Gå til innhold

Legevakta

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig reelt behov for noe beroligende, legevakta sa de ikke kunne skrive ut noe. Kan de virkelig ikke det? 

Anonymkode: 40f48...409

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle leger kan jo skrive ut, men det er retningslinjer på at slikt skal man som hovedregel ikke gjøre. Grunnen er at man ikke kjenner pasienten, så det kan godt være folk som nektes slike medisiner av fastlegen av god grunn og da er det veldig ødeleggende å å få slike resepter andre steder. Er mye drug-seeking på legevakt. Men om man er i en akutt krise, f.eks mistet sin ektemann i plutselig død e.l. vil legen skrive ut resept, eller gi en tablett av eget lager.

Anonymkode: 2fcdf...8af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk heller ikke. 

Anonymkode: 4b635...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange rusmisbrukere som pusher veldig på legevakta for å få skrevet ut medisiner. På vårt lokale legekontor/legevakt på en liten plass har det flere ganger vært innbrudd av folk som leter etter beroligende. For en legevaktslege alene på vakt er dette selvfølgelig vanskelig. Det eneste som nytter er å ha en svært streng linje, helst ikke ha såkalte B-preparater i det hele tatt på legevakten. Hvis man er i en helt akutt krise som beskrevet over er det kanskje mulig å få noen medisiner av type antihistaminer eller en et par sovetabletter, mens man venter på å få snakket med fastlegen.

Anonymkode: 28a0f...2e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bestille en akuttime hos fastlegen din i morgentidlig når legekontoret åpner.

Anonymkode: 1f7a7...eb0

Skrevet

Sånn som jeg har skjønt det, så kan de ikke skrive ut resept, men du kan f eks få 1-2 tabletter med beroligende. Man skal egentlig gå til fastlegen med dette, da det tross alt er fastlegen som kjenner deg, din sykdomshistorie og dine resepter. 

Min bror gikk selv til legevakten en gang og fikk beroligende, men han fikk kun et par tabletter, ikke resept (vi bor i en stor by). Men jeg vil også tro at dette er forskjellig praksis fra legevakt til legevakt. Pluss at det er mange som misbruker dette og stjeler og da må de ha streng praksis på dette. Klarer du å holde ut til i morgen tidlig, så ringer du fastlegen din da. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg fikk en pakke Stilnoct fra legevakten for rundt 10-15 år siden, men de må ha forandret på det nå, for jeg har ikke fått det siden. Er sikkert rusmisbrukerne som har ødelagt for oss andre, som kommer til å bruke Legevakten som dealere, hvis de får sjansen. 

Ikke nok med det, enkelte rusmisbrukere krever så ekstremt mye tid, ork og ressurser. Helt greit å bruke 4 timer på en pakke med piller, sikkert. 

Anonymkode: 1ce6a...d3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...