Gå til innhold

Forstår ingenting av reiserådene/karantene!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man reise til tyskland nå, eller fra

5. juli og slippe karantene? Hvilke regler gjelder for dette landet??? Det står så mye forskjellig overalt. Jeg forstår ikke en dritt!

Anonymkode: 7a3e5...fad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke jeg heller! 
Forstår at man ikke må på karantenehotell, men hva med test? 

Anonymkode: e09a2...2c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang innreise til tyskland, må du sjekke det landet sine infosider. Du slipper selv karantene om du har grønt vaksinesertifikat (sjekk helsenorge.no for din status). Det skal være grønt 3 uker etter første dose.

Anonymkode: 0e40b...5fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat på VG at man slipper karantenehotell om man kommer fra EØS- og Schengenland. Men det står ikke noe om man må i hjemmekarantene 🤷🏼‍♀️ Eller om det gjelder alle, eller beskyttede?

Anonymkode: a9b10...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg heller! 
Forstår at man ikke må på karantenehotell, men hva med test? 

Anonymkode: e09a2...2c2

Det er så Mange regler, råd, at man ikke forstår hva som faktisk er regelen!!! Spørsmålet mitt er: KAN JEG SOM UVAKSINERT REISE TIL TYSKLAND ETTER 5. JULI OG ANKOMME NORGE UTEN Å MÅTTE I KARANTENEHOTELL ELLER KARANTENE GENERELT???

Anonymkode: 7a3e5...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/dropper-karantenehotell-for-hele-eoes-og-schengen.ySGavkqc6?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

For innreise til Tyskland må du sjekke Tysklands regler. For innreise Norge igjen skjønner jeg det sånn at du fra i morgen klokken 12 slipper ihvertfall hotellkarantene. 

Men det sies ingenting om evt. hjemmekarantene. 

Det kommer helt sikkert utbroderinger og forklaringer utover dagen i dag, som det gjorde forrige gang. 

 

Anonymkode: a9b10...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ang innreise til tyskland, må du sjekke det landet sine infosider. Du slipper selv karantene om du har grønt vaksinesertifikat (sjekk helsenorge.no for din status). Det skal være grønt 3 uker etter første dose.

Anonymkode: 0e40b...5fb

Nei, du må være fullvaksinert. Grønt vaksinepass etter én dose gjelder kun Norge. 

Anonymkode: a9b10...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så Mange regler, råd, at man ikke forstår hva som faktisk er regelen!!! Spørsmålet mitt er: KAN JEG SOM UVAKSINERT REISE TIL TYSKLAND ETTER 5. JULI OG ANKOMME NORGE UTEN Å MÅTTE I KARANTENEHOTELL ELLER KARANTENE GENERELT???

Anonymkode: 7a3e5...fad

Tyskland er vell fortsatt rødt? Da må du ha karantene men du slepper hotell pga EØS og liknade. 

Anonymkode: 04275...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så Mange regler, råd, at man ikke forstår hva som faktisk er regelen!!! Spørsmålet mitt er: KAN JEG SOM UVAKSINERT REISE TIL TYSKLAND ETTER 5. JULI OG ANKOMME NORGE UTEN Å MÅTTE I KARANTENEHOTELL ELLER KARANTENE GENERELT???

Anonymkode: 7a3e5...fad

Om du kommer inn i Tyskland som uvaksinert tviler jeg på. Når du kommer tilbake til Norge må du som uvaksinert ha hjemmekarantene fra Tyskland og du blir testet på grensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/dropper-karantenehotell-for-hele-eoes-og-schengen.ySGavkqc6?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

For innreise til Tyskland må du sjekke Tysklands regler. For innreise Norge igjen skjønner jeg det sånn at du fra i morgen klokken 12 slipper ihvertfall hotellkarantene. 

Men det sies ingenting om evt. hjemmekarantene. 

Det kommer helt sikkert utbroderinger og forklaringer utover dagen i dag, som det gjorde forrige gang. 

 

Anonymkode: a9b10...d21

På tyskland sine sider står det at norge ikke er lenger et risikoland Og man slipper karantene der. Men jeg trenge å vite om jeg må I karantene om jeg kommer Tilbake fra tyskland til norge

Anonymkode: 7a3e5...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke sammensuriumet.

Anonymkode: 44cd8...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På tyskland sine sider står det at norge ikke er lenger et risikoland Og man slipper karantene der. Men jeg trenge å vite om jeg må I karantene om jeg kommer Tilbake fra tyskland til norge

Anonymkode: 7a3e5...fad

Det gjør du hjemmekarantene:

Sitat

Reisende som de siste ti døgnene før innreise kun har oppholdt seg i land innenfor EØS og Schengen med mindre enn 500 nye smittetilfeller per 100.000 de to siste ukene, unntas nå kravet om karantenehotell.

Sitat

Færre må på karantenehotell

For å begrense importsmitte innførte regjeringen ordningen med karantenehotell i november 2020. Etter faglige råd fra helsemyndighetene endrer regjeringen nå hvem som skal på karantenehotell. Reisende fra EØS og Schengen skal ikke på karantenehotell, mens reisende fra andre land kan teste seg ut av karantenehotell tidligst tre døgn etter innreise. Mindreårige skal ikke på karantenehotell.

– Karantenehotell er et svært viktig tiltak for å begrense importsmitte.  I tråd med oppdaterte råd fra helsemyndighetene, letter vi nå på ordningen. Fra i morgen vil reisende som kun har oppholdt seg innen EØS og Schengen slippe karantenehotell og vi forkorter lengden på oppholdet for reisende som har oppholdt seg i andre deler av verden., sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H).

Endringene som vil gjelde fra lørdag 19. juni kl. 12:

  • Reisende som de siste ti døgnene før innreise kun har oppholdt seg i land innenfor EØS og Schengen med mindre enn 500 nye smittetilfeller per 100.000 de to siste ukene, unntas nå kravet om karantenehotell.
  • Hovedregelen for reisende som de siste ti døgnene før innreise har oppholdt seg utenfor EØS og Schengen, er at de skal oppholde seg på karantenehotell frem til negativ PCR-test tatt tidligst tre døgn etter innreise.
  • Mindreårige skal ikke på karantenehotell

FHI rapporterer at Storbritannia den siste tiden har hatt en økning i antall tilfeller og at virusvarianten Delta nå utgjør rundt 90 prosent av tilfellene. På bakgrunn av helsemyndighetenes anbefalinger må derfor reisende som de siste ti døgnene før innreise har oppholdt seg i Storbritannia på karantenehotell frem til negativ PCR-test tatt tidligst tre døgn etter innreise. Dette trer i kraft natt til mandag.  

Unntak fra krav om karantenehotell betyr ikke unntak fra innreisekarantene. Hovedregelen er at man må gjennomføre den i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted hvor det er mulig å holde avstand til andre, med enerom, eget bad og eget kjøkken eller matservering.

Det er også viktig å ta med seg at de oppgitte terskelverdiene for krav om karantene og karantenehotell ikke alene er avgjørende. Det kan bli gjort helthetlige vurderinger av smittesituasjonen i det enkelte land, basert på blant annet forekomst av ulike virusvarianter og trender i smittetall. Dette er bakgrunnen for at det nå stilles krav om karantenehotell for personer som har oppholdt seg i Storbritannia. 

Regjeringen vil til 5. juli vurdere hvilke innreiserestriksjoner som skal gjelde for land på EUs tredjelandsliste.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/trygge_rammer/id2862254/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår heller ikke sammensuriumet.

Anonymkode: 44cd8...142

JEG BLIR GAAAAL FOR HELVETE!!!!!!!!!!!!!NÅ   Jeg kommer til å reise uten å Følge med på regler, for dette er faenmeg et sirkus uten like. Hvordan forventer de at vi skal ta de seriøs når de ikke gir klare beskjeder og regler? 

Anonymkode: 7a3e5...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er så Mange regler, råd, at man ikke forstår hva som faktisk er regelen!!! Spørsmålet mitt er: KAN JEG SOM UVAKSINERT REISE TIL TYSKLAND ETTER 5. JULI OG ANKOMME NORGE UTEN Å MÅTTE I KARANTENEHOTELL ELLER KARANTENE GENERELT???

Anonymkode: 7a3e5...fad

Tyskland sitt smittetrykk er nå 40 per 100.000. Det betyr at du (som uvaksinert) kan komme inn til Norge derifra uten å gå i karantene fra 5. juli. For fra da av blir grensen hevet fra 25 til 50.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Tyskland blir "grønt" fra 5. juli (har mindre enn 50/100 000 smittede) så slipper du karantene - hvis jeg skjønte dagens pressekonferanse riktig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaos nå...

Vi jobber noen uker til, og bestiller ferie på sparket mot slutten av juli når vi vet hva situasjonen er. 

I fjor var det uproblematisk å reise rundt i Europa, tok faktisk ikke en eneste test. Fikk ikke målt temperatur en gang. 

Anonymkode: 51e80...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

JEG BLIR GAAAAL FOR HELVETE!!!!!!!!!!!!!NÅ   Jeg kommer til å reise uten å Følge med på regler, for dette er faenmeg et sirkus uten like. Hvordan forventer de at vi skal ta de seriøs når de ikke gir klare beskjeder og regler? 

Anonymkode: 7a3e5...fad

Jeg kommer til å reise og drite langt faen i noen som helst karantene. Denne pandemien er helt forbanna latterlig

Anonymkode: 7a3e5...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (25 minutter siden):

Om du kommer inn i Tyskland som uvaksinert tviler jeg på. Når du kommer tilbake til Norge må du som uvaksinert ha hjemmekarantene fra Tyskland og du blir testet på grensa.

Kan man ikke ta test og reise til Tyskland? 

Anonymkode: e09a2...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (7 minutter siden):

Om du kommer inn i Tyskland som uvaksinert tviler jeg på. Når du kommer tilbake til Norge må du som uvaksinert ha hjemmekarantene fra Tyskland og du blir testet på grensa.

Det er feil. Hvis Tyskland den 5. juli fortsatt har under 50 smittede per 100.000, så slipper man karantene når man kommer tilbake til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (19 minutter siden):

Det er feil. Hvis Tyskland den 5. juli fortsatt har under 50 smittede per 100.000, så slipper man karantene når man kommer tilbake til Norge.

Kan man reise til Tyskland med en negativ test eller uten den hvis Tyskland er grønt? 

Anonymkode: e09a2...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...