Gå til innhold

Fullvaksinerte blir vandrende smittebomber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Delta mutasjonen smitter selv fullvaksinerte. 

Sitat

Smitteutbrotet i Saltdal: Trur fullvaksinerte kan ha spreidd korona

I kommunen er ein redd ferdig vaksinerte kan ha bidrege til spreiing av korona. – Vi ikkje veit heilt kor smittsame dei kan vere, seier FHI.

https://www.nrk.no/nordland/fullvaksinerte-smitta-av-korona-i-saltdal-kommune_-ein-kommune-som-stenger-ned-idet-noreg-opnar-opp-1.15547025

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

• Liker 3
Skrevet

Jeg er fullvaksinert og synes dette er virkelig deprimerende og skummel utvikling.

• Liker 23
Skrevet
fotosyntesen skrev (1 minutt siden):

Jeg er fullvaksinert og synes dette er virkelig deprimerende og skummel utvikling.

Det er viktig å fortsett være forsiktig når du møter uvaksinerte. Er man fullvaksinert kan man ikke slutte å følge alle smittevernregler dessverre. 

Men blir du syk og er fullvaksinert overlever du nesten alltid heldigvis. 

Jeg er redd alle som drar på utenlands ferie vil smitte familie og venner ved hjemkomst. 

• Liker 24
Skrevet

Teoretisk sett burde man også da kunne smitte andre fullvaksinerte. Men ingen av oss blir alvolig syke.

• Liker 4
Skrevet
fotosyntesen skrev (18 minutter siden):

Teoretisk sett burde man også da kunne smitte andre fullvaksinerte. Men ingen av oss blir alvolig syke.

Ja men veldig lite sannsynlig. Problemet er nå å åpne opp til utlandet før alle i Norge er fullvaksinert. 

• Liker 9
Skrevet
30 minutter siden, Værre said:

Nå skal man jo ikke ta statistikk fra en vilkårlig twittermelding for god fisk helt uten videre, men uansett er det en vesensforskjell mellom Storbritannia og Norge: I Storbritannia er de fleste vaksinert med Astra Zeniva-vaksinen, mens i Norge er det Pfizer- og Modernas vaksiner som brukes, aller mest Pfizer.

Begge disse er mRNA-vaksiner, og det har vist seg at mRNA-vaksiner er mye mer effektive mot mutasjonene, også den indiske, enn vektorvaksiner som Astra Zenica.

At noen som er fullvaksinerte med Pfizer eller Moderna likevel blir smittet må vi regne med, men at de som er vaksinerte utgjør noen større trussel enn de uvaksinerte er tull. En som er fullvaksinert med Pfizer har ekstremt mye mindre sjanse til å bli smittet av selv den indiske mutasjonen enn en uvaksinert. Det antas at Pfizer gir ca. 88% beskyttelse mot denne varianten.

• Liker 27
Skrevet

Vi kan ikke bare se på smittetall når vi er vaksinerte. Vi må se på dødsfall.  

• Liker 6
Skrevet
Collan skrev (2 minutter siden):

Nå skal man jo ikke ta statistikk fra en vilkårlig twittermelding for god fisk helt uten videre, men uansett er det en vesensforskjell mellom Storbritannia og Norge: I Storbritannia er de fleste vaksinert med Astra Zeniva-vaksinen, mens i Norge er det Pfizer- og Modernas vaksiner som brukes, aller mest Pfizer.

Begge disse er mRNA-vaksiner, og det har vist seg at mRNA-vaksiner er mye mer effektive mot mutasjonene, også den indiske, enn vektorvaksiner som Astra Zenica.

At noen som er fullvaksinerte med Pfizer eller Moderna likevel blir smittet må vi regne med, men at de som er vaksinerte utgjør noen større trussel enn de uvaksinerte er tull. En som er fullvaksinert med Pfizer har ekstremt mye mindre sjanse til å bli smittet av selv den indiske mutasjonen enn en uvaksinert. Det antas at Pfizer gir ca. 88% beskyttelse mot denne varianten.

