Gå til innhold

55 smittet 4000 i karantene!!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Fakta? skrev (1 time siden):

I tillegg til dødligheten så har svært mange symptomer i lang tid. I følge en langvarig undersøkelse i Bergen så hadde 52% av 16-30-åringer som ikke var så syke at de måtte på sykehus fortsatt en eller annen form for ettervirkning etter 6 måneder. Det er påvist tap av hjernematerie hos en stor andel av de som har vært smittet, også de med milde symptomer. Selv om ikke man kan føle dette så kan det føre til problemer som lavere intelligens, konsentrasjonsvansker og økt fare for demens. Dette er ikke den uskyldige forkjølelsen dere prøver å fremstille det som.

Antall innleggelser er lavt fordi det er få smittede.

Jeg har ikke lest denne undersøkelsen så det kan jeg ikke uttale meg om. Har selv hatt covid-19. Har fått tilbake luktesans 100%. Lungene mine har hatt full kapasitet gjennom hele sykdomsforløpet og jeg sliter ikke med noen ettervirkninger.

Trist for de menneskene som har fått disse langtidsplagene. Men man kan fortsatt bli syk selv om man er vaksinert. Trist er det men sykdom er endel av livet.

De mange konsekvensene av tiltak mot covid-19 kan ikke lenger forsvares. Befolkningen lider.

*vold mot barn har økt med 40% i covid året .

* Mennesker i psykiatri har ikke fått den hjelpen de har trengt. Dette gjelder både voksne og barn.

*DPS og BUP over hele landet har sprengt kapasitet.

*helt vill økning av selvmordstanker hos studenter i Oslo.

*økt angst, økt depresjon og økt ensomhet i covid året. 

*titusener av permitteringer som koster samfunnet enormt mye.

*Færre mennesker har møtt opp/fått tilbud om viktige somatiske screeninger av feks. kreft.

*Familier og venner som holdes adskilt.

.......

Endret av Jane Eyre
Feilstaving
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Jane Eyre said:

Men samfunnet lider på grunn av de mange tiltakene. Vi tappes for milliarder av kroner når vi må i karantene. Folk har ikke fått tilstrekkelig helsehjelp ette pandemi start, dette gjelder både voksne og barn. Færre har møtt opp til kreft screening. Titusenvis er permitterte eller har mistet jobbene sine. Jeg vet om 2-3 som har tatt livet sitt grunnet økonomisk tap fordi samfunnet har vært nedstengt.

De har alle disse problemene i minst like stor grad i Sverige også, i tillegg til tusenvis av døde og et ukjent antall som vil få helseproblemer resten av livet. Det finnes ingen enkel løsning som gjør at samfunnet kunne vært som før pandemien.

• Liker 5
Skrevet
Fakta? skrev (5 minutter siden):

De har alle disse problemene i minst like stor grad i Sverige også, i tillegg til tusenvis av døde og et ukjent antall som vil få helseproblemer resten av livet. Det finnes ingen enkel løsning som gjør at samfunnet kunne vært som før pandemien.

Og Sverige har hatt en helt annen tilnærming til pandemi håndtering enn Norge. Om jeg husker riktig så har de hatt ingen til lite tiltak helt siden våren 2020. 

Jeg støtter Norge sin håndtering de første 6 mnd etter covid-19. Jeg gjør ikke det nå lenger av de nevnte grunnene.

Vil få helseproblemer resten av livet? Det vet vi jo svært lite om enda. Det kan hende at majoriteten av disse menneskene kommer til å rehabiliteres tilbake til helsen før de ble syke. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Jane Eyre said:

Vil få helseproblemer resten av livet? Det vet vi jo svært lite om enda. Det kan hende at majoriteten av disse menneskene kommer til å rehabiliteres tilbake til helsen før de ble syke.

Og den sjansen for at det kanskje går bra selv om det er stor fare for at ikke det gjør det mener du det er verd å ta for å kunne åpne helt opp noen få måneder tidligere? 6 måneder med litt friere liv mot 50 år med dårligere livskvalitet? Forstår du hva så mange år med unødvendige helseproblemer for en stor del av befolkningen kan koste samfunnet?

Endret av Fakta?
  • Liker 6
Skrevet
Fakta? skrev (1 minutt siden):

Og den sjansen for at det kanskje går bra selv om det er stor fare for at ikke det gjør det mener du det er verd å ta for å kunne åpne helt opp noen få måneder tidligere? 6 måneder med litt friere liv mot 50 år med dårligere livskvalitet? Forstår du hva så mange år med unødvendige helseproblemer for en stor del av befolkningen kan koste samfunnet?

Kan du vise til en norsk undersøkelse på ettervirkninger av covid-19? Og det er "bare" 15 mnd siden pandemien kom til landet så jeg vil tro det er ganske prematurt å komme med spådommer 50 år frem i tid..

Jeg tror det kommer til å gå veldig bra om vi åpner landet nå. 

• Liker 6
Skrevet

Det er jo konsekvensene av at samfunnet nå åpner opp.At 55 har sosial kontakt med 4000 er jo nettopp det sosial avstand har prøvd å forhindre. 

Nå som samfunnet åpner helt opp vil det bli noen slike fordi vi vil ha mer sosial omgang. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Jane Eyre said:

Kan du vise til en norsk undersøkelse på ettervirkninger av covid-19? Og det er "bare" 15 mnd siden pandemien kom til landet så jeg vil tro det er ganske prematurt å komme med spådommer 50 år frem i tid..

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01433-3

Du tror det går bra fordi du ikke leser slik forskning, men i stedet prøver å føle deg fram til svaret uten å ha kunnskap.

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
stan skrev (3 minutter siden):

Det er jo konsekvensene av at samfunnet nå åpner opp.At 55 har sosial kontakt med 4000 er jo nettopp det sosial avstand har prøvd å forhindre. 

Nå som samfunnet åpner helt opp vil det bli noen slike fordi vi vil ha mer sosial omgang. 

Jeg har forstått at det er familiene til de som har vært i nærkontakt, som får ventekarantene.  Da er det mange som blir rammet.  F.eks smitte på en busstur kan få store konsekvenser, selv om det viser seg at kun 1 person er smittet.

Skrevet
Fakta? skrev (5 minutter siden):

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01433-3

Du tror det går bra fordi du ikke leser slik forskning, men i stedet prøver å føle deg fram til svaret uten å ha kunnskap.

"Our findings that young, home-isolated adults with mild COVID-19 are at risk of long-lasting dyspnea and cognitive symptoms.." utdrag fra abstract du limte inn. Symptomene de beskriver er forholdsvis milde. Majoriteten av utvalget opplevde tap av lukt/smak. De andre symptomene/ettervirkningene oppstod i mindre grad så mindre enn 28 %. Du. Dette er ikke livstruende ettervirkninger. Men vet du hva som kan være alvorlige livstruende konsekvenser? Barn som utsettes for vold. Mennesker som utvikler kreft diagnose fordi de ikke har fått mulighet til å screene seg. Mennekser som tar livet sitt grunnet økomiske tap eller andre forhold. Mennesker som ikke fått riktig hjelp eller rask hjelp i psykiatri. 

Jeg klarer ikke å ta meningene dine seriøst. Bla opp mer alvorlige ettervirkninger av covid-19, så kan vi snakke.

• Liker 6
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden):

Jeg har forstått at det er familiene til de som har vært i nærkontakt, som får ventekarantene.  Da er det mange som blir rammet.  F.eks smitte på en busstur kan få store konsekvenser, selv om det viser seg at kun 1 person er smittet.

Dette 👏

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Slik har det ihvertfall pleid å være. Jeg har noen ventekaranterer bak meg, men bare én karantene. 

Ingen av dem ble langvarige. 

Regner med at de kan bli flere slike massive ventekarantener og karantener nå som store folkesamlinger igjen går an. 

Samtidig blir flere vaksinert som endrer landskapet mye. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
stan skrev (1 minutt siden):

Slik har det ihvertfall pleid å være. Jeg har noen ventekaranterer bak meg, men bare én karantene. 

Ingen av dem ble langvarige. 

Regner med at de kan bli flere slike massive ventekarantener og karantener nå som store folkesamlinger igjen går an. 

Samtidig blir flere vaksinert som endrer landskapet mye. 

Ja, håper at de får eliminert denne smitteeksplosjonen fort. Vaksineringen pågår for fullt nå, så det blir fint.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Ja, håper at de får eliminert denne smitteeksplosjonen fort. Vaksineringen pågår for fullt nå, så det blir fint.

Og holder test kapasiteten oppe.

Selv om noen mener at andre må tåle å bli smittet, så kan vi ikke egentlig gjøre det på den måten. Da er testing og hurtige svar viktig for å gjøre karantenene korte. 

• Liker 1
Skrevet
stan skrev (4 minutter siden):

Og holder test kapasiteten oppe.

Selv om noen mener at andre må tåle å bli smittet, så kan vi ikke egentlig gjøre det på den måten. Da er testing og hurtige svar viktig for å gjøre karantenene korte. 

At 55 er smittet vil jeg ikke kalle en smitte eksplosjon. Tenker det ligger mye makt i ord og eksplosjon i denne sammenheng synes jeg er svært misvisende.

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Jane Eyre skrev (Akkurat nå):

At 55 er smittet vil jeg ikke kalle en smitte eksplosjon. Tenker det ligger mye makt i ord og eksplosjon i denne sammenheng synes jeg er svært misvisende.

Ja, det er ikke store tall sammenlignet med andre, men jeg har forstått at det har vært veldig liten smitte der tidligere, så de vurderer vel ut fra det, tror jeg?

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (8 minutter siden):

Ja, det er ikke store tall sammenlignet med andre, men jeg har forstått at det har vært veldig liten smitte der tidligere, så de vurderer vel ut fra det, tror jeg?

Jo mulig det stemmer det du sier - eller det den andre brukeren skrev. Synes media har et vokabular som likner skremselspropaganda 

• Liker 5
Skrevet

I Sydney stenger de ned hele byen igjen nå etter 12(!) nye tilfeller i New South Wales siste døgn. En delstat med over 8 millioner innbyggere.  Finnes det noen vei ut av frykten? 

• Liker 8
Skrevet
brainstorm skrev (59 minutter siden):

I Sydney stenger de ned hele byen igjen nå etter 12(!) nye tilfeller i New South Wales siste døgn. En delstat med over 8 millioner innbyggere.  Finnes det noen vei ut av frykten? 

Jeg ser ikke hvordan vi skal klare nulltoleranse her i Norge. Og jeg tenker heller ikke at det er verdt det.

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, Jane Eyre said:

"Our findings that young, home-isolated adults with mild COVID-19 are at risk of long-lasting dyspnea and cognitive symptoms.." utdrag fra abstract du limte inn. Symptomene de beskriver er forholdsvis milde. Majoriteten av utvalget opplevde tap av lukt/smak. De andre symptomene/ettervirkningene oppstod i mindre grad så mindre enn 28 %. Du. Dette er ikke livstruende ettervirkninger. Men vet du hva som kan være alvorlige livstruende konsekvenser? Barn som utsettes for vold. Mennesker som utvikler kreft diagnose fordi de ikke har fått mulighet til å screene seg. Mennekser som tar livet sitt grunnet økomiske tap eller andre forhold. Mennesker som ikke fått riktig hjelp eller rask hjelp i psykiatri. 

Jeg klarer ikke å ta meningene dine seriøst. Bla opp mer alvorlige ettervirkninger av covid-19, så kan vi snakke.

Som sagt, Covid-19 påvirker samfunnet svært negativt uansett om man gjør som Norge eller Sverige. I Sverige fikk de mye lenger behandlingstid fordi sykehusene var fyllt opp med koronapasienter og på intensivavdelingene måtte de velge hvem som skulle få plass. Mange pasienter ble smittet og døde fordi de ansatte måtte gå på jobb så lenge ikke de hadde symptomer. Mange har mistet jobben fordi nesten ingen vil reise til et land med så stor smittefare.

Når det gjelder bivirkningene så vet vi ikke hva symptomene skyldes, men at de er så langvarige for så mange tyder på at det ikke er forbigående eller ufarlig. Dere må legge fra dere tankegangen om at død er den eneste faren når årsaken er sykdom. Tenk deg at det var vaksinene som hadde slike bivirkninger for så mange i så lang tid. Da ville alle konspirasjonsteoretikerene tatt fullstendig av her på KG og rundt om i verden, og det ville ikke vært måte på hvor mange dommedagsprofetier de hadde kommet opp med.

• Liker 5
Skrevet
Fakta? skrev (1 time siden):

Som sagt, Covid-19 påvirker samfunnet svært negativt uansett om man gjør som Norge eller Sverige. I Sverige fikk de mye lenger behandlingstid fordi sykehusene var fyllt opp med koronapasienter og på intensivavdelingene måtte de velge hvem som skulle få plass. Mange pasienter ble smittet og døde fordi de ansatte måtte gå på jobb så lenge ikke de hadde symptomer. Mange har mistet jobben fordi nesten ingen vil reise til et land med så stor smittefare.

Når det gjelder bivirkningene så vet vi ikke hva symptomene skyldes, men at de er så langvarige for så mange tyder på at det ikke er forbigående eller ufarlig. Dere må legge fra dere tankegangen om at død er den eneste faren når årsaken er sykdom. Tenk deg at det var vaksinene som hadde slike bivirkninger for så mange i så lang tid. Da ville alle konspirasjonsteoretikerene tatt fullstendig av her på KG og rundt om i verden, og det ville ikke vært måte på hvor mange dommedagsprofetier de hadde kommet opp med.

I Sverige er det spesielt eldre eldrehjem som har blitt rammet. Smitte inne på et eldrehjem vil ofte føre til økt dødelighet blant de andre beboerne da disse er gamle og flere har underliggende sykdommer.

Dødeligheten i Sverige var 0.94% i 2020. Høyeste tallet på flere år (de forrige årene har prosenten vært på 0.86 -0.92).

MEN fra 2003 - 1998 var dødelighet i Sverige på over 1%. Ikke covid-19 i dette tidsrommet. 

Du snakker om langvarige symptomer 15 mnd etter pandemien har startet? Vi kan jo ikke predikere at menneskene med ettervirkninger av covid-19 fortsatt vil plages i månedene/årene fremover.

Og har du lest det studiet du limte inn tidligere. Hvor mye nedsatt kognitive funksjoner ble det avdekket av covid-19? 

Jeg synes fortsatt ikke argumentene dine holder vann. 

• Liker 4
  • Opprett ny...