Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De vi kjøpte huset av har bygget en liten leilighet over garasjen. Dette er kun byggemeldt som bod, og kan derfor ikke leies ut. Vi kommer til å bruke det som leilighet til svigers når de kommer og «ungdomsbule» når barna blir litt eldre. Spørsmålet er om det i det hele tatt er lov til å sove der? Bør vi være forsiktige med å nevne at svigers sover der innimellom? 

Anonymkode: d7134...afe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov. Det er bare rom godkjent for varig opphold som kan brukes som soverom. 

Å bruksendre rom fra bod til oppholdsrom krever søknad og tillatelse, og har en lang rekke tekniske forskriftskrav knyttet til seg.

• Liker 4
Skrevet

Du kan selvsagt bo hvor du vil i ditt eget hus.

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kun lov om det er vindu i boden  som er stort nok til å klatre ut av i tilfelle brann. 

AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (Akkurat nå):

Kun lov om det er vindu i boden  som er stort nok til å klatre ut av i tilfelle brann. 

Ja, det er ikke noe problem med rømningsvei, men tipper taket er for lavt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lovlig. Men jeg vil tippe at mer enn 1/3 av alle hus har ulovlige soverom, ihvertfall de som eies av litt større familier. Sålenge det bare er innad i husholdningen/familie, ikke utleie til fremmede og det er vindu der så er det vel "ingen" som bryr seg. Har aldri hørt at kommunen har kommet på besøk for å sjekke slikt.

Da foreldrene mine kjøpte hus og jeg bodde der, hadde jeg et soverom som egentlig bare var "kjellerareal" men da innredet som soverom, og jeg bodde vel der i 12 år.

Anonymkode: b7146...d73

• Liker 3
Skrevet

Ingen bryr seg om kva du gjer i ditt eige hus, men du kan ikkje leige ut eller selge som anna enn bod. Pass på rømningsvei og brannvarsler, så er det vel ok:)

Skrevet

Du kan ikke gjøre en bod om til "soverom" i teknisk forstand uten å søke om det. Men det er selvsagt ingen som kan hindre deg i å sove hvor du vil i ditt eget hjem og det er selvsagt heller ikke ulovlig. Er du redd politiet skal komme på døra når du sovner på sofaen også? Dagens samfunn altså...

• Liker 5
Skrevet (endret)

En "bod" uten riktig takhøyde og rømningsvei ut vindu, er ikke egnet for "varig opphold". Og det er kun rom egnet for varig opphold det er lov å sove i.

Når det er sagt, ville jeg utstyrt dette loftet over garasjen med brannslukningsapparat og røykvarsler, samt en brannstige til å slenge ut vinduet (som er stort nok og kan åpnes!) om det skulle brenne i trappen eller nedenunder, så man ikke kan komme ut samme vei man kom inn. Da hadde jeg følt meg tryggere på at gjester kunne sove der en gang i blant. Og jeg hadde selvsagt nedlagt totalforbud mot stearinlys og hybelkokeplater etc.

Vær klar over at siden garasjer gjerne blir brukt til litt arbeid av ulike slag, så husk at gamle filler med white-spirit på kan selvantenne, om de blir liggende slengt i en krok e.l. i garasjen. Vær ekstra oppmerksomme på slike brannfeller om dere skal ha folk sovende i garasjen!

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på alle de som har sovnet på bad uten vindu i fylla - de skulle vært buret inne alle sammen.

Anonymkode: ca6ac...504

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenk på alle de som har sovnet på bad uten vindu i fylla - de skulle vært buret inne alle sammen.

Anonymkode: ca6ac...504

Det er ikke ulovlig, ikke en gang om man skal tolke byggeforskriften.

Det er forskjell på å sove et sted, og å ta i bruk et rom som et fast soverom. Det er bruken av rommet, ikke sovingen som er ulovlig. Skulle man duppe av i vedboden, ute på terrassen, på badet eller i grillhuset så er ikke det ulovlig, for det er ikke per def varig opphold.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er forskjell på å sove et sted, og å ta i bruk et rom som et fast soverom. Det er bruken av rommet, ikke sovingen som er ulovlig. Skulle man duppe av i vedboden, ute på terrassen, på badet eller i grillhuset så er ikke det ulovlig, for det er ikke per def varig opphold.

Hun spør om det er lov for svigers og tenåringen å ligge der. Ja, det er lov.

Det er forskrifter på hva som kan kalles et soverom, men jeg har enda ikke sett en lov som forbyr deg å sove på privat grunn, hvor enn det måtte være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
OlsenHansen skrev (2 timer siden):

Du kan ikke gjøre en bod om til "soverom" i teknisk forstand uten å søke om det. Men det er selvsagt ingen som kan hindre deg i å sove hvor du vil i ditt eget hjem og det er selvsagt heller ikke ulovlig. Er du redd politiet skal komme på døra når du sovner på sofaen også? Dagens samfunn altså...

Jeg har absolutt tenkt å bruke arealet. Det er ikke vi som har bygget det, og vi har 0 dårlig samvittighet. Det eneste jeg tenkte på er om vi bør være litt forsiktige med å nevne det. Man vet aldri. Plutselig for man en gal nabo som melder deg til PBE. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke snakk om «fast soverom». Det er snakk om at svigers kommer på besøk en 4-6 ga her i året, og at vi etterhvert bruker dette som «ungdomsbule»/tv stue, kanskje treningsrom etc. ingen skal ha sin faste soveplass her. 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...