Collan Skrevet 28. juni 2021 #41 Skrevet 28. juni 2021 On 6/25/2021 at 9:47 PM, Jane Eyre said: Jeg er klar over at man er smittsom før man får symptomer. Jeg har hatt covid-19 selv, 3+ uker etter første vaksinedose. Foretrekker covid-19 før omgangssyke, lungebetennelse, halsbetennelse og influensa. Men samfunnet lider på grunn av de mange tiltakene. Vi tappes for milliarder av kroner når vi må i karantene. Folk har ikke fått tilstrekkelig helsehjelp ette pandemi start, dette gjelder både voksne og barn. Færre har møtt opp til kreft screening. Titusenvis er permitterte eller har mistet jobbene sine. Jeg vet om 2-3 som har tatt livet sitt grunnet økonomisk tap fordi samfunnet har vært nedstengt. Jeg synes det er tull å fortsette dette hysteriet når de aller fleste av oss ikke blir alvorlig syke. Mange som er i risokosonen både når det gjelder alder men også underliggende sykdommer, har allerede blitt vaksinerte. Enomert mange har takket nei til vaksine selv om de er i risikosonen, noe som er lov. Poenget mitt er det at covid-19 har svært lave dødstall og tiltakene våre kan ikke lenger forsvares. *Jeg har fått luktesans tilbake og har aldri vært plaget av tung pustet. Ja, samfunnet lider under tiltakene. Derfor er det viktig å få kontroll på smiteutbruddene, slik at tiltaksnivået kan senkes. Sommeren 2020 hadde vi svært lite smitte i Norge, og vi kunne ha lavt tiltaksnivå, som gjorde at næringslivet ikke ble så skadelidende. Det er direkte feil å si at enormt mange har takket nei til vaksine selv om de er i risikosonen. I Norge har andelen som har sagt ja til vaksine ligget over 90% i alle aldersgrupper. Det skyldes at Norge er et land med høy tillit, både mellom folk flest og til stat og myndigheter. Hvis man ser på innvandrergrupper fra land med lav tillit til myndighetene blir det lavere, for folk fra Polen og Somalia ligger det rundt 50%, men for Norge totalt ligger vi på godt over 90% totalt sett. Deltavarianten/den indiske mutasjonen smitter mye lettere og gir mer alvorlig sykdom, særlig hos yngre. Å la den få utbredelse nå kort tid før vi får vaksinert det meste av befolkningen ville vært svært uheldig. Det ville resultert i at mange som kanskje ville blitt vaksinert om noen få uker ville fått alvorlige senskader, om de ikke skulle være så uheldige å dø. I Sverige er det 36 døde under 30 år, så det er ikke umulig å dø selv om man er ung. Da er det bedre med kraftige lokale tiltak i en kortere periode for å få ned lokale smitteutbrudd. 5
Jane Eyre Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #43 Skrevet 28. juni 2021 Collan skrev (8 timer siden): Ja, samfunnet lider under tiltakene. Derfor er det viktig å få kontroll på smiteutbruddene, slik at tiltaksnivået kan senkes. Sommeren 2020 hadde vi svært lite smitte i Norge, og vi kunne ha lavt tiltaksnivå, som gjorde at næringslivet ikke ble så skadelidende. Det er direkte feil å si at enormt mange har takket nei til vaksine selv om de er i risikosonen. I Norge har andelen som har sagt ja til vaksine ligget over 90% i alle aldersgrupper. Det skyldes at Norge er et land med høy tillit, både mellom folk flest og til stat og myndigheter. Hvis man ser på innvandrergrupper fra land med lav tillit til myndighetene blir det lavere, for folk fra Polen og Somalia ligger det rundt 50%, men for Norge totalt ligger vi på godt over 90% totalt sett. Deltavarianten/den indiske mutasjonen smitter mye lettere og gir mer alvorlig sykdom, særlig hos yngre. Å la den få utbredelse nå kort tid før vi får vaksinert det meste av befolkningen ville vært svært uheldig. Det ville resultert i at mange som kanskje ville blitt vaksinert om noen få uker ville fått alvorlige senskader, om de