Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 10 år er 167 cm og veier 55 kg. Han er mye høyere enn de andre gutta. Dette er ikke noe som plager han veldig, men hender at eldre gutter spør hvorfor han henger med "småunger". Han syns også det er litt flaut å leke med leker ute fordi han vet at folk tenker han er 13-14 år.  Jeg er 165 cm og faren er 173. Jeg syns det er veldig rart at han er så høy, og begynte å tenke på om det kan være "farlig" på noe vis. Om han kan ha en hormonforstyrrelse eller noe. Bør jeg gjøre noe? 

Anonymkode: 1f900...dc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta en telefon til helsesykepleier  på skolen og hør hva hun mener? 
Barn vokser jo veldig forskjellig, så mest sannsynlig så er det vel ikke noe galt. 

Anonymkode: 72f9a...fda

• Liker 2
Skrevet

Guttungen har et par kamerater som er ganske høye og store men de har og usedvanlig høye foreldre, begge over 185 liksom.

Du kan jo ta en prat med legen om det men jeg regner jo med han alltid har vært høyere og større enn sine jevnaldrende, at han har fulgt sine egen kurve mener jeg? Da pleier det jo å være normalt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg måtte til barnelege på sykehuset når jeg var rundt 10år, pga voldsom vekst. De tok røntgen av håndleddet/underarmen, de ser på noe med skjelettet om man skal stoppe vekst eller ikke. Usikker hva. Ta en tur til legen?

Anonymkode: 9add2...85e

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (7 timer siden):

Guttungen har et par kamerater som er ganske høye og store men de har og usedvanlig høye foreldre, begge over 185 liksom.

Du kan jo ta en prat med legen om det men jeg regner jo med han alltid har vært høyere og større enn sine jevnaldrende, at han har fulgt sine egen kurve mener jeg? Da pleier det jo å være normalt.

Han begynte å bli høyere enn andre gutter på samme alder rundt 5 års alderen. Vi ble ringt opp av helsesykepleier på skolen i 3 klasse pga vekta hans. Den var visstnok for høy, men ungen så slank ut, og det var helsesykepleier enig i også. Hun spurte om vi ville han skulle få ekstra vektkontroller, men det takket jeg nei til, da vi selv klarer å se om han blir overvektig. Høyden ble såvidt nevnt. Men nå er han nok enda høyere opp på percentilskjemaet enn han var da. Jeg ser at han har vokst enda mer fra vennene sine. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han begynte å bli høyere enn andre gutter på samme alder rundt 5 års alderen. Vi ble ringt opp av helsesykepleier på skolen i 3 klasse pga vekta hans. Den var visstnok for høy, men ungen så slank ut, og det var helsesykepleier enig i også. Hun spurte om vi ville han skulle få ekstra vektkontroller, men det takket jeg nei til, da vi selv klarer å se om han blir overvektig. Høyden ble såvidt nevnt. Men nå er han nok enda høyere opp på percentilskjemaet enn han var da. Jeg ser at han har vokst enda mer fra vennene sine. 

Ts

Har du noen veldig høye brødre? Hva med faren? Barnet vårt er superlangt. Jeg og faren er 169 og 180, men vi har slektninger som er VELDIG høye, feks broren og morfaren til mannen min, min onkel og morfar. 

Anonymkode: 3e55c...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende at han avslutter veksten tidligere enn andre, så det er ikke sikkert at det er noe unormalt, eller at han blir veldig høy. Jeg gikk i klasse med et par gutter som var veldig høye for alderen gjennom hele barneskolen, men endte som helt gjennomsnittlig høye da veksthastigheten avtok tidligere enn for de andre. Jeg var yngst og høyest av jentene i klassen på barneskolen, men har ikke vokst siden jeg begynte på ungdomsskolen (endte på 168 cm).

Anonymkode: 01177...2df

AnonymBruker
Skrevet

Når min var 10 så var han 165, mye høyere enn de fleste andre. I dag er han nettopp fylt 12 og er 168. Så de vokser i rykk og napp. Jeg hadde ikke bekymret meg. 

Anonymkode: 5982f...64b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en blanding av gjennomsnittlig høye menn (ca 183) og litt lavere menn (ca 173) i familien på begge sider. Så ingen veldig høye. Blir spennende å se hvor høy han blir :)

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...