Gå til innhold

Erfaringer å dele om cipralex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gått på C i 15 år. Diagnose bipolar  Ingen bivirkninger jeg merker annet enn blir psyko i fylla, så er avholds. 

Jeg tror bestemt en blir avhengig. Snakket med mange som kjenner igjen «støtene» en får i kroppen når trapper ned, pluss den sterke angsten. Dette gjør det nærmest umulig å slutte når en har gått lenge på dem.

jeg går på flere psykofarmaka. Tenker det er uheldig. En vet ikke så mye om langtidsvirkningene på de nye ennå. Men enda mindre om hva å mikse forskjellige gjør. Har prøvd slutte på Cipralex mange ganger. Er dreven. P i egen depresjon. Har kontroll. 3 mnder er det lengste jeg har klart uten og var da totalt handikappet av helt uutholdelig angst. Noe som er rart da angst ikke var grunnen til at jeg startet på C.  Så skremmende var siste forsøk at jeg ikke skal prøve igjen. 

Så selv mener jeg en ikke bør gå på Cipralex mer enn året. Slik det ble anbefalt før. jeg tror  at etter en stund et blir det nærmest umulig å slutte.

Anonymkode: c3d33...0dc

Huff dette var ikke oppløftende at en får utholdelig angst når en skal slutte med disse. Tar jo de pga angst.

Anonymkode: eb9ab...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Huff dette var ikke oppløftende at en får utholdelig angst når en skal slutte med disse. Tar jo de pga angst.

En får ikke det. Du har lest om en person som har fått det. Stor forskjell. :)

Anonymkode: 37bcf...b7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilshma

La på meg en del av å bruke det. Ble nesten litt lubben.. 

De funket ikke på meg heller så ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om det skjer kan legen skrive ut Sobril eller Vival i nedtrappingsperioden.

Man kan også gå over på Fluoxetin som har lengre halveringstid. 

Anonymkode: c3faa...423

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fungerer fint for min del, med ett stort unntak som betyr at jeg nå må prøve å finne et alternativ. Jeg blir inni helsike munntørr. Jeg går på andre medisiner som også gir noe munntørrhet men cipralexen er verst. Det går utover tennene. Sist gang jeg var hos tannlege (da var det i underkant ca to år siden sist) hadde jeg 8 hull, en knekt tann og mistet fylling. Det kunne blitt en veldig dyr affære, men tok spyttprøve som viste at jeg produserte så lite saliva at jeg kvalifiserte for trygderefusjon der og da. Normalt må man dokumentere lave verdier over ett år, men om man har ekstremt lave verdier får man unntak. Det hadde altså jeg, og det er ille.

Så et råd fra meg, hvis du merker munntørrhet (som er veldig sannsynlig) så be om å få tatt jevnlige spyttprøve hos tannlege (gjerne hold deg til samme tannlege ift til observajsonskravet på ett år). Da får du dokumentert evt endringer grunnet medisiner noe som kan komme deg til gode ift dekning av tannlegeutgifter i fremtiden. Ellers sørg for å passe godt på tennene dine, bruk tanntråd, gjerne elektrisk tannbørste og munnskyll. Ift til evt munntørrhet finnes det spes munnskyll for det. Anbefaler også klebetabletter du kan bruke dag og natt. 

Beklager at det ble wall of text. Synes bare det er viktig for deg å vite om, for slike medisiner kan gå veldig utover tannhelsen og du kan ende up med svært dyre tannlegeregninger. Så bedre å være føre var 😊

Anonymkode: 75100...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bruk Cipralex (20 mg) i en årrekke. Mine bivirkninger er søvnighet (kan fint sove utover dagen) og ejakulasjonsproblemer (vanskeligheter med å få utløsning selv om jeg er tent).

Forsøkte å trappe ned (over 6 mnd). for en del år siden, men fikk såpass sterk angst at jeg ga opp.

Har slitt med sterk angst siden jeg var liten og depresjon siden ungdomsårene. Er dessverre sterkt arvelig belastet på farssiden.

Anonymkode: f9601...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En får ikke det. Du har lest om en person som har fått det. Stor forskjell. :)

Anonymkode: 37bcf...b7d

Om du leser hele tråden så ser du at flere har skrevet det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 9.12):

Du får ikke ny angst når du slutter. Det er den eksisterende angsten din som blusser opp igjen.  

Akkurat som en med diabetes får ustabilt blodsukker igjen om hun slutter med insulin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (1 time siden):

Du får ikke ny angst når du slutter. Det er den eksisterende angsten din som blusser opp igjen.  

Akkurat som en med diabetes får ustabilt blodsukker igjen om hun slutter med insulin. 

Hva er vitsen med å bruke cipralex for angst da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (2 timer siden):

Det er din teori.  Og flere her sin teori ( så ikke direkte til deg mitt svar sånn sett) Min er at  angst er endel av abstinens symptomer ved å slutte når en har brukt de i mange år.  Den angsten jeg får når prøver slutte er av en helt annen styrke og karakter enn den angsten jeg kan ha ellers. Styrken er uutholdelig.  Jeg skulle ønske de ble forsket på dette med å slutte etter lang tids bruk. 

for ikke så lenge siden var det ett program på NRK. Reality konsept der det var noen innlagt for div plager bl.a en dame som sleit som f for å få slutta på anti dep. Hun var vel den i gjengen som skulle slutte på ting som sleit mest.

hun hadde bare kjipe bivirkninger og ingen virkning av medisin og måtte derfor slutte.

( kommer med navn på program om jrg kommer på det. Ikke veldig lenge siden. Kanskje noen husker)

Jeg prøver ikke skremme. Men meddele det jeg mistenker er fakta

Fastlegene sier som regel: dette kan du trygt gå på bare. Men de vet ikke, ingen vet, hvordan det har seg med langtidsbruk av disse medisiner. 

Ts: jeg ville anbefalt deg å begynne om du veldig plaget og samtidig gå i terapi. Men ikke gå lenger enn ett år om du ikke tenker å gå på de resten av livet. Noe som kan være helt ufarlig. Ingenting tyder til nå på noe annet. ( så vidt jeg vet)  Jeg begynte pga av dyp depresjon og tror nok jeg faktisk ikke hadde overlevd uten medisinene.

Men slutte kan jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 22.59):

Valium?

Ehm.....sterkt avhengighetsskapende medikament som er frarådet langtidsbruk av? 

Anonymkode: c3faa...423

Valium (og lignende, slik som Stesolid, Vival, Sobril, Xanor) er noe svært mange får utskrevet for angst. Det er en av de preparatene som blir misbrukt mest. Korttidsbruk bli fort langtidsbruk hos de fleste. Derfor jeg er personlig imot dem og jeg har en av de mest alvorligste gradene av generell angst og panikkangst. Ene psykiateren mente jeg burde gå på valium daglig i en lengre periode fordi angsten var så hemmende. Jeg nektet og ble kastet ut med unnskyldning om at jeg ikke var samarbeidsvillig i behandling. Nå går jeg til en psykolog som er imot misbruk av medisiner og er medisinfri og hun støtter meg i mitt valg om å være det. 

Jeg er ikke imot all bruk av medisiner. Jeg er imot unødvendig medisinforbruk. Terapi er mer effektiv enn medisiner ved de fleste psykiske lidelser. Noen har behov for medisiner i korte perioder for å kunne nyttiggjøre seg av behandling, og det er helt OK. Det er visse diagnoser som krever daglig medisinbruk og det er helt OK også. Slik som ved schizofreni og ADHD. 

AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 19.43):

De fleste bruker vel disse itellegg til terapi vil jeg tro.

Skremmende mange som ikke gjør det. Første gangen jeg fikk cipralex så fikk jeg det av fastlege. Var der for henvisning til DPS men fikk beskjed om å prøve antidepressiva først. Tok et år før jeg fikk hjelp av psykolog. 
To venninner har opplevd det samme. Blitt satt på antidepressiva uten behandling. 

Anonymkode: ad59b...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er din teori.  Og flere her sin teori ( så ikke direkte til deg mitt svar sånn sett) Min er at  angst er endel av abstinens symptomer ved å slutte når en har brukt de i mange år.  Den angsten jeg får når prøver slutte er av en helt annen styrke og karakter enn den angsten jeg kan ha ellers. Styrken er uutholdelig.  Jeg skulle ønske de ble forsket på dette med å slutte etter lang tids bruk. 

Men slutte kan jeg ikke.

Det er ikke angst, det er abstinenser. Det er forbigående. Noen trenger langsom nedtrapping over flere år. Så jo, det er fult mulig å slutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på denne en periode. Jeg har aldri kantkjørt bilen min noen gang i mitt liv. Under effekt av cipralex kantkjørte jeg bilen hele tre ganger på kort tid.

Jeg fikk også et ikke eksisterende seksualliv, og et flatt følelsesliv. Jeg skal aldri noen gang igjen putte disse produktene i min kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er ikke angst, det er abstinenser. Det er forbigående. Noen trenger langsom nedtrapping over flere år. Så jo, det er fult mulig å slutte. 

Mente i grunn ikke det er helt umulig å slutte, men veldig vanskelig . Ja slik du beskriver også. Mente jeg  personlig har gitt opp 😉Ble for tøft. (Og det selv om jeg har stått i veldig mye annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.7.2021 den 11.37):

Hva er vitsen med å bruke cipralex for angst da?

Dette spørsmålet skjønte jeg ikke. Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (5 timer siden):

Dette spørsmålet skjønte jeg ikke. Kan du utdype?

Hva er vitsen med å bruker cipralex mot angst,når jeg tydligvis vil få angst når jeg slutter med antidepressiv igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er vitsen med å bruker cipralex mot angst,når jeg tydligvis vil få angst når jeg slutter med antidepressiv igjen?

For min del har jeg innsett at min angst og depresjon er en kronisk hjernesykdom.  Jeg må bruke medisiner mot sykdommen resten av livet for å unngå tilbakefall.  Jeg ser ikke det som noe problem.

På samme måte må jeg stå på blodtrykksmedisin mot høyt blodtrykk og stoffskiftemedisin mot lavt stoffskifte resten av livet. 

Menneskekroppen er ikke perfekt dessverre, og trenger av og til hjelp til å fungere best mulig.  Heldige er vi som lever i legevitenskapens hittil beste tidsalder, og har tilgang til disse hjelpemidlene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 18.46):

Må si jeg er imot bruk av antidepressiva som en løsning i mange tilfeller. Det er et godt hjelpemiddel under terapi. Har du bare en depresjon og ikke en reell psykisk lidelse, altså en kjemisk ubalanse i hjernen. Da er antidepressiva i en liten periode OK. Er det for angst så er det ikke OK. Du fjerner toppen av symptomene og ikke problemet. Den dagen du slutter så vil angsten komme frem igjen. Terapi er eneste løsning og antidepressiva og valium er hjelpemidler under behandling. Men det er min mening. 

Og hva når terapi ikke tar roten av problemet? Jeg har blitt henvist til terapi 2 ganger og nå er det ikke mer de kan gjøre for meg. Min angst blir ikke trigget av en spesifikk ting/årsak og en psykolog sa at det ble litt vanskelig å behandle angst som ikke utløses av en bestemt årsak. Jeg har brukt Cipralex i over 10 år for generalisert angst og panikk angst. Jeg har allerede forsonet meg med at jeg mest sannsynlig må bruke de livet ut. Og hadde jeg ikke kunne gjort det, så tror jeg legen hadde sagt noe for lenge siden.

Jeg forstår hva du mener, men for noen så er det et nødvendig "vonde" å bruke "lykkepiller" hele livet. Hadde det ikke vært for Cipralex, så hadde jeg hatt angst 24/7 og vært sterkt deprimert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kittykat skrev (1 time siden):

Og hva når terapi ikke tar roten av problemet? Jeg har blitt henvist til terapi 2 ganger og nå er det ikke mer de kan gjøre for meg. Min angst blir ikke trigget av en spesifikk ting/årsak og en psykolog sa at det ble litt vanskelig å behandle angst som ikke utløses av en bestemt årsak. Jeg har brukt Cipralex i over 10 år for generalisert angst og panikk angst. Jeg har allerede forsonet meg med at jeg mest sannsynlig må bruke de livet ut. Og hadde jeg ikke kunne gjort det, så tror jeg legen hadde sagt noe for lenge siden.

Jeg forstår hva du mener, men for noen så er det et nødvendig "vonde" å bruke "lykkepiller" hele livet. Hadde det ikke vært for Cipralex, så hadde jeg hatt angst 24/7 og vært sterkt deprimert.

Kan du drikke alkohol når du bruker cipralex? For min del hadde det hvertfall vært kjipt å gå flere år uten å kunne drikke alkohol,om jeg må bruke cipralex så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å forklare egentlig. Jeg fortsatte å være deppa men jeg brydde meg ikke om det pga tablettene. Ble helt flat liksom.

Anonymkode: b5671...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...