Teppe Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har lagt merke til at det er en del overvektige hunder rundt om kring. Det er liksom ikke snakk om litt lubben, men hunder som åpenbart veier noen kilo for mye. Hvorfor sier ikke veterinærene til disse hundene ifra til eier? Noen av disse hundene har jeg sett over flere år og de er fortsatt like store og noen har blitt større... Jeg synes det er trist og det kan resultere at hunden får alvorlige helseplager. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Hvordan vet du at veterinærene ikke sier ifra? Er ikke alle eiere som bryr seg om hva veterinær sier. Anonymkode: d11b3...870 2
BlåSwix Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Nå vet vi jo ingenting om veterinærene faktisk har sagt fra - eller om hundene har vært hos veterinær i det hele tatt etter at de fikk de ekstra kiloene. Det er hundeeiers ansvar, ikke veterinærenes.
Durinur Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Det er ganske vanlig at veterinærene sier ifra. Ved årlig helsesjekk veier man hunden, og vurdere vekten opp mot rasestandarden og hva hunden har pleid å veie. Samtidig kan veterinærene kjenne for å se om den er for tynn eller for tjukk, og dette får man nesten alltid tilbakemelding på når man er hos veterinær. Jeg har selv hatt hund som la på seg og veterinær som tok dette opp. Kilden var når småbarnet hjemme begynte med fast føde og synes det var moro å gi rester til hundene. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Veterinærene sier vel ifra? De kjenner jo raskt på området over ribbeina, og nevner det om hunden er litt lubben. Om hunden er feit, så ser de det med en gang og vil ta det opp. Dessverre er det eiere som tror de viser kjærlighet ved å gi hundene ekstra snacks, og de klarer ikke å kutte ned på maten fordi da føler de seg slemme. Anonymkode: df13b...d50 1
Teppe Skrevet 20. juni 2021 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2021 Det er vel kanskje eierne som ikke ser hvor stor hunden er eller ikke vet hvordan de skal gå frem for å løse problemet?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Veterinærene sier nok ifra, men de fleste eiere ler vel av det. De innser ikke hvor skadelig overvekt på hunder kan være, og jeg synes det er vanskjøtsel å ha en overvektig hund uten å gjøre noe med det. Jeg har hatt golden retriever som aldri var så mye som 50 gram for tjukk, og det tar jeg stolthet i. Kvalitetsfôr med riktig mengde og masse mosjon, verre er det ikke. Anonymkode: 24dca...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Det er en rekke uansvarlige hundeiere der ute. En ting er at de får alt for mye og dårlig/feil mat, en annen utbredt ting er at folk kjøper raser som er avlet i hjel slik at de har store plager med blant annet pusting. Det virker som om disse menneskene som kjøper og gjør slikt har en vesentlig høyere terskel for å plage dyr, både direkte og indirekte, enn de fleste av oss. Anonymkode: 7d11b...c46 1
Myrmica Skrevet 21. juni 2021 #10 Skrevet 21. juni 2021 Det er eierne som er blinde når det kommer til egen hunds kondisjon. Og prøver man å si ifra, da blir folk fornærmet! For dette tas tydeligvis fryktelig personlig av mange. Har sett det flere ganger i facebookposter, hvor noen hinter om eller sier i fra om at en hund nok er litt rundere enn den har godt av. Da blir det som regel en kommentarstorm om at man skal passe sine egne saker, at hunden er flott uansett hvordan den ser ut, eller at den fortjener litt ekstra godt på sine gamle dager. Akkompagnert av masse støttende kommentarer om hvor fin hunden er og at eier ikke skal bry seg om slike negative kommentarer om at hunden er feit... 🙄 4
Teppe Skrevet 21. juni 2021 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2021 Dette er riktignok ikke i Norge, men det er skummelt at overvekt blir den nye normalen. Jeg håper at dommere i Norge ikke premierer overvektige hunder.... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå