Gå til innhold

Prevensjon i langdistanseforhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som befinner meg i et langdistanseforhold, og jeg har vært sammen med kjæresten min snart 3 år. Når vi har hatt sex tidligere har vi alltid brukt kondom, men nå vurderer jeg å starte på prevensjon fordi jeg ikke ønsker å bekymre meg om det var trygt nok med kondom og liknende. Likevel er jeg ganske usikker på grunn av to ting. Jeg og kjæresten min møtes ikke altfor ofte fordi han bor i et annet land, vi møtes kanskje 2 ganger i året foreløpig. Derfor lurer jeg på, dere som har/ er i langdistanseforhold. Hva slags prevensjon bruker dere? Jeg er usikker på om jeg skal starte på p-piller for eksempel og ta inn hormoner hver dag uten å være med kjæresten min altfor ofte...? Eller tenker dere det er best å bruke en annen type prevensjon itillegg til kondomer? Dessuten er moren min litt streng, og jeg er litt redd for hva hun tenker om at jeg f.eks. starter på p-piller. Er redd for at hun vil se negativt på det og kanskje mener jeg er for ung til å ha sex. På den andre siden har hun sagt at jeg ikke skal gjøre noe dumt når jeg drar til kjæresten min, så da føler jeg at jeg hvertfall viser at jeg er ansvarsfull?? Syns det er litt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre i denne situasjonen, har dere noen råd? :)

Anonymkode: 55126...20c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke start på hormoner er mitt råd. Ødelegger psyken din, kroppen din og hele greia. Hold dere til kondom, eller sett inn spiral.

Anonymkode: 8b18c...3d6

• Liker 3
Skrevet

Hadde ikke startet på hormonprevensjon bare for å møte kjæresten to ganger i året. Det er et helvetteeee.. hadde holdt meg til kondom er trygt nok evt be han trekke ut i tillegg

Skrevet

Jeg gikk på p-piller da jeg var i langdistanse forhold. Men traff han annenhver helg. Om dere treffes veldig sjeldent ville jeg holdt meg til kondom. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde spurt et annet sted enn kg. Folk her er generelt sett veldig imot p-piller. Det er inviduelt hvor mye problemer man har med p-piller. For noen fungerer det helt fint. Samboeren min har ikke opplevd noen bivirkninger og hun har brukt det regelmessig siden ganske ung alder grunnet store smerter knyttet til menstruasjon.  

Anonymkode: b19f7...ab4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha satt inn en kobberspiral enten en liten spiral som heter Gynefix eller Ballerine.

De Kan du bruke Selv om du ikke har født barn.

Anonymkode: f0c29...ae1

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessuten er moren min litt streng, og jeg er litt redd for hva hun tenker om at jeg f.eks. starter på p-piller. Er redd for at hun vil se negativt på det og kanskje mener jeg er for ung til å ha sex.

Hva har moren din med dette å gjøre, var du ikke 18? 

Anonymkode: 0d4b3...005

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har moren din med dette å gjøre, var du ikke 18? 

Jo, men hun er veldig streng på sånne ting. Hun mener at 19 år f.eks. er for ungt til å drikke osv. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, men hun er veldig streng på sånne ting. Hun mener at 19 år f.eks. er for ungt til å drikke osv. 

Hun kan være så streng hun vil, det er jo ditt valg. Er jo ikke som legen til en 18-åring ringer mamma.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det noen skriver om at p-piller ødelegger kroppen er bare tøys. Selvfølgelig ødelegger ikke p-piller eller annen hormonpervensjon kroppen. Veldig mange er fornøyd med p-piller og går på de i mange, mange år. 

Den anbefalte prevensjonsmetoden nå er dog hormonspiral. Dette er fordi de fleste som tar p-piller glemmer en eller flere piller innenfor en tremånedersperiode, noe som fører til risiko for svangerskap. I tillegg er det mindre dose hormoner i hormonspiral som fører til at det er mindre risiko for bivirkninger. 

Du bør snakke med helsestasjon for ungdom eller fastlegen din, og ikke kvinneguiden forøvrig. De svarene du får her er ikke til å stole på (slik som innlegget om at p-piller ødelegger kroppen er et godt eksempel på) og det er ikke fagfolk som kan svare deg her inne slik som på helsestasjonen. 

Hva din mor mener har ingen betydning da du bestemmer over deg selv.

Anonymkode: e13ea...a5d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det noen skriver om at p-piller ødelegger kroppen er bare tøys. Selvfølgelig ødelegger ikke p-piller eller annen hormonpervensjon kroppen. Veldig mange er fornøyd med p-piller og går på de i mange, mange år. 

Den anbefalte prevensjonsmetoden nå er dog hormonspiral. Dette er fordi de fleste som tar p-piller glemmer en eller flere piller innenfor en tremånedersperiode, noe som fører til risiko for svangerskap. I tillegg er det mindre dose hormoner i hormonspiral som fører til at det er mindre risiko for bivirkninger. 

Du bør snakke med helsestasjon for ungdom eller fastlegen din, og ikke kvinneguiden forøvrig. De svarene du får her er ikke til å stole på (slik som innlegget om at p-piller ødelegger kroppen er et godt eksempel på) og det er ikke fagfolk som kan svare deg her inne slik som på helsestasjonen. 

Hva din mor mener har ingen betydning da du bestemmer over deg selv.

Anonymkode: e13ea...a5d

Jeg har vært på helsestasjonen, men hun som jeg snakket med syns det var litt vanskelig å anbefale meg noe i en slik situasjon. Hun mente for eksempel at jeg kan bruke p-piller som cerazette med lite hormoner eller kun forholde meg til kondom.  Jeg var ganske bestemt på å fortsette å bruke kondom, men samtidig så vil jeg være litt ekstra trygg, så derfor er jeg ganske usikker... ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...