Gå til innhold

ADHD i voksen alder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min fikk diagnosen adhd for et par år siden, startet med medisiner advance eller noe sånn, men jeg synes hele mannen har forandret seg. Stresset, ukonsentrert, oppfarende, skravler i ett, får ikke sove om natta, og klarer ikke å omstille seg om noe blir endret,roter bort ting...... Noe av disse trekkene hadde fra før også, men ikke SÅ ille😱Han skyver jo folk fra seg fordi han blir så intens... Normalt?

Anonymkode: e0c3c...247

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man egentlig har en diagnose men ikke er blitt diagnotisert eller fått behandling, prøver man å kamuflere seg så godt man kan og dempe alt man føler inni seg, selvom ting fortsatt vil vises osv. Når man da plutselig finner ut at alt har en sammenheng med en diagnose, åpner man seg litt mer opp og slipper litt mer fri alt det man har stengt inne.

Var hvertfall slik for meg når jeg fikk diagnosen i voksen alder

Anonymkode: c9d14...2f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når man egentlig har en diagnose men ikke er blitt diagnotisert eller fått behandling, prøver man å kamuflere seg så godt man kan og dempe alt man føler inni seg, selvom ting fortsatt vil vises osv. Når man da plutselig finner ut at alt har en sammenheng med en diagnose, åpner man seg litt mer opp og slipper litt mer fri alt det man har stengt inne.

Var hvertfall slik for meg når jeg fikk diagnosen i voksen alder

Anonymkode: c9d14...2f7

Ja han sier det selv også, at han ikke legger så mye bånd på seg selv lengre... Men det begynner å bli krevende å stå i det, for han sliter ut både seg selv og meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har han nok ikke adhd. 

De med ekte adhd er hypre og prater i ett sett. 

Anonymkode: e6b24...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt feil. Ikke alle er hypre, men de har ekte adhd fordet. 

Anonymkode: b263b...2e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle mennesker er like, heller ikke de med ADHD.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det lenge siden han startet på medisinen Aduvanze? 

Hvilken dose startet han på, og har han økt siden eller står han fortsatt på samme dosen som da? 

Det høres nemlig ut som han har for lav dose, og er symptomatisk igjen, og ikke har effekt av medisinen. 

Valgene er enten å be om doseøkning for å se om det kan hjelpe, bytte av medisin i tilfelle han ikke har effekt av lisdeksamfetamin lenger, eventuelt legge til en ekstra dose etter 4-6 timer etter første inntak. 

Dette må nok gjøres av en psykiater, men dersom fastlegen er den som pr.idag har foreskrivingsretten på medisinene hans (høres sånn ut siden du skriver at han fikk diagnosen for noen år siden, da er han kanskje utskrevet av dps, og de ba fastlege ta over foreskrivingen? Da har fastlegen søkt om å få lov å skrive ut denne typen medisiner) så kan fastlegen enten ringe dps for rådgiving hos psykiater vedrørende doseøkning, eller sende en forespørsel som psykiater på dps må svare skriftlig på vedrørende endring/doseøkning på. 

Forespørsel er noe annet enn henvisning, og de kan ikke avvise en forespørsel, men fastlegen MÅ merke den som forespørsel. Den sendes elektronisk på samme måte og i samme system som henvisning, men må skrive i overskriften at dette er en forespørsel vedrørende medisinspørsel for å unngå henvisning. (For det er opptil 24-26 ukers ventetid, om han ikke tar det privat). 

Det kan også tenkes at han er i behov av andre type medisiner. 

Ville startet med en legetime hos fastlegen, for tror ikke det er lov å diskutere medisiner her, men det er andre medisiner enn aduvanz og ritalin/concerta altså. 

Hvis du googler, så google noe litt ordentlig. Typ Relis.no, helsebiblioteket, tidsskriftet, helsenorge, adhdnorge etc. 

Start med fastlegen! 

Og ikke hør på disse over som mener han ikke har "ekte" adhd🙄🙃

På samme måte som medisiner for insulin vil svinge basert på symptomer, vil medisiner for adhd svinge basert på symptomer. Kan også være lurt å få tatt et medikamentspeil å se om han har nok konsentrasjon av medikamentet i blodet. Blodprøven skal taes 4-6 timer etter inntak av medisinen, og referanseområde er 100-800 m/mmol. (Finner info på St.Olavs og Ullevål). 

Vil forøvrig påpeke at jeg ikke er helsearbeider. Jeg både har adhd selv, og er mor til barn med adhd. Jeg dypdykker i informasjon for å ha best mulig informasjon om egen helse. 

