AnonymBruker Skrevet 22. juni 2021 #1 Skrevet 22. juni 2021 Jente 26 år her. Jeg har vært avholds i et halvt år nå. Jeg brukte alkohol under 2 livskriser på et år. Fra desember 2019 til Januar 2021. Jeg fikk en usunn vane. Jeg vet jeg ikke er klar for å drikke igjen. Og det er ikke sikkert at jeg noen gang blir klar for å drikke igjen. Jeg bare savner så mye alkoholen. Jeg savner den gode rusen. Men den verste fella er jo at man tror det vil gå bra, men det er ikke sikkert det vil gå bra! Kanskje jeg havner i den dårlige uvanen igjen. Men jeg vil så gjerne drikke igjen! Kan det være skadelig for meg å drikke selvom jeg er på en god plass i livet nå? Anonymkode: 534ec...e3c 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #2 Skrevet 23. juni 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Men jeg vil så gjerne drikke igjen! Kan det være skadelig for meg å drikke selvom jeg er på en god plass i livet nå? Anonymkode: 534ec...e3c Ja. Fordi du fortsatt tenker og føler på at du vil drikke. Hadde du hatt et normalt forhold til alkohol hadde du ikke tenkt noe særlig over det. Men du går og skulle ønske du kunne drikke. Det betyr at den delen av deg som har lyst å drikke mer enn det du burde, fortatt lever i beste velgående. Sannsynligvis vil det aldri gå over. Når den koblingen i hjernen er der, så er den der gjerne for livet. Det beste er å la være drikke så lenge du fortsatt klarer la være. For når den delen av deg som vil drikke tar over, så går det gradvis mot grøfta. Anonymkode: 665a8...2a5 4
got2go Skrevet 23. juni 2021 #3 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. Fordi du fortsatt tenker og føler på at du vil drikke. Hadde du hatt et normalt forhold til alkohol hadde du ikke tenkt noe særlig over det. Men du går og skulle ønske du kunne drikke. Det betyr at den delen av deg som har lyst å drikke mer enn det du burde, fortatt lever i beste velgående. Sannsynligvis vil det aldri gå over. Når den koblingen i hjernen er der, så er den der gjerne for livet. Det beste er å la være drikke så lenge du fortsatt klarer la være. For når den delen av deg som vil drikke tar over, så går det gradvis mot grøfta. Anonymkode: 665a8...2a5 Dette. Savnet etter alkohol vil komme fra tid til annen i lang tid framover, men du bør ikke gi etter og tenke at "en gang skader ikke". For det kan gjøre det. 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. juni 2021 #4 Skrevet 23. juni 2021 Dette er jo hele prosessen med å være sterkt avhengig. Går du på AAmøter? Eller har du vært på samtaler på klinikk for avhengighet? Jeg tenker jo du er i en ganske kritisk sone med høy risiko for langtids avhengighet. Du bør holde deg fullstendig rusfri, for det er akkurat disse tankene og følelsene som jo gjør at folk blir avhengige over tid.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #5 Skrevet 23. juni 2021 Fnuggolina skrev (2 timer siden): Dette er jo hele prosessen med å være sterkt avhengig. Går du på AAmøter? Eller har du vært på samtaler på klinikk for avhengighet? Jeg tenker jo du er i en ganske kritisk sone med høy risiko for langtids avhengighet. Du bør holde deg fullstendig rusfri, for det er akkurat disse tankene og følelsene som jo gjør at folk blir avhengige over tid. Jeg var på et AAmøte for et års tid siden, men der var bare folk 50+ der, så det føltes så veldig feil. De hadde slitt i mange år og hadde barn osv. Så jeg kjente meg ikke igjen i så mye da vi snakket. Det føltes bare rart. Ts Anonymkode: 534ec...e3c 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. juni 2021 #6 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var på et AAmøte for et års tid siden, men der var bare folk 50+ der, så det føltes så veldig feil. De hadde slitt i mange år og hadde barn osv. Så jeg kjente meg ikke igjen i så mye da vi snakket. Det føltes bare rart. Ts Anonymkode: 534ec...e3c Det skjønner jeg godt. Når det er sagt kjenner jeg flere i samme situasjon som prøver møter andre steder, og enkelte velger å heller delta i NA. Usikker på hvordan reglene er for det nå, men du kan jo kontakte regionskontakten (om de har det) og høre om det er noen grupper med litt deltakere som er litt nærmere din aldersgruppe.
