Gå til innhold

Erfaringer med hvalbiff?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg ser at REMA har bytter ut tunfisken tik fordel for dette  kjøpte hvalbiff en gang, men  resultatet ble bare stivt, seigt og ikke godt  

Hvordan tilbereder dere hval?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukte det endel før men ga opp. Fikk det aldri helt til. Tørt og seigt hver eneste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du noe om hval? Vet du hva du spiser? Synes det er ekkelt at folk spiser hval.

Anonymkode: 8b153...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du noe om hval? Vet du hva du spiser? Synes det er ekkelt at folk spiser hval.

Anonymkode: 8b153...7a7

Trådstarter spurte om erfaringer med hval....Har du noen?

Anonymkode: aa73d...3e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalbiff skal serveres maksimalt medium stekt. Best blir det om du griller den kort og på høy varme, slik at den får skikkelig grillskorpe og blodig i midten. Skjær i tynne skiver. Server med salat og godt med olivenolje og sitron.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (6 minutter siden):

Brukte det endel før men ga opp. Fikk det aldri helt til. Tørt og seigt hver eneste gang.

Da steker du alt for mye.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (Akkurat nå):

Hvalbiff skal serveres maksimalt medium stekt. Best blir det om du griller den kort og på høy varme, slik at den får skikkelig grillskorpe og blodig i midten. Skjær i tynne skiver. Server med salat og godt med olivenolje og sitron.

Må nok henge meg på denne her. 

Anonymkode: 3e416...956

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trådstarter spurte om erfaringer med hval....Har du noen?

Anonymkode: aa73d...3e9

Ja, spist det en gang på restaurant var ikke godt. Da visste jeg ikke så mye om hvaler, nå når jeg vet mer synes jeg det er forferdelig å tenke på at jeg har spist det.

Anonymkode: 8b153...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist det, og har litt delt erfaring med det. Noen ganger kan det smake veldig godt, og egentlig minne om vanlig biff fra storfe. Andre ganger kan det ha en mer innvollaktig smak og litt konsistens som lever, eller tranaktig smak og da er det ikke godt.

Så min konklusjon er at dette sikkert er et produkt som må behandles veldig nøye, og at man må være heldig med råvaren for at det skal bli godt.

Smakte noe speket hvalkjøtt en gang, det var helt fantastisk digg.

Anonymkode: fdf60...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hvalen enten i brun saus slik som oksekjøtt eller i karrisaus med ananas og sølvløk oppi. Hvalbiff er vanskelig å få perfekt. 

Anbefaler hvalkjøtt fra Myklebust Hvalprodukter, denne bedriften driver hele produksjonskjeden fra fangst til ferdig produkt selv. De benytter også hele dyret ved å produsere blant annet kosttilskudd for mennesker og dyr samt hudpleieprodukter. Det eneste de ikke har funnet et produkt for er selve beingrinda, som slippes til bunns etter at hvalen er stykket opp til havs. De ønsker å bruke beingrinda også, da de ser på det som mest etisk å benytte absolutt hele dyret når de først har slaktet det.

Anonymkode: 8240d...821

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 19.26):

Ja, spist det en gang på restaurant var ikke godt. Da visste jeg ikke så mye om hvaler, nå når jeg vet mer synes jeg det er forferdelig å tenke på at jeg har spist det.

Anonymkode: 8b153...7a7

Hvilken kunnskap om hval har gitt deg avsmak for hvalkjøtt? På hvilken måte er det verre å spise hval enn gårdsdyr?

Anonymkode: 8240d...821

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjærer kjøttet helt tynt, og slår stykkene helt flate. Slår ganske lenge. Hvis ikke blir det seigt. Steker godt, og lar det trekke i brun saus. Nydelig!

Anonymkode: df36b...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hval er magert og må stekes/grilles skånsomt og kjapt for ikke å bli skosåler. Tåler mindre enn eksempelvis storfebiff.

Elsker også hval i brun saus.  Freses i fingertjukke/lange strimler eller litt store firkanter/biter/whatever og putres i sausen. Serveres med poteter og stua kål, brokkoli og tyttebær eller ripsgelé. 

Hvalgryte er også veldig godt. Server gjerne med samme tilbehør som til viltgryter...all den tid hval er mer vilt enn all annen sjømat. Havets vilt.

:spise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en sånn frossen kloss med hvalbiff en gang, fikk gode tips om hvordan den skulle stekes og den var perfekt stekt, som en veldig mør biff, men fytti helvete den smakte tran.

Snakket med en kunde som alltid kjøpte hvalbiff og spurte om det var sånn den skulle smake, men fikk til svar at jeg nok hadde fått et dårlig stykke, for hvis du har uflaks så smaker hvalbiffen skikkelig tran. Dessverre gjorde den første uflaksen at jeg ikke har hatt noe ønske om å prøve det igjen 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig vanskelig kjøtt å få til. Kan være sært selv om det blir gjort rett

Anonymkode: 41eb1...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hvalkjøtt best grillet. Da blir det ikke tørt. Serveres med enten ris eller gratinerer poteter, salat og bearnaisesaus. Nam 😊

Anonymkode: efbd0...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (9 timer siden):

Jeg prøvde en sånn frossen kloss med hvalbiff en gang, fikk gode tips om hvordan den skulle stekes og den var perfekt stekt, som en veldig mør biff, men fytti helvete den smakte tran.

Snakket med en kunde som alltid kjøpte hvalbiff og spurte om det var sånn den skulle smake, men fikk til svar at jeg nok hadde fått et dårlig stykke, for hvis du har uflaks så smaker hvalbiffen skikkelig tran. Dessverre gjorde den første uflaksen at jeg ikke har hatt noe ønske om å prøve det igjen 😕

Vær tidlig ute når fersk hval kommer i kjøttdisken. Eller kjøp rett fra fanger om du har mulighet.  Da skal det ikke ha transmak.  

Hval er (skal være) så mørt at det smelter på tunga rått også.  Faktisk godt det, og.

Man kan selvsagt være uheldig og få seigt kjøtt og med transmak. Har selv aldri opplevd det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker hvalkjøtt best grillet. Da blir det ikke tørt. Serveres med enten ris eller gratinerer poteter, salat og bearnaisesaus. Nam 😊

Anonymkode: efbd0...a24

Jeg fikk skosåler første gang jeg grillet hvalbiff.  Visste ikke bedre. Det er fort gjort å tørrgrille det siden det er så magert kjøtt.

Siden ble det bra...   ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...