Anonymkode: 95d3e...f27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er helt feil. Ikke alle er hypre, men de har ekte adhd fordet. 

Anonymkode: b263b...2e8

det kalles ADD. Det er ikke adhd fordi h står for hyperactivity. 

jeg har ADD🤪

Anonymkode: a11cb...f65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det kalles ADD. Det er ikke adhd fordi h står for hyperactivity. 

jeg har ADD🤪

Og for å forvirre alle nå til dags, så settes ikke ADHD eller ADD lenger som egne diagnoser. 

Nå er det ADHD, med subkategorier "uoppmerksom type" (tidligere ADD)

Så hvorfor ADHD med den H'en da? 😂🙃 

(Står i epikrisen min, og psykiater Espen Anker var like irritert over de nye retningslinjer) og det var eneste NAV godkjente av formulering for å innvilge grunnstønad. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ADHD uoppmerksom type står, når H står for hyperactivity. Og jeg ikke har hyperaktivitet. Da er jo den ekskludert. Makes no sense. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og for å forvirre alle nå til dags, så settes ikke ADHD eller ADD lenger som egne diagnoser. 

Nå er det ADHD, med subkategorier "uoppmerksom type" (tidligere ADD)

Så hvorfor ADHD med den H'en da? 😂🙃 

(Står i epikrisen min, og psykiater Espen Anker var like irritert over de nye retningslinjer) og det var eneste NAV godkjente av formulering for å innvilge grunnstønad. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ADHD uoppmerksom type står, når H står for hyperactivity. Og jeg ikke har hyperaktivitet. Da er jo den ekskludert. Makes no sense. 

Det visste jeg faktisk ikke! Så rart

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det visste jeg faktisk ikke! Så rart

Ikke jeg heller, så det var en irritasjon. For selvom JEG vet hva diagnosen innebærer for meg og st alle er ulike, så er det fortsatt et stigma generelt i samfunnet når man sier ADHD. Så flere tror jo automatisk at ADHD betyr "rabiat apekatt som henger i gardinene fra 7 om morgenen til 2 om natta". 

Mens det jeg faktisk sliter med er å sortere de 200 tankene som konstant kommer til meg, mens jeg prøver å lage middag samtidig som jeg skal rydde kjøkkenet, tenker på søpla som er full og må gå ut med den, men ikke kan fordi jeg står å steiker kyllingen, så setter søpla klar, glemmer den men skal ta den på kvelden. Har glemt den når jeg legger meg, og da har jeg også glemt å henge opp klærne jeg vaska, fordi jeg måtte brette klærne jeg hang opp og tromla, samt vaske og rydde, handle, og vurdere om det var nyttig å ommøblere å sortere. Mens jeg da satt på bussen hjem hadde jeg en mental liste over alle gjøremål for dagen, uka, måneden..men de var glemt når jeg kom hjem. 

Jeg har alarmer for masse gjøremål, alt av avtaler ligger i kalender på telefonen, mye unødvendig bekymring og tar på meg ansvar fordi jeg.føler jeg ikke har noe valg. 

Alt ble så uendelig mye bedre på medisin.

Bare det å kunne stå å på kjøkkenet å lage mat uten å ha 6 tanker om alt annet jeg må gjøre, å prøve å gjøre det. Å gjøre ting når jeg kommer på det. 

Jeg klarer å sovne når jeg legger meg, og jeg har ikke den indre uroen for ting jeg burde gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det lenge siden han startet på medisinen Aduvanze? 

Hvilken dose startet han på, og har han økt siden eller står han fortsatt på samme dosen som da? 

Det høres nemlig ut som han har for lav dose, og er symptomatisk igjen, og ikke har effekt av medisinen. 

Valgene er enten å be om doseøkning for å se om det kan hjelpe, bytte av medisin i tilfelle han ikke har effekt av lisdeksamfetamin lenger, eventuelt legge til en ekstra dose etter 4-6 timer etter første inntak. 

Dette må nok gjøres av en psykiater, men dersom fastlegen er den som pr.idag har foreskrivingsretten på medisinene hans (høres sånn ut siden du skriver at han fikk diagnosen for noen år siden, da er han kanskje utskrevet av dps, og de ba fastlege ta over foreskrivingen? Da har fastlegen søkt om å få lov å skrive ut denne typen medisiner) så kan fastlegen enten ringe dps for rådgiving hos psykiater vedrørende doseøkning, eller sende en forespørsel som psykiater på dps må svare skriftlig på vedrørende endring/doseøkning på. 

