Gå til innhold

Menskopp og vond lukt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg menskopp og er nå på min tredje syklus. Veldig fornøyd med menskopen, bortsett fra at den begynner å lukte på slutten av «uka». Bruker den fra Belladot. Denne: https://www.vitusapotek.no/intim,-sex-og-lyst/bind-og-tamponger/belladot-evelina-menskopp-small-%26-medium/p/948419?source=googleps&gclid=EAIaIQobChMIyO6P3pOn8QIVidOyCh1mSQOxEAQYAiABEgL_2PD_BwE

Jeg er nøye med å skylle den. Rengjør den med varmt vann morgen, ettermiddag og kveld. Går på p-piller, så en mens-periode hos meg varer fra onsdag til søndag. Setter den da i onsdag og har den i til søndag (rengjør som sagt hver dag). 

Men jeg syns den begynner å lukte vondt etter å ha brukt den noen dager. Lukten kan minne om bakteriell vaginose (har hatt BV en gang tidligere). Lukten kommer fra innholdet i koppen, men det sitter også i koppen etter at den er rengjort. 
Etter at mens-perioden er over har jeg hatt symptomer på bakteriell vaginose, men disse har gått over etter noen dager.

Dette er altså tredje gangen det skjer, alle «periodene» jeg har brukt koppen skjer dette. Hva gjør jeg feil? Er koppen kanskje for fuktig når jeg setter den inn etter rengjøring? Bør jeg rengjøre med intimsåpe i tillegg til varmt vann hver dag?

Beklager langt innlegg. Veldig frustrerende dette her, for jeg vil så veldig at det skal fungere. Er det noen her som har tips til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 6d038...ffa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det lukter sterkt av jern + kanskje utflod. Var ikke så fornøyd med kopp så sluttet med det. 

Anonymkode: c3699...64d

Skrevet

Vasker du den ikke med såpe?

AnonymBruker
Skrevet

Får også skikkelig jern lukt.. har ikke brukt den på flere måneder nå fordi jeg blir så uvel av den jern lukten 🥶

Anonymkode: c8f12...f19

AnonymBruker
Skrevet

Du bør vaske den med håndsåpe hver gang den tømmes!

Du kan også legge den i eddik når perioden er over.

Anonymkode: 763ba...e4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bør vaske den med håndsåpe hver gang den tømmes!

Du kan også legge den i eddik når perioden er over.

Den bør vel også kokes for å steriliseres.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter du har tømt koppen, så skyll først med kaldt vann før du begynner å vaske. Så vasker du med uparfymert flytende såpe i minst 30 sekunder. Skyll godt.

Kok koppen i minst 2 minutter mellom hver syklus.

Anonymkode: c962d...7eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg vasker den kun i varmt vann når jeg rengjør den, men skal prøve å vaske med såpe. Koker den i 5-7 minutter mellom hver syklus.

Anonymkode: 6d038...ffa

AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (9 timer siden):

Den bør vel også kokes for å steriliseres.

Eddik først og så kokes etterpå da😊

• 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem med Belladot, den stinker på slutten av syklusen. Jeg vasker med såpe og vann 2-3 ganger for dag, desinfiserer den hver 2. dag den er i bruk med middel fra apoteket for å forsøke å begrense lukta som kommer etter 3-4 dager, men den lukter så sykt jævlig. Koker den mellom syklusen. 

Opplevde ikke slik lukt med tamponger og har normalt frisk skjede ellers. Noen med samme erfaring, som har bytta merke og opplevd bedring? 

Anonymkode: daf7a...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke kjøpe en til så du kan sterilisere den første mens du tar i bruk den andre osv  med såpass få dagers mellomrom at lukta ikke rekker å oppstå?

Anonymkode: 025d7...57d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt samme menskopp i over 10 år, og ja, det lukter litt av den etter en ukes bruk, men det er jo i den delen som er inni meg og det lukter null nada når jeg bruker den. Vasker den ALDRI i løpet av uka. Vasker den bare med intimsåpe når uka er ferdig og så "henger" jeg den opp til tørk.

Anonymkode: 68164...013

• Liker 1
Skrevet

Har brukt Mooncup i fleire år. Opplevde at lukt "sette" seg i ho etter nokre gongars bruk, men aldri opplevd noko som elles skulle tilseie at det sitt bakteriar i ho. Skyller med vatn kvar gong eg tømmer koppen, steriliserer med koking etter mens. 

Skjeden er naturleg fuktig, så det at koppen er våt når du sett ho inn speler ingen rolle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt bakteriell vaginose 2 ganger i tillegg til underlivsopp etter jeg begynte med menskopp. Det har jeg aldri hatt før jeg begynte med den. Dette er selv om jeg vasker hender før jeg tar den ut og setter den inn, vasker koppen med intimsåpe hver gang jeg tømmer den osv. 

Jeg har rett og slett måttet slutte med koppen. Tenker at det er ikke for alle 

Anonymkode: 517c6...ab0

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 0.40):

Jeg har samme problem med Belladot, den stinker på slutten av syklusen. Jeg vasker med såpe og vann 2-3 ganger for dag, desinfiserer den hver 2. dag den er i bruk med middel fra apoteket for å forsøke å begrense lukta som kommer etter 3-4 dager, men den lukter så sykt jævlig. Koker den mellom syklusen. 

Opplevde ikke slik lukt med tamponger og har normalt frisk skjede ellers. Noen med samme erfaring, som har bytta merke og opplevd bedring? 

Anonymkode: daf7a...fd9

Er den farget? 

Jeg bruker Organicup transparent og merker ingenting spesielt. 
Vasker den slik som deg, og desinfiserer innimellom med antibac. Koker før/etter bruk. 

Anonymkode: 8d402...769

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...