Gå til innhold

Noen med cøliaki her?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først, ønsker ikke en tilbakemelding fra skeptikere som tror cøliaki og hveteallergi er en motesykdom. 

Jeg er under utredning for cøliaki etter utslag på blodprøve for allergi på gluten. Har flere i nær familie som er cøliakikere også. Har vært til gastroskopi og avventer resultat, og etter legens anbefaling har jeg lagt om til glutenfri kost. Har gått på glutenfri kost nesten 2 mnd nå, uten veiledning fra ernæringsfysiolog. Spiser mye brødmat og glutenfri pasta. Etter flere år med ekstreme magesmerter, mye luftproblematikk, utmattelse, etc. kjenner jeg endelig på overskudd og ingen magesmerter. Inntil igår. Magesmerter og luftsmerter er tilbake igjen. Jeg er ikke så nøye med å sjekke alt, men holder meg unna alt av brødmat, frokostblanding og pasta. I tillegg til supper og sauser. 

Spørsmålet er om noen med cøliaki som opplever forstoppelse? For glutenfritt brød inneholder jo ikke så mye fiber? Kan jo hende at jeg ikke har cøliaki, forhåpentligvis. Men kjenner også på en lettelse at jeg endelig kanskje har funnet årsak til flere år med magesmerter og utmattelse. Har lest at flere cøliakikere har IBS. Så vet jo at dette er komplisert. 

Spørsmålet er om jeg bør gå over til vanlig glutenkost igjen. 

Og er det noen som husker hvor lang tid det tok før de fikk prøvesvarene fra gastroskopien? 

Anonymkode: e905f...b84

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tok i hvertfall ikke to måneder å få svar på gastroskopi, heller uker. Du begynte vel ikke med glutenfri kost før gastroskopien? Det er det veldig viktig du ikke gjør. Forstoppelse er vanlig. Har du cøliaki er det uhyre viktig at du sjekker alt, og det kan godt være at du har blitt bedre (pga glutenfri kost), og derfor blir dårligere når du får i deg gluten ved et uhell, enn du ble før når du spiste gluten hele tiden. Men altså: ikke spis glutenfritt før alle prøver er tatt og du har fått bekreftet/avkreftet cøliaki-diagnose. 

Anonymkode: 6ad22...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

9 uker før svar på gastroskopi her 🙂 du kan sende inn spørsmål til spesialist på ncf.no, 👍

Anonymkode: cbeda...f5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det tok i hvertfall ikke to måneder å få svar på gastroskopi, heller uker. Du begynte vel ikke med glutenfri kost før gastroskopien? Det er det veldig viktig du ikke gjør. Forstoppelse er vanlig. Har du cøliaki er det uhyre viktig at du sjekker alt, og det kan godt være at du har blitt bedre (pga glutenfri kost), og derfor blir dårligere når du får i deg gluten ved et uhell, enn du ble før når du spiste gluten hele tiden. Men altså: ikke spis glutenfritt før alle prøver er tatt og du har fått bekreftet/avkreftet cøliaki-diagnose. 

Anonymkode: 6ad22...3fd

Nei, spiste vanlig mat frem til jeg var ferdig med gastroskopien. Spurte spesialist etter undersøkelse om jeg kunne teste ut glutenfri diett, hvilket hun anbefalte. Føler jeg er ganske nøye, men bruker samme skjærefjøl, brødkniv, pizzaskjærer etc som resten av familien og vasker ikke hendene etter å laget brødskive til barna mine. 

AnonymBruker
Skrevet

9 uker før svar på gastroskopi her 🙂 du kan sende inn spørsmål til spesialist på ncf.no, 👍

Anonymkode: cbeda...f5b

Takk for tips 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, spiste vanlig mat frem til jeg var ferdig med gastroskopien. Spurte spesialist etter undersøkelse om jeg kunne teste ut glutenfri diett, hvilket hun anbefalte. Føler jeg er ganske nøye, men bruker samme skjærefjøl, brødkniv, pizzaskjærer etc som resten av familien og vasker ikke hendene etter å laget brødskive til barna mine. 

Mener du at du bruker samme skjærefjøl, brødkniv mm uten å vaske det først? I så fall er du ikke nøye altså…

Anonymkode: a7789...34a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker denne: https://www.mollerens.no/produkt/grovbroed-med-havre/ og 5,0 gram fiber er jo ikke så ille. Det er anbefalt å spise en del glutenfrie havregryn når man har cøliaki, fordi havre er jo veldig sunt. 

Jeg har forøvrig IBS, og har stort sett alltid for løs avføring, så det er ikke noe problem for meg. 

Det er viktig at du er nøye og sjekker alt. Det er fordi du må spise strikt glutenfri kost når du har cøliaki så du ikke får f.eks tarmkreft. Når det er sagt spiser jeg ting der det er merket at det KAN inneholde spor av gluten, fordi det ikke inneholder gluten bare fordi det står det. Det er bare for at produsentene skal beskytte seg mot søksmål. Så jeg spiser vanlig melkesjokolade f.eks, men leser på alle produkter som er ukjente for meg. Etterhvert lærer du deg jo hva du kan spise og ikke, så du må selvsagt ikke lese på alt hver gang du handler.

Anonymkode: b3916...e79

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at du bruker samme skjærefjøl, brødkniv mm uten å vaske det først? I så fall er du ikke nøye altså…

Anonymkode: a7789...34a

Ja, gjør nok dessverre det. Men etter å ha lest litt mer i kveld skal jeg kutte ut det fra skrivende stund. Bare rart at jeg ikke har reagert på det tidligere? Er også en periode med mer stress enn vanlig. Har fått diagnosen IBS også, så vet jeg reagerer negativt på det... Ikke lett det her altså 🤔🤔 Men så vondt som jeg hadde i magen i går, har jeg aldri hatt før. Bortsett fra fødsel da, men ikke langt fra samme smertenivå

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker denne: https://www.mollerens.no/produkt/grovbroed-med-havre/ og 5,0 gram fiber er jo ikke så ille. Det er anbefalt å spise en del glutenfrie havregryn når man har cøliaki, fordi havre er jo veldig sunt. 

Jeg har forøvrig IBS, og har stort sett alltid for løs avføring, så det er ikke noe problem for meg. 

Det er viktig at du er nøye og sjekker alt. Det er fordi du må spise strikt glutenfri kost når du har cøliaki så du ikke får f.eks tarmkreft. Når det er sagt spiser jeg ting der det er merket at det KAN inneholde spor av gluten, fordi det ikke inneholder gluten bare fordi det står det. Det er bare for at produsentene skal beskytte seg mot søksmål. Så jeg spiser vanlig melkesjokolade f.eks, men leser på alle produkter som er ukjente for meg. Etterhvert lærer du deg jo hva du kan spise og ikke, så du må selvsagt ikke lese på alt hver gang du handler.

Jeg synes det glutenfrie brødet smaker merkelig, så spiser nesten bare knekkebrød. Som regel inneholder det havre. Litt ymse utvalg på enkelte butikker, så hender jeg spiser endel av de lyse knekkebrødene med mest maismel i også. Spiser yoghurt med masse havre og frø til frokost, så litt fiber får jeg i meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville spist mer frukt og bær og grønnsaker og salater. Jeg spiser sjelden glutenfrie produkter. 

Viktig å drikke nok vann, gjerne med lime eller sitron. 

Nok væske og nok fiber fra frukt, bær og grønnsaker vil sette fart på systemet. 

Anonymkode: 8a1b2...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet 12 uker på svar fra gastroskopi. 

Glutenfrie produkter er nesten bare sukker og stivelse, så jeg ville prøvd å bake selv, gjerne med glutenfrie havregryn! 

Jeg har både cøliaki og IBS. Det tok nærmere 3 år før jeg følte meg helt frisk, og har fremdeles perioder hvor magen slår seg vrang. Heldigvis er tarmen normal igjen, så det er nok IBS-en som slår ut inni mellom. 

Jeg la også på meg en god del da jeg sluttet med gluten, og dette skyldes at jeg hadde vært "underernært" / feilernært i mange år pga uoppdaget cøliaki. 

Anonymkode: b1591...9e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det glutenfrie brødet smaker merkelig, så spiser nesten bare knekkebrød. Som regel inneholder det havre. Litt ymse utvalg på enkelte butikker, så hender jeg spiser endel av de lyse knekkebrødene med mest maismel i også. Spiser yoghurt med masse havre og frø til frokost, så litt fiber får jeg i meg. 

Har du prøvd hjemmelagde glutenfrie brød? Synes det høres rart ut om du har prøvd det meste at du synes det smaker rart. Kjæresten min spiser av og til mitt brød når han er tom, og han synes det er godt. Jeg skjærer opp og fryser ned da, slik at det holder seg ferskt. Men det smaker ikke rart (utenom noen av kjøpebrødene).

Skrevet

For å starte med det viktigste: Du spiser ikke glutenfritt.

Så lenge du bruker samme fjøl, kniv, pizzaskjærer osv uten å vaske først spiser du gluten. Det samme hvis du deler smør og andre ting som en dypper kniven oppi. En smule er nok for at det skader tarmen og du blir dårligere, og med dine "rutiner" spiser du mange smuler.

Første  regel i glutenfri kost er å lese på alt du ikke kjenner.

Andre regel er å bare bruke rene redskaper på rene flater.

Selv om du skulle føle deg fin vil slurv i kostholdet alltid skade kroppen din og øke sjansen for senplager.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Viktig som mange skriver at du er nøye med keysskontaminering, skjulte ingredienser osv. I tillegg er det verdt å nevne at mange med cøliaki sliter med å fordøye laktose da tarmtottene er borte før de er diagnostisert, men kan spise laktosee igjen når tarmen har blitt frisk etter å ha gått på glutenfri kost en stund. Bare en tanke i og med du nevner du fikk så vondt i magen. Har du sjekket om det er noe du har vært uheldig å få i deg i det siste? Havre er f eks glutenfri, men kan være krysskontaminert i prosessen så alltid kjøp glutenfri havregryn. Soyasaus inneholder gluten, samt en del andre ferdige sauser og dipper. Corn flakes er heller ikke glutenfritt da det inneholder malt. Etterhvert blir man reser på hva som inneholder hva, men inntil da vil jeg anbefale deg å lese på forpakningen. For min  del tar det lang tid til kroppen og magen føles bra igjen etter jeg har fått i meg noe jeg ikke tåler. Da må jeg spise lett fordøyelig mat en periode som ikke ytterligere trigger magevondt. Har også dels hjelp I kapsler med ingefær, fennikel og peppermynte.

Anonymkode: 3fb4a...a97

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...