Gå til innhold

Ufrivillig Instagram-fotograf for venninne


BarbaraS

Anbefalte innlegg

Jeg har en god venninne som jeg har kjent lenge, men som i det siste bare har blitt mer og mer opptatt av å legge ut bilder av seg selv på insta. Vi treffes ikke så veldig ofte (kanskje et par ganger i måneden), men det er fordi hun har et lite barn og jeg er singel, så livsstilene våre kolliderer litt og hun har jo en mindre fleksibel timeplan enn meg. Hun har alltid vært litt over snittet glad i oppmerksomhet, men jeg har tenkt at det må jo være lov for folk er jo forskjellige, men nå merker jeg at det begynner å irritere meg. Jeg må alltid tilpasse meg henne for at vi skal få hengt sammen og nå i det siste så har hun vært mer opptatt av å dokumentere på instagram hva hun gjør, hvor hun er osv. enn å bruke tiden på å snakke med meg om hva som skjer i mitt liv. Hun vil heller gå rundt, finne kule locations og at jeg skal ta uendelig mange bilder/videoer av henne. Og det er liksom ikke bare det, men hun oppfører seg litt som om jeg er "assistenten" hennes, den som bærer vesken og må si "der var du fin" osv.  Jeg har gjort det en del ganger for å være snill, men nå har jeg lyst til å si fra neste gang, sånn at det ikke blir det eneste vi gjør når vi møtes. Det som også er irr er at hun fremstiller livet sitt som kult og spennende, men det er jo bare et glansbilde. F.eks. så var vi på en stor bransjefest sammen og hadde pyntet og stæsjet oss skikkelig. Jeg  følte meg fin og gledet meg til å feste og danse, men hun var klar til å legge seg etter at vi var ferdige med å ta bilder på vei inn.

Hva er en god måte å ta opp dette på, uten at hun blir fornærmet? Noen som har vært i lignende situasjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere er på to ulike steder i livet og dere matcher ikke som venner....på tide å sakte fade ut dette "vennskapet".

Men, neste gang du skal være med henne og hun maser på at du skal være fotografen, og drasse deg med på ulike steder sier "nei, kan vi ikke heller gå dit?" så finner du et sted dere går. Spør hun om du kan ta bilde av henne sier du "Vet du, jeg tenkte ta litt fri fra mobil og teknologi et par timer, så nei, kan ikke ta bilde. Har egentlig ikke møtt deg i dag bare for å ta masse bilder, men for å henge sammen som venner..."

Anonymkode: db828...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tilpasse deg henne, det er her du skal gjøre endringer. Begynn å bli litt strengere. Hvis hun vil møte deg, så si et tidspunkt som passer best for DEG. Begynner hun å skal endre på det klokkeslettet så sier du at da får dere ta det en annen dag, for det passer dessverre ikke for deg og du har andre planer på det tidspunktet hun foreslo. Bare fordi hun har barn er ikke hennes tid mer verdt enn din tid. 

Hun vet at du er en som står på pinne for henne, derfor behandler hun deg slik. Bli litt mer utilgjengelig. 

Vedrørende at du må være fotograf: bare si til henne at det orker du ikke lenger. Du er lei av der, og vil heller tilbringe tid med henne og snakke med henne fremfor å knipse bilder av henne. Og sånn helt ærlig, hvis hun blir sur for det så er hun jo virkelig ikke noe å samle på. Er hun en god venn så vil hun etter dette stoppe litt opp å tenke over at hun kanskje har vært litt selvsentrert og urimelig mtp det der. 

Anonymkode: 2657c...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg helt ærlig at det gjør ikke noe om hun blir litt fornærmet?

Jeg tror jeg hadde sagt ifra, når dere avtaler å møtes, at det hadde vært hyggelig å gjøre noe annet. F.eks foreslå en restaurant eller et sted du vil dra. Hvis hun ikke er enig kan du si at nå har hun valgt steder å dra lenge, nå er det din tur. Når hun tar frem mobilen så hadde jeg sagt "ok, men bare ett bilde", og tatt ett. Ingen flere. Foreslår hun å bytte location eller lignende, si at "du, jeg syns det er så mye fokus på bildene du legger ut. Kan vi ikke heller bare være oss uten sosiale medier i dag?". Er hun ikke enig i det, tror jeg at jeg hadde gått for å være ærlig. Si at du har bedre ting å gjøre enn å være assistent i livet hennes. 

Og selvsagt nekte å bære ting for henne, hun kan fint sette ned veska med deg. Poenget er - ikke godta å være fotoassistent. Ja til ett bilde, ikke mer, om du vil det engang. Man kan strekke seg litt for venner, men her har du gjort mye uten å få noe tilbake.

Kanskje hun ikke er klar over hvor mye tid dette tar, men ved å gi beskjed så får hun valget om hun verdsetter deg, eller ønsker å fortsette å være selvsentrert. 

Anonymkode: c557a...d30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...