AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Hei dere! Jeg er kvinne i 30 årene og gift med en mann på samme alder. Vi har to barn sammen. Mannen min sliter med diverse utfordringer og jeg lurer på hva dere tenker rundt dette?Mannen vet at jeg skriver her, og vi snakker veldig åpent om dette, han har lest listen og bidratt til å føre opp mange av punktene. Jeg vet veldig godt at ingen kan stille diagnoser her inne, men hadde vært interessant å få noen meninger eller erfaringer fra folk som sliter med det samme. 😊 Her er relevant informasjon om han: Regelrytter Rigid Elsker forutsigbarhet Kan kjøre litt for fort, men sykt opptatt av å følge andre typer trafikkregler Dømmende ovenfor andres oppførsel, men veldig åpen ovenfor f.eks homofile eller innvandrere Forventer at folk dømmer han Engstelig Opptatt av effektivitet og korrekthet Planlegger ruter hvor han skal gå ned til detaljer Skulle ønske han var digital, vil ikke ha en kropp, kun hjerne Glasset er halvtomt Prøvd ssri men ble altfor flat og begynte å drikke for mye alkohol Friker ut over korona, er ekstremt streng med seg selv og familien Katastrofetanker Veldig følsom for overganger, når folk kommer hjem f.eks Svart/hvitt tenking 50/50 tenking. Han er intelligent nok til å forstå at det er f.eks 2 % sjanse for å få korona, men for han er det allikevel 50/50. Enten får han det, eller så får han det ikke. Opptatt av "trender". Er ungen syk tte ganger tett, er den "alltid syk" Veldig sterk rettferdighetsfølelse, så lenge det ikke går på akkord med angsten. Da vinner angsten. Tenker veldig mye Problemer med impulsivitet Problemer med skjønn, mangler "magefølelse" på enkelte områder Vet ikke hva som er normalt å "finne seg i" og hva som ikke er det Gjør mot andre det han vil at andre skal gjøre mot seg selv i en mer ekstrem måte enn det som er vanlig Vil ikke hjelpe folk, så ber ikke om hjelp selv Tenker veldig langt fremover i tid, mange trekk. Kunne vært sjakkspiller Svarer aldri ja/nei hvis han ikke mener det Vil ikke si til lite barn at julenissen finnes, fordi han ikke vil lyve Prinsippfast Veldig god hukommelse Svært lett krenkbar! Takler forandringer svært dårlig Angstanfall Hatt generell angst, men blitt mye bedre etter behandling. Ca 8 år siden. Svært opptatt av presist språk, kan misforstå hvis jeg ikke er presis nok Tolker ikke ordtak feil (hoppe i dusjen), men f.eks at jeg sier at jeg skal gjøre noe etterpå. Da forventer han rett etterpå, mens jeg kan mene senere i dag en gang. Veldig opptatt av nyanser i språket Veldig følsom for lyder og sanseinntrykk Veldig empatisk Selvlært it-konsulent med god jobb Svært pliktoppfyllende, mer enn noen andre jeg vet om Husker hver gang han har glemt å bruke blinklys, sånn ting fester seg godt Veldig kritisk til seg selv Veldig dårlig selvtillit Er mer opptatt av å gjøre det som er rett enn å ta hensyn til egen familie Veldig opptatt av å bidra positivt her i verden, selv om det går sterkt på bekostning av han selv Utfryst og ertet i barndommen Svært anstrengt forhold til mor Far forlot familien i barndommen Kan håndtere de fleste situasjoner hvis han er godt forberedt Er han ikke forberedt kan selv enkle ting bli helt krise Veldig opptatt av teknologi, vitenskap, universet, dataspill og tog. Men "plager" ikke andre med det. Opptatt av humor, og er veldig morsom når han har det bra Ingen ordentlige venner nå i voksen alder Kommer godt overens med kollegaer Prater tidvis monotont Har vansker med å forholde seg til ungene fordi de er uforutsigbare Er en svært god far så lenge ungene oppfører seg bra. Følger mat og leggerutiner til punkt og prikke. Starter ikke 1 minutt før tiden. Flink til å rose ungene God selvinnsikt og reflektert Veldig åpen for å prate om utfordringer Pessimist med vilje, for å beskytte seg selv. Takler skuffelse svært dårlig. Glemmer aldri igjen en lue i bhg (eller andre tilsvarende ting) Sjekker værmeldingen hver morgen og er alltid godt forberedt Pakker ned alt ungene trenger kvelden før Alltid ute i god tid Trenger mye hvile og avslapning Syns livet er slitsomt Hatt alkoholproblemer Lite følelse av hvem han selv er, blir sånn som andre syns han er Er spent på å høre hva dere tenker Han kommer mest sannsynlig til å ta en ny runde hos psykolog. Han må bare bli klar for det først. Anonymkode: a70c6...836
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Diagnose: relativt normal, men med noen særtrekk - som vel også er normalt. Anonymkode: 30923...1c6 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Når du sier ny runde hos psykolog, vil det si at han har vært utredet før? Antar han har angst? Utover det er det vanskelig å si. Alt dette kan skyldes oppvekst og vanskelige erfaringer. Eller f.eks Asperger. Anonymkode: 8266b...516 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Veldig lik min mann. Jeg pleier å tulle med at han har asberger (men, kanskje mistenker jeg det bittelitt?) Er det den retningen du tenker? Anonymkode: 5a277...95c
Gjest theTitanic Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 Hørtes ut som en engstelig men normal mann, med gode egenskaper i form av orden, like regler, forutsigbarhet og punktlighet. Han både husker og lærer, har samvittighet og omsorgsevne. Med dette så er han lett bedre enn over halve KG.... syntes han høres ut som et kvalitetseksemplar. Selv om han overtenker litt. Sett pris på ham.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når du sier ny runde hos psykolog, vil det si at han har vært utredet før? Antar han har angst? Utover det er det vanskelig å si. Alt dette kan skyldes oppvekst og vanskelige erfaringer. Eller f.eks Asperger. Anonymkode: 8266b...516 Han gikk til psykolog i et par år etter at vi fikk første barnet. Overgangen med å få barn var veldig tøff for han! Han fikk aldri noen diagnose annet enn angst. Men jeg har tenkt litt i retning av Asperger. Han har hatt generell angst, men nå er det mest panikk angst som oppstår i stressende situasjoner. Han var svært god til å jobbe med seg selv i den perioden han gikk til psykolog, og ble mye bedre. Anonymkode: a70c6...836
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 theTitanic skrev (11 minutter siden): Hørtes ut som en engstelig men normal mann, med gode egenskaper i form av orden, like regler, forutsigbarhet og punktlighet. Han både husker og lærer, har samvittighet og omsorgsevne. Med dette så er han lett bedre enn over halve KG.... syntes han høres ut som et kvalitetseksemplar. Selv om han overtenker litt. Sett pris på ham. Dette var et veldig hyggelig svar! Tusen takk 😊 Anonymkode: a70c6...836
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Veldig lik min mann. Jeg pleier å tulle med at han har asberger (men, kanskje mistenker jeg det bittelitt?) Er det den retningen du tenker? Anonymkode: 5a277...95c Ja, syns mange av personlighetstrekkene kan minne om det. Men samtidig ikke. Er veldig usikker. Derfor er det fint for oss å få litt tilbakemeldinger. Anonymkode: a70c6...836
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Kan minne litt om min voksne sønn -han er nå under utredning for ADD. Jeg har tenkt en eller annen form for Aspergers hos han egentlig, men når jeg leste om ADD fordi han selv mistenkte det, så kunne jeg faktisk kjenne det mer igjen fordi han er veldig følsom selvom han er rigid på mye. Anonymkode: dddd3...cd3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenkte ADHD (mest sannsynlig uoppmerksom type) og/eller asberger. Men er ikke sikker. Ha i bakhodet at diagnoser kan "påvirke" hverandre. Har selv både adhd uoppmerksom type og unnvikende personlighetsforstyrrelse, men det tok mange år og en del behandling før jeg fikk diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse. Den ble på en måte ikke så tydelig pga adhd-diagnosen. Anonymkode: b5e96...e80
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Tusen takk for nye innspill! Jeg skal lese litt om add/adhd ☺ Anonymkode: a70c6...836
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #13 Skrevet 21. juni 2021 Jeg tenker definitivt Asperger. Jeg utredes for det selv nå. Anonymkode: 67933...a3d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #14 Skrevet 21. juni 2021 Det er veldig vanlig å ha ADHD/ADD sammen med Asperger. Og man har gjerne også en personlighetsforstyrrelse eller to på toppen. Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og tvangspreget. Anonymkode: 67933...a3d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #15 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg tenker definitivt Asperger. Jeg utredes for det selv nå. Anonymkode: 67933...a3d Så interessant! 😊 Kjenner du deg igjen i beskrivelsene om han? Jeg syns mye minner om Asperger, men samtidig blir jeg usikker fordi han er svært god til å lese mennesker, veldig empatisk, bruker mye humor når han føler seg trygg. Jeg er usikker fordi jeg har lest at de med Asperger har problemer med det sosiale samspillet, og det har han ikke, sånn egentlig. Han er introvert og er lite sosial, men når han føler seg bra klarer han dette meget bra. Ts Anonymkode: a70c6...836 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #16 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er veldig vanlig å ha ADHD/ADD sammen med Asperger. Og man har gjerne også en personlighetsforstyrrelse eller to på toppen. Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og tvangspreget. Anonymkode: 67933...a3d Jeg visste ikke at det var vanlig med flere diagnoser. Kanskje det kan være noe slikt med han også. Takk for innspillet 😊 Anonymkode: a70c6...836
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #17 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så interessant! 😊 Kjenner du deg igjen i beskrivelsene om han? Jeg syns mye minner om Asperger, men samtidig blir jeg usikker fordi han er svært god til å lese mennesker, veldig empatisk, bruker mye humor når han føler seg trygg. Jeg er usikker fordi jeg har lest at de med Asperger har problemer med det sosiale samspillet, og det har han ikke, sånn egentlig. Han er introvert og er lite sosial, men når han føler seg bra klarer han dette meget bra. Ts Anonymkode: a70c6...836 Jeg kjenner meg igjen i så og si alt. Men det er et stort spekter, så det vil være store forskjeller. Kjenner du til masking? Anbefaler deg å lese litt om det. Har han tatt AQ-testen? Jeg kan finne frem noen tester, så har dere litt å gå på. 😊👍 Anonymkode: 67933...a3d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #18 Skrevet 21. juni 2021 https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient https://www.aspietests.org/raads/ https://rdos.net/eng/Aspie-quiz.php Anonymkode: 67933...a3d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #19 Skrevet 21. juni 2021 Har han en intens interesse for noen ting, forresten? Det var en av tingene som fikk meg til å tro at det kan være Asperger. (Mine interesser er den geologiske tidsskalaen og den menneskelige evolusjon. Men det trenger ikke å være slike ting, det kan også være alt mulig annet, men at interessen er altoppslukende.) Anonymkode: 67933...a3d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #20 Skrevet 21. juni 2021 Aner ikke hva masking er, men skal google 😀 Han har ikke tatt noen tester. Han fikk ingen diagnose da han gikk hos psykolog. Asperger er noe vi har begynt å tenke på i det siste. Tusen takk for linker! Skal sjekke de ut. Han er mer opptatt av interessene sine enn jeg er av mine. Vitenskap, universet, teknologi, dataspill. Men jeg tror kanskje det er på et "normalt" nivå. Han har uansett ikke tid til å dyrke interessene så mye siden han er familiefar. Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe! 😊 Anonymkode: a70c6...836 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå