Gå til innhold

Operere øynene / synet, noen erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å gjøre dette. Men jeg er så redd 😩 Har hørt at man må ligge stille og se rett frem? Jeg har en del tvangstanker... plutselig må jeg blinke og plutselig må jeg bevege øynene. Jeg gjør det ikke hele tiden (har ikke tips),  men kun når jeg prøver å holde øynene stille. Jeg klarer det ikke 😳 Gjelder ikke bare øyne, om jeg prøver holde fingeren rett ut så får jeg helt mark og MÅ bevege den. Dette er selvfølgelig ikke noe problem når jeg ikke tenker over det 😂

Men man må jo ligge helt stille og se på et bestemt punkt? 😓 Jeg er redd jeg beveger meg av tvangstanke også kommer laseren et sted den ikke skal være 😓😓😳 

Og hvor mye pleier dette å koste?

Anonymkode: 8dc10...7e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har gjort dette som kan forklare meg hvordan det var underveis?

Skrevet

Du får et instrument som holder øyelokkene åpne, slik at du ikke får blunket selv om du forsøker å gjøre det. Laseren har også en meget hurtig eye-tracker som gjør at laseren alltid følger øyets bevegelser. Om øyet beveger seg utenfor det området laseren kan følge med, så stopper laseren inntil øyet er i korrekt posisjon igjen.

Så dette er ikke noe du trenger å bekymre deg for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker ingenting av det, var så neddopa (de forberedte til å kunne legge meg rett i narkose og operere "manuelt" om laser ikke gikk), men har blitt fortalt at jeg fikk noen dingser for å holde øynene oppe og at det sto tre sykepleiere rundt meg for å hjelpe meg med å sitte oppreist og holde hodet rett. Var ikke til stede i det hele tatt og slet visstnok skikkelig med å sitte oppreist, heh. Mamma var med og så på, og det var mye mer ubehagelig for henne enn det var for meg. :phaedra:

Anonymkode: a4605...c09

AnonymBruker
Skrevet

narkose får du ikke.

men du får en beroligende tablett, du må holde øyet oppe med en enkel klemme. Det går fint, viktig at du snakker med sykepleieren som er med for mental støtte :)  Så går de i gang, da forsvinner synet så du bare ser grått noen sekunder. Så drar de vekk flappen som er laget(om du tar lasik/femto), så kjøres laseren etterpå for justeringen.

Tar veldig kort tid, 13år siden for meg. På memira, litt forskjell på mine øyne. Merker det tydelig i mørket, mørkesynet blir dårligere. Du ser ikke skarpe kanter rundt lyskilder osv leger. Hvit tekst på sort bakgrunn for eks.

Men funker jo :) Bruker dog briller på tv/ved langkjøring med bil i mørket.

Anonymkode: 2fc50...106

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Lasik fikser ikke øyene dine. Jeg fikser synet naturlig ved å bruke bitte litt svakere briller og klarne opp synet. Gradvis blir det bedre og bedre og man må bruke mindre og mindre styrke. 

Jeg kan gi deg link til et forum hvor det er flere av oss som driver med dette. 

Anonymkode: 479a2...c1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke gjør det. Lasik fikser ikke øyene dine. Jeg fikser synet naturlig ved å bruke bitte litt svakere briller og klarne opp synet. Gradvis blir det bedre og bedre og man må bruke mindre og mindre styrke. 

Jeg kan gi deg link til et forum hvor det er flere av oss som driver med dette. 

Anonymkode: 479a2...c1d

Det kommer jo helt an på hvorfor man tar en laseroperasjon. Jeg er født med grå stær og har operert ut linsene som sitter på øynene, men må jevnlig fjerne etterstær ettersom det fortsatt sitter syke linserester igjen inni der. Operasjon er den eneste måten å fjerne etterstær på, og laser er den enkleste, minst smertefulle og infeksjonsmessig tryggeste måten å operere det vekk på. 😛

Anonymkode: a4605...c09

Skrevet (endret)

Hvor stor brytningsfeil har du? Jo mindre jo enklere er det. Det er flere operasjoner å velge mellom  avhengig av ting som alder, hornhinnen sin tykkelse etc. De nye lasikmetodene er lite invasive, men er til gjengjeld en del dyrere enn eks lasek som og er en ganske grei operasjon. Man drar på konsultasjon først der det som regel er en optiker eller øyesykepleier som veileder og undersøker. 

Under selve operasjonen får du en øyesperre som gjør at du ikke klarer å blunke. Moderne lasermetoder er relativt trygge og det vil ikke skje noe farlig under selve operasjonen. Det er en liten risiko for infeksjoner senere. Du vil klare å se rett frem mens de holder på. Synet blir uansett tåkete under selve operasjonen så det er ikke så mye å se på😅 Du får beroligende før operasjon, men ikke nok til at du sovner.

Vil nevne at de vanligste synskorrigerende operasjonene ikke hindrer at du vil trenge lesebriller med alderen. 

Endret av Majer
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

narkose får du ikke.

men du får en beroligende tablett, du må holde øyet oppe med en enkel klemme. Det går fint, viktig at du snakker med sykepleieren som er med for mental støtte :)  Så går de i gang, da forsvinner synet så du bare ser grått noen sekunder. Så drar de vekk flappen som er laget(om du tar lasik/femto), så kjøres laseren etterpå for justeringen.

Tar veldig kort tid, 13år siden for meg. På memira, litt forskjell på mine øyne. Merker det tydelig i mørket, mørkesynet blir dårligere. Du ser ikke skarpe kanter rundt lyskilder osv leger. Hvit tekst på sort bakgrunn for eks.

Men funker jo :) Bruker dog briller på tv/ved langkjøring med bil i mørket.

Anonymkode: 2fc50...106

Synd du fikk dårligere mørkesyn. Hvor vanlig er det? Har hørt det bli nevnt tidligere, men jeg kjenner mange som ikke har fått problemer. Noen få med dobbeltsyn og

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (20 timer siden):

Hvor stor brytningsfeil har du? Jo mindre jo enklere er det. Det er flere operasjoner å velge mellom  avhengig av ting som alder, hornhinnen sin tykkelse etc. De nye lasikmetodene er lite invasive, men er til gjengjeld en del dyrere enn eks lasek som og er en ganske grei operasjon. Man drar på konsultasjon først der det som regel er en optiker eller øyesykepleier som veileder og undersøker. 

Under selve operasjonen får du en øyesperre som gjør at du ikke klarer å blunke. Moderne lasermetoder er relativt trygge og det vil ikke skje noe farlig under selve operasjonen. Det er en liten risiko for infeksjoner senere. Du vil klare å se rett frem mens de holder på. Synet blir uansett tåkete under selve operasjonen så det er ikke så mye å se på😅 Du får beroligende før operasjon, men ikke nok til at du sovner.

Vil nevne at de vanligste synskorrigerende operasjonene ikke hindrer at du vil trenge lesebriller med alderen. 

Jeg har -2,5 og -2,7 🙈 Har også litt skeive hornhinner, men det går egentlig greit. I dag bruker jeg kun vanlige linser og ikke spesial linser for skeive hornhinner. Jeg trenger heller ikke lese briller, sliter kun med å se ting langt unna 😅 Så er avhengig av å ha på linser for å kjøre bil og gjenkjenne folk på butikken som står litt unna 🙈

ta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...