Gå til innhold

Leve livet til endes


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei Vinga - fortsett å vær positiv, du. Det er lang fra naivt, og livet er litt bedre da.

Selvfølgelig finnes det ting som skjer utenfor vår kontroll, og ting som er skikkelig ille, vanskelig, trist, vondt. Men likevel har man alltid et valg.

Man kan velge å ha en overveiende positiv innstilling til livet. Det betyr ikke at man ikke kan vær lei seg, at man ikke kan gi opp en periode, eller ikke kan være forbannet på alt urettferdig som skjer. men det betyr at man prøver å finne noen lyspunkter i alt det svarte, og heller overdimensjonere dem, framfor å grave seg stadig lenger ned i håpløsheten.

Eller man kan velge en overveiende negativ innstilling til livet - hvor alle forferdelige ting som skjer bare blir en bekreftelse på at livet er ille gitt, og hvor man glemmer å se etter lyspunkter.

Etter mange rimelig harde slag fra livet, har jeg valgt den positive vrien. Det kan være skikkelig vanskelig innimellom, og det hadde vært godt å gi seg over til håpløsheten, men ikke søren om jeg vil de.

Det betyr også at jeg stadig vekk prøver å "knipe2 andre i å gjøre noe positivt, bare for å få bekreftelse på at livet ikke er så hakkendes galt likevel.

Så hvorfor stange hodet i veggen gang etter gang, når du kan bruke litt tid på å lete etter en dør.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel ikke akkurat snakk om at folk ikke skal få lov til å være triste og lei seg da!

Her kommer Vinga med noe positivt og det hagler med "formaninger" om at man ikke skal glemme at andre ikke har det så lett.

Er det ikke akkurat det Vinga gjør når hun spør kassadamen hvordan hun har det eller fleiper med bussjåføren da?? Hun prøver å spre litt positiv energi og det har nok ikke noen vondt av. Tenker hun flere ganger har gjort en tung dag litt lysere for mange ved å være som hun er.

Jeg er helt enig i at man hele tiden har valg! Men som andre sier. Det betyr ikke at man ikke har lov å være trist eller lei. Men vi velger selv hvordan vi skal la det triste og leie påvirke oss over tid. Man kan grave seg ned i elendigheten eller man kan prøve å kravle seg opp igjen.

Det ble hevdet at man f.eks kanskje er i sorg over noen man har mistet. Jada. Det ER lov å sørge. Men noen velger å fokusere på at de aldri får se vedkommende igjen og blir trist hver gang noe positivt skjer fordi denne andre ikke får oppleve det, eller fordi de gjerne ville delt siner tanker om det med denne personen. Andre fokuserer på alle gode minner, og smiler litt når de tenker på hvordan den andre hadde reagert på situasjonen. Det betyr ikke at den ene sørger mer enn den andre, det handler om hvordan man takler det som skjer. Og jeg vil påstå at man velger dette. Dette er selvfølgelig bare ett eksempel og ja, jeg vet at det finnes mange aspekter ved hvert tilfelle, så ikke ta ALT SÅ BOKSTAVLIG er dere snill.

Jeg sier IKKE at det er enkelt, men står ved at vi velger.

Har ikke alltid gjort de rette valgene selv her i livet. men de valgene jeg har gjort og de konsekvensene det har fått, er det som gjør meg til den jeg er i dag.

I likhet med Vinga kunne jeg ha skrevet en avhandling om emnet, men velger å stoppe for nå. Kommer kanskje flere innlegge etterhvert.

Stå på Vinga, det er ingen tvil om at positiv energi er noe ALLE har godt av, så spre rundt deg det du makter.

Klem fra

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Og vi er alle vår egen lykkes smed, ikke PRØV å legge skylden på noen andre engang  :)

Det var spesielt denne påstanden fra Vinga som fikk meg til å reagere litt. Det var holdningen om at dette gjelder for alle og at hvis man vil så kan man tenke positivt.

For de aller, aller fleste av oss så gjelder det Vinga sier. Jeg bare ønsket at man skulle være litt oppmerksom på at det ikke er slik for alle. Den holdningen om at man må se det positive i alle situasjoner kan være veldig ødeleggende for de som ikke er i stand til å gjøre det. Det handler ikke om at man ikke skal fleipe med bussjåføren ol. Jeg snakker ikke om vanlig sorg, men om psykiske problemer. Det er så misforstått at man bare kan si "ta deg sammen"!

Jeg ser det er flere her som blir provosert. Er det fordi man ikke ønsker å bli minnet på at alle ikke har det bra? Man ønsker vel ikke å sparke en som allerede ligger nede, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ble provosert fordi jeg ikke tror noen av oss positive har noen"ta deg sammen" holdninger overfor de med fx. psykiske problemer.

Synes disse mot-positiviteten innnleggene bare ble unødvendig kverulering, jeg.

Men kanskje lærte vi noe her, hvor lett det er å tråkke noen på tærne, selv når intensjonene er de beste. Jeg blir stadig overrasket over det. Har ofte såre tær selv også, prøver ikke å påstå noe annet.

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Gurimalla!

Jeg vet ikke hvilke mennesker du jobber med, men jeg har selv vært mobbeoffer i MANGE år - fra 5. klasse til 9. klasse. Ganske viktige år i et menneskes liv, er du ikke enig?

Jeg var psykisk utstøtt på skolen, jeg ble kalt stygg, teit, feit etc. etc. :cry:

Var det min skyld? Nei! Var det mitt valg? Nei!

Kunne jeg gjort noe med det? Ja, det kunne jeg!!!

Jeg KUNNE gått til mine foreldre og bedt om flytting. Jeg KUNNE byttet skole. Jeg KUNNE gjort det dårlig på skolen, fått bulimi, begynt å røyke og blitt "kul". Det er en million valg jeg kunne tatt, som ville gjort det annerledes.

Jeg sier ikke at det var min skyld, eller andre mobbeofferes skyld, at man blir mobbet. Men at man i noen tilfeller ikke kan velge - vet du - det TROR jeg ikke på.

Selv i de verste situasjoner, kan man velge reaksjonsmønstre, om man ikke kan påvirke selve situasjonen.

Og jeg VET med meg selv at om lille vakre Vinga hadde kommet og smilt og spøkt med meg da jeg var 8.klassing med kviser som var sikker på at jeg var den styggeste i verden - ja, da hadde hun lyst opp hele dagen min, og kanskje neste dag også.

Vinga kommer med GODE råd for de fleste av oss. At noen av "delrådene" er litt naive gjør dem ikke mindre sanne.

HEIA VINGA :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Sissan, du skjønner ikke helt hva jeg mener. Du ble mobbet i veldig viktige år i livet ditt. Det var helt sikkert grusomt. Du var imidlertid en av de som var i stand til å ta et valg. Det er ikke alle som mobbes som er det, det er ikke alle som er ressurssterke eller har ressurssterke folk rundt seg som gjør at en kommer videre (på et eller annet vis). Du viser til at du hadde masse valg, blant annet begynne å røyke eller få bulimi. Det er vel ikke helt det samme som å velge å være positiv. Hvis man er skikkelig nede er det veldig enkelt å velge å være destruktiv. Det at man kan velge mellom flere destruktive handlinger er ikke det jeg snakker om. Jeg sier bare at alle ikke alltid er i stand til å se ting positivt og at dette kan komme av psykiske problemer, ikke vond vilje.

Jeg sier heller ikke at man ikke skal være hyggelige og spøke med folk. Man bør ikke be folk som ikke ser glade ut eller er positive om å ta seg sammen, og si at de velger selv om de ønsker å snu ting til det positive. Det er ikke alle som hele tiden er i stand til det.

