AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #1 Skrevet 26. juni 2021 Jeg bare lurer på en ting, da jeg skjønner av forskning at foreldre ikke ser barnas overvekt på samme måte: - fikk dere ingen oppfølging eller beskjeder fra helsestasjon eller lege? Var det ingen som snakket om barnets kosthold til dere? Ser flere opprettet tråder her med «barnet mitt er litt rundt i kantene», «det er godt hold på henne», «hun har litt valpefett» og med målene som oppgis så ligger barnet i kategorien barnefedme! Er det ingen eksterne som tar ansvar for disse barna og sier ifra til dere foreldre? Anonymkode: aa155...bf7 15
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #2 Skrevet 26. juni 2021 (Ser jo at dere er fulle av meninger om at folk som ikke vil gi barna sine sukker er hysteriske, så lurer på sammenhengen her...) Anonymkode: aa155...bf7 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #3 Skrevet 26. juni 2021 Før i tiden var det besteforeldre og tanter og onkler som fortalte barnet at det var feit og måtte spise mindre. Anonymkode: 0333b...507 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #4 Skrevet 26. juni 2021 Er ingen lett sak å slanke seg. Men det er absolutt forleldrenes ansvar. Anonymkode: cc6d5...e50 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. juni 2021 #5 Skrevet 26. juni 2021 Nåde den som ikke passer i standardformen. Er så lei. Kan ikke folk få være som de er? Hvorfor må noen blande seg bort i alt og peke fingre.
MapleSirup Skrevet 26. juni 2021 #6 Skrevet 26. juni 2021 Ts, jeg håper du mener de som er virkelig overvektig og ikke alle de som faktisk bare er barnerunde med faktisk valpefett som gjerne skal ha litt på kroppen! Det er stor forskjell her. 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #7 Skrevet 26. juni 2021 De veies jo både på helsestasjonen og skolen, så har inntrykk av at de som er helseskadelig overvektige blir fulgt opp sånn sett? Mine barn får både is og godteri, og et normalt kosthold ellers, og er helt normalvektige. Man trenger absolutt ikke være hysterisk på sukker som noen her skrev. Anonymkode: 31358...af7 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #8 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ingen lett sak å slanke seg. Men det er absolutt forleldrenes ansvar. Anonymkode: cc6d5...e50 Nei..det var ikke lett når mor prøvde å feite opp meg. Anonymkode: 0333b...507
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 26. juni 2021 #9 Skrevet 26. juni 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: De veies jo både på helsestasjonen og skolen, så har inntrykk av at de som er helseskadelig overvektige blir fulgt opp sånn sett? Mine barn får både is og godteri, og et normalt kosthold ellers, og er helt normalvektige. Man trenger absolutt ikke være hysterisk på sukker som noen her skrev. Anonymkode: 31358...af7 Barn veies ikke på skolen lengre, vel?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #10 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er ingen lett sak å slanke seg. Men det er absolutt forleldrenes ansvar. Anonymkode: cc6d5...e50 Slanking er såklart ikke det jeg mener, det er ikke bra mentalt for barn. Det er noe med å regulere før man kommer dit at slanking må til. MapleSirup skrev (1 minutt siden): Ts, jeg håper du mener de som er virkelig overvektig og ikke alle de som faktisk bare er barnerunde med faktisk valpefett som gjerne skal ha litt på kroppen! Det er stor forskjell her. Er veldig mange flere «barnerunde» barn som foreldrene mener er nettopp bare «barnerunde», når man ser de er forbi punktet der det kan vokses av seg, dessverre. Så jeg snakker om 40 % av alle norske barn. Hvemsomhelst skrev (4 minutter siden): Nåde den som ikke passer i standardformen. Er så lei. Kan ikke folk få være som de er? Hvorfor må noen blande seg bort i alt og peke fingre. Når 40 % av norske barn er overvektige og dermed er på vei inn til voksenlivet med enda mer overvekt (barn som er overvektige forblir ofte overvektige og går over til fedme når de blir voksne), så vil dette påvirke helsevesenet, barnas helse med fettlever og metabolsk syndrom i tidlig alder, som igjen påvirker deres barn. Dette er et samfunnsproblem og handler om helse og ikke kroppsform. Snakker om å bomme. Anonymkode: aa155...bf7 14
MapleSirup Skrevet 26. juni 2021 #11 Skrevet 26. juni 2021 Usikker på hvor du har 40% fra. Altså at 40% av befolkningen fra 0-18 er overvektige tror jeg ikke på. Det er bare å stikke innom en hvilken som helst ungdomsskole, så ser man at det ikke stemmer. Hvem av disse er overvektig?
MapleSirup Skrevet 26. juni 2021 #12 Skrevet 26. juni 2021 Bremnes.Kari skrev (3 minutter siden): Barn veies ikke på skolen lengre, vel? Ikke siden 70-80-tallet eller noe sånt….
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #13 Skrevet 26. juni 2021 Har en 14-åring som har vært stor helt siden han var 6 måneder, men ikke i den typen at det er så mye mage osv, men vi har passet på hva han spiser. Han spiser nå ikke mye og trener mye, men det er kun fordi han vokser litt at han blir smalere. Lillesøster er nesten undervektig så det er ikke på grunn av usunn mat i huset han er så kraftig. Vi ble fulgt opp av helsestasjon som ringte oss fordi vekten var høy, men når jeg forklarte hva han spiste og treningsmengde (3-5 i uken) så mente hun det ikke var så mye mer enn å gjøre han bevisst på matmengde og være aktiv. Han er alltid på toppen på trinnet i langløp og liker å være først opp på tur. Noen barn bare er større. Ser jeg på bilde til MapleSirup ser sønnen ikke ut som noen av bildene….men mest den smaleste. Anonymkode: b7eff...b09 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #14 Skrevet 26. juni 2021 Regner med at de får høre det på helsestasjonen. Her ble jeg ganske forbanna på helsesøster, i 1. klasse, foran barnet fikk vi beskjed om at vi måtte passe på vekta hennes. Hun var normalvektig, men i øvre sikte, men dette er et helt normalvektig barn, ikke tykk noe sted, svært aktiv og trener mye. Jeg måtte jo spørre helsesøster om hun synes det så ut, som vi måtte passe på kostholdet, og fikk jo beskjed om nei, hun ser jo slank ut. Men hun var så opphengt i tallene. Men der og var hun jo normalvektig. Og det snodige er med neste barn, så var barnet undervektig, men det gjorde ikke noe. Anonymkode: f3fb1...c21 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. juni 2021 #15 Skrevet 26. juni 2021 Sitat MapleSirup skrev (1 minutt siden): Ikke siden 70-80-tallet eller noe sånt…. Vi ble målt og veid, og resultatet ble opplyst høyt og tydelig foran hele klassen (70-tallet)
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #16 Skrevet 26. juni 2021 Min bror var alvorlig overvektig som barn. Han ble også mye mobbet for dette. Min mor fikk beskjed fra helsesøster om at han var overvektig, og hun ville sende han på en slags slankeleir. Det het så klart ikke slankeleir, men det var det min mor beskrev det som. Hun nekta selvsagt....... I dag er han ikke overvektig men han sliter mye med selvbildet. Han er en flott og slank mann, men jeg vet at mobbingen satte dype spor i han og at han sliter den dag i dag. Det er veldig trist. I dag er det jeg som sliter med fedme, mens han ikke har vært sykelig overvektig siden starten av tenårene. Anonymkode: 11474...801 3
MapleSirup Skrevet 26. juni 2021 #17 Skrevet 26. juni 2021 Jeg synes absolutt man bør tørre å snakke om overvekt hos barn, men da er det «obesity» jeg tenker på. Ikke de som vokser det av seg hver sommer… 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #18 Skrevet 26. juni 2021 Helsestasjonen sier ifra, men foreldre godtar ikke denne tilbakemeldingen. Av en eller annen grunn er det det mest provoserende i verden å høre for en foreldre at barnet deres er for stort. Anonymkode: 2e0f0...46f 20
GammelKaktus Skrevet 26. juni 2021 #19 Skrevet 26. juni 2021 Mitt inntrykk er at de som har overvektige barn får høre det både her og der men det er ikke alltid like lett. En jeg kjenner har to barn som er litt større enn jevnaldrende. Han ene klarer visst å snike til seg noe dritt overalt. Hjelper ikke med normalkost hjemme når han og kameraten leiter etter flasker som de panter og kjøper is og sjokolade for. Og når de reiser til faren så går det i sjokolade og pizza. Hva skal man gjøre da? Jeg ser og at en del av barna som har to foreldre som har innvandret er større enn jevnaldrende barn. Hun ene på skolen til mitt barn er jo like stor som meg nå. Der vet jeg både skole og lege har vært etter de men man kan ikke gjøre så mye om foreldrene ikke er med på laget. Barna blir for øvrig fortsatt veid og målt av helsesykepleier, sist var vel 4 klasse og neste gang er kanskje 7 klasse? Da luker de jo ut de som sliter. Her får barna ikke vite hva de veier og hvor lange de er for de vil ikke det skal bli pratet om, noe som blir for dumt da alle barna ser hvem som er tjukkest og lengst, men greit nok. 5
MapleSirup Skrevet 26. juni 2021 #20 Skrevet 26. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden): Vi ble målt og veid, og resultatet ble opplyst høyt og tydelig foran hele klassen (70-tallet) Grusomt!!🙄 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå