Gå til innhold

Hvorfor skjelver jeg sånn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste tiden begynt å skjelve veldig på hendene. Det begynner å bli plagsomt, og ja, jeg skal ta det opp med lege. 
Men er det noen her med erfaringer? 
Jeg elsker å strikke, men når jeg får disse «skjelvebygene» mine så klarer jeg det ikke. Klarer ikke å skrive heller, med penn. 
Det er helt merkelig. Det kan vare alt fra noen få minutter til en times tid.. 

Jeg klarer ikke å gjøre ting som krever finmotorikken, som å legge på neglelakk... 

Jeg er kvinne og 36 år. 

Anonymkode: ec14b...952

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være stoffskifteproblemer eller stress. Men det kan også være symptom på mer alvorlige tilstander. Tror ikke du har Parkinsons siden du er så ung, men det kan også være andre årsaker. Om det vedvarer bør du oppsøke lege og få det utredet. Det kan være lurt om du noterer deg hver gang det skjer og under hvilke omstendigheter og ta med deg notatene til legen. Bestill en time du :)

Anonymkode: be90f...df4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Parkinson

Anonymkode: ff4f9...4c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være Tremor. Jeg har det, det er helt ufarlig, bare plagsomt. Får betablokkere hos legen for dette. 

Anonymkode: a3b83...c59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Får høre med legen, det er veldig plagsomt. 

Anonymkode: ec14b...952

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mye. Det som er nevnt over, og mer. Så lege er eneste veien å gå videre :)

Men du er ung, jeg ville ikke vært bekymret, det meste som er nevnt kan behandles eller lindres. 

Anonymkode: 400ea...412

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt yngre enn deg og har hatt essensiell tremor  i ti år. Det begynte da jeg var ca. 21/22 år. For min del begynte det med små "anfall" med skjelving på en hånd, og så ble det over tid litt og litt verre. Jeg var treg med å gå til lege, men da jeg til slutt kom meg til legen tok han meg på alvor og ordnet raskt med utredning og medisin. 
Jeg har veldig god effekt av propanolol (betablokker), men hvis jeg stresser eller sover dårlig et par netter merker jeg mer til skjelvingen. For min del blir det verre av hard trening, så jeg unngår det og driver heller med lettere former for aktivitet. En annen ting jeg passer på er å holde blodsukkeret stabilt, slik jeg har forstått legen har ikke blodsukkeret egentlig noen direkte påvirkning, men jeg synes å merke at skjelvingene blir tydeligere hvis jeg har hoppet over et måltid. Men dette er nok noe hver og en må kjenne på selv. 
Til vanlig har jeg ingen problemer med å skrive, spise, sy i en knapp, ta på neglelakk e.l. På dårlige dager velger jeg å heller bruke diktafon-funksjonen på mobilen fremfor å skrive handlelapp for hånd, og venter til neste dag med å sy i en knapp. Som du skjønner så lever jeg helt fint med dette. Antagelig vil du også kunne leve som normalt igjen bare du får begynt med betablokkere. Synes du bør bestille time hos fastlegen så fort som mulig, så får dere kanskje satt i gang nå før sommeren.

Anonymkode: e35ee...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Høyt stoffskifte

Anonymkode: 18d2a...5ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...