PS, jeg har i alle innleggene mine sagt at mye av det Vinga sier er fornufttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Vingas innlegg var et positiv innspill og en påminnelse om at vi alle kan gjøre dagen litt lysere for hverandre. :D

Selvsagt finnes det unntak, men hvis vi hele tiden skal ta forbehold om alt i et innlegg blir det jammen ikke lett å skrive noe her....

I det store og hele tror jeg på følgende teser (og jeg ramser ikke opp alle det finnes unntak for nå....):

Noen velger å være ofre, andre velger å være proaktive og gjøre noe med en negativ situasjon.

Du kan kun forandre deg selv. Forandring er ikke for andre, men for deg selv!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt enig med de fleste her... :roll:

Synes Vinga skriver en del fornuftig i det første innlegget, minnet meg litt om teksten "Du har bestandig to valg" som står inne på et annet forum her.

Men samtidig så stiller jeg meg litt kritisk til at det virkelig er så enkelt. Tenker en del i de samme baner som gurimalla.

Ta f.eks. det å se det positive i alle situasjoner...

For å sette det litt på spissen;

Tenk på de narkomane på Plata

Tenk på seksuelt misbrukte barn

Tenk på de manisk depressive....

Tror ikke man kan "kreve" eller "forlange" at de skal se det positive i situasjonene til enhver tid... Og det å gi dem selv "skylden" for at de ikke er mer positive er litt vel drøyt, synes jeg. Men det er nå min mening.

Men det å spre positiv energi rundt seg sånn som Vinga tydeligvis gjør IRL, ved å fleipe med bussjåføren og spørre om kassadama har det bra;- det er noe vi alle burde gjøre mye mer av!!

Jeg tror de fleste av oss har et valg i alle situasjoner, men jeg tror ikke alltid at man har et godt og et dårlig valg. Jeg tror man faktisk mange ganger kan ha et dårlig og et verre valg, om dere skjønner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det igjen jeg.

Det er IKKE snakk om at man ikke skal kunne være trist og lei eller ha problemer. Det er snakk om FOKUS!!

De narkomane på Plata har det ikke lett nei. Men hvordan man enn vrir og vrenger på det, så tok de et valg den dagen de begynte med narkotika. Dette betyr ikke at vi skal la dem seile sin egen sjø fordi det er deres egen feil. Men vi er tilbake på valget.

Det finnes flere enn en som har kommet seg bort fra det miljøet, men de trenger hjelp. Og den hjelpen må komme fra folk med positive holdninger, som kan hjelpe dem med å se de positive tingene i livet. "Utenforstående" kan bare HJELPE. Selve endringen må alle stå for selv.

Poenget er at selv om de ikke kan se noe positivt i at de har havnet på kjøret, så har de valget mellom å FOKUSERE på andre positive aspekter ved livet, eller å dvele ved det som ikke er så positivt.

Jeg kjenner mennesker som er blitt seksuelt misbrukt som kan skrive under på at om de ikke hadde valgt å sette FOKUS på andre ting en misbruket, så hadde det gått dem mye verre.

Manisk depresive klarer ikke å styre depresjonene sine, heller ikke de maniske periodene. Men spør du dem i bra perioder hva som gjør dem best. Å FOKUSERE på de positie sidene av livet, eller velge å vente på neste "byge" så kan vi vel alle tenke oss svaret.

Det er ikke snakk om at man skal skyve alt som er nagativt bort fra bevisstheten og glemme det. Skulle noen mot formodning klare det så vil de ant få en kolaps før eller siden.

Det er snakk om å velge FOKUS. Skjønner dere virkelig ikke det??

Det positive som tross alt er i livet når man har problemer, er jo det som gir styrke til å forandre det vi er misfornøyd med.

Jeg hevder selv at jeg har hatt et enkelt og greit liv. Men som folk rundt meg, (de som kjenner meg og livet mitt) sier, så har jeg vært gjennom ting som hadde tatt knekken på andre mennesker. At det ikke har tatt knekken på meg, vil jeg påstå skyldes mitt valg av FOKUS.

Jeg påstår fremdeles ikke at det er enkelt, men nok en gang Det er et valg!

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillian, det er ikke enkelt å leve. Men det er stor forskjell på å (for å sette det på spissen) legge seg ned og dø, eller kjempe.

Igjen har Lilly et helt supert innlegg. Du fatter essensen du Lilly :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinga; - selvsagt er det stor forskjell på å legge seg ned og dø, eller kjempe. Jeg forstår jo det. Men det jeg prøvde å få fram var at det er i visse ting i livet (situasjoner) hvor det faktisk ikke finnes et BRA valg. (Snakker av egen erfaring) Uansett hvilket valg man tar så er det negativt, fordi det finnes ikke et positivt valg i den situasjonen. Selvsagt kan man prøve å snu det ene valget til noe positivt (aldri så galt at det ikke er godt for noe), men det kan i visse tilfeller være faktisk altfor vanskelig å snu det negative til det positive til at man får det til. Litt innviklet dette, men jeg håper du/dere forstår sånn nogenlunde hva jeg prøver å mene... :roll:

Lilly; - Jeg er fullt klar over at det ikke er snakk om at man ikke skal kunne være trist og lei eller ha problemer. Jeg vet dere mener at det er snakk om fokus. (Det med narkomane, seksuelt misbrukte og manisk depressive var selvfølgelig satt på spissen, og selvfølgelig vet jeg at de har et valg med at f.eks. de narkomane en gang tok et valg med å begynne å dope seg.) Kanskje jeg ordlegger meg litt feil her eller noe så det blir misforståelser, men for å si det sånn da... Det er ikke alltid man klarer eller kan sette fokuset på det positive, for i visse situasjoner så finnes det ikke noe positivt! Altså jeg mener, i visse situasjoner så hjelper det ikke å fokusere på andre positive aspekter ved livet, fordi man greier ikke å se noen positive aspekter ved livet! Kanskje du/dere da mener at man da setter fokus på det negative og derfor "henger seg fast", men i visse situasjoner/tilfeller så er det faktisk ikke noe positivt å fokusere på...

Men på en annen side...Kanskje det er det...Kanskje det alltid er ett eller annet positivt å sette fokus på..Men kanskje det kommer an på øyet som ser...Kanskje det kommer an på hvor sterk mennesket det gjelder er psykisk...

Som du skriver Lilly, så ser du på det som at du har hatt et enkelt og greit liv, mens noen av dine nærme sier så har du vært gjennom ting som hadde tatt knekken på andre. Du vil påstå det skyldes ditt valg av fokus. Men kan det ikke være at du har en sterkere psyke enn det kanskje noen andre har?

Jeg har vært gjennom litt av hvert i livet mitt. Noen ville kanskje si jeg har hatt et enkelt liv, noen vil kanskje si jeg har hatt et tøft liv, noen vil kanskje si jeg har hatt et "gjennomsnittelig" liv. Selv føler jeg at jeg har hatt et temmelig tøft liv, har gått gjennom mye dritt og hatt det til tider ganske hardt. Men kanskje en annen som hadde opplevd nøyaktig det samme som meg ikke ville følt det like hardt...Fordi den personen hadde sterkere psyke enn meg?

Jeg tror at uansett hvordan vi vrir og vender på det, blir ikke alle her enige. Men det er vel egentlig greit? For vi er alle forskjellige mennesker som takler livet og det som hører med på forskjellige måter... Det er vel derfor vi kan sitte og diskutere dette i det vide og det brede...

By the way; Vinga; - du har fått til en innmari engasjerende og interessant diskusjon her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinga. Tror vi to er enig i mangt og meget jeg :D

Lillian. Jeg skjønner hva du mener, men jeg mener likevel at det er valg man gjør. Sier IKKE at det er enkelt, for det er det ikke. Men ønsker man et bedre liv så må man jobbe med det.

Kan dessuten ikke komme på hva som skulle skje for at det ikke skal finnes NOE positivt overhodet.

Men seff. Som i alle andre saker så må det være lov å være uenig :D

Jobbing på dette punktet vil imidlertid føre til ett bedre liv, så jeg oppfordrer folk til å prøve så godt de kan :wink:

Mitt liv har i hvertfall blitt helt supert etter jobbing med det jeg kaller "personlig utvikling"

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo også de som leter aktivt etter negative ting i livet sitt for å rettferdiggjøre at de ikke tar tak i en situasjon de mistrives med.

Nei, når man først er født til denne jorda så mener jeg at det er bortkastet tid å gå og surmule. Selvfølgelig har jeg mine dårlige dager; som alle andre vil jeg tro. Men jeg vet at det er bare humøret mitt som farger alt, og at det går over. Alltid.

Har vært gjennom en lang og tung depresjon, og måtte gå på antidepressiva en periode. Jeg sluttet med dem da jeg skjønte at dette måtte jeg ordne selv; pillene gjorde ikke noe med livet mitt. De gjorde bare humøret jevnere og kjedeligere.

Nå har jeg det veldig bra, kan sikkert få det enda bedre, poenget mitt er at jeg gjør noe aktivt dersom det er noe jeg kan forandre.

Har dere hørt ordtaket

Gi meg mot til å forandre de ting jeg kan, aksept for de jeg ikke kan forandre og visdom til å se forskjellen...

Klem fra Vinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare komme med noen små kommentarer til deler av innlegget ditt, Vinga...

Man har jo også de som leter aktivt etter negative ting i livet sitt for å rettferdiggjøre at de ikke tar tak i en situasjon de mistrives med.  

Selvfølgelig! Det finnes masser av disse menneskene også, men det er ikke dem jeg snakker om når jeg "kritiserer" tankegangen din/deres. Jeg kritiserer ikke, da, men stiller meg litt spørrende.

Nei, når man først er født til denne jorda så mener jeg at det er bortkastet tid å gå og surmule. Selvfølgelig har jeg mine dårlige dager; som alle andre vil jeg tro.

Jeg er i prinsippet helt enig. Det e r bortkastet å gå å surmule, for vi vet aldri hvor lang tid vi har i dette livet. Men selvsagt skal alle ha lov å ha dårlige dager!

Men det er liksom ikke disse "hverdagsplagene" og det å tilfeldigvis ha stått opp på feil ben en dag jeg prater om når jeg snakker om de valgene.

Har vært gjennom en lang og tung depresjon, og måtte gå på antidepressiva en periode. Jeg sluttet med dem da jeg skjønte at dette måtte jeg ordne selv; pillene gjorde ikke noe med livet mitt. De gjorde bare humøret jevnere og kjedeligere.

Du har jo tydeligvis vært igjennom noen litt tøffe tak selv, så du vet vel hvordan det er. Du vet ikke hvorfor du er så trist og lei hele tiden, men du klarer ikke gjøre noe med det. Så fikk du antidepressiva, men for DEG gikk det opp et lys og du klarte å finne enden av tunnelen på egenhånd. Det er det ikke alle som greier, Vinga, og det tror jeg du må prøve å ha forståelse for selv om DU har greid det. (Jeg mener ikke at du ikke har forståelse for det, asså)

Gi meg mot til å forandre de ting jeg kan, aksept for de jeg ikke kan forandre og visdom til å se forskjellen...

Veldig godt ordtak! Hadde ikke hørt det før, men jeg syntes det var UTROLIG bra!

Så da kan jo jeg bare si; - "gi meg aksept for det negative jeg ikke kan forandre til det positive"..... :blunke:

Ta vare på dere selv, - og hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...