Forespørsel er noe annet enn henvisning, og de kan ikke avvise en forespørsel, men fastlegen MÅ merke den som forespørsel. Den sendes elektronisk på samme måte og i samme system som henvisning, men må skrive i overskriften at dette er en forespørsel vedrørende medisinspørsel for å unngå henvisning. (For det er opptil 24-26 ukers ventetid, om han ikke tar det privat). 

Det kan også tenkes at han er i behov av andre type medisiner. 

Ville startet med en legetime hos fastlegen, for tror ikke det er lov å diskutere medisiner her, men det er andre medisiner enn aduvanz og ritalin/concerta altså. 

Hvis du googler, så google noe litt ordentlig. Typ Relis.no, helsebiblioteket, tidsskriftet, helsenorge, adhdnorge etc. 

Start med fastlegen! 

Og ikke hør på disse over som mener han ikke har "ekte" adhd🙄🙃

På samme måte som medisiner for insulin vil svinge basert på symptomer, vil medisiner for adhd svinge basert på symptomer. Kan også være lurt å få tatt et medikamentspeil å se om han har nok konsentrasjon av medikamentet i blodet. Blodprøven skal taes 4-6 timer etter inntak av medisinen, og referanseområde er 100-800 m/mmol. (Finner info på St.Olavs og Ullevål). 

Vil forøvrig påpeke at jeg ikke er helsearbeider. Jeg både har adhd selv, og er mor til barn med adhd. Jeg dypdykker i informasjon for å ha best mulig informasjon om egen helse. 

Han ble skrevet ut fra DPS altfor fort og tror fastlegen prøver å hjelpe han. Han er søkt inn på nytt til et annet DPS så håper han for hjelp der. Tror han går på 50 eller 70 mg, men jeg synes ting bare blir verre🤷🏻‍♀️ ikke hjelper det å si noe heller....for han selv kjenner jo best tilstanden sin. Vurderer å flytte ut, men kjenner det er vanskelig også, for jeg flytter da fra en som ikke evner å betale regninger, huske å spise, komme seg opp om morran, eller finne igjen ting han hadde i går

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke jeg heller, så det var en irritasjon. For selvom JEG vet hva diagnosen innebærer for meg og st alle er ulike, så er det fortsatt et stigma generelt i samfunnet når man sier ADHD. Så flere tror jo automatisk at ADHD betyr "rabiat apekatt som henger i gardinene fra 7 om morgenen til 2 om natta". 

Mens det jeg faktisk sliter med er å sortere de 200 tankene som konstant kommer til meg, mens jeg prøver å lage middag samtidig som jeg skal rydde kjøkkenet, tenker på søpla som er full og må gå ut med den, men ikke kan fordi jeg står å steiker kyllingen, så setter søpla klar, glemmer den men skal ta den på kvelden. Har glemt den når jeg legger meg, og da har jeg også glemt å henge opp klærne jeg vaska, fordi jeg måtte brette klærne jeg hang opp og tromla, samt vaske og rydde, handle, og vurdere om det var nyttig å ommøblere å sortere. Mens jeg da satt på bussen hjem hadde jeg en mental liste over alle gjøremål for dagen, uka, måneden..men de var glemt når jeg kom hjem. 

Jeg har alarmer for masse gjøremål, alt av avtaler ligger i kalender på telefonen, mye unødvendig bekymring og tar på meg ansvar fordi jeg.føler jeg ikke har noe valg. 

Bare det å kunne stå å på kjøkkenet å lage mat uten å ha 6 tanker om alt annet jeg må gjøre, å prøve å gjøre det. Å gjøre ting når jeg kommer på det. 

Jeg klarer å sovne når jeg legger meg, og jeg har ikke den indre uroen for ting jeg burde gjort. 

Så bra medisinen hjelper deg! Det der høres veldig kjent ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ÅÅÅ! så bra. Jeg selv har diagnosen. Og det er som du sier at alle med diagnosen er jo ulike.

I går satte jeg på en alarm fordi jeg skulle huske å ta ut noe fra frysen. Og alarmen gikk, men skulle bare gjøre noe før jeg tok ut det som skulle bli slush. Og vipps, så var det glemt. Dette var om ettermiddagen og kom på det da jeg hadde lagt meg😂

Glemte det selv med alarm🤦🏼‍♀️ Glemmer også stadig å spise. Gikk 12 timer uten å spise en gang, fordi jeg hadde så mye annet å gjøre, så måtte ha alarm for det også. 

Skrevet

Ryddet for diskusjon om medisindosering. 

_popcorn_, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...