Gå til innhold

Valper piper mye

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hentet valp i går, og bruker grind inne. Den får mat, vann, hodetrening, vi går ut hver time, leker med eller den leker alene, ellers er han i grinden. Og da piper den, hele tiden. Er det normalt?

Anonymkode: 9b583...4c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får han ikke være sammen med dere? Så klart han piper, han er bare en baby, har blitt skilt fra alt som er trygt og står nå i en grind? 

Anonymkode: 5fc02...83c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Vi hentet også valp i går, den faller stort sett til ro og slapper av eller sover i grinden, men den har også pepet noen ganger. 

Anonymkode: ff911...d97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor får han ikke være sammen med dere? Så klart han piper, han er bare en baby, har blitt skilt fra alt som er trygt og står nå i en grind? 

Anonymkode: 5fc02...83c

TS her:

Grinden står midt i stua, så den er sammen med oss hele tiden. Vi bruker grind slik at den ikke tygger på alt og at den faller lettere til ro uten å bli overstimulert. Vi har et barn på 4 år i tillegg, så greit at de to får «hver» sin plass, og ikke løper etter hverandre hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Han er jo redd. Ville gitt han mer nærhet, ikke hatt han alene i en grind. 

Anonymkode: 43277...3a4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er jo redd. Ville gitt han mer nærhet, ikke hatt han alene i en grind. 

Anonymkode: 43277...3a4

TS igjen:

grinden står midt i stuen, ved siden av sofaen hvor jeg sitter med armer ned i grinden. Så han får masse nærhet, og han er heller ikke i grinden med mindre det er tiltenkt soving eller ro. Ellers vandrer han rundt og får masse kos og opperksomhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Personlig har jeg aldri brukt grind på verken barn eller valp.  Latskap! 

Anonymkode: 9f646...b16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Personlig har jeg aldri brukt grind på verken barn eller valp.  Latskap! 

Anonymkode: 9f646...b16

Latskap nei, proaktiv kalles det. 
Denne bur/ grind diskusjonen begynner å bli ganske trettende. Uansett hva man velger å gjøre ender vi (oss som er oppegående) opp med gode bikkjer til slutt ;) 

• Liker 3
Skrevet

Vil tro at pipingen er individ/rase betinget. Det høres ut som om dere gjør alt riktig. Vil kanskje endret litt på plasseringen, slik at grinden står mer inntil en vegg eller i et hjørne. Det kan da gi valpen litt mer ro. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (51 minutter siden):

Vil tro at pipingen er individ/rase betinget. Det høres ut som om dere gjør alt riktig. Vil kanskje endret litt på plasseringen, slik at grinden står mer inntil en vegg eller i et hjørne. Det kan da gi valpen litt mer ro. 

Tusen takk for tips og innspill :) 

TS

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som min. Husk at de er vandt til å sove tett på mor og søsken, også forventer du at den skal sove alene i grinda - jeg skjønner tanken bak, men ville ventet til valpen hadde vært noen flere dager hos dere og blitt tryggere. Min lå oppå meg for å få roet seg ned de første dagene, skummelt å reise fra mor og søsken og mye nytt å venne seg til. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (2 minutter siden):

Høres ut som min. Husk at de er vandt til å sove tett på mor og søsken, også forventer du at den skal sove alene i grinda - jeg skjønner tanken bak, men ville ventet til valpen hadde vært noen flere dager hos dere og blitt tryggere. Min lå oppå meg for å få roet seg ned de første dagene, skummelt å reise fra mor og søsken og mye nytt å venne seg til. 

Ts her, takk for innspill :) 

jeg er litt redd for å ha han oppå meg/ i sengen for han har diaré.. nå er han veldig flink til å si ifra da, men har hatt et par uhell på gulvet, selv om jeg er ute minst en gang i timen døgnet rundt 😷

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som rett bruk av grind for å hjelpe valpen med å roe ned/sove. Jeg ville dog gjort som en bruker over her nevnte: la valpen sove på/inntil deg de første dagene så den får mulighet til å føle nærhet og bli trygg på at den blir tatt hånd om. Det er skummelt å sove uten å kjenne varmen/pusten/hjerteslagene til søskenene. Da føler man seg sårbar siden alene = død. 

Når det er tid for en blund, så kan du jo legge en håndduk i fanget i tilfelle valpen har plutselig diaré. Når den har sovnet så kan du forsiktig legge den i grinda. 

Du kan også ta varmt vann i en stor flaske, rull den inn i en håndduk og legg den i grinda. Da har valpen noe varmt å legge seg inntil. 

Anonymkode: 7c7cf...592

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts her, takk for innspill :) 

jeg er litt redd for å ha han oppå meg/ i sengen for han har diaré.. nå er han veldig flink til å si ifra da, men har hatt et par uhell på gulvet, selv om jeg er ute minst en gang i timen døgnet rundt 😷

Madrass vedsiden av grinda. 

Anonymkode: b946f...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du kanskje kan finne en mellomting mellom grind om natten og det å ha ham i senga? De første ukene med valpen vår sov jeg på sofaen og hun sov i en kurv rett ved siden av. Hvis hun reiste seg eller virket redd tok jeg hånden ned til henne. Sånn sov vi ganske lenge før jeg begynte å flytte kurven 1-1,5 meter vekk når hun begynte å kunne sove en hel natt. 

Lykke til med ny valp :) For meg har det vært både vanskeligere (søvn, biting, tissing inne, alene hjemme-trening som tok laaang tid) og hyggeligere (veldig kosete og glad hund og nydelige turer i skogen) å ha hund enn jeg hadde trodd det ville bli.  Nå er jeg så glad for at vi gjorde det! 

Anonymkode: ad6b6...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Madrass vedsiden av grinda. 

Anonymkode: b946f...ee3

Vi har en ekstra grind på soverommet helt inntil den siden av sengen jeg sover, har armen ned i grinden og snakker/ hysjer stille og rolig når han piper om natten. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at du kanskje kan finne en mellomting mellom grind om natten og det å ha ham i senga? De første ukene med valpen vår sov jeg på sofaen og hun sov i en kurv rett ved siden av. Hvis hun reiste seg eller virket redd tok jeg hånden ned til henne. Sånn sov vi ganske lenge før jeg begynte å flytte kurven 1-1,5 meter vekk når hun begynte å kunne sove en hel natt. 

Lykke til med ny valp :) For meg har det vært både vanskeligere (søvn, biting, tissing inne, alene hjemme-trening som tok laaang tid) og hyggeligere (veldig kosete og glad hund og nydelige turer i skogen) å ha hund enn jeg hadde trodd det ville bli.  Nå er jeg så glad for at vi gjorde det! 

Anonymkode: ad6b6...a0a

Tusen takk for innspill :) er min første valp alene, så jeg redd for å gjøre noe feil, men det er jo bare første dagen så det går seg nok til etterhvert. Han er ellers veldig tillitsfull, leken og morsom, bare håper pipingen og diaré går over snart.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Høres ut som rett bruk av grind for å hjelpe valpen med å roe ned/sove. Jeg ville dog gjort som en bruker over her nevnte: la valpen sove på/inntil deg de første dagene så den får mulighet til å føle nærhet og bli trygg på at den blir tatt hånd om. Det er skummelt å sove uten å kjenne varmen/pusten/hjerteslagene til søskenene. Da føler man seg sårbar siden alene = død. 

Når det er tid for en blund, så kan du jo legge en håndduk i fanget i tilfelle valpen har plutselig diaré. Når den har sovnet så kan du forsiktig legge den i grinda. 

Du kan også ta varmt vann i en stor flaske, rull den inn i en håndduk og legg den i grinda. Da har valpen noe varmt å legge seg inntil. 

Anonymkode: 7c7cf...592

Tusen takk for tips og innspill, skal absolutt testes :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Fjern grinden for h. !!  Enda en møkkafamilie har skaffet seg hund skjønner jeg. 

Anonymkode: f6c94...8d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Latskap nei, proaktiv kalles det. 
Denne bur/ grind diskusjonen begynner å bli ganske trettende. Uansett hva man velger å gjøre ender vi (oss som er oppegående) opp med gode bikkjer til slutt ;) 

Vel, vel. Du har en valp som sørger og du har ikke skjønt det..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fjern grinden for h. !!  Enda en møkkafamilie har skaffet seg hund skjønner jeg. 

Anonymkode: f6c94...8d6

Så kul du er da som slenger dritt. Du burde virkelig se deg litt i speilet før du slenger om deg med spydigheter om meg og min familie. Et ordentlig troll på nett er du!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...