Gå til innhold

Skal vi velge border collie? Tips til andre lojale hunderaser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 23 år, og har samboer som er noen år eldre. Vi ønsker å få oss en valp, da hunden min (som jeg kjøpte da jeg var 18, cavalier) ble avlivet for noen mnd siden av akutt, arvelig sykdom😢  Tomrommet er så stort etter han, og jeg elsker hund så mye at jeg helst aldri vil vær uten hund... Men vi hadde gjerne likt en mer krevende rase denne gangen. Erfaringer vi har av hunder ellers, er at vi har passet mye på border collien til en kompis av samboeren min, og at jeg har vokst opp med flere engelsk settere og dachs.

Vi har tenkt litt på border collie, mye pga. hunden vi har passet en god del på. Hunden er virkelig perfekt, han kan vær løs nesten overalt. Han er så rolig når han er løs, så det er fantastisk kjekt å gå tur med han i fjellet/utmark osv. Han drar veldig mye når han går i bånd, så han er ikke "perfekt" noe ingen er, men jeg mener perfekt som i en perfekt hund for oss. Og vi forventer på ingen måte at valpen vi kommer til å kjøpe vil være lik, men vi vil vær nøye på oppretter og nedlegge mye tid til hunden.

Men vi vil vær helt sikre på at BC vil passe oss, siden vi aldri ville klart å omplassere hunden. Jeg er veldig interessert i lydighetstrening, og vi begge to elsker å gå turer i skog og fjell. Vi jeg kommer til å bruke veldig mye tid sammen med hunden, og kommer til å ta den med oss overalt. Jeg er klar over at BC trenger mye mental stimulasjon, og jeg er litt usikker på hva som er "godt" nok, siden noen plasser leser jeg at kun sauegjeting og lignende vil være nok, mens andre steder står det bla. agility og søk etter godbiter.

Vi bor nå i en mellomstor leilighet på et mellomstort sted, med skog og utmark i nærheten. Vi planlegger å kjøpe et småbruk om noen år når jeg blir ferdig med studiene, men når vi får kjøpt det kan jo vær fra alt mellom 4-10 år. Det er i hvertfall drømmen vår... Vi kommer nok ikke til å få sauer hvis vi får kjøpt et småbruk da😅  Er det mulig å få en rolig/avbalansert BC uten at den blir brukt til sauegjeting?

Det vi egentlig ønsker i hunden er:

* At den er lett å trene, lydig og veldig lojal mot eieren, slik at den blant annet kan gå mye løs (selvfølgelig ikke ved bilvei eller rundt masse folk og hunder)

* At den er forholdsvis rolig, hvertfall inne. Vi kjenner en border collie som vi tenker vi aldri ville hatt, siden hun er så vilter (sikkert pga understimulering), mens andre BC vi kjenner er veldig rolige og avbalanserte. Gener spiller kanskje litt inn også, men vi vil undersøke og kjøpe valp av gode foreldre, og pris spiller ingen rolle.

Jeg har fått forslag fra andre om f.eks golden retriever eller labrador. Men jeg hadde likt en hund som var veldig lojal til eieren eller en litt mer "enmannshund". F.eks har vi hatt engelsk setter og dachs da jeg vokste opp, og mamma hadde et sterkt bånd til dachsen mens engelsk setterene (som pappa brukte til jakt) var mer "happy go lucky" og elsket alle og enhver. Cavalieren jeg hadde var også veldig "enmannshund" og vi hadde et spesielt forhold❤️  Jeg har fått inntrykk av at BC også får et veldig sterkt bånd med eieren.

Anonymkode: 6566b...1b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slett ingen hundeekspert, men border collie-eier på 13.året. Det var vår andre hund. Hadde en polarhundmix før henne. 
Jeg tror gener har mest å si. Sjekk hvordan mor er!

Vi var ukjent med rasen, jeg ville egentlig ikke ha hund. Skepsisen var derfor stor da hun kom i hus. Kjøpt på Finn(!) av sauebønder. Ble ikke mindre skeptisk etter å ha googla, noe jeg gjorde etter at hun kom hit (jada).

Vi er en barnefamilie, driver ikke med noe spesielt agility el noe sånt. Enebolig nært naturområde. Men jeg gikk masse turer særlig første året, trente spesielt på innkalling. Har også tilgang på et småbruk med en del innmark der hun kan være fri. Der skal hun få hvile evig når den tid kommer…

Aldri vært problem med henne. Rolig inne. Snill med barn. Aldri i konflikt. Ikke flink til å gå pent i bånd da, før nå i eldre år. Men de vi kjøpte henne av sa at mora var en sånn hund som de som egentlig ikke likte hund likte, om du skjønner. 

Poenget er at her hadde vi nok flaks med genetikken. 
Får du en fin og god BC, finnes ikke mer fantastisk hund. Virkelig ikke. 

Anonymkode: 06337...d8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at jeg tror ikke vår tispe er den smarteste, teorien min er at dette er en grunn til at hun er så lett å ha med å gjøre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har BC. Hun løper løst her 365 dager i året og har aldri stukket av. Lynskarp, lojal, lite lyd,morsom, sjarmerende og lydig som få. Vi driver lydighet og litt hobbyagilty med henne og hun elsker det og tar alt med en gang. Går fint i bånd, holder seg til oss om hun er løs, går fint sammen med kattene og har aldri vist interesse for gjetning av hverken dyr, bil eller noe annet. Også er hun veeeeeldig pen da🥰

Anonymkode: a2947...588

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må legge til at jeg tror ikke vår tispe er den smarteste, teorien min er at dette er en grunn til at hun er så lett å ha med å gjøre?

Ikke nødvendigvis. Søsteren min har en hann-border collie. Den er supersmart, og den er rolig og grei inne, snill mot barn og verdens koseligste hund. 

Anonymkode: bb5e4...5c4

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Har en Flatcoated Retriver. Den er helt anderledes enn andre blandingshunder vi har hatt tidligere. Han er ekstremt knyttet til meg, og går aldri lengre unna enn 10 meter. Tror også det at det er en hann gjør at han er mer "needy" :) 

Anonymkode: ba577...d25

Skrevet

Hva med Finsk Lapphund? ☺️

Anonymkode: f49ac...c03

Gjest Småbrukmann
Skrevet

Border collie er ikke en ren familiehund. Det er en hund som krever enormt med hjernestimulering. mulighet for å gjete. 
Bryr man seg om hund så velger man ikke en rase som er laget spesifikt for oppgaver man ikke kan tilby.  

Skrevet

Hvis dere kan aktivisere hunden, er border collie helt klart et supert valg. Goa ble 10 år for et par uker siden 🥰

Hun springer fremdeles hull i hagen, når hun springer rundt treet i vått gress. Hun er leken, og forstår faktisk mye av det som blir sagt. Hun liker heller ikke baksnakking. En gang en av oss baksnakket, kom hunden og sa ifra. Herlig hund😂😂

Hun elsker å gå tur, orker mange og lange turer. Kan gå både i heia og på turstiene i bygda.

Anonymkode: 743d6...1db

Skrevet

Leste tråden fordi jeg vurderer hund. Men må spørre: hvorfor er det så viktig at hunden kan gå fritt, og hvorfor lar man hunden gå fritt som en skriver "365 dager i året". Det er båndtvang deler av året, og hele året kan man møte på folk som er redd hund. Da blir det lite greit at eieren sier "Hun er så snill!".

Anonymkode: a7f27...267

Skrevet
Småbrukmann skrev (4 minutter siden):

Border collie er ikke en ren familiehund. Det er en hund som krever enormt med hjernestimulering. mulighet for å gjete. 
Bryr man seg om hund så velger man ikke en rase som er laget spesifikt for oppgaver man ikke kan tilby.  

Samtidig kommer det an på hva trådstarter her faktisk kan tilby, og at det må være gjennom livet. Vi kjøpte oss en krevende hund i en periode av livet hvor vi bodde landlig og tenkte ikke så langt framover, plutselig satt vi der med unger på et byggefelt. Border collien er blant de som oftest blir omplassert, nettopp fordi de krever mer enn eier kan gi, og da går det utover møbler og inventar. Hvis man ikke skal bruke BCen til det den er avlet til, må man være sikker på at man vil drive med agility osv., og da er det jo en veldig altoppslukende hobby å ha i en livsfase der det gjerne skjer mye, som studier, eksamener, barn osv.

Hva med Bearded collie eller lundehund? Mange av de samme egenskapene, men litt lavere aktivitetsnivå? 

Anonymkode: 1af97...f8d

• Liker 5
Skrevet

Personlig hadde jeg ikke kjøpt BC om jeg bodde i leilighet, uten hage. 

Vi har bc-blanding, flott hund! Men hunden krever veldig mye stimuli, og hunden er bare 25% bc. Vi har skog og mark rett på utsiden av døra, og er på 3 turer om dagen. Vi har agility-løype rett oppi skogen, og er ofte der å tar en runde. :)

Utenom det, har hunden en stor, inngjerdet hage som hunden kan gå fritt på. :)

Anonymkode: bab42...858

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan anbefale Schæfer. Jeg har hatt 5 stk opp igjennom årene og mer trofaste og lojale skal du lete lenge etter.

Våre gikk løs enda vi bor på ett boligfelt uten inngjerdet tomt. Hundene visste hvor grensen var og gikk aldri over. De var med å lekte med barna hver dag, enten det var ballspill eller hoppe på trampoline. De passet på hele tiden og spesiellt mine barn. 

De liker å omgås «flokken sin» og er utrolig snille og lettlærte. Vi har aldri drevet med konkurranser. De har vært kosehunder og en del av familien.

Når de en etter en ble borte så sørget til og med naboene. Vi fikk aldri noen klager på at de gikk løse og det gjorde aldri noe galt.

Anonymkode: 32f18...927

Skrevet

Hva med lang- eller korthåret Collie? Fantastisk gemytt på min og de andre jeg har møtt av denne rasen. Høflige og sosiale hunder, som elsker å "please" menneskene sine. Har inntrykk av at den korthårede varianten er litt "kjappere" og mer lett på tå enn den langhårede, men den langhårede er absolutt ingen treiging heller. 🥰 Har også inntrykk av at i alle fall langhåret Collie ikke trenger de samme (enorme) mengdene stimuli som Border Collie for å ikke kjede seg, selv om de også selvfølgelig krever sitt. 

Anonymkode: 823f0...b39

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Leste tråden fordi jeg vurderer hund. Men må spørre: hvorfor er det så viktig at hunden kan gå fritt, og hvorfor lar man hunden gå fritt som en skriver "365 dager i året". Det er båndtvang deler av året, og hele året kan man møte på folk som er redd hund. Da blir det lite greit at eieren sier "Hun er så snill!".

Anonymkode: a7f27...267

Da gjelder det å ha oppdragelse på hunden. Det må trenes opp helt fra første dag man har valpen. Å ha hunder løs er bra for de, men de skal være 100% sikre på hvor grensene de kan bevege seg løst på er. Hundene skal adlyde innkalling tvert for å kunne gå løs. Veldig moro å ha så oppdragene hund.

Anonymkode: 32f18...927

Skrevet

Enhver seriøs oppdretter av border collie, med respekt for seg selv og rasen, ville aldri solgt en hund til dere med tanke på livssituasjonen du beskriver og alderen deres. Ikke ment frekt, men ha det i bakhodet i tilfelle dere finner en billig BC-valp dere får kjøpe uten spørsmål. Dere ender opp med en hund dere ikke klarer å håndtere, har dessverre sett utallige slike situasjoner.

Bare fordi man har forelsket seg i en rase betyr det ikke at man bør anskaffe en selv. Tenk igjennom hva DERE kan tilby hunden, ikke motsatt. 

Anonymkode: 186fa...697

• Liker 3
Skrevet

Jeg er oppvokst med hund, og har hatt flere hunderaser/blandinger i oppveksten. Min mann er oppvokst med Border Collie, ikke brukt på sau, men til lydighet og turkamerat. Da vi skulle kjøpe hund, ble det naturlig for oss å velge Border Collie. Etterhvert endte vi opp med å kjøpe en til, så vi har to stk. Dette er noe vi aldri har angret på!

Hadde det ikke vært for båndtvang (som vi respekterer), hadde de gått løs hele året - de er med andre ord svært pålitelige. De har ulike personligheter, som oss mennesker, og vi ser jo at den ene av dem er mer viljesterk og opptatt av egne ønsker, mens den andre gjør alt vi ber om, men alt i alt er de lydige og lettrente hunder. Kosete og veldig vennlige hunder som er glade i alle oss i familien, både barn og voksne. 

Vi bor et lite stykke utenfor by, har en enebolig og en eiendom hundene kan vandre løse på (de står aldri i løpestreng eller bånd ute i hagen) og går tur med dem i landlige omgivelser. Vi opplever ikke dette «jaget» etter å stimulere hundene noe mer enn normalt, og hundene er rolige og sover stort sett hele tiden inne så lenge de får sine turer med snusing i grøfta, løping eller litt heftigere øker med lydighetstrening. Vi trener kommando og lydighet i hverdagen ellers. Vi møter ofte på fordommer om rasen vår, som for eksempel er kommentarer som «dere må jo aktivisere dem en del, ikke sant?». Hadde vi ikke vært innstilt på å gå tur hver dag, hadde vi aldri fått hund i det hele tatt. Hadde vi ikke vært innstilt på å legge opp en hverdag hvor hunden kan være med nesten over alt, hadde vi heller ikke fått hund. Du må være innstilt på å vie tid til hunden, uansett rase, men det er ekstra viktig for en Border Collie at den får sin dose trim, psykisk eller fysisk. 

Om dette er riktig rase for dere, kan ikke jeg bestemme. Men jeg tenker det er viktig med et nyansert bilde av det hele, fordi denne rasen har så utrolig mange fordommer mot seg. Det er fullt mulig å ha Border Collie uten å bruke den på sau, men du må vite hva du går til (som med alle andre raser). 

Anonymkode: 281f7...feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...