Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelser og genetikk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er som psykologene og psykiaterne sier at personlighetsforstyrrelser er et resultat av arv og miljø. Burde man ikke da kunne oppdage arven (feilen i genene) på fosterstadiet?

Anonymkode: b2657...a4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en «feil i genene». Alle mennesker er født med ulike sårbarheter, noe som en person tar skade av tåler en annen, og den som tåler dette tar kanskje skade av noe den fleste personen tåler osv. Alle mennesker kan potensielt utvikle en eller annen form for personlighetsforstyrrelse dersom miljøet (oppvekst, omsorgspersoner) er på en slik måte at de blir veldig skadet.

Anonymkode: fab08...0b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en «feil i genene». Alle mennesker er født med ulike sårbarheter, noe som en person tar skade av tåler en annen, og den som tåler dette tar kanskje skade av noe den fleste personen tåler osv. Alle mennesker kan potensielt utvikle en eller annen form for personlighetsforstyrrelse dersom miljøet (oppvekst, omsorgspersoner) er på en slik måte at de blir veldig skadet.

*noe den første personen tåler osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er som psykologene og psykiaterne sier at personlighetsforstyrrelser er et resultat av arv og miljø. Burde man ikke da kunne oppdage arven (feilen i genene) på fosterstadiet?

Det kan hende at man i teorien, eller kanskje en eller annen gang, kan identifisere gener som disponerer for personlighetsforstyrrelser, men genomet vårt er stooort

Anonymkode: fc3d6...be3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker mer på det som en genetisk svakhet, så oppvekstmiljøet og omsorgspersonene blir helt avgjørende om det utvikler seg eller ei. En svakhet er ikke synlig på samme måte som en genfeil vil jeg tro. 

Det forelå en teori om at foreldre og besteforeldres krigstraumer kan nedarves.  Vet ikke helt hva jeg skal tro om det. Selv har jeg krigsflyktninger og soldater som besteforeldre, og jeg har alltid hatt følelsen av å være forfulgt. Drømmer om å være forfulgt. Ikke forfulgt I krig riktignok, men forfølgelse som passer inn i mitt liv. 

Anonymkode: 11d16...aad

AnonymBruker
Skrevet

Noen lest om "orkidebarn og løvetann barn"? dønn seriøs forskning. Jeg kan kjenne meg igjen i at jeg er nok av de som er litt sårbar for oppvekstvilkår, mens ei venninne av meg er liksom ikke så følsom eller grublete av seg. Hun rister av seg ting lettere enn meg. Det er stoooore forskjeller der altså, på vår sensitivitet. Hun er til gjengjeld overhodet ikke kunstnerisk anlagt what so ever.

Anonymkode: 843e0...7f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tenker mer på det som en genetisk svakhet, så oppvekstmiljøet og omsorgspersonene blir helt avgjørende om det utvikler seg eller ei. En svakhet er ikke synlig på samme måte som en genfeil vil jeg tro. 

Det forelå en teori om at foreldre og besteforeldres krigstraumer kan nedarves.  Vet ikke helt hva jeg skal tro om det. Selv har jeg krigsflyktninger og soldater som besteforeldre, og jeg har alltid hatt følelsen av å være forfulgt. Drømmer om å være forfulgt. Ikke forfulgt I krig riktignok, men forfølgelse som passer inn i mitt liv. 

Er ikke det bare tull? 

Anonymkode: 80478...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan jo faktisk være slik at disse genetiske svakhetene har opprinnelsen mye lenger tilbake i tid, og har påvirket bl.a besteforeldrene dine til å havne i situasjoner som krigsflyktninger eller soldater. Kan hende at ditt genetiske opphav bestemmer at du er på flukt, og pga dette ikke klarer å finne ro. 

Anonymkode: c5f3c...d1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...