AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #21 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner jeg blir litt ekstra glad for min datter når jeg leser slike innlegg. Hun er veldig klar på at hun legger seg ikke opp i hvordan vi gjør det når barnebarn er hos oss 💕 Men nå stoler hun også på at vi er utstyrt med vett nok til å balansere dette. Ingenting er som minner fra tiden hos min egen mormor, der reglene var litt slakkere enn hjemme, og vi kunne finne på å kose oss med vafler til frokost 😄 Ts, du får bare utelate denne besteforeldren fra å passe barnet. Anonymkode: 37332...ad4 Min bestemor stappet meg aldri full av vafler og is etc da jeg var TO (!) år gammel. Det er noe helt annet når de er knøttsmå. Anonymkode: 1f0b9...100 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #22 Skrevet 26. juni 2021 Du får vel bare si takk og farvel til gratis barnevakt da. De fleste koser seg med f.eks en is eller vafler i løpet av en helg. Så du kan ikke forvente at besteforeldrene skal slutte med det, eller la barnet se på at de spiser. Men det går jo fint at barnet har kontakt med besteforeldre mens du er tilstede. På vanlige ukedager, kanskje. Anonymkode: 375bc...b87 6
Mnjah Skrevet 26. juni 2021 #23 Skrevet 26. juni 2021 Bare gi beskjed til besteforeldrene at du synes barnet er for lite til å spise sukker. Bare ta en prat med dem. Min mor er så stolt når hun kjøper nugatti til 3-åringene, og jeg får virkelig fnatt over at hun som vanligvis er så sunn får et vanvittig kick av å gi barnebarna sine så mye dritt. 6
Frk Midnattsol Skrevet 26. juni 2021 #24 Skrevet 26. juni 2021 Oi, ble ganske overrasket over en del av svarene her.... Jeg tenker at dette er foreldrenes barn, ikke besteforeldrenes. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønner hvorfor det skal være SÅ vanskelig å ikke gi barna sukker... Selv spiser jeg faktisk ikke sukker i lange perioder, og det er ikke vanskelig overhode. Jeg vet hva raffinert sukker kan gjøre mot en kropp, og har ALL respekt for foreldre som velger å skjerme sine barn mot dette. Vil tro at besteforeldre har andre hyggelige ting å gjøre med barnebarna enn å gi de is og kaker, så tenker det er helt på sin plass å ta en alvorsprat med disse besteforeldrene, og be de om å respektere det SUNNE valget dere har tatt ift deres barn. 12
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. juni 2021 #25 Skrevet 26. juni 2021 Jeg har alltid tenkt at måtehold er det beste. Ikke forbud. Når man som voksen person velger å bli veganer, eller som i dette tilfellet sukkerfri, så er det et valg man tar som voksen og det er greit. Men å tvinge barna til det samme? Det er mer ekstremt. Det er unormalt, og barn vil jo se hvordan andre barn har det. Hva med barnebursdager, halloween, tivoli, sommerferier osv. Det er så klart foreldrene som bestemmer, men jeg sliter med å forstå totalforbud.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #26 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ei tulle på 2 år som ikke har smakt godteri/krem/kake osv. fordi vi ønsker å holde henne unna det så lenge vi kan. Hun får masse frukt, bær, smoothies osv. som kompenserer. Dette vet hele familien. Likevel har en av besteforeldrene hennes gitt henne både is og kaker med krem, og sjokolade. Dette har vedkommende gjort bak vår rygg, selvom h*n vet godt at vi er strenge på dette. Det har pågått en stund har vi funnet ut av, hver gang vedkommende har passet dattera vår. Selv om vi har sendt med henne godt med mat, melk og smoothies. Hvordan ville dere reagert? Vi er konfliktskye og ønsker at barnet vårt skal ha et godt forhold til alle besteforeldrene sine, men dette vil vi ikke finne oss i. Anonymkode: 1eb3f...c33 Frukt, bær og smoothies er fullt av sukker. Jeg ler hver gang jeg ser småbarnsforeldre som tror det er sunnere enn sjokolade. Det er det ikke. Anonymkode: d69db...b16 15
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #27 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Min bestemor stappet meg aldri full av vafler og is etc da jeg var TO (!) år gammel. Det er noe helt annet når de er knøttsmå. Anonymkode: 1f0b9...100 Nei, jeg var heldig med min. Og du - ingen snakket om «full av!» 😅 Anonymkode: 37332...ad4 3
Perleugla Skrevet 26. juni 2021 #28 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ei tulle på 2 år som ikke har smakt godteri/krem/kake osv. fordi vi ønsker å holde henne unna det så lenge vi kan. Hun får masse frukt, bær, smoothies osv. som kompenserer. Dette vet hele familien. Likevel har en av besteforeldrene hennes gitt henne både is og kaker med krem, og sjokolade. Dette har vedkommende gjort bak vår rygg, selvom h*n vet godt at vi er strenge på dette. Det har pågått en stund har vi funnet ut av, hver gang vedkommende har passet dattera vår. Selv om vi har sendt med henne godt med mat, melk og smoothies. Hvordan ville dere reagert? Vi er konfliktskye og ønsker at barnet vårt skal ha et godt forhold til alle besteforeldrene sine, men dette vil vi ikke finne oss i. Anonymkode: 1eb3f...c33 Hjelpe meg så slitsomt det er å forholde seg til sukkernekt hos «flinkis foreldre». Ungene har ikke vondt av litt sukker. Enten får du ha ryggrad nok til å si i fra og ta det ubehaget eller så får du irritere deg i ensomhet. 11
