Purple_Pixiedust Skrevet 4. juli 2021 #41 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tror jeg ikke stemmer. Antidepressiva er for en periode, inne år. Konsekvensene av bruken over lang tid er nok heller ikke å kimse av. Anonymkode: 29eb5...499 For noen, som har kroniske lidelser, så er det nødvendig å gå på det over flere år eller til og med resten av livet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #42 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingefærkapsler, seaband er mine generelle to go to for kvalme. Om det ikke hjelper kan man bruke Afipran i perioder, men ikke lenge. Lakris hjelper og synes jeg, Anonymkode: c3faa...423 Takk! Brekker meg når jeg prøver spise for er så kvalm,men skal prøve tipsene dine. Anonymkode: eb9ab...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #43 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei TS, Jeg hadde mye angst i starten da jeg begynte på cipralex, men gradvis begynte jeg å føle meg bedre. Det var nesten ikke merkbart, men etter et halvt års tid hadde jeg sjeldnere og sjeldnere angst, og følte meg nesten frisk. Av bivirkninger hadde jeg masse blåmerker (kun i oppstarten) og økt matlyst, så jeg la dessverre på meg en del. Men, heller litt smålubben og tilfreds enn slank og syk 😁 Behovet for søvn har også økt, så det er ekstra vanskelig å komme opp om morgenen, men ikke verre enn at det er til å leve med. Livet mitt er helt fantastisk sammenlignet med før jeg begynte på piller! Som en annen skrev, så regner jeg med å gå på dem resten av livet. Prøvde å slutte for en stund siden (følte at jeg mestret livet og hadde ingen bekymringer), men angsten kom sterkt tilbake. Men det er en lav dose, og nok av folk som går på mye sterkere medisiner. Anonymkode: d267f...e43 Så heldig du var som fikk økt matlyst da. Jeg har null matlyst så må tvinge meg selv til å spise. Savner tiden der mat var godt å det var koselig å spise. Anonymkode: eb9ab...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 4. juli 2021 #44 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Konsekvensene av bruken over lang tid er nok heller ikke å kimse av. Konsekvensene av bruk over lang tid, er et stabilt følelsesliv uten tilbakefall. I tillegg tyder det på at de kan beskytte mot demens. Antidepressiva er i bruk av millioner av mennesker over hele verden, og har vært det i snart 30 år. Vi vet mye om langtidseffektene. Det går veldig fint for de aller fleste. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #45 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk! Brekker meg når jeg prøver spise for er så kvalm,men skal prøve tipsene dine. Anonymkode: eb9ab...69b Høres ille ut! Øker du kanskje for raskt? Jeg ville vurdert saktere opptrapping om mulig i tillegg. Og Afipran noen dager. Anonymkode: c3faa...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #46 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 15.01): Hvordan skal du klare deg uten da? Det er jo ikke riktig at man skal gå på det. Anonymkode: fe498...b22 Hvem sier det? Har stått på cipralex i 7 år og legen sier jeg kan gå på de hele livet om jeg så ønsker. Tok de for angst og angsten forsvant da jeg startet på cipralex. Klarer å jobbe 100% og er mer robust. Har både sexlyst og normal vekt og matlyst. ingen bivirkninger. Vi må slutte å se på psykiske plager som noe en må ta seg sammen. Noen går på smertestillende andre på hjertemedisin, insulin osv. så lenge en har økt livskvalitet og har det bra tenker jeg. hvorfor lide og slite om en kan få hjelp av medisiner? Ikke alle har dype traumer fordi de har angst, i noen familier er det mer angst enn andre. Det er mye nevropsykologi Anonymkode: 38eee...060 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #47 Del Skrevet 7. juli 2021 Venninnen min som gikk på det endret personlighet. Hun ble mer trangsynt, dømmende og nesten aggressiv. Det var som om hun gav faen i alt Anonymkode: 290d9...973 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #48 Del Skrevet 7. juli 2021 Er så lei av å ikke tørre å gjøre planlagte ting pga jeg er redd for å få angstanfall. Ser frem til å få livet tilbake. Har bare brukt tablettene i 4 dager enda. Anonymkode: eb9ab...69b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #49 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 23.00): Høres ille ut! Øker du kanskje for raskt? Jeg ville vurdert saktere opptrapping om mulig i tillegg. Og Afipran noen dager. Anonymkode: c3faa...423 Ja men ett uhell tok jeg hel tablett istedenfor en halv. Nå når jeg kun tar en halv så er jeg ikke blitt svimmel. Anonymkode: eb9ab...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 7. juli 2021 #50 Del Skrevet 7. juli 2021 Ryddet for diskusjon om medisindosering. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #51 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja men ett uhell tok jeg hel tablett istedenfor en halv. Nå når jeg kun tar en halv så er jeg ikke blitt svimmel. Anonymkode: eb9ab...69b Ikke kvalm skulle det stå. Anonymkode: eb9ab...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #52 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke kvalm skulle det stå. Anonymkode: eb9ab...69b Dobbel dose er ganske heftig - både opp og ned Anonymkode: c3faa...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 7. juli 2021 #53 Del Skrevet 7. juli 2021 Cipralex er ikke for alle, men jeg hadde svært god effekt. Livet ga plutselig mening igjen. Var moderat deprimert da jeg begynte på de. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #54 Del Skrevet 7. juli 2021 Mye bivirkninger, ingen positiv virkning. Oppstart var for jævlig med mye bivirkninger. Aldri fri for bivirkninger, selv om at svimmelheten, kvalmen og alt det gikk over etter oppstart. Stor tannlegeregning på grunn av munntørhet. Flat og suicidal uten evne til å gråte ut følelsene. Orgasme og sexliv? Glem det. Knusktørr mellom beina, uten pause. La på meg over 20 kilo. Trenger jeg å si noe mer? Drikker du alkohol? Cipralex og alkohol er ustabilt. Enten så kan du drikke mer en normalt før det sier pang og du får totalt blackout og blir stupfull. Eller så blir du blackout stupfull på halvparten av det du normalt tåler. Cipralex og alkohol går ikke bra sammen. Endte opp med psykose i fylla. Sluttet på dagen på grunn av det. Det er de største problemene som jeg husker. Cipralex er nå forbanna dritt for min del. Prøvd det 3 ganger og var oppe i en ekstrem dose ene gangen. Men funker sikkert for andre. Har hørt om folk som har god opplevelse med det, jeg har bare dårlig. Har hatt det med alle antidepressiva jeg har prøvd. Tok det for både angst, panikkangst og depresjon. Du må egentlig bare prøv det ut og ta det derifra. Enten så funker det eller så funker det ikke. 🤷♀️ Anonymkode: ad59b...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #55 Del Skrevet 7. juli 2021 Må si jeg er imot bruk av antidepressiva som en løsning i mange tilfeller. Det er et godt hjelpemiddel under terapi. Har du bare en depresjon og ikke en reell psykisk lidelse, altså en kjemisk ubalanse i hjernen. Da er antidepressiva i en liten periode OK. Er det for angst så er det ikke OK. Du fjerner toppen av symptomene og ikke problemet. Den dagen du slutter så vil angsten komme frem igjen. Terapi er eneste løsning og antidepressiva og valium er hjelpemidler under behandling. Men det er min mening. Anonymkode: ad59b...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #56 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Må si jeg er imot bruk av antidepressiva som en løsning i mange tilfeller. Det er et godt hjelpemiddel under terapi. Har du bare en depresjon og ikke en reell psykisk lidelse, altså en kjemisk ubalanse i hjernen. Da er antidepressiva i en liten periode OK. Er det for angst så er det ikke OK. Du fjerner toppen av symptomene og ikke problemet. Den dagen du slutter så vil angsten komme frem igjen. Terapi er eneste løsning og antidepressiva og valium er hjelpemidler under behandling. Men det er min mening. Anonymkode: ad59b...448 De fleste bruker vel disse itellegg til terapi vil jeg tro. Anonymkode: eb9ab...69b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #57 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg gikk på Cipralex i en periode med moderat depresjon. Hadde noen bivirkninger i starten, som ekstrem gjesping, økt appetitt, og lavere sexlyst, men det gikk seg til etter litt tid. Den følelsesmessige avflatingen var akkurat det jeg trengte for å komme meg såpass ovenpå at jeg klarte å ta tak i det som var årsaken til problemene mine. Legen min sa så fint: "Jeg kaller det ikke lykkepiller, men krykkepiller - de gir deg den støtten du trenger akkurat nå". Det var veldig beskrivende for effekten jeg oppnådde. Brukte de ca 1/2 år, og hadde ikke tilbakefall etter at jeg sluttet. Anonymkode: e3083...843 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #58 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må si jeg er imot bruk av antidepressiva som en løsning i mange tilfeller. Det er et godt hjelpemiddel under terapi. Har du bare en depresjon og ikke en reell psykisk lidelse, altså en kjemisk ubalanse i hjernen. Da er antidepressiva i en liten periode OK. Er det for angst så er det ikke OK. Du fjerner toppen av symptomene og ikke problemet. Den dagen du slutter så vil angsten komme frem igjen. Terapi er eneste løsning og antidepressiva og valium er hjelpemidler under behandling. Men det er min mening. Anonymkode: ad59b...448 Valium? Ehm.....sterkt avhengighetsskapende medikament som er frarådet langtidsbruk av? Anonymkode: c3faa...423 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #59 Del Skrevet 7. juli 2021 Gått på C i 15 år. Diagnose bipolar Ingen bivirkninger jeg merker annet enn blir psyko i fylla, så er avholds. Jeg tror bestemt en blir avhengig. Snakket med mange som kjenner igjen «støtene» en får i kroppen når trapper ned, pluss den sterke angsten. Dette gjør det nærmest umulig å slutte når en har gått lenge på dem. jeg går på flere psykofarmaka. Tenker det er uheldig. En vet ikke så mye om langtidsvirkningene på de nye ennå. Men enda mindre om hva å mikse forskjellige gjør. Har prøvd slutte på Cipralex mange ganger. Er dreven. P i egen depresjon. Har kontroll. 3 mnder er det lengste jeg har klart uten og var da totalt handikappet av helt uutholdelig angst. Noe som er rart da angst ikke var grunnen til at jeg startet på C. Så skremmende var siste forsøk at jeg ikke skal prøve igjen. Så selv mener jeg en ikke bør gå på Cipralex mer enn året. Slik det ble anbefalt før. jeg tror at etter en stund et blir det nærmest umulig å slutte. Anonymkode: c3d33...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #60 Del Skrevet 7. juli 2021 Og ts: Ganske vanlig å være veldig kvalm i rundt tre uker og så går der over 👍 Anonymkode: c3d33...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå