Gå til innhold

Hjelp meg med dette valget:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt, har ca 14 tusen i mnd. Jeg har gjeld på 56 tusen. Jeg fikk refinansering, så da er det nedbetalt på 1 år; og mindre Enn 1 år om jeg betaler ned mer. Problemet er at renta er på 24%. Jeg er ei jente På 24 år, og er drittlei av å bo hjemme. Føler jeg blir gal. Men så har jeg også regnet ut at om jeg bor hjemme til høsten/vinteren klarer jeg å nedbetale alt til da, og da kan jeg flytte ut.

Men for helsa sin del: flytte ut nå og bruke lengre tid på gjeld, nesten ingen penger til overs, eller holde ut hjemme, okkupere meg med ting utenfor hjemmet, og så flytte ut? Føler det blir så unødvendig å kaste bort så mye penger på leie når jeg kan bli ferdig med gjelda på noen få måneder. Også skal det sies at denne gjelda har jeg hatt i 3 år uten å ha klart å nedbetale. Har alltid betalt inn og så tatt ut fordi jeg alltid har hatt for lite penger til overs.

Anonymkode: 38784...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette sier seg selv! Bli voksen, betal gjelda fortest mulig og ta lærdom av dine handlinger. 
 

Anonymkode: 3e84b...67a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned gjelden! Så snart du bor for deg selv, kommer utgiftene, den ene etter den andre. Da blir det fort at du nedprioriterer gjelden.

Anonymkode: 327f3...b1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette sier seg selv! Bli voksen, betal gjelda fortest mulig og ta lærdom av dine handlinger. 
 

Anonymkode: 3e84b...67a

Det der vAr omtrent like hjelpsoMt som å si «veldig bra, drikk vann så ordner alt seg»

Anonymkode: 38784...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville Hallgeir gjort? 

Anonymkode: b6ec2...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Betal gjelden. Lett å tenke at du skal være flink å betale hver krone til gjeld og husleie, men ofte blir det ikke slik. Da vil du komme enda dypere ned i gjeldsmyra. 

Forstår at det er utfordrende for deg å bo hjemme, men å leie og bekymre seg for penger, og ikke kunne betale for seg når det kommer uforutsette utgifter (det gjør det alltid) er ikke noe bedre for helsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva ville Hallgeir gjort? 

Anonymkode: b6ec2...fc5

Bo hjemme og betale ned gjelda. så dere mener det er det rette? 

Anonymkode: 38784...209

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bo hjemme og betale ned gjelda. så dere mener det er det rette? 

Anonymkode: 38784...209

Det er det eneste rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kortere du bruker på å betale ned gjelden, jo mindre renter blir det!

Jeg har også et lån, hvor nedbetalingstiden var opprinnelig 5 år (48 mnd). I følge nedbetalingsplanen, ville da det blitt renter og gebyrer på totalt kr 36 912. Jeg har to innbetalinger igjen, 19 mnd har jeg da brukt på lånet. Og totalt med renter og gebyrer har det blitt kr 14 617. Jeg har altså spart kr 22 295 i renter og gebyrer på å betale det ned raskere. Det er penger det.

 

Om du også klarer å betale ned lånet ditt hardt tilbake, sparer du også renter og gebyrer! Det er penger du kan bruke på en bolig eller inventar.

Anonymkode: 327f3...b1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo kortere du bruker på å betale ned gjelden, jo mindre renter blir det!

Jeg har også et lån, hvor nedbetalingstiden var opprinnelig 5 år (48 mnd). I følge nedbetalingsplanen, ville da det blitt renter og gebyrer på totalt kr 36 912. Jeg har to innbetalinger igjen, 19 mnd har jeg da brukt på lånet. Og totalt med renter og gebyrer har det blitt kr 14 617. Jeg har altså spart kr 22 295 i renter og gebyrer på å betale det ned raskere. Det er penger det.

 

Om du også klarer å betale ned lånet ditt hardt tilbake, sparer du også renter og gebyrer! Det er penger du kan bruke på en bolig eller inventar.

Anonymkode: 327f3...b1c

Ok, men da gjør jeg dette. Tenkte nesten å ringe og spørre om jeg kunne nedbetale på 2 eller 3 år, for å ha råd til leie. Men det er jævlig dumt som dere sier. Lånet blir jo dyrere.

Anonymkode: 38784...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bo hjemme og betale ned gjelda. så dere mener det er det rette? 

Anonymkode: 38784...209

Ja, det mener jeg også. Kredittkortgjeld er vanskelig å bli kvitt om du ikke er streng. Betal og klipp kortet, og ikke bli fristet til å gjøre det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bo hjemme, men jobb døgnet rundt så slipper du å være så mye hjemme. 😛 

Anonymkode: 20d97...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bo hjemme og betale ned gjelda. så dere mener det er det rette? 

Anonymkode: 38784...209

Ja. Bit tennene sammen, betal gjelden, så flytter du ut. 

Blir noen tøffe måneder nå, men da vil du få det lettere de neste årene. Jeg hadde i alle fall gjort det slik. 

:)

 

Anonymkode: 90e2c...abe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Bit tennene sammen, betal gjelden, så flytter du ut. 

Blir noen tøffe måneder nå, men da vil du få det lettere de neste årene. Jeg hadde i alle fall gjort det slik. 

:)

 

Anonymkode: 90e2c...abe

Takk dere❤️ Gode råd! Har allerede klart å spart opp 10 tusen som skal betales til gjeld, og fortsetter jeg slik er det over innen 3-4 måneder

Anonymkode: 38784...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur

Jeg hadde nok valgt å bo hjemme noen måneder til, for å bli ferdig med gjelden - så lenge du har greie foreldre som synes det er greit så klart. Det er ikke snakk om mer enn kanskje et halvt år? Den tiden flyr, og du vil nok føle deg så mye bedre og friere når du endelig kan flytte ut! Som du sier har du hatt denne gjelda i tre år uten å få bukt med den, da tror jeg det er en fare for at det vil ta lang tid om du flytter nå. Når man bor for seg selv dukker det stadig opp utgifter. 

Du sier ikke så mye om hvordan det påvirker helsa di negativt å bo hjemme, annet enn at du er lei og føler du blir gal. Det er selvsagt helt forståelig å være lei, og at du ønsker å finne deg noe eget. Så med mindre det er noe annet som påvirker helsa di veldig ved å bo der, så hadde jeg prøvd å tenke at du tross alt er kjempeheldig som har muligheten til å bo hjemme til en billigere penge - og brukt det som motivasjon gjennom den siste tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...