De som har fått delta i Norge var fullvaksinerte med Pfizer. 

• Liker 12
Skrevet
parmanoia skrev (Akkurat nå):

Vi kan ikke bare se på smittetall når vi er vaksinerte. Vi må se på dødsfall.  

Ja de kommer til å dø en haug av uvaksinerte i høst. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Værre said:

De som har fått delta i Norge var fullvaksinerte med Pfizer. 

Ja, de er blant de ca 12% som blir smittet selv om de har fått Pfizer, versus en ekstremt mye høyere andel for uvaksinerte.

• Liker 3
Skrevet
Collan skrev (5 minutter siden):

Ja, de er blant de ca 12% som blir smittet selv om de har fått Pfizer, versus en ekstremt mye høyere andel for uvaksinerte.

Med tanke på hvor lite delta vi har her er det utrolig at 6! Fullvaksinerte blir smittet på samme sted. Færder. 

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, Værre said:

Med tanke på hvor lite delta vi har her er det utrolig at 6! Fullvaksinerte blir smittet på samme sted. Færder. 

Fullvaksinerte og uvaksinerte kan bli smittet av samme eller forskjellig smittebærer. 

Hva er egentlig poenget ditt? Prøver du å få det til å se ut som vaksinerte sprer mer smitte enn uvaksinerte?

For et enkelttilfelle kan det være mulig hvis det er en uvaksinert som har hatt veldig mange nærkontakter, men på makronivå sprer vaksinerte mye mindre smitte enn uvaksinerte.

• Liker 16
Skrevet
Collan skrev (3 minutter siden):

Fullvaksinerte og uvaksinerte kan bli smittet av samme eller forskjellig smittebærer. 

Hva er egentlig poenget ditt? Prøver du å få det til å se ut som vaksinerte sprer mer smitte enn uvaksinerte?

For et enkelttilfelle kan det være mulig hvis det er en uvaksinert som har hatt veldig mange nærkontakter, men på makronivå sprer vaksinerte mye mindre smitte enn uvaksinerte.

Poenget mitt er at det er uklokt å lette på smittevern regler for vaksinerte så lenge kun 37% er fullvaksinert I Norge. 

• Liker 14
Skrevet
13 minutter siden, Værre said:

Poenget mitt er at det er uklokt å lette på smittevern regler for vaksinerte så lenge kun 37% er fullvaksinert I Norge. 

Jeg er enig i at man ikke bør oppføre seg helt som før 12. mars 2020 selv om man er fullvaksinert, men det blir en avveining.

Store deler av samfunnet og næringslivet har stått på vent i svært mange måneder. Det kan være hensiktsmessig å redusere tiltaksbyrden såpass for de fullvaksinerte at en del av samfunnet kan komme i gang igjen. Noen av dem vil likevel bli smittet, men det blir ikke eksponentiell smitte slik som det ville blitt blant uvaksinerte.

Det er ingen enkel balansegang, jeg er glad det ikke er jeg som skal fatte avgjørelser her. 

• Liker 5
Skrevet
Collan skrev (1 time siden):

9 ansatte på 2 skoler i Israel har nylig fått covid-19 selv om de er vaksinerte. Israel har bare brukt Pfizer om jeg husker riktig..

https://www.haaretz.com/amp/israel-news/ten-vaccinated-israelis-contract-covid-as-country-faces-local-outbreaks-1.9925197?__twitter_impression=true

Her hjemme åpner de jo alt så sytekoppene får kommet seg til syden midt i pandemien..

• Liker 12
Gjest Tutte
Skrevet
Værre skrev (1 time siden):

Men poenget fra første stund har vært å stenge ned til risikogruppen var vaksinert slik at vi skulle unngå overfylte sykehus. 

Skrevet

Og husk - de har begynt å vaksinere ungdom / barn og unge folk som har ekstremt liten sjans for å dø for "å beskytte andre" / "for samfunnet".

• Liker 2
  • Opprett ny...