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #29 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Frukt, bær og smoothies er fullt av sukker. Jeg ler hver gang jeg ser småbarnsforeldre som tror det er sunnere enn sjokolade. Det er det ikke. Anonymkode: d69db...b16 Ja. Men folk setter seg som oftest ikke inn i disse tingene 😄 Anonymkode: 37332...ad4 10
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #30 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Men folk setter seg som oftest ikke inn i disse tingene 😄 Anonymkode: 37332...ad4 Nei helt håpløst. Smoothies for barn burde stått i godterihylla. Alt med måte. Anonymkode: d69db...b16 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #31 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ei tulle på 2 år som ikke har smakt godteri/krem/kake osv. fordi vi ønsker å holde henne unna det så lenge vi kan. Hun får masse frukt, bær, smoothies osv. som kompenserer. Dette vet hele familien. Likevel har en av besteforeldrene hennes gitt henne både is og kaker med krem, og sjokolade. Dette har vedkommende gjort bak vår rygg, selvom h*n vet godt at vi er strenge på dette. Det har pågått en stund har vi funnet ut av, hver gang vedkommende har passet dattera vår. Selv om vi har sendt med henne godt med mat, melk og smoothies. Hvordan ville dere reagert? Vi er konfliktskye og ønsker at barnet vårt skal ha et godt forhold til alle besteforeldrene sine, men dette vil vi ikke finne oss i. Anonymkode: 1eb3f...c33 Dette synes jeg du skal la besteforeldre få lov til å gjøre. Det er ikke verdens undergang med litt sukker. Ikke bli en slik hysterisk fanatiker. Sønnen min hadde en gutt i klassen når han gikk på barneskolen. Han kom fra et hjem hvor det var strenge regler for godteri og sukker. Det var kun på lørdag i begrenset mengde. Han klikket jo når han kom bort. Her hos oss tømte han en godteskål på 5 minutter. Sønnen min bare sto og tittet, for han var vant til at det kunne stå skåler fremme. Mine unger vokste opp som slanke og sunne mennesker selv om de fikk godteri og is av og til i ukedagene og hos besteforeldre. Den kampen vinner du ikke uansett. Anonymkode: 512ed...ef6 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #32 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Problemet er at du får en unge som blir helt vill i bursdager etc. der det blir servert sukker/kake. Anonymkode: 37332...ad4 De fleste barn er helt ville i bursdager med sukker og kake.. det er ikke det at mitt barn blir nektet å spise det, han blir bare ikke tilbydd, jeg tilbyr andre ting. Hvis andre barn spiser så for han hvis han ønsker det. Så han er lykkelig uvitende om at han «går glipp» av noe og lykkelig introdusert til mye annet godt som del av måltider og mellommåltider. jeg er egentlig ikke en sånn kjernesunn fanatiker mår det gjelder mat, og egentlig veldig glad i søtt selv. Serverer også ispinne noen ganger om sommeren selv, ønsker bare å begrense sukker - skjønner ikke at det er så ille. Anonymkode: 65ed8...e7c 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. juni 2021 #33 Skrevet 26. juni 2021 Dere kommer lenger uten tvang og forbud. Om dere fortsetter å leve sukkerfritt hjemme og barnet maser etter godteri, så kan dere jo si at nei, vi spiser ikke godteri, for det er ikke bra for kroppen/tennene osv. da vil barnet forstå hvordan dere lever. La besteforeldrene gjøre som de vil.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #34 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste barn er helt ville i bursdager med sukker og kake.. det er ikke det at mitt barn blir nektet å spise det, han blir bare ikke tilbydd, jeg tilbyr andre ting. Hvis andre barn spiser så for han hvis han ønsker det. Så han er lykkelig uvitende om at han «går glipp» av noe og lykkelig introdusert til mye annet godt som del av måltider og mellommåltider. jeg er egentlig ikke en sånn kjernesunn fanatiker mår det gjelder mat, og egentlig veldig glad i søtt selv. Serverer også ispinne noen ganger om sommeren selv, ønsker bare å begrense sukker - skjønner ikke at det er så ille. Anonymkode: 65ed8...e7c Erstatt iallfall ikke sukker som er et naturprodukt med kunstig søtningsmiddel som har mange flere negative bivirkninger på kroppen. Som magetrøbbel og hodepine. Noen av de er jo rene giften for kroppen. Anonymkode: 512ed...ef6 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #35 Skrevet 26. juni 2021 Frk Midnattsol skrev (26 minutter siden): Oi, ble ganske overrasket over en del av svarene her.... Jeg tenker at dette er foreldrenes barn, ikke besteforeldrenes. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønner hvorfor det skal være SÅ vanskelig å ikke gi barna sukker... Selv spiser jeg faktisk ikke sukker i lange perioder, og det er ikke vanskelig overhode. Jeg vet hva raffinert sukker kan gjøre mot en kropp, og har ALL respekt for foreldre som velger å skjerme sine barn mot dette. Vil tro at besteforeldre har andre hyggelige ting å gjøre med barnebarna enn å gi de is og kaker, så tenker det er helt på sin plass å ta en alvorsprat med disse besteforeldrene, og be de om å respektere det SUNNE valget dere har tatt ift deres barn. Nei da får man heller la være å bruke de som barnevakt , andre skal da ikke bestemme reglene i huset der Anonymkode: d1a18...70e 4
Hactar Skrevet 26. juni 2021 #36 Skrevet 26. juni 2021 (endret) Jeg reagerer mer på lureriet enn på sukkeret, om jeg skal være ærlig. Om hun synes reglene deres er så teite, kan hun i det minste stå for det. Nå vet dere ikke hvilke andre regler som også trosses i skjul. Kanskje synes hun det er noe nymotens nonsens med bakovervendt bilsikring? «Gikk jo bra med oss», ikke sant? Ja til besteforeldre som gjør ting på sin egen måte. Nei til besteforeldre som ikke informerer om hvilke regler de ikke vil forholde seg til. Endret 26. juni 2021 av Hactar 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #37 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette synes jeg du skal la besteforeldre få lov til å gjøre. Det er ikke verdens undergang med litt sukker. Ikke bli en slik hysterisk fanatiker. Sønnen min hadde en gutt i klassen når han gikk på barneskolen. Han kom fra et hjem hvor det var strenge regler for godteri og sukker. Det var kun på lørdag i begrenset mengde. Han klikket jo når han kom bort. Her hos oss tømte han en godteskål på 5 minutter. Sønnen min bare sto og tittet, for han var vant til at det kunne stå skåler fremme. Mine unger vokste opp som slanke og sunne mennesker selv om de fikk godteri og is av og til i ukedagene og hos besteforeldre. Den kampen vinner du ikke uansett. Anonymkode: 512ed...ef6 Jamen herregud da. Ungen vår er 2 år gammel. Hun kan knapt prate noen ord og ammes fortsatt. Hvorfor i all verden må du absolutt ytre din mening om at vi skal la andre proppe 2 åringen våres full av sukker?! Jeg driter i meningen din om det temaet. Hun vil såklart få godteri når de andre barna får. Men som sagt, hun er TO år. På tide å roe seg ned her og lese innlegget hva som blir spurt om! AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Frukt, bær og smoothies er fullt av sukker. Jeg ler hver gang jeg ser småbarnsforeldre som tror det er sunnere enn sjokolade. Det er det ikke. Anonymkode: d69db...b16 Les innlegget du. Vi gir det for å kompensere. Jeg lager smoothies selv, og putter det i gjenbrukbare klemmeposer. Og jo, det er forskjell på godteri og frukt/bær. Hvis du virkelig tror det er same same, burde du tie om det, for da er det andre som ler av deg. Ts Anonymkode: 1eb3f...c33 13
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #38 Skrevet 26. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jamen herregud da. Ungen vår er 2 år gammel. Hun kan knapt prate noen ord og ammes fortsatt. Hvorfor i all verden må du absolutt ytre din mening om at vi skal la andre proppe 2 åringen våres full av sukker?! Jeg driter i meningen din om det temaet. Hun vil såklart få godteri når de andre barna får. Men som sagt, hun er TO år. På tide å roe seg ned her og lese innlegget hva som blir spurt om! Les innlegget du. Vi gir det for å kompensere. Jeg lager smoothies selv, og putter det i gjenbrukbare klemmeposer. Og jo, det er forskjell på godteri og frukt/bær. Hvis du virkelig tror det er same same, burde du tie om det, for da er det andre som ler av deg. Ts Anonymkode: 1eb3f...c33 Du dæven, ts.. nå kommer du hvertfall til å bli slakta her på slakteguiden. Anonymkode: 69d0d...6ac 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #39 Skrevet 26. juni 2021 Mitt beste råd er å snakke med besteforeldrene. Om de ønsker å gi barnet sukkerholdig mat, så er det kanskje bedre å vente med å bruke de som barnevakt til dere innfører mer sukker Anonymkode: 0d1ce...ed9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2021 #40 Skrevet 26. juni 2021 Dere må nok fortelle de hvorfor dere har valgt slik, og kanskje poengtere at dette gjelder nå som hun er så liten. At når hun blir større så er det mer naturlig med sukker. jeg forklarte mine foreldre at 1 is for en 1 åring er det samme som 7 is for en voksen. Og de spiser jo ikke 7 is i en jafs de heller Anonymkode: ff2f8...3d4 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå