Gå til innhold

Sykemelding og tur

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykemeldt på onsdag etter 2 uker med sterke smerter, skulle jobbet denne helgen, men ettersom det på onsdag var like ille så tenkte legen at det beste var at jeg tok det med ro. Plutselig nå virket behandlingen, og jeg er mye bedre enn hva jeg var, kunne sikkert i utgangspunktet jobbet, men arbeidsbelastningen er svært høy, og jeg vet jo ikke om stresset vil gjøre at det blir verre igjen. Så ble vi bedt med på tur til en fornøyelsespark med ungene nå i helga med farmoren til ungene, der er vi 3 voksne og 2 barn og jeg kan jo ta det helt i mitt eget tempo, om jeg trenger å hvile så er ikke de «avhengig» av meg på den måten som pasientene og de andre ansatte på jobb ville vært. Jeg føler likevel det er litt feil å dra. Føler egentlig at jeg heller burde si at jeg kan være litt på jobb. Hva tenker dere om en slik situasjon? Det er ikke sånn at jeg er noen form for smittsom syk. Tenker jo heller ikke å legge ut på noen sosiale medier at vi er på tur, og sjansen for at jeg møter noen jeg jobber med der er helt minimal da det er 3 timer unna her vi bor, men jeg blir nesten litt småparanoid, hva om de plutselig beordrer meg, hva om jeg blir spurt om å være bakvakt eller noe og jeg er 3 timer unna, ikke så lett å forklare det. Jeg overtenker helt klart. Har aldri vært sykemeldt før, og tenker nesten på det som at en har «husarrest» føler jeg må snike meg rundt i matbutikken liksom, å ha en unnskyldning klar om jeg møter noen 😂

Anonymkode: 33b3e...bc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble sykemeldt på onsdag etter 2 uker med sterke smerter, skulle jobbet denne helgen, men ettersom det på onsdag var like ille så tenkte legen at det beste var at jeg tok det med ro. Plutselig nå virket behandlingen, og jeg er mye bedre enn hva jeg var, kunne sikkert i utgangspunktet jobbet, men arbeidsbelastningen er svært høy, og jeg vet jo ikke om stresset vil gjøre at det blir verre igjen. Så ble vi bedt med på tur til en fornøyelsespark med ungene nå i helga med farmoren til ungene, der er vi 3 voksne og 2 barn og jeg kan jo ta det helt i mitt eget tempo, om jeg trenger å hvile så er ikke de «avhengig» av meg på den måten som pasientene og de andre ansatte på jobb ville vært. Jeg føler likevel det er litt feil å dra. Føler egentlig at jeg heller burde si at jeg kan være litt på jobb. Hva tenker dere om en slik situasjon? Det er ikke sånn at jeg er noen form for smittsom syk. Tenker jo heller ikke å legge ut på noen sosiale medier at vi er på tur, og sjansen for at jeg møter noen jeg jobber med der er helt minimal da det er 3 timer unna her vi bor, men jeg blir nesten litt småparanoid, hva om de plutselig beordrer meg, hva om jeg blir spurt om å være bakvakt eller noe og jeg er 3 timer unna, ikke så lett å forklare det. Jeg overtenker helt klart. Har aldri vært sykemeldt før, og tenker nesten på det som at en har «husarrest» føler jeg må snike meg rundt i matbutikken liksom, å ha en unnskyldning klar om jeg møter noen 😂

bare å kose deg på tur! :) 

Anonymkode: 5a853...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde eg ikkje gjort. 

Anonymkode: 494a3...cdf

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mja, for den type kortvarig sykdom du har - dersom du egentlig skulle vært på vakt så er det ikke helt innafor å dra tenker jeg.

Om det var snakk om en langtids sykemelding hvor man kan ha bedre dager og trenger øke tåleevne/delta på oppløftende aktiviteter blir det noe annet. Da er det jo en del av det å kanskje kunne komme tilbake til jobb. 

Men om du uansett har fri: da hadde jeg dratt. 

Anonymkode: 2d4ce...117

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det hadde eg ikkje gjort. 

Anonymkode: 494a3...cdf

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mja, for den type kortvarig sykdom du har - dersom du egentlig skulle vært på vakt så er det ikke helt innafor å dra tenker jeg.

Om det var snakk om en langtids sykemelding hvor man kan ha bedre dager og trenger øke tåleevne/delta på oppløftende aktiviteter blir det noe annet. Da er det jo en del av det å kanskje kunne komme tilbake til jobb. 

Men om du uansett har fri: da hadde jeg dratt. 

Anonymkode: 2d4ce...117

Nei, det er ikke noen langtidssykdom (heldigvis), men kunne liksom ikke vite hvordan det ville utarte seg da legen så på det, og først i går kveld merket jeg bedring. Er sykemeldt ut uka, og sansynligvis ville det blitt verre om jeg hadde belastet meg på jobb, så jeg hadde ikke dratt på jobb uansett, i fare for at jeg hadde blitt borte noen dager også i neste uke, men det føles litt feil, samtidig som jeg fremdeles må aktivisere ungene om selvom jeg er sykemeldt, så jeg vet ikke 😕

AnonymBruker
Skrevet

tenker at de på jobben din vet ikke årsak til sykdom, og som du skriver - det er mulig å tilpasse. hvis det blir for mye kan du også sette deg på en benk mens de er i aktivitet. i jobb må jo du tilpasse deg til oppgavene og det har du ikke helse til. 

kos deg og unn deg en tur med barna :)

Anonymkode: ed22b...b90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Jeg hadde hatt så dårlig samvittighet at hele turen ville vært en pine. Og det å treffe på folk, plutselig møter du på naboen i en utenlandsk storby. Jeg traff til og med på en kollega på en utenlandsk flyplass en gang. Husker inne hvorfor han var der, men jeg hadde heldigvis ferie 😊

Anonymkode: bf730...2c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tja.. det kommer veldig ann på hva du er sykemeldt for tenker jeg.

Jeg har nylig vært sykemeldt pga en belastningsskade. Jeg har likevel gjort aktivitet ute i verden tiden jeg ikke har vært på jobb - da det ikke er noe som belastet skaden min. Men andre hobbyer jeg har eller morsomme aktiviteter som belaster samme kroppsdeler som jobben min gjør har jeg droppet i sykemeldingsperioden - fordi det er dette som jo er grunnen til at jeg er sykemeldt.

For meg personlig høres en dag i fornøyelsespark veldig slitsomt ut men det er jo opp til deg da. Viktig at ikke dette gjør at du får mer smerter igjen da eller blir verre iallfall, sykemelding er jo både fordi man ikke er arbeidsfør og fordi at man skal få tid til å bli bedre tenker jeg.

Anonymkode: 09a08...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri dratt på noe sånt om jeg egentlig hadde jobbhelg og var sykmeldt (korttids). Hadde følt at det var derfor jeg var sykmeldt. Ville blitt stresset for at noen skulle se meg.

Hold deg hjemme og bli helt vra.

Anonymkode: 37380...4f6

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Vi er jo oppdratt til å gå på jobb, og om vi blir syke så skal vi gjemme oss hjemme i sengen og ikke vise oss ute blant folk. 
Det er faktisk helt feil, og det kan være best for helsa med en liten tur ut. Det betyr ikke at du er frisk nok til å jobbe.  

AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (8 minutter siden):

Vi er jo oppdratt til å gå på jobb, og om vi blir syke så skal vi gjemme oss hjemme i sengen og ikke vise oss ute blant folk. 
Det er faktisk helt feil, og det kan være best for helsa med en liten tur ut. Det betyr ikke at du er frisk nok til å jobbe.  

Forskjell på en liten tur ut og en dag i fornøyelsespark. Selvfølgelig går man på jobb om man er frisk nok til det.

Anonymkode: 37380...4f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært langtidssykemeldt og hadde en god dag, helt ok. 

Når du er korttidssykemeldt for smerter, som har blitt mye bedre men du ønsker å hvile så passer det seg ikke å bli med familien på fornøyelsespark. Send mann, barn og svigermor og lad batteriene hjemme. 

Anonymkode: 05c98...ff4

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde du vært langtidssykemeldt og hadde en god dag, helt ok. 

Når du er korttidssykemeldt for smerter, som har blitt mye bedre men du ønsker å hvile så passer det seg ikke å bli med familien på fornøyelsespark. Send mann, barn og svigermor og lad batteriene hjemme. 

Anonymkode: 05c98...ff4

Dette!

Anonymkode: b4c3a...469

AnonymBruker
Skrevet

Du burde dra, det er bra for deg. Skjønner at du er litt rådvill i den situasjonen. Vil si at du burde dra, men ikke ta noen store karuseller og sånt, vær heller fotografen eller pass på tingene deres. Vet ikke helt hvilken alder barna er i, men er de over 10år kan de nokk gå rundt selv også. Ta det litt med ro. 

Anonymkode: 69e5e...c18

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kroniske smerter, så det blir ikke det samme, men kroppen blir utslitt av smerter. Jeg hadde nøye vurdert hvor viktig det er for deg, psykisk, å være med mot hvor mye ekstra hvile du kan få en dag alene hjemme. Og jeg hadde nok valgt å bli hjemme om jeg var korttidssykemeldt pga det, sjansen til å hvile ekstra. 

Jeg er langtidssyk, og for meg er det viktig å gjøre små ting som en gåtur eller en liten bytur iblant. Det blir noe annet når det er langvarig, da er det veldig viktig for psyken å gjøre noe annet enn å sitte hjemme.

Håper du føler deg bedre snart!

Anonymkode: dbcf5...9b5

AnonymBruker
Skrevet

Personlig hadde jeg nok brukt dagen hjemme for å hvile. Formen føles kanskje bra nå, men det er en grunn til at du har sykmelding, du skal være sikker på at du er bra igjen til mandag. 

Anonymkode: ea635...05f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å dra på jobb om du er blitt frisk nok før sykemeldingen går ut. Jeg ville vurdert å ta noen timer på jobb og sagt ifra til arbeidsgiver at du forsøker det du kan. Du melder inn til nav etterpå hvor mye du har jobbet. Enig med de andre som sier at kortvarig sykemelding gir andre vurderinger enn om det var langvarig.

Anonymkode: 201a0...1ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei er man så frisk at man klarer det så burde man jobbe. 

Anonymkode: eb07e...60a

Skrevet

Syns du kan gjøre som mange av oss har lært i tiden med smittevernregler: om du ikke (som vanlig) tør å dele at du er på tur/møter mennesker på sosiale medier, så bør du ikke gjennomføre. 

Ellers enig i at det er stor forskjell på korttids- og langtidssykmelding når det gjelder situasjoner som denne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...