Gå til innhold

Vondt i lever etter alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På 10 år har jeg drukket 2 ganger. Det siste året har jeg drukket 1-2 helger i måneden, er 28 nå. Drikker fra 0,5-1 liter 40% vodka. Hver gang jeg drikker alkohol våkner jeg med sterke, krampesmerter øverst til Høyre i magen. Det er ingen pause i disse smertene. Noen ganger kaster jeg opp fordi det gjør så vondt. Smerten sprer seg til hele magen, brystet og bak ryggen. 

Er greit å si «slutt å drikk da», men jeg syns det er rart at jeg får så vondt? Kjenner ingen andre som blir sånn og det er jo rart om jeg har skadet leveren siden jeg har drukket relativt lite i mitt liv. 

Anonymkode: 53cc8...a4b

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner ikke smerter i leveren. Men kan kanskje høres ut som gallestein. Eller magesår.

Anonymkode: f55ef...067

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kjenner ikke smerter i leveren. Men kan kanskje høres ut som gallestein. Eller magesår.

Anonymkode: f55ef...067

Jo har googla litt og det står at man får smerter der. Ja har tenkt gallestein jeg også, men hvorfor kommer det alltid etter alkohol eller når jeg tar sterkere smertestillende 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo har googla litt og det står at man får smerter der. Ja har tenkt gallestein jeg også, men hvorfor kommer det alltid etter alkohol eller når jeg tar sterkere smertestillende 

Innbilning, har ingenting med leveren å gjøre. 

Anonymkode: 68866...1f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Innbilning, har ingenting med leveren å gjøre. 

Google det da 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Google det da 

Trenger ikke Google det. Går hver tredje måned til spesialist på lever og har gjort det i 18 år. Smerter får du ikke før det er ganske stor leversvikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Trenger ikke Google det. Går hver tredje måned til spesialist på lever og har gjort det i 18 år. Smerter får du ikke før det er ganske stor leversvikt. 

Ja da satser jeg på at det ikke er det da. Har lest litt om magesår og syns det stemmer bra. Eneste er at første gang jeg fikk de smertene var etter at jeg tok paralgin forte etter en operasjon. Og da var jeg 12. jeg kan vel ikke ha magesår i så mange år? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er individuelt hvor godt man tåler alkohol, man kan få leversvikt selv om man har drukket lite tidligere i livet. 

Anonymkode: f350d...030

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På 10 år har jeg drukket 2 ganger. Det siste året har jeg drukket 1-2 helger i måneden, er 28 nå. Drikker fra 0,5-1 liter 40% vodka. Hver gang jeg drikker alkohol våkner jeg med sterke, krampesmerter øverst til Høyre i magen. Det er ingen pause i disse smertene. Noen ganger kaster jeg opp fordi det gjør så vondt. Smerten sprer seg til hele magen, brystet og bak ryggen. 

Er greit å si «slutt å drikk da», men jeg syns det er rart at jeg får så vondt? Kjenner ingen andre som blir sånn og det er jo rart om jeg har skadet leveren siden jeg har drukket relativt lite i mitt liv. 

Vær så snill, oppsøk lege. Du kan få sjekket dette. Kanskje du av en eller annen grunn ikke kan drikke alkohol. Du kan jo ha en eller annen tilstand som gjør at du bør unngå alkohol, eller trenger behandling.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan også være nyre

Du burde uansett sjekke det ut. Bestill time hos fastlege. 

Anonymkode: ea9bd...fa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja da satser jeg på at det ikke er det da. Har lest litt om magesår og syns det stemmer bra. Eneste er at første gang jeg fikk de smertene var etter at jeg tok paralgin forte etter en operasjon. Og da var jeg 12. jeg kan vel ikke ha magesår i så mange år? 

Jo, det kan man, det kan begynne sakte før det utvikler seg. Og når det er for sent så kan det ende med stomi pose på magen. 

Anonymkode: ea9bd...fa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig galleanfall. 

Anonymkode: f6edf...54d

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

En mulig bivirkning av paralgi forte er smerter fra gallegangene, det kan visst minne om gallesteins-anfall. Har fått det selv etter paralgin forte, var sykt vondt øverst i magen og strålte litt utover, kjentes som et belte rundt øverst på magen, og ble kvalm. 

Du drikker forøvrig ALT for mye per gang du drikker.

Du bør kutte ned på mengden hver gang du drikker + ta en tur til lege. 

Anonymkode: acb45...d60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kjempevondt øverst på høyre side av magen en gang jeg drakk alkohol for mange år siden, det viste seg at jeg hadde kyssesyke med leverbetennelse og at smertene kom fra leveren. 

Anonymkode: 2ebc2...a65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En mulig bivirkning av paralgi forte er smerter fra gallegangene, det kan visst minne om gallesteins-anfall. Har fått det selv etter paralgin forte, var sykt vondt øverst i magen og strålte litt utover, kjentes som et belte rundt øverst på magen, og ble kvalm. 

Du drikker forøvrig ALT for mye per gang du drikker.

Du bør kutte ned på mengden hver gang du drikker + ta en tur til lege. 

Anonymkode: acb45...d60

Ja for trodde før at det kom fra galleblæra. Men når jeg våkner etter å ha drukket føler jeg meg helt fin. Men så går jeg på do (blir alltid dårlig i magen) og etter det kommer de syke smertene. Derfor tenker jeg nå kanskje mest på magesår? Det hjelper også at jeg spiser noe tørt brød eller lignende. 

Ja det blir mye innimellom, men jeg får smerter om jeg kun drikker 0,3 liter også. En lørdag drakk jeg en del 60% og da hadde jeg ekstreme smerter i nesten 3 dager. Skal kutte ut drikkinga til legen forteller meg hva det er. Er ikke verdt å drikke når det blir sånn her hver gang.. har fortsatt vondt, men heldigvis mye bedre, er som du sier at det føles som et stramt belte. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en forgiftning av noe slag. Om det ikke er direkte farlig pr nå, kan en sjekk være smart for å utelukke ting. 

Ville nok lagt vodkaen på hylla, og mulig være bevisst på hvilke smertestillende du får i deg. 

Anonymkode: 552dc...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...