Gå til innhold

Besteforeldre som gir sukker til små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei tulle på 2 år som ikke har smakt godteri/krem/kake osv. fordi vi ønsker å holde henne unna det så lenge vi kan. Hun får masse frukt, bær, smoothies osv. som kompenserer. Dette vet hele familien. Likevel har en av besteforeldrene hennes gitt henne både is og kaker med krem, og sjokolade. Dette har vedkommende gjort bak vår rygg, selvom h*n vet godt at vi er strenge på dette. Det har pågått en stund har vi funnet ut av, hver gang vedkommende har passet dattera vår. Selv om vi har sendt med henne godt med mat, melk og smoothies. Hvordan ville dere reagert? Vi er konfliktskye og ønsker at barnet vårt skal ha et godt forhold til alle besteforeldrene sine, men dette vil vi ikke finne oss i.

Anonymkode: 1eb3f...c33

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Besteforeldre elsker å gi barnebarna sukker og godt. De små øynene lyser opp og de føler seg selv verdsatt og elsket.. rart det der. De har nok et annet forholdt til sukker en det man har i dag.  Du må bare være mer tydelig med den det gjelder. Btw, fruktsukker kan gi like stort utslag på blodsukkeret som vanlig sukker, i tillegg til evt syreskader. Så masse av det heller er ikke bra. 

Endret av Mellion
  • Liker 27
Skrevet

Er det ikke det besteforeldre skal gjøre? Skjemme bort ungene og mate med søtsaker? Det er jo noe av det koseligste med besteforeldre. Komme, sitte rundt bordet og spise. Gjerne dessert eller noe søtt. :jepp:

• Liker 41
Skrevet

Men hva er problemet med litt godis av og til når hun er med besteforeldre? 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Besteforeldre er til for å kose og gi det lille ekstra<3 is hører sommeren til og ikke minst å skape hode minner sammen med mennesker man er glad i! hilsen mamma til to småtroll som er hos besteforeldrene i helga.

Anonymkode: b9037...b4c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. 

Hva når barnet blir stort og du må gi fra deg kontrollen.... 

Dette vil gå helt fint og ingen skade har skjedd. Er så glad mine barn husker besteforeldrene med glede og den oppvartning de fikk når de var hos dem. Nå er alle døde og barna mine voksne, sunne og fornuftige mennesker. 

Anonymkode: 0ba98...f9e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er poenget med at barnet ikke skal få sukker? Syns det opplegget deres høres helt tullete ut og krevende for resten av familien og følge. Ok, dere begrenser det når dere er hjemme, men la nå besteforeldrene gi barnebarnet sitt litt is og kake. Hva er problemet? 

Anonymkode: 6a633...256

Tuller du? 
det er jo ikke krevende i det hele tatt, det er jo bare å la være å gi godteri og kaker? Barn er enkle sånn, de er ikke så opptatt av at de må få noe godt, det er vi som lærer de å forbinde kos med noe søtt - og de er mye mer opptatt av å få oppmerksomhet og å lese en bok/gå en tur/annet med besteforeldre enn å få kaker og is. Vi ønsker at vår sønn skal like andre smaker enn søtt, lære seg å glede seg over andre ting enn godteri. Det er ikke det at det er krise med sukker en gang i måneden, men det skaper et behov. Og - hvis det er sånn at han skal få noe innimellom så vil jeg jo gjerne ha gleden av å gi han en is selv.. 

Vi har forsøkt det samme med vårt barn - vi har blitt respektert (tror vi), men ser at det er veldig vanskelig for alle besteforeldrene, og ser de strekker strikken stadig lengre med å finne på noe godt som de kan «forsvare» overfor meg. Setter lite pris på det.. Det hjelper liksom ikke å gi barn saft med kunstig søtning hvis vi ønsker at han skal drikke vann (og helst ikke kunstig søtning, men det virker vanskelig å forstå..)

Anonymkode: 65ed8...e7c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tuller du? 
det er jo ikke krevende i det hele tatt, det er jo bare å la være å gi godteri og kaker? Barn er enkle sånn, de er ikke så opptatt av at de må få noe godt, det er vi som lærer de å forbinde kos med noe søtt - og de er mye mer opptatt av å få oppmerksomhet og å lese en bok/gå en tur/annet med besteforeldre enn å få kaker og is. Vi ønsker at vår sønn skal like andre smaker enn søtt, lære seg å glede seg over andre ting enn godteri. Det er ikke det at det er krise med sukker en gang i måneden, men det skaper et behov. Og - hvis det er sånn at han skal få noe innimellom så vil jeg jo gjerne ha gleden av å gi han en is selv.. 

Vi har forsøkt det samme med vårt barn - vi har blitt respektert (tror vi), men ser at det er veldig vanskelig for alle besteforeldrene, og ser de strekker strikken stadig lengre med å finne på noe godt som de kan «forsvare» overfor meg. Setter lite pris på det.. Det hjelper liksom ikke å gi barn saft med kunstig søtning hvis vi ønsker at han skal drikke vann (og helst ikke kunstig søtning, men det virker vanskelig å forstå..)

Hva er du redd for skal skje? 

Hva tenker du er det verste som kan hende om besteforeldre lar barnet kose seg litt når de er der? 

• Liker 23
Skrevet

Er enig med de over som ikke ser problemet. Hun (2 år) får ofte noe godt når vi er på besøk hos mine foreldre (ikke hos far sine), spesielt i helgene. Jeg husker veldig godt fra barndommen, at vi fikk hver sin kopp med seigmenn, nonstop og diverse smågodt hos besteforeldre, også spesielt i helgene. Her hjemme får hun i ny og ne, men ikke sånn som hos besteforeldre. Hun spiser også mye bær, frukt og tomat/agurk både hjemme og på besøk. Har ett balansert kosthold, med både fisk, kjøtt, og kylling. 

Dette er selvfølgelig opptil hver enkelt og jeg vet selv om små barn som aldri har spist sukker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tuller du? 

TAKK, godt å høre at noen har forståelse for dette og amen til det du skriver.

Vær så snill ikke spam tråden med hvor «sært» dette er. Det er vårt valg som vi har kommet frem til sammen, spørsmålet er ikke hva dere synes om det, men hvordan vi forsiktig kan konfrontere besteforeldren det gjelder.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Når man lar andre passe barna sine, må en forvente at de behandler barna på en normal måte som passer de best. Man sier selvfølgelig fra om allergier og lignende som er avgjørende å vite om, men eller er det opp til den som passer hva de spiser. Om man ikke ønsker å gi ansvaret over til andre får en avstå å ha barnevakt.

Endret av Brunello
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Da må dere droppe å sende de til besteforeldre da!

sært å

bestemme hva de får lov til der

Anonymkode: d1a18...70e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tenker du er det verste som kan hende om besteforeldre lar barnet kose seg litt når de er der? 

Hva er dere redd for at skal skje hvis barn ikke får sukker? Min holdning er at barn ikke blir gladere av å få sukker, og at det derfor er helt unødvendig.. det at sukker er kos er de vi voksne som skaper, og jeg er enig med det som er skrevet tidligere at besteforeldre generasjonen nok har et helt annet forhold til sukker enn oss - da de var små var det noe veldig spesielt, i dag er det ikke det. Jeg mener bare at det er mange andre måter å skjemme bort småbarn på enn med å gi de godteri. 
Når det er sagt så aksepterer jeg at barnet mitt spiser is når de andre barna spiser det, og får sjokolade i barnehagen når det blir servert - helt unødvendig spør du meg, men jeg vil ikke at han skal holdes borte fra det de andre får. 

Det jeg er litt redd for er om det påvirker forhold til mat og godteri senere i livet og de valg som barnet da tar. Handler som sagt ikke om den mengden sukker som er i den ene isen, men preferanser i matveien , hva man lærer seg å glede seg over. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TAKK, godt å høre at noen har forståelse for dette og amen til det du skriver.

Vær så snill ikke spam tråden med hvor «sært» dette er. Det er vårt valg som vi har kommet frem til sammen, spørsmålet er ikke hva dere synes om det, men hvordan vi forsiktig kan konfrontere besteforeldren det gjelder.

Problemet er at du får en unge som blir helt vill i bursdager etc. der det blir servert sukker/kake. 

Anonymkode: 37332...ad4

• Liker 14
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi har ei tulle på 2 år som ikke har smakt godteri/krem/kake osv. fordi vi ønsker å holde henne unna det så lenge vi kan. Hun får masse frukt, bær, smoothies osv. som kompenserer. Dette vet hele familien. Likevel har en av besteforeldrene hennes gitt henne både is og kaker med krem, og sjokolade. Dette har vedkommende gjort bak vår rygg, selvom h*n vet godt at vi er strenge på dette. Det har pågått en stund har vi funnet ut av, hver gang vedkommende har passet dattera vår. Selv om vi har sendt med henne godt med mat, melk og smoothies. Hvordan ville dere reagert? Vi er konfliktskye og ønsker at barnet vårt skal ha et godt forhold til alle besteforeldrene sine, men dette vil vi ikke finne oss i.

Jeg syntes dere burde være rause med besteforeldrene og la de passe på sin måte. Hva om de selv spiser kake eller noe søtt til kaffen? Skulle de da latt barnet se på uten å få ? Skulle de latt være å spise kake? Blir ikke dette da en inngripen også i besteforeldrenes kosthold ? 

Jeg syntes man kan være mindre rigid og la besteforeldrene ha litt spillerom. Barnet vil jo snart finne ut om søtsaker i bursdager, selskaper, bhg, julearrangementer der alle for godt osv osv uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg sier klart og tydelig ifra at det skal gå gjennom meg først. Barnet er 2 år og fortsatt under utvikling, HELT tullete med sukker i små små kropper. Gi beskjed! 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan kose seg på enormt mange andre måter enn å gi barnet fruktose og glukose som fortrenger andre vitaminer og mineraler, og det overskytende fruktosen barnet ikke klarer å forbrenne lagres som FETT i leveren. 

Blomsterpotta skrev (36 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet. Er selv bestemor og gir barnabarn sukker. Vi kan plutselig finne på å lage vafler med syltetøy eller sukker på. Hente is i fryseren eller spise sjokolade. Det er koselig for begge parter og skader ikke barna å få litt sukker innimellom.

Jeg kjenner meg enormt takknemlig for å ha barn og svigerbarn som ikke er hysteriske på noen som helst måte.

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva er poenget med at barnet ikke skal få sukker? Syns det opplegget deres høres helt tullete ut og krevende for resten av familien og følge. Ok, dere begrenser det når dere er hjemme, men la nå besteforeldrene gi barnebarnet sitt litt is og kake. Hva er problemet? 

TS spør ikke hva dere synes om standpunktet de har valgt som familie, men hvordan hun går frem i samtalen med besteforeldrene! 

Anonymkode: 1f0b9...100

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Krevende? Krevende for besteforeldre å ikke gi barnet sukker? Hva er så vanskelig med å følge foreldrenes ønske? Hvis foreldrene ønsker å begrense sukkerinntaket til barnet, så må resten av familien respektere dette.

Til TS. Hvis dere absolutt ikke ønsker at barnet deres få sukker hos besteforeldrene, må dere sette dere ned og ha en samtale med de. Når barnet er lagt, kan dere be om at dere settere dere ned. Deretter ber dere besteforeldrene om å respektere at dere ikke ønsker at barnet deres skal bli servert sukker og kaker. Det skal være nok. Dersom de ikke respekterer dette, så må dere kanskje begrense kontakten de har med barnet. Det er jo svært drastisk, men hvis dere er bestemt og etter hvert strenge, så bør de respektere deres valg. 

Endret av Hemoglobin
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt ekstra glad for min datter når jeg leser slike innlegg. Hun er veldig klar på at hun legger seg ikke opp i hvordan vi gjør det når barnebarn er hos oss 💕 

Men nå stoler hun også på at vi er utstyrt med vett nok til å balansere dette. 

Ingenting er som minner fra tiden hos min egen mormor, der reglene var litt slakkere enn hjemme, og vi kunne finne på å kose oss med vafler til frokost 😄 

Ts, du får bare utelate denne besteforeldren fra å passe barnet. 

Anonymkode: 37332...ad4

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...