Gå til innhold

Årsaker til kronisk diare hos barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 7 år har helt fra han var liten hatt kronisk forstoppelse. Han har blitt behandlet med movicol i perioder, ellers oppfordring til å drikke mye, spise fiberrikt osv. Han har gått dager uten avføring, og fått til rikelig etter en stund. Da er han god i et par dager før det er på an igjen.. når han har gått en stund, har han av og til hatt forstoppelsesdiare før han får til skikkelig. 

Siste året har mønsteret endret seg. Han har nå løs, mørk og beskjeden, men hyppig diare daglig. Gutten må alltid være i nærheten av et toalett, for når det kommer, må han fort på do. Uhellene er mange. Det går ut over fritidsaktiviteter, svømming på skolen, osv. Han er også mye slapp og sliten, naturlig nok. Ønsker sånn at han hadde mindre plager og god kontroll nå.

Legene har tatt mange blodprøver. Testet cøliaki, laktoseintoleranse, og andre generelle ting. Alle prøvene er fine. Han har tidligere hatt litt jernmangel i perioder. Fastlegen klør seg i hodet...

Har du ligende erfaring eller kunnskap om hva årsaken kan være? Han skal videre utredes på sykehus, så svar skal vi ha, men jeg nå i ventetiden vil jeg diskutere det her. 

Anonymkode: a67e0...5d1

Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sønnen min på 7 år har helt fra han var liten hatt kronisk forstoppelse. Han har blitt behandlet med movicol i perioder, ellers oppfordring til å drikke mye, spise fiberrikt osv. Han har gått dager uten avføring, og fått til rikelig etter en stund. Da er han god i et par dager før det er på an igjen.. når han har gått en stund, har han av og til hatt forstoppelsesdiare før han får til skikkelig. 

Siste året har mønsteret endret seg. Han har nå løs, mørk og beskjeden, men hyppig diare daglig. Gutten må alltid være i nærheten av et toalett, for når det kommer, må han fort på do. Uhellene er mange. Det går ut over fritidsaktiviteter, svømming på skolen, osv. Han er også mye slapp og sliten, naturlig nok. Ønsker sånn at han hadde mindre plager og god kontroll nå.

Legene har tatt mange blodprøver. Testet cøliaki, laktoseintoleranse, og andre generelle ting. Alle prøvene er fine. Han har tidligere hatt litt jernmangel i perioder. Fastlegen klør seg i hodet...

Har du ligende erfaring eller kunnskap om hva årsaken kan være? Han skal videre utredes på sykehus, så svar skal vi ha, men jeg nå i ventetiden vil jeg diskutere det her. 

Har du levert avføringsprøve til laboratoriet? Sjekket for ibs, crohns og tarmsykdommer? Melkeprotein? 

Ekskludert grupper med matvarer og sett om han blir bedre? Kuttet melk/meieriprodukter en periode og sett om det ble bedre? Og deretter hvitt Mel og korn? 

Desverre så er det vanskelig å finne ut slike ting, så det kan lønne seg å prøve seg frem med å kutte ut matvarer i en periode for å se om det har en effekt. Da må man være konsekvent. Melkeprotein feks finnes i veldig mange matvarer. Selv tørrvarer. 

Jern gjør magen hard, så jernmangel burde ikke gjøre han forstoppet. 

AnonymBruker
Skrevet
theTitanic skrev (4 minutter siden):

Har du levert avføringsprøve til laboratoriet? Sjekket for ibs, crohns og tarmsykdommer? Melkeprotein? 

Ekskludert grupper med matvarer og sett om han blir bedre? Kuttet melk/meieriprodukter en periode og sett om det ble bedre? Og deretter hvitt Mel og korn? 

Desverre så er det vanskelig å finne ut slike ting, så det kan lønne seg å prøve seg frem med å kutte ut matvarer i en periode for å se om det har en effekt. Da må man være konsekvent. Melkeprotein feks finnes i veldig mange matvarer. Selv tørrvarer. 

Jern gjør magen hard, så jernmangel burde ikke gjøre han forstoppet. 

Vi har levert og fått svar på avføringsprøve. Også denne var fin.

Hadde nylig en uke bare med glutenfri kost. Følte det var litt bedre første dagene, deretter var det i gang igjen med det samme problemet, tross for at vi var konsekvente. Hadde to uker med laktosefri kost i forkant. Det hadde heller ingen stor effekt, men vi bruker fortsatt laktosefri melk her og på skolen. Melkeprotein har vi ikke tenkt så mye på...

Jeg har vært inne på tanken ifht tarmbetennelser da mannens niese fikk det i ung alder og det hadde mye likhetstrekk. Barna er ikke i slekt. Usikker på om fastlegen har tatt blodprøve i fht det. Gutten har ikke vært på koloskopi. 

AnonymBruker
Skrevet

En uke er jo ingenting, iallfall 6 uker må ting prøves ut. 

Anonymkode: 559f3...d3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han har nå løs, mørk og beskjeden, men hyppig diare daglig.

Får han jerntilskudd nå, og er det det som er årsaken til den mørke avføringen? Ettersom du skriver at avføringen er løs tenker vel egentlig at svaret er at han ikke får jerntilskudd nå, og at den mørke avføringen heller kan skyldes en mindre blødning i tarmene. Du skriver at avføringsprøve er levert, og at den var fin. Da lurer jeg på når dere tok den, og hadde han også da mørk avføring? Eller ble avføringsprøven tatt før avføringen endret seg?

Anonymkode: 3da4b...300

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Han skal videre utredes på sykehus,

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde nylig en uke bare med glutenfri kost.

Vent med å gjøre endringer i kostholdet til etter at han er ferdig utredet og dere får beskjed fra lege om at dere kan forsøke kostendringer. Hvis dere setter i gang med glutenfri kost før han er utredet kan det føre til at undersøkelsen på sykehus ikke viser eventuelle nedslitte tarmtotter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Får han jerntilskudd nå, og er det det som er årsaken til den mørke avføringen? Ettersom du skriver at avføringen er løs tenker vel egentlig at svaret er at han ikke får jerntilskudd nå, og at den mørke avføringen heller kan skyldes en mindre blødning i tarmene. Du skriver at avføringsprøve er levert, og at den var fin. Da lurer jeg på når dere tok den, og hadde han også da mørk avføring? Eller ble avføringsprøven tatt før avføringen endret seg?

Den ble tatt for noen uker siden, i en dårlig periode. Vi fikk ikke så mye i prøven, men resultatet var normalt.

Han har ikke fått jerntilskudd på en stund.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vent med å gjøre endringer i kostholdet til etter at han er ferdig utredet og dere får beskjed fra lege om at dere kan forsøke kostendringer. Hvis dere setter i gang med glutenfri kost før han er utredet kan det føre til at undersøkelsen på sykehus ikke viser eventuelle nedslitte tarmtotter. 

Det var fastlegen som ba oss prøve en uke uten gluten, for å se om det ble bedre. Vi tok blodprøve for gluten før den uken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var fastlegen som ba oss prøve en uke uten gluten, for å se om det ble bedre. Vi tok blodprøve for gluten før den uken. 

Men gastroskopi og koloskopi er enda ikke gjennomført? Ville bestemt avventet kostendringer til etter at dette er gjort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ibs (Irritabel tarm syndrom) er en tilstand som ikke er så lett å testes for, men er også vanskelig å stille diagnosen.
Man pleier ofte å få den diagnosen når andre ting er utelukket.
Men som andre sier, ikke sett barnet på diett før det er utredet, da det kan da gi feile funn.

Mange får hjelp mot Ibs ved å spise Lavfoodmap mat.
Det er noen lovende forskningsprosjekt for Ibs med fekaltransplantasjon, da nyere forskning peker på at Ibs pasienter mangler noen bakterier i tarmen som er viktige, hvorfor vet de ikke, før var en hypotese at dette var pga antibiotikakurer som hadde skadet tarmbakteriebalansen, andre igjen har en hypotese om at dette kan være arvelig.
Les gjerne opp på siden til Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer som jeg lenker til.
https://www.lmfnorge.no/

Anonymkode: 58a4e...8ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men gastroskopi og koloskopi er enda ikke gjennomført? Ville bestemt avventet kostendringer til etter at dette er gjort.

Ja, det er det jeg har lest også. Men før vi fikk svar på blodprøvene som ble tatt, ble legen og vi enige om å prøve ut glutenfritt. Han spiser normal kost igjen nå. Jeg burde kanskje gi han normal melk igjen også? 

Håper sånn at en årsak blir funnet og at det er en løsning på det. Har så vondt av han nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ibs (Irritabel tarm syndrom) er en tilstand som ikke er så lett å testes for, men er også vanskelig å stille diagnosen.
Man pleier ofte å få den diagnosen når andre ting er utelukket.
Men som andre sier, ikke sett barnet på diett før det er utredet, da det kan da gi feile funn.

Mange får hjelp mot Ibs ved å spise Lavfoodmap mat.
Det er noen lovende forskningsprosjekt for Ibs med fekaltransplantasjon, da nyere forskning peker på at Ibs pasienter mangler noen bakterier i tarmen som er viktige, hvorfor vet de ikke, før var en hypotese at dette var pga antibiotikakurer som hadde skadet tarmbakteriebalansen, andre igjen har en hypotese om at dette kan være arvelig.
Les gjerne opp på siden til Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer som jeg lenker til.
https://www.lmfnorge.no/

Anonymkode: 58a4e...8ae

En familievenn fikk diagnosen ibs for en stund tilbake. Da var det kun kostholds-, og livstilsendring som gjaldt. 😊 

Guttungen her har ikke fått antibiotika på flere år. Han ble tatt med keisersnitt da... og han har både allergier og problemer med atopisk eksem. 

AnonymBruker
Skrevet

Krev henvisning til gastro på sykehuset. Ikke begynn med dietter før fullstendig utredning er gjennomført. Barnet vil få narkose og gjennomføre en gastroskopi hvor de ser og tar prøver av tarmen. Ikke gi dere på dette. 

Anonymkode: 8b95e...bfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Krev henvisning til gastro på sykehuset. Ikke begynn med dietter før fullstendig utredning er gjennomført. Barnet vil få narkose og gjennomføre en gastroskopi hvor de ser og tar prøver av tarmen. Ikke gi dere på dette. 

Anonymkode: 8b95e...bfd

Takk. Tipper det blir neste del av utredningen. Hvis ikke må jeg kreve det! Synes virkelig det er på tide å finne årsaken nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...