ikke skulle være så uheldige å dø. I Sverige er det 36 døde under 30 år, så det er ikke umulig å dø selv om man er ung. Da er det bedre med kraftige lokale tiltak i en kortere periode for å få ned lokale smitteutbrudd. Hvilke alvorlige senskader tenker du på? Synes mange med pro tiltak holdninger lett sluker propaganda info fra myndighetene. De aller fleste får ikke alvorlige symptomer. Rt studie som ble limt inne på veggen viste at tap av smak/lukt påvirket 28 % av et utvalg av mennekser mellom 16-35 (ish) noen måneder senere etter sykdomsutbrudd. Alle de andre ettervirkningene kom i lavere frekvens. Jeg anser ikke dette som et alvorlig symptomer. Heller ikke milde kognitive vansker. Jeg mener fortsatt at tiltakene på dette tidspunktet ikke er nødvendig når såpass mange i risikogruppen er vaksinerte sammen med mennesker som ikke befinner seg i risikosonen for mulig alvorlig sykdomsforløp. Alvorlige ettervirkninger av tiltakene er jeg mest redd for på dette stadiet. Jeg jobber i helsevesenet og har jobbet i fronten gjennom hele denne pandemien. Vold mot barn har gjennom denne pandemien økt med 40 %!!! Er du ikke bekymret for dette?? Eller at barn om ungdom med alvorlig spiseforstyrrelse ikke får hjelp i tide. Mennesker som har tatt livet sitt grunnet økonomiske og emosjonelle belastninger av tiltakene. Eldre som er ensomme. Studenter i Oslo og de større byene som rapporterer om økt suicidale tanker? Synes det er FORKASTELIG at man fortsatt tenker at denne pandemien er farlig. Nei den er ikke det. Tiltakene er farlige! 8
Gjeste mann Skrevet 28. juni 2021 #44 Skrevet 28. juni 2021 Jane Eyre skrev (På 24.6.2021 den 3.45): Men i faen. 4000 i kantene i Grinstad og KUN 55 bekreftet smittet. De smittede er ungdom. Det koster jo samfunnet helt sykt mye at så mange mennesker skal i karantene fordi enkelte har fått covid-19. Om noen år garanterer jeg at staten og kommunene vil få sterk kritikk for hvordan de håndterte denne pandemien. 15 måneder siden pandemien ble en realitet i Norge holder vi faen meg på enda. Med så mange vaksinerte tenker jeg det er på tide å gjenåpne samfunnet og leve det livet vi levde før covid-19. Skal vi virkelig fortsette å bruke milliarder av kroner på å forsøke å kontrollere en sykdom som for de aller fleste gir milde til moderate symptomer med over 95% sjanse for overlevelse 😱 Helt enig, bortsett fra at du bommer grovt på overlevelse. Det er nok ca 99.95 prosent sjanse for å overleve når så mange eldre og folk i risikogruppen er vaksinert
Collan Skrevet 28. juni 2021 #45 Skrevet 28. juni 2021 3 hours ago, Jane Eyre said: Hvilke alvorlige senskader tenker du på? Synes mange med pro tiltak holdninger lett sluker propaganda info fra myndighetene. De aller fleste får ikke alvorlige symptomer. Rt studie som ble limt inne på veggen viste at tap av smak/lukt påvirket 28 % av et utvalg av mennekser mellom 16-35 (ish) noen måneder senere etter sykdomsutbrudd. Alle de andre ettervirkningene kom i lavere frekvens. Jeg anser ikke dette som et alvorlig symptomer. Heller ikke milde kognitive vansker. Jeg mener fortsatt at tiltakene på dette tidspunktet ikke er nødvendig når såpass mange i risikogruppen er vaksinerte sammen med mennesker som ikke befinner seg i risikosonen for mulig alvorlig sykdomsforløp. Alvorlige ettervirkninger av tiltakene er jeg mest redd for på dette stadiet. Jeg jobber i helsevesenet og har jobbet i fronten gjennom hele denne pandemien. Vold mot barn har gjennom denne pandemien økt med 40 %!!! Er du ikke bekymret for dette?? Eller at barn om ungdom med alvorlig spiseforstyrrelse ikke får hjelp i tide. Mennesker som har tatt livet sitt grunnet økonomiske og emosjonelle belastninger av tiltakene. Eldre som er ensomme. Studenter i Oslo og de større byene som rapporterer om økt suicidale tanker? Synes det er FORKASTELIG at man fortsatt tenker at denne pandemien er farlig. Nei den er ikke det. Tiltakene er farlige! Jeg har en bekjent som ble smittet i april 2020, hun har fremdeles ikke fått igjen luktesansen, og all mat smaker rart. Ok, det er et anekdotisk bevis. Nå i farta finner jeg ikke statistikk for hvor stor andel som får senskader, men Covid19 har flere og mer alvorlige senskader enn vanlig sesonginfluensa. Kronisk utmattelse, tung pust etter lite anstrengelse, konsentrasjonsvansker, muskelsmereter etc. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html Ja, jeg er bekymret for vold mot barn. Nå er det imidlertid sommerferie for skoleelevene. For at skolene skal kunne holde åpne er det viktig at smittetrykket er lavt. Nå har lærerne i et drøyt år risikert livet; der andre folk sitter på hjemmekontor går de fra klasse til klasse og alt de har å beskytte seg med er Antibac. Nå har regjeringen latt det være opp til kommunene å velge om de skal prioritere lærerne, så det vil nok være en del lærere som ikke har fått første dose ennå ved skolestart i august. Selvsagt er det alvorlige følger av tiltakene. Derfor er det viktig å ha et lavt smittetrykk og bryte smittekjeder raskt, slik at tiltaksnivået kan holdes lavt. Det blir vanskelig med slike tullinger som han 23-åringen fra Tønsberg som stakk fra karantenehotellet etter tre dager for å dra å fest. Konsekvensen ble det massive utbruddet av deltavarianten i Færder kommune. Den smitter i større grad enn "originalen" folk som er vaksinert, særlig folk i risikogruppene med nedsatt immunforsvar. Med eksponentiell vekst av deltavarianten vil vi høyst sannsynlig etterhvert se en del smitte i risikogruppene. Nå har Norge i et drøyt år klart å holde smittetrykket lavere enn de aller fleste land i Europa, takket være tiltak og en befolkning som i større grad enn de fleste andre europeiske land overholder tiltakene. At vi skulle gi fullstendig frislipp snaue 2-3 måneder før mesteparten av befolkningen er vaksinert, altså gi opp rett før målstreken, hører ingen steder hjemme. Med eksponentiell smitte nå (fullt frislipp, ingen tiltak), med 55% av befolkningen som ikke har fått første vaksinedose, ville i løpet av noen uker flere hundretusener blitt smittet. Etterpå ville vi fått noen tusen personer som er i jobb eller studerer som plutselig ville måtte kutte ut jobb/studier på ubestemt tid. Det er en tragedie for hver av disse, og en stor belastning for samfunnet totalt sett. 4
Gjeste mann Skrevet 28. juni 2021 #46 Skrevet 28. juni 2021 Fakta? skrev (På 25.6.2021 den 21.23): I tillegg til dødligheten så har svært mange symptomer i lang tid. I følge en langvarig undersøkelse i Bergen så hadde 52% av 16-30-åringer som ikke var så syke at de måtte på sykehus fortsatt en eller annen form for ettervirkning etter 6 måneder. Det er påvist tap av hjernematerie hos en stor andel av de som har vært smittet, også de med milde symptomer. Selv om ikke man kan føle dette så kan det føre til problemer som lavere intelligens, konsentrasjonsvansker og økt fare for demens. Dette er ikke den uskyldige forkjølelsen dere prøver å fremstille det som. Antall innleggelser er lavt fordi det er få smittede. Den studien er noe av det værst jeg har sett, under enhver kritikk. Her har man altså ringt opp folk som har hatt korona i ettertid og spurt hvordan de har følt seg. Det er jo ingen kontrollgruppe! Jeg er sikker på at hadde du ringt mange random folk i Norge og spur om de hadde følt seg slitne, hatt hodepine etc i løpet av de siste par månedene så hadde vel halvparten av oss svart ja, uavhengig av om man her hatt korona eller ikke. Den studien er nærmest designet for å skape frykt 9
Jane Eyre Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #47 Skrevet 28. juni 2021 (endret) Collan skrev (41 minutter siden): Jeg har en bekjent som ble smittet i april 2020, hun har fremdeles ikke fått igjen luktesansen, og all mat smaker rart. Ok, det er et anekdotisk bevis. Nå i farta finner jeg ikke statistikk for hvor stor andel som får senskader, men Covid19 har flere og mer alvorlige senskader enn vanlig sesonginfluensa. Kronisk utmattelse, tung pust etter lite anstrengelse, konsentrasjonsvansker, muskelsmereter etc. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html Ja, jeg er bekymret for vold mot barn. Nå er det imidlertid sommerferie for skoleelevene. For at skolene skal kunne holde åpne er det viktig at smittetrykket er lavt. Nå har lærerne i et drøyt år risikert livet; der andre folk sitter på hjemmekontor går de fra klasse til klasse og alt de har å beskytte seg med er Antibac. Nå har regjeringen latt det være opp til kommunene å velge om de skal prioritere lærerne, så det vil nok være en del lærere som ikke har fått første dose ennå ved skolestart i august. Selvsagt er det alvorlige følger av tiltakene. Derfor er det viktig å ha et lavt smittetrykk og bryte smittekjeder raskt, slik at tiltaksnivået kan holdes lavt. Det blir vanskelig med slike tullinger som han 23-åringen fra Tønsberg som stakk fra karantenehotellet etter tre dager for å dra å fest. Konsekvensen ble det massive utbruddet av deltavarianten i Færder kommune. Den smitter i større grad enn "originalen" folk som er vaksinert, særlig folk i risikogruppene med nedsatt immunforsvar. Med eksponentiell vekst av deltavarianten vil vi høyst sannsynlig etterhvert se en del smitte i risikogruppene. Nå har Norge i et drøyt år klart å holde smittetrykket lavere enn de aller fleste land i Europa, takket være tiltak og en befolkning som i større grad enn de fleste andre europeiske land overholder tiltakene. At vi skulle gi fullstendig frislipp snaue 2-3 måneder før mesteparten av befolkningen er vaksinert, altså gi opp rett før målstreken, hører ingen steder hjemme. Med eksponentiell smitte nå (fullt frislipp, ingen tiltak), med 55% av befolkningen som ikke har fått første vaksinedose, ville i løpet av noen uker flere hundretusener blitt smittet. Etterpå ville vi fått noen tusen personer som er i jobb eller studerer som plutselig ville måtte kutte ut jobb/studier på ubestemt tid. Det er en tragedie for hver av disse, og en stor belastning for samfunnet totalt sett. Da jeg mistet luktesansen 2 dager etter påvist smitte startet jeg å søke på nettet etter informasjon og kunnskap om rehabilitering av luktesansen. Flere leger råder covid-19 positive til å starte med lukte terapi så fort luktesansen er borte. Dette for å trene opp og forme nye nerveforbindelser nasalt. Nå er det lenge siden din venn ble smittet men du kan jo høre med vedkommende om hen har forsøkt. Jeg luktet på 3-5 sterke lukter hver dag, flere minutter fordelt gjennom dagen. Du skriver at vi må holde smittetallene ned for at vi kan justere på tiltakene. Dette har vært Norges strategi gjennom hele pandemien og det er denne strategien jeg kritiserer. Vi må ikke. Vi kan gjenåpne samfunnet nå som flere er vaksinerte. Du skriver også at vi må vente til enda flere er vaksinerte. Man er jo ikke imun mot covid-19 selv med vaksine. Jeg ble smittet 3-5 uker etter første P- dose. Husk, det er heller ikke alle som får symptomer. Ser ikke for meg at det norske samfunnet kræsjer fordi vi nå gjenåpner. Vi kan fortsatt ha milde tiltak som munnbind, håndvask, bli hjemme når man er syk og teste seg når man har vært nærkontakt med en smittet. Med innføring av hurtigtaster kan dette minimere hvor mange som må i karantene over lengre tid. Og ja, sykdommen kan utvikle seg 9- 10 dager etter smitte. Men man er fortsatt ikke smittsom før 48 timer før symptomene bryter ut. De negative konsekvensene av de inngripende tiltakene vi har trumfer covid-19 ettervirkninger. Endret 28. juni 2021 av Jane Eyre Feilstaving 2
Sermina Skrevet 28. juni 2021 #48 Skrevet 28. juni 2021 Jane Eyre skrev (9 minutter siden): Da jeg mistet luktesansen 2 dager etter påvist smitte startet jeg å søke på nettet etter informasjon og kunnskap om rehabilitering av luktesansen. Flere leger råder covid-19 positive til å starte med lukte terapi så fort luktesansen er borte. Dette for å trene opp og forme nye nerveforbindelser nasalt. Nå er det lenge siden din venn ble smittet men du kan jo høre med vedkommende om hen har forsøkt. Jeg luktet på 3-5 sterke lukter hver dag, flere minutter fordelt gjennom dagen. Du skriver at vi må holde smittetallene ned for at vi kan justere på tiltakene. Dette har vært Norges strategi gjennom hele pandemien og det er denne strategien jeg kritiserer. Vi må ikke. Vi kan gjenåpne samfunnet nå som flere er vaksinerte. Du skriver også at vi må vente til enda flere er vaksinerte. Man er jo ikke imun mot covid-19 selv med vaksine. Jeg ble smittet 3-5 uker etter første P- dose. Husk, det er heller ikke alle som får symptomer. Ser ikke for meg at det norske samfunnet kræsjer fordi vi nå gjenåpner. Vi kan fortsatt ha milde tiltak som munnbind, håndvask, bli hjemme når man er syk og teste seg når man har vært nærkontakt med en smittet. Med innføring av hurtigtaster kan dette minimere hvor mange som må i karantene over lengre tid. Og ja, sykdommen kan utvikle seg 9- 10 dager etter smitte. Men man er fortsatt ikke smittsom før 48 timer før symptomene bryter ut. De negative konsekvensene av de inngripende tiltakene vi har trumfer covid-19 ettervirkninger. Hvordan gikk det med luktesansen din? Smakssansen?
Ukjent. Skrevet 28. juni 2021 #49 Skrevet 28. juni 2021 Problemet nå er at vi er blitt så vant til inngripende tiltak at ingen reagerer selv om tiltakene overhodet ikke henger på greip med risikoen lenger. 8
Jane Eyre Skrevet 28. juni 2021 Forfatter #50 Skrevet 28. juni 2021 Ukjent. skrev (6 minutter siden): Problemet nå er at vi er blitt så vant til inngripende tiltak at ingen reagerer selv om tiltakene overhodet ikke henger på greip med risikoen lenger. Veldig enig i det du skriver. Vi har nok blitt herdet. Glad det er flere som tør å kritisere regjeringens håndtering. 5
Tunique Skrevet 28. juni 2021 #51 Skrevet 28. juni 2021 Ukjent. skrev (15 minutter siden): Problemet nå er at vi er blitt så vant til inngripende tiltak at ingen reagerer selv om tiltakene overhodet ikke henger på greip med risikoen lenger. Boiling Frog Syndrome 5
Ukjent. Skrevet 28. juni 2021 #52 Skrevet 28. juni 2021 Tunique skrev (2 minutter siden): Boiling Frog Syndrome Korrekt. 5
Tiuren Skrevet 28. juni 2021 #53 Skrevet 28. juni 2021 On 6/25/2021 at 6:18 PM, CAPS LOCK said: Dødeligheten er mye lavere enn 5 %. Den er 0,12 % for befolkningen som helhet. https://www.aftenposten.no/norge/i/dl76KB/hva-er-risikoen-for-aa-doe-hvis-du-blir-smittet-i-norge-naa-har-fhi-gjor og ,12% var vel før vaksinering. Vaksinering gjør at veldig å blir alvorlig syke, og da dør de ikke heller. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 28. juni 2021 #54 Skrevet 28. juni 2021 Ukjent. skrev (På 24.6.2021 den 6.07): Kunne ikke vært mer enig med deg. Når fokuset til media er på hvor mange som er i karantene, ikke hvor mange er alvorlig syke eller døde. Da er det blitt en parodi, og det har det vært lenge nå. Karantene er frihetsberøvelse. Og nå skal man omtrent puttes i karantene om man kjenner noen som har sett på en smittet. Det er fullstendig galskap. Man begynte med å slå ned for å unngå overbelastning av sykehusene slik at syke mennesker slapp å ligge og dø på gangen uten surstoff fordi kapasiteten var sprengt. Så var det beskyttelse av risikogrupper og det å få ned antall dødsfall. Så da risikogruppene var vaksinert, ble det fokus på antall smittede som skjøt i været enkelte plasser. Nå som antall smittede snart er på null, er fokus på antall i karantene. Hva blir neste? 3
ItchyBitchySpider Skrevet 28. juni 2021 #55 Skrevet 28. juni 2021 FrittgåendeBurugle skrev (På 25.6.2021 den 18.33): Du må gjerne komme med kilder på at målet er 0 smitte og utryddet virus. Hva skal det ellers være nå som nesten alle i risikogruppa er vaksinert? 6
ItchyBitchySpider Skrevet 28. juni 2021 #56 Skrevet 28. juni 2021 Fakta? skrev (På 25.6.2021 den 21.23): I tillegg til dødligheten så har svært mange symptomer i lang tid. I følge en langvarig undersøkelse i Bergen så hadde 52% av 16-30-åringer som ikke var så syke at de måtte på sykehus fortsatt en eller annen form for ettervirkning etter 6 måneder. Det er påvist tap av hjernematerie hos en stor andel av de som har vært smittet, også de med milde symptomer. Selv om ikke man kan føle dette så kan det føre til problemer som lavere intelligens, konsentrasjonsvansker og økt fare for demens. Dette er ikke den uskyldige forkjølelsen dere prøver å fremstille det som. Antall innleggelser er lavt fordi det er få smittede. Ikke "svært mange". Hele tre norske studier viser at de aller fleste får ingen langtidsvirkninger. 6
ItchyBitchySpider Skrevet 28. juni 2021 #57 Skrevet 28. juni 2021 stan skrev (På 25.6.2021 den 22.48): Og holder test kapasiteten oppe. Selv om noen mener at andre må tåle å bli smittet, så kan vi ikke egentlig gjøre det på den måten. Da er testing og hurtige svar viktig for å gjøre karantenene korte. I vår kommune var testingen stengt etter kl 16 og i helgene, til tross for utbrudd. Så "viktig" var det 😄 4
ItchyBitchySpider Skrevet 28. juni 2021 #58 Skrevet 28. juni 2021 Ukjent. skrev (34 minutter siden): Problemet nå er at vi er blitt så vant til inngripende tiltak at ingen reagerer selv om tiltakene overhodet ikke henger på greip med risikoen lenger. Undersøkelsen viste at folk ville fortsette å gå med munnbind også etter at pandemien var over. Vi er vanedyr. Alt av drastiske endringer er skummelt, uansett hvilken vei endringene går. 2
brainstorm Skrevet 28. juni 2021 #59 Skrevet 28. juni 2021 I Storbritannia, hvor min slekt kommer fra, vurderer de nå å fortsette med siste steg av gjenåpningen i juli, til tross for raskt stigende smittetall. Dette fordi de har vaksinert mange og ser at antallet innlagte stiger i et mye lavere tempo. Vi må lære oss å leve med viruset, sier de der nå. Så har du den motsatte ytterligheten, Australia, hvor jeg også har slekt. Der var de veldig fornøyd med hvordan pandemien ble håndtert i starten, men nå har det blitt sånn at de stenger ned alt for en håndfull smittede. Nullvisjonen ga kortvarig frihet. Samtidig har landet kommet uforståelig skjevt ut med vaksinering. Vi får se hvem som kommer best ut av det når regnskapet gjøres opp. 2
Tiuren Skrevet 28. juni 2021 #60 Skrevet 28. juni 2021 1 minutt siden, ItchyBitchySpider said: I vår kommune var testingen stengt etter kl 16 og i helgene, til tross for utbrudd. Så "viktig" var det 😄 Kostnaden med å stadig ha folk i karantene er for næringslivet er enormt, jeg håper det viser seg at det var verdt det når regnskapet skal gjøres opp. 2
Fremhevede innlegg