AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Har nettopp fått en valp. Har valgt en rase som er kjent for å ikke bjeffe noe særlig. Har hatt valpen i to dager og nå når den luftes, bjeffer den på alle som går forbi. Nå hjemme begynte han også å bjeffe på en kompis til sønnen min. Er dette normalt? Anonymkode: 28cb9...603
Blomsterpotta Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har nettopp fått en valp. Har valgt en rase som er kjent for å ikke bjeffe noe særlig. Har hatt valpen i to dager og nå når den luftes, bjeffer den på alle som går forbi. Nå hjemme begynte han også å bjeffe på en kompis til sønnen min. Er dette normalt? Anonymkode: 28cb9...603 Ja, det er normalt. Den er bare en baby ennå og må få vise at den er til. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Blomsterpotta skrev (Akkurat nå): Ja, det er normalt. Den er bare en baby ennå og må få vise at den er til. Ok, takk for svar. Har hatt hund før og bjeffing var aldri et problem. Håper det får seg til!! Anonymkode: 28cb9...603
Durinur Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Det spørs litt på rasen, og ikke minst hunden. Jeg har aldri opplevd at så små valper bjeffer mye. Jeg vil regne med at det kommer av usikkerhet og at ting er litt skummelt for den. 1
linnea.k Skrevet 21. juni 2021 #5 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 15.00): Har nettopp fått en valp. Har valgt en rase som er kjent for å ikke bjeffe noe særlig. Har hatt valpen i to dager og nå når den luftes, bjeffer den på alle som går forbi. Nå hjemme begynte han også å bjeffe på en kompis til sønnen min. Er dette normalt? Anonymkode: 28cb9...603 Han er nok bare redd. Bruk MASSE godbiter og tren på avstand. Du kommer til å takke deg selv senere om du begynner med det nå.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #6 Skrevet 21. juni 2021 Han er nok litt redd og trenger tid på å venne seg til sitt nye hjem Anonymkode: 90f6e...a84
Tabris Skrevet 21. juni 2021 #7 Skrevet 21. juni 2021 Hvis han bjeffer unormalt mye på folk som passerer, så kan det være et tegn på usikkerhet. Dette ville jeg i så fall tatt tak i og jobbet med med en gang - sosialiseringsvinduet lukkes når valpen er ca 12 uker gammel, så det er aldri lettere enn nå å tilvenne ham til folk og hunder. La folk du kjenner godt få komme på besøk, èn av gangen. Be dem overse valpen fullstendig, ikke se på ham en gang. La valpen få nærme seg og utforske besøket i eget tempo, uten at de oppsøker tilbake. Når valpen er helt trygg på èn person, så kan du invitere neste og gjøre tilsvarende der. Ute på tur ville jeg stått på en avstand som er så stor at valpen ikke bjeffer og latt ham få se på folk som passerer. Få erfaringer med at det skjer ingenting skummelt. Ha gjerne litt godbitsøk innimellom (kaste godbiter på plen/i grøft så hunden må snuse opp og finne). Pass på at ingen fremmede kommer bort til dere og oppsøker valpen. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 22. juni 2021 #8 Skrevet 22. juni 2021 Hvorfor er det så lett for alle å mene valpen er redd/usikker bare fordi den bjeffer på fremmede steder/personer/situasjoner? Kan det ikke være at den faktisk bare er litt tøff i trynet? Kanskje den føler den har mye den skulle ha sagt? Det mangler litt mer informasjon her. Hva gjør valpen når den bjeffer? altså hvordan oppfører den seg, går den i mot, går den i fra, blir det mindre bjeffing om den får gjort seg ferdig med situasjonen? Jeg fikk et godt råd engang. "Belønn aldri før du vet hva du faktisk belønner" Så å begynne her med å stappe i en valp en masse godbiter uten å vite hva som faktisk skjer har liten eller ingen positiv hensikt. Til TS, observer hva valpen gjør utover å bjeffe, følg magefølelsen og sunn fornuft basert på hva du ser, så vil jeg tro du kjem langt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå