Gå til innhold

Ukentlig undring.


Gjest (Ursula)

Anbefalte innlegg

Dagbok. *smakerpåordet*

Kjære dagbok.

Nei, jeg tror ikke helt det.

Jeg har aldri skrevet dagbok.

Feil.

Jeg har begynt på mange i årenes løp, men det har alltid endt med at de har havnet i ovnen.

Jeg har skrevet på nettet også, men en dag logget jeg meg ikke inn mer.

Den er der ute fortsatt, men jeg ønsker ikke lese innholdet, igjen.

En dagbok, med mine innerste tanker, fungerer ikke helt for meg.

I det jeg får tankene ned på papiret, er ordene nytteløse, de er ute, nedskrevet og tilgjengelige for andre.

Selv om jeg har en hengelås, eller jeg har et brukernavn og passord.

Den største dagboken, er den jeg har i hodet, det er det vi på godt norsk kaller minner (eller hemmeligheter), eller tanker man ønsker å holde for seg selv.

Derfor har jeg dem i hodet, eller skriver det ned- og kaster ordene etterpå, istedenfor å lagre de i en bok, eller på en internetside.

Ordenes makt. Ja, for det er noe med det.

I det man har forfattet en setning, være seg i form av det verbale, mans kriver et brev eller man sender en mail. I det ordene er ute, kan ingenting ta dem tilbake.

Derfor skal man bruke hodet man har fått utdelt godt, før man uttaler seg, spesielt om ting man ikke har greie på, eller om saker man ikke kjenner alle sider av.

Alle tråkker vi i baret iblandt, vi snakker før vi tenker, det kan skje den beste.

Det er endel av det å være menneske.

Spesielt på et forum på internet, er det lett å komme med forutinntatte holdninger om saker man kun kjenner en side av.

Man kan gi råd til mennesker i en fortvilt situasjon.

Man kjenner seg igjen i saker, og føler man har noe til felles med andre.

Jeg har vært noen år på nettet - ja også på KG (jeg tror det er blitt 5,faktisk)

Jeg legger stadig merke til folks evne til å stille diagnose ut ifra problemstillinger som blir lagt frem.

"Kjæresten min oppfører seg slik og slik...."¨

Da er mange veldig raske med å komme med en diagnose, og ordet psykopat

er ofte en gjenganger...

Eller man spør om råd ang psykiske lidelser og oppførsel på folk man kjenner og folk er raske med å foreslå en passende diagnose.

Jeg forstår ikke, ja faktisk ikke om jeg prøver iherdig engang, at ukjente mennesker kan stille diagnose på andre via en dataskjerm.

De fleste er vel klar over at mange sykdommer har like symptomer, og at det å stille diagnose på ukjente mennesker, er noe man bare ikke bør begi seg ut på, men overlate helt og fullstendig til fagfolk.

Jeg håper folk tenker seg om både to og tre ganger før de uttaler seg om ting som kun fagfolk kan svare på.

Ingen her inne kan svare på om barnet i magen din er dødt, om du har kreft eller om diagnosen din er manisk depressiv....eller om faren til venninnen din er psykopat, heller ikke om mannen din er utro.

Jeg håper flesteparten av brukerne benytter KG for hva det er, og tar alle (velmenende, men diagnostiserende råd) med en stor klype salt.

Internet er en flott oppfinnelse, men det kan også være litt skummelt, fordi man aldri vet hva slags kompetanse mennesker i den andre enden har å uttale seg ut ifra.

Mennesker i en fortvilt situasjon suger gjerne til seg alle råd man får, og alle er ikke alltid istand til å tenke rasjonelt og ta et svar for på internet for nettopp det det er.

Ellers ønsker jeg alle en fantastisk søndag :)

U.

Endret av (Ursula)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei :vinke:

Grattis med ny dagbok!!

Skjønner at du er skeptisk til å utlevere tankene dine på internett. Jeg er også det, og har derfor ikke opprettet egen dagbok enda. Har veldig lyst da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @nea & hei på deg også. :rosasmil:

Det er jo ingen fare så lenge man ikke "glemmer" at alt man skriver kan leses av "gud og hvermann", men holder seg til å utlevere informasjon man kunne fortalt hvem som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er over, og noen puster lettet ut og er fornøyd med resultatet mens andre rister å hodet og ikke kan skjønne hvordan det kunne gå så galt.

Politikk er ikke lett å sette seg inn i, mange lovnader, mye som bare er tomme ord, ikke lett å finne partiet for seg.

100 % enig med et parti, det blir man aldri, så da gjelder det å plukke ut hvilke saker som er viktigst for en- og fokusere på det.

Jeg vakler mellom to.

Om jeg noengang får bestemt meg for hvem av dem jeg fullt og helt skal satse på- er jeg usikker på.

Begge har de naturligvis saker jeg er enige og uenige med.

Partiet jeg heller mest mot, har dessverre interesser av sammarbeid med andre partier jeg ikke har sans for.

Man kan ikke få alt.

Derfor stemte jeg taktisk i år, og det fungerte ift det jeg prøvde på, mens det partiet jeg opprinnelig heller mest mot, gjorde det mindre bra i valget generelt.

Jeg håper de innser at det er på tide å se seg om etter andre sammarbeidspartnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det med politikk er ikke så enkelt. Jeg har ikke stemmerett enda, men jeg prøver å sette meg inn i det alika vel. og jeg kan ærlig si at hvis jeg skulle ha stemt er jeg ikke sikker på hvem jeg skulle ha stemt på. :rodme: Og en ting skall vere sikkeret er at jeg tror de fleste lyver på noen punkter for å få noen ekstre stemmer.

gratulerer med ny dagbok. Håper den bli bedre enn de du har prøvd deg på tidligere.

håper du har hadd en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg fluesopp, det kan være et godt tips å lese litt på hjemmesidene til de ulike partiene, der får man er greit inntrykk av hva de forskjellige står for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg finner ikke helt inspirasjonen til denne dagboken merker jeg.

Det blir litt stykkevis og delt, og litt ...tja...."platt", kanskje.

Vi får satse på at jeg kommer sterkere tilbake etterhvert som motivasjonen tar meg med storm :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabelaktig så god den sofaen min kan være av og til....

Jeg er vanligvis ingen sofasover, og kjører egentlig en streng linje på meg selv i forhold til det, fordi det bare ødelegger nattesøvnen, og har man først begynt med middagslurer, kan det fort bli en vane.

Men, etter en lang og slitsom arbeidsdag er det utrolig hvor godt det er å slenge seg nedpå en stund. så lenge det ikke overstiger en time.

Jeg har lest noe om en magisk grense på 20 minutter, og at hvis man sover bare fem minutter over denne grensen, kunne man spart seg å sove i det hele tatt, for da er man like trøtt.

Men, jeg vet med meg selv at 20 minutter, når jeg først har lagt meg ned- er urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken i øyeblikket: Joe Cocker: N`oubliez Jamais, den er nydelig.

I dag har jeg snakket med en fabelaktig sjarmerende dyrlege, han imponerte meg allerede før han har tatt i kattungen.

Det var virkelig en hyggelig fyr, og jeg er overbevist om at han vil ta godt vare på min skjønne skapning når det er tid for kastrering om et par måneder.

Det aller beste er jo at vi bor i gåavstand fra denne nyåpnede smådyrklinikken, noe som vil si at jeg slipper å drasse rundt på buret, jeg kan bære min lille vakre både til og fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så hyggelig å høre fra mennesker man snakker med sjelden, og som man hadde alldeles feil inntrykk av.

Førsteinntrykk og magefølelse bør ikke alltid følges slavisk.

Antakelser er bortkastet energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Ursula)

Heisann Lille Ballerina, koselig at du stakk innom :)

Ny dag, nye muligheter, og en aldri så liten allergi på kjøpet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (Ursula)

God torsdag :)

Min nye katt er fantastisk, det var forelskelse ved første blikk.

De er supre begge to, kattene mine altså.

De som ikke har dyr, går virkelig glipp av en hel del.

Utrolig så mange gleder dyr kan gi, uten å si et eneste ord.

Det behøves ikke, de bare ER der, alltid.

Endret av (Ursula)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er best i verden :hjerte: Har selv katter, og det er så godt å få ubetinget kjærlighet fra noen som ikke krever noe tilbake ;) Trenger bare stell, mat og masse kos. Håper du har hatt en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest (Ursula)

"Dameblader" er visst ikke noe for meg.

Nå har jeg prøvd meg på to tilbud av Shape-Up og Cosmopolitan- 3 utgaver for 99,-, og jeg er virkelig IKKE imponert.

Jeg syns det står det samme i så å si alle disse bladene, og det er noen år siden jeg vokste fra å bli underholdt av hvordan kjendisene sminker seg, til hva menn mener om one-night stands eller lignende pjatt.

Syns det er samme mølet jevnt over og stort sett akkurat det samme som underholdt meg da jeg var 18-19 og DetNye var i skuddet.

Da har jeg iallefall lært det, så slipper jeg å bruke mer penger på den slags tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest (Ursula)

Ja, den er jo en klassiker.

"Se ut som en filmstjerne"

"Slik trener kjendisene"

"Speed-Dating"

"Slik lager du en fantastisk jentefest"

"De ti mest populære stillingene"

"Slike jenter liker gutta- og slike jenter liker gutta IKKE

"Den store Leppestiftguiden""

Og så videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen blader du liker da? Jeg har til dagsdato ikke greid å finne et blad som jeg kan kjøpe og tenke "jøss, det var verdt pengene". :forvirret: Ender somregel med at jeg kjøper et kryssord eller pondus :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...