_popcorn_ Skrevet 23. juni 2021 #7 Skrevet 23. juni 2021 Ryddet for innlegg av utestengt bruker og svar til det. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #8 Skrevet 23. juni 2021 Fnuggolina skrev (3 timer siden): Det skjønner jeg godt. Når det er sagt kjenner jeg flere i samme situasjon som prøver møter andre steder, og enkelte velger å heller delta i NA. Usikker på hvordan reglene er for det nå, men du kan jo kontakte regionskontakten (om de har det) og høre om det er noen grupper med litt deltakere som er litt nærmere din aldersgruppe. NA er også for de som sliter med alkohol. Mange foretrekker NA fremfor AA, mye på grunn av alderssammensetning og at NA ikke refererer til Gud i sinnsrobønnen. Julie Winge kan kanskje hjelpe deg. Du kan være helt anonym. Hun var en fungerende alkoholiker i over 30 år. Hun har mye kunnskap og har vært edru i åtte år. Hun har hjulpet mange. Det koster ikke stort mer en kartong rødvin å bli med på hennes opplegg. Hun har i tillegg tolvtrinnsmøter. TTL - Tilfrisking på nett (mykajabi.com) Anonymkode: 3c4a3...808 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #9 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): NA er også for de som sliter med alkohol. Mange foretrekker NA fremfor AA, mye på grunn av alderssammensetning og at NA ikke refererer til Gud i sinnsrobønnen. Julie Winge kan kanskje hjelpe deg. Du kan være helt anonym. Hun var en fungerende alkoholiker i over 30 år. Hun har mye kunnskap og har vært edru i åtte år. Hun har hjulpet mange. Det koster ikke stort mer en kartong rødvin å bli med på hennes opplegg. Hun har i tillegg tolvtrinnsmøter. TTL - Tilfrisking på nett (mykajabi.com) Anonymkode: 3c4a3...808 Tusen takk! Ja, jeg syntes også at det ble litt rart da gud ble dratt inn. Det er jo bare fordi jeg ikke selv er noe særlig religiøs. Men er jo ikke derfor jeg ikke klarte det, det var mer pga at jeg var den yngste og alle andre var 50+. De hadde slitt i mange år med dette og i tillegg hadde barn. Det ble litt for rart og da følte jeg plutselig at dette ikke var et problem for meg. Selvom jeg visste at alkohol ikke var noe bra for meg på den tiden. Og jeg tror jo ikke at det er det nå heller. Men det er nå det kan bli farlig tror jeg om jeg først skulle ha kjøpt vin. Nå har jeg det så bra i livet og da kan det være enkelt å bare kjøpe seg litt vin og kose seg, men plutselig så har det tatt kontrollen igjen. Det er rusen jeg først og fremst liker. Tusen takk for link. Jeg skal sjekke det ut videre Anonymkode: 534ec...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2021 #10 Skrevet 23. juni 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tusen takk! Ja, jeg syntes også at det ble litt rart da gud ble dratt inn. Det er jo bare fordi jeg ikke selv er noe særlig religiøs. Men er jo ikke derfor jeg ikke klarte det, det var mer pga at jeg var den yngste og alle andre var 50+. De hadde slitt i mange år med dette og i tillegg hadde barn. Det ble litt for rart og da følte jeg plutselig at dette ikke var et problem for meg. Selvom jeg visste at alkohol ikke var noe bra for meg på den tiden. Og jeg tror jo ikke at det er det nå heller. Men det er nå det kan bli farlig tror jeg om jeg først skulle ha kjøpt vin. Nå har jeg det så bra i livet og da kan det være enkelt å bare kjøpe seg litt vin og kose seg, men plutselig så har det tatt kontrollen igjen. Det er rusen jeg først og fremst liker. Tusen takk for link. Jeg skal sjekke det ut videre Anonymkode: 534ec...e3c Når du sier at det er rusen du liker er det et faresignal. Litt vin kan som du sier føre til at du havner tilbake der du var. Kanskje det går bra noen ganger, men så er du tilbake. Lykke til! Anonymkode: 3c4a3...808 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 24.6.2021 den 0.40): Når du sier at det er rusen du liker er det et faresignal. Litt vin kan som du sier føre til at du havner tilbake der du var. Kanskje det går bra noen ganger, men så er du tilbake. Lykke til! Anonymkode: 3c4a3...808 Takk! Nå som det er sommer og ser andre koser seg med alkohol, så er det vanskelig å holde seg unna, men jeg tar en dag om gangen. Og jeg føler at jeg har kontrollen med å ikke drikke, selv jeg savner det. Ts Anonymkode: 534ec...e3c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 Det er ikke du som vil drikke, det er avhengigheten. Den har en jobb og det er å få deg til å drikke. Tar du et glass gir du den kontrollen igjen, garantert. Du skriver at du er på en god plass i livet, og at du savner rus da sier bare at du har en avhengighet, ellers hadde du ikke hatt behov for alkohol når du har det bra. Klarer du å akseptere savnet og la det få være der mens du fortsatt gjør ting som du liker og gir gode følelser? Anonymkode: d96bf...633
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå