikke noen nasjonalt register som forteller hvem som har leid ut til hvem. 

Anonymkode: 613b1...a1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan vet jeg at det er reelt? Enhver person kan jo hevde å være en tidligere utleier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De røyker og har som regel hund/katt.

Anonymkode: 2a5ce...14c

• Liker 2
Skrevet

Selvom man er ufør betyr det ikke at man stadig og konstant sitter hjemme og snur døgnet, som.mange har en merkelig oppfatning av at uføre gjør🤷‍♀️🙊 

Jeg er på AAP, og snart ferdig avklart mot ufør. 

Mine dager er meget varierte, men består som regel i fysioterapi 2 ganger i uken, 2 ganger i mnd, altså i tillegg til fysioterapi har jeg vann-fysioterapi. Jeg går tur hver dag når sønnen er på skolen, og innimellom dette har jeg timer på sykehuset for oppfølging av sykdommen + får medisiner der. 

Har i tillegg en sønn som krever ekstra oppfølging, så det er en del oppfølging med han og, både fysioterapi, BUP, lege, fremover nå kjeveortopedi og oralkirurg. 

Jeg har ikke tid å sitte på ræva, som mange tror. Likevel er det fryktelig vanskelig for de samme menneskene å innse at jeg er for syk til å klare å jobbe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
JobberMedDet skrev (8 timer siden):

Selvom man er ufør betyr det ikke at man stadig og konstant sitter hjemme og snur døgnet, som.mange har en merkelig oppfatning av at uføre gjør🤷‍♀️🙊 

Jeg er på AAP, og snart ferdig avklart mot ufør. 

Mine dager er meget varierte, men består som regel i fysioterapi 2 ganger i uken, 2 ganger i mnd, altså i tillegg til fysioterapi har jeg vann-fysioterapi. Jeg går tur hver dag når sønnen er på skolen, og innimellom dette har jeg timer på sykehuset for oppfølging av sykdommen + får medisiner der. 

Har i tillegg en sønn som krever ekstra oppfølging, så det er en del oppfølging med han og, både fysioterapi, BUP, lege, fremover nå kjeveortopedi og oralkirurg. 

Jeg har ikke tid å sitte på ræva, som mange tror. Likevel er det fryktelig vanskelig for de samme menneskene å innse at jeg er for syk til å klare å jobbe. 

Alle skjønner at jo at dette er en generalisering og satt på spissen. Ingen har sagt at det gjelder akkurat deg, eller nødvendigvis de fleste i din situasjon. Men jeg vil tro det er større sjanse for at en som ikke har jobb har avvikende døgnrytme enn en som har jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alle skjønner at jo at dette er en generalisering og satt på spissen. Ingen har sagt at det gjelder akkurat deg, eller nødvendigvis de fleste i din situasjon. Men jeg vil tro det er større sjanse for at en som ikke har jobb har avvikende døgnrytme enn en som har jobb. 

Dette!

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 22.06):

Jeg ville ikke leid ut til noen som er hjemme hele tiden, det fører til mer slitasje på boligen. Man kan heller ikke spørre folk hvorfor de er ufør, så plutselig kommer det krav om tilpasninger med skinner i veggen , heis e.l. Eller de er alvorlig psykisk og nekter f.eks å lufte, kommer med trusler eller har dårlig boevne. Mindre risiko for dette hos noen som er i jobb og fungerer i hverdagen, så jeg hadde foretrukket en leietaker i arbeid/studier.  

Anonymkode: e6679...eaa

I en tid de fleste har vært permitterte eller hatt hjemmekontor 😅 

det kommer ikke plutselig sånne krav. Jeg tror uansett du hadde sett på personen om heis og skinner var nødvendig , uten og måtte spørre. Større risiko økonomisk med de som er i jobb ,og kan miste jobben og inntekten. 

Gjest laPistola
Skrevet
SS skrev (På 28.6.2021 den 1.55):

Dette har jeg aldri tenkt over. Men... må innrømme at jeg er litt usikker. Vi leier ut sokkelen, og har hatt leietakere som har klaget på at det er barn over dem. Ser for meg at en ufør, med helseplager, kanskje hadde blitt mer plaget av barn over hodet? Og mye liv i hagen bak huset?

Vi har godt lydisolert, og er alltid åpne om at det er barn over dem. Men har stort sett valgt å leie ut til studenter, og de har trivdes så.godt at leiligheten går i arv.

Det er godt isolert, men du har fått klager? Tror dette er ulikt, for det første er noen mer sensitive til lyd og lar seg lettere distrahere enn andre. En student som sitter og leser til eksamen kan kanskje ha det vanskelig med mye støy rundt seg? Eller om det har vært det siste året , med onlineundervisning 😅. For den uføre kommer det også an på personlighet , sensitivitet, og selvsagt om en har en sykdom som gjør at en trenger mye ro. Jeg tror du i alle grupper vil møte noen som ikke bryr seg og  noen som gjør det. Når du informerer på forhånd at det kan være litt støy fra baren så vurderer de selv. Støydempende hodetelefoner er forresten gull for både studenter og syke som blir plaget av støy 👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som utleier spør alltid uføre om hvorfor de er uføre. Før noen biter av meg hodet, så er jeg høflig og legger alltid til at det selvfølgelig er helt frivillig å svare på for den enkelte. På den måten vil man ganske fort danne seg et bilde av en person. Jeg har leid ut til mange uføre og det har aldri vært noe problem. Viktig å tenke på at det kan være mange grunner til at man ikke klarer å stå i jobb lengere. 

Anonymkode: f2888...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...