AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #21 Skrevet 19. juni 2021 Vi er normalvektig. Og forholdsvis høye, 192 og 173. Har 3 gutter og alle 3 har vært litt overvektig, jeg har sluttet å kjøpe chips, snop, kjeks, frokostblandinger, nudler osv, ting som er helt unødvenige i et kosthold. Vi er en aktiv familie, så har synes det er rart at de er det, om det kan ligge genetisk lengre bak i slekten? Aner ikke. uansett; så skal man aldri slanke barn i vekt, men la de vokse inn i vekten. Anonymkode: 7d9ae...c9e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #22 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har tre barn der et av de er overvektig. (Og ja, for og jeg er også i samme kategori) Barnet er litt bedagelig anlagt og er veldig glad i mat. Vi forsøkte oss på fotball, men det funka dårlig, men barnet er glad i å svømme, så vi er i svømmehallen en gang i uka med han. Vi snakker med han om å kjenne etter om han er mett når han har spist en porsjon mat, godteri er kun på lørdag i begrensa mengder. Vi har alltid godt med grønnsaker tilgjengelig til middag og snacks. Det er ikke sånn at vi snakker om at han er tykk, men heller at kroppen ikke trenger så mye mat og at det er viktig å spise mye grønt. Problemet med det er at han som trenger å høre det ikke bryr seg så innmari mye, mens jenta langs samme bord har blitt veldig opptatt av hvilken mat som er sunn og ikke…. Så det er neimen ikke lett, dette🙈 Anonymkode: 115a8...d3e Det virker som dere snakker litt for mye om dette. Ville ikke fortsatt slik dere gjør nå, plutselig ender det i spiseforstyrrelser.. Anonymkode: 485a1...071 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #23 Skrevet 19. juni 2021 Her er jeg og pappaen normalvektige. Pappaen har anlegg for å legge på seg, og er lettere nå en han har vært i perioder. Har tre normalvektige barn. Men eldste kan jeg se har begynt å bli kraftigere, og vi er ekstra bevisst med kostholdet - for alle. Har også begynt å innføre trening med oss/turer for eldste, fordi han helst sitter i ro foran pcen. Gode vaner og normal vekt må innarbeides nå, det er for seint å snu det når de er voksne. Barnet ditt har fedme. Hun veier nesten det samme som meg, en voksen dame på 178cm. Behold for all del selvfølelsen hennes, og påfør ikke skam, men for helsen hennes bør dere gjøre endringer nå. Anonymkode: 62040...59e 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #24 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): uansett; så skal man aldri slanke barn i vekt, men la de vokse inn i vekten. Anonymkode: 7d9ae...c9e Men da er det viktig å vite forskjellen på et normalt sunt kosthold og slanking. Det er ikke slanking å spise sunt, og droppe «junk», seks dager i uken. Men får stadig høre at man er «hysterisk» om det er sånn man spiser. Anonymkode: 62040...59e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #25 Skrevet 19. juni 2021 Jeg har en 12 åring som har vært overvektig store deler av livet. Hun var på det meste 63 kg, 155 cm høy. Jeg har vært overvektig noen av disse årene selv, men ikke alle. Hun er veldig glad i mat, hatt en litt for stor appetitt samt at jeg har laget altfor mye høykalori middagsmat. Hun ble henvist til overvektsklinikken av helsesøster på skolen. Der var det bare typisk «spis mindre porsjoner, spis lavkalori mat, saftis er bedre enn fløteis» jatt som de fleste kan fra før. Det eneste jeg/vi fikk ut av det var følelsen av at det faktisk er greit å «slanke» barna sine til en viss grad. Man blir jo ellers alltid fortalt at det er no-go. Det tok ca et år fra første møte der til vi faktisk gjorde en skikkelig innsats for å gjøre store endringer. Jeg lager nå sunnere middager, helgetaco/pizza inneholder mindre kalorier enn før (f.eks mindre ost på pizza, tynnere deig, mindre porsjon). Små endringer som kyllingpølser til grilling istedenfor ostepølser gir utslag så lenge man ikke erstatter kaloriene med noe nytt. Vi bruker lette dressinger, spiser mye salat som tilbehør, nesten ikke pasta, maks 100 gram potet til middager, ingen brus med sukker, popcorn- ikke chips til filmkveld, jeg gjør klar skål til henne med 100 gram smågodt fredag og lørdag. Hun veier nå 56 kg (158 cm høy) og ser absolutt ikke overvektig ut lenger selv om hun teknisk sett er det. Hun føler seg også mye bedre, lettere å trene, løpe osv. Anonymkode: 69769...e7a
tom1986 Skrevet 19. juni 2021 #26 Skrevet 19. juni 2021 Overvekt handler utelukkende om kalorier inn vs. kalorier ut. Dersom man er overvektig så må man endre forholdet ved å enten øke aktivitetsnivået eller redusere kaloriinntaket. Verre er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #27 Skrevet 20. juni 2021 Ts, jenta de lider av fedme, 61kg på ei 155 høy 11-åring har ingen ting med «å være i godt hold» og «litt fyldig» å gjøre, det er ikke valpefett, og ja, det er «så farlig». Gå til fastlege og helsesøster og ernæringsfysiolog. Hjelp henne nå! Begynn med posjonskontroll og lag sunn mat. Om bare to år blir det mye vanskeligere, nå kan dere ta kontroll over penger og mat og snop. Anonymkode: 9b229...d6c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #28 Skrevet 20. juni 2021 Jeg var overvektig som barn. Fikk ikke mye godteri, kaker osv, men var veldig glad i vanlig mat og spiste mye av det. Både foreldrene mine og søsteren min var slanke. I ettertid ser jeg at foreldrene mine prøvde å begrense meg og tilby sunnere alternativer, men forstod (heldigvis) ikke det da. Vet ikke eksakt hva jeg veide, men var en del større enn de andre barna. Både i høyde og vekt. Når jeg ble 12-13 år ble jeg veldig slank, selv om jeg ikke vokste mer i høyden siden jeg var 12 år. Er fortsatt 167 cm, det var jeg i 7.klasse også. Jeg gjorde ikke noe spesielt for å slanke meg, tror det bare "kom av seg selv". Ble stor nok til å gå/sykle til venner og vi var mye ute hele dagene (bodde 30-40 min gåavstand fra de fleste og skolen, så ble mye kjørt frem til u.skolen). Klarte å holde meg slank frem til jeg ble gravid for 1,5 år siden. Nå er jeg 12 kg fra trivselvsvekt og jobber med saken. Har altså tatt med meg mye av kostholdet fra barndommen, dvs. bare godteri på lørdagen og kun kaker etc i selskap og på besøk. Kjøper sjeldent sånn selv. Anonymkode: 4ff57...772
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå