Gå til innhold

Leve livet til endes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Puh :) Nok en dag er over; ivertfall den produktive delen av den! Var ferdig på jobb 16.45 og kom meg hjem til 18.00. (Nå skal jeg baaare slappe av og tenke, og bestille meg et par kinobilletter til lørdagen :lol:)

Heldig er jeg, som trives kjempegodt med jobben min! Det er ikke alle som gjør. Hvorfor fortsetter de da? "Omstendigheter"? Tror ikke på det jeg. Javisst, det ER skummelt å prøve å forbedre livet og tankene sine, det tar faktisk litt ekstra energi... Noe de fleste av oss ikke har for mye av.

Men tenk på det; er det ikke verdt det? Å streve litt ekstra for at en skal få det bra? Å kjempe litt ekstra i en periode, for å høste godt av det senere?

Alle de dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var livet.

Mange utsetter sin egen lykke. "Hvis bare jeg får en ny jobb, DA ville jeg bli lykkelig... Hvis bare partneren min kunne forandre seg, DA... Hvis bare vi fikk kjøpt oss et større hus, DA.... Hvis bare kroppen min så sånn og sånn ut, DA...." Hvorfor plage seg selv sånn??? Tenk over det. Det er jo seigpining av verste sort. Livet er HER, NÅ, og DU er den du er, uansett. Gjør nå det beste ut av det!!

Og i mellomtiden går vi rundt med alvorlige ansikter og tar imot livets realiteter som kriser, og stresser oss opp over bagateller som i det store og det hele betyr NADA. Hvorfor ikke være lykkelig ?? Ønsker du å være et alvorlig, surt menneske? Du har et valg, selv om det mange ganger ikke føles sånn. DU har et valg :blunke: Jeg kommer på det med jevne mellomrom, at mange dager kan jeg gå gjennom uten å se et eneste lykkelig ansikt. Jeg tuller ikke. Det er akkurat som om det var nasjonal sørge- og stressedag flere ganger i uka. Da må jeg bare prøve å smile litt, og spre litt glede. Kanskje ved å se personene bak rollene de fyller i samfunnet, og faktisk huske på at de er alle mennesker som oss, med gleder, problemer, komplekser, familier, venner; og behandle dem ikke som en funksjon; men som et menneske. Og være hyggelig. Har ikke tall på hvor mange ganger folk ser overrasket på meg fordi jeg kanskje tok meg tid til å spørre kassadamen om hun har det bra idag. Eller smile til og spøke med buss sjåføren. Samma hva egentlig, bare løsne litt på de stramme ansiktene :wink:

Ahrg, jeg kunne skrevet en hel avhandling om dette her...

Tenk positivt da, folkens. Negativitet og pessimisme er ofte snikende, ødeleggende og kan IKKE gjøre deg lykkelig.

Og vi er alle vår egen lykkes smed, ikke PRØV å legge skylden på noen andre engang :)

Det handler ikke om hvordan vi har det, men hvordan vi tar det.

Ha en fin-fin kveld :D

Kjempeklem fra Vinga!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det, ett av de sanneste ordtakene i verden det, Vinga.

En velger alltid selv hvordan en vil reagere på det som skjer en. Selv om det kan være lett å glemme.

Og dersom en velger å bli bitter på sin egen skjebne, er det ett menneske som lider mer under det enn noen andre: en selv.

Så hør på Vinga, folkens, vær egen lykkes smed!

Skrevet

Kjempebra innlegg, Vinga! Trenger å få slike påminnelser av og til. Trengte denne i dag, her jeg sitter med min lille forkjølelse og synes litt synd på meg selv. I morgen vil jeg heller være glad :) Forsett å være en gledespreder, Vinga!

Klem fra

Skrevet

:):):):) Fikk noe å tenke på der ja... Jeg er nok litt pessimistisk i utgangspunktet, synes "alle" andre har det så mye bedre enn meg, og hadde bare ting vært slik eller sånn så hadde livet mitt vært bra! Skal ta dette til etteretning, og gjøre noe for at både jeg og de rundt meg skal få bedre dager!! :):):):)

Takk Vinga, for et bra innlegg!!

Skrevet

Takk Vinga! Dette trengte jeg å lese. Føler meg ofte som en sur pessimist. Jeg tenker så mye på alle de store problemene mine, som egentlig er ganske så små, satt i perspektiv. Flott innlegg :D

Gjest gurimalla
Skrevet

Påstanden om at man kun kan skylde seg selv hvis man ikke har det bra er ikke helt riktig. Hva med alle de som mobbes, det er ikke deres skyld! Det er mange i samfunnet vårt som ikke tar hensyn til andre enn seg selv og som alltid prøver å trykke andre ned. Det er mange som blir mishandlet i hjemmet, man kan si at de kan alltids flytte ut og at "du er din egen lykkes smed", det blir for enkelt.

Enkelte valg vil kunne prege livet ditt for alltid, noen er ikke så heldig med alle valgene de har tatt. Jeg tenker på de som har store lån og som plutselig blir arbeidsledig eller syk og ikke kan betjene gjelden og får masse økonomiske bekymringer, men det var ditt eget valg så bare smil og vær glad!

Tror nok det er mange som hadde forandret livet sitt hvis de hadde kunnet, men det er nok ikke bare litt ekstra energi som trengs.

Jeg mener at de fleste her i landet har det bra og at det er mange av oss sm helt sikkert hatt godt av ikke bare å se oppover - på de som har det bedre, men også litt nedover - for å være takknemlige for at vi har det så bra. Menneskesinnet vet du Vinga, det er ganske komplisert og det er ikke alltid det hjelper med rådet; ta deg sammen og smil og vær glad.

Skrevet

Mye sant i dette Vinga, men følelser er en til tider sterk ting... Man er på mange måter fanget av sine egne følelser. Og følelsene, eller rettere det de "trigges" av, er i veldig stor grad formet av dine omgivelser... Men en kan velge å prøve å være mer positiv. det er værre å velge å ikke bli lei seg, eller å slutte å være sjalu...

Skrevet

Gurimalla, mente ikke at du skal smile og være glad fordi du selv har valgt situasjonen du er i, men at du kan velge NÅ hvordan du vil forholde deg til situasjonen du er i.

Ingen sier at det alltid er lett, men det ER mulig.

Du har ALLTID et valg, men det er lett å glemme. Her fikk vi en påminnelse!

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg bare lurer på hvilket valg du ALLTID har?

De som undertrykkes, vi kan selvfølgelig be alle om se positivt på situasjonen og gjøre det beste ut av det, men det blir litt enkelt og platt når man snakker om folk som har problemer de ikke har skyld i selv.

Vi som har det bra bør være mer positive, helt klart, men det er ikke realiteten for alle. Jeg synes derfor at Vingas innlegg blir litt for enkelt og naivt. En påminnelse for mange, men ikke en generell regel.

PS, jeg snakker ikke om meg selv, for jeg har det bra, men jeg har jobbet med folk som ikke har det så bra.

Skrevet

Vinga har som nevnt et poeng, men med forbehold.... Jeg kan feks ikke velge å ikke sørge over pappa, eller å ikke ha det tungt når ekteskapet går til helvete... Å holde lokk på slik sorg fører til innleggelse... Men en gang velge å være postiv som person eller negativ som person.. Det er noe annet.

Skrevet

Jeg synes dere velger å være vanskelige jeg.

Om de HIVsmittede barna i Afrika har et valg skal jeg ikke komme inn på, men jeg mener at du i etterkant av en vond opplevelse har mulighet til å velge hvordan denne opplevelsen skal påvirke deg i det lange løp.

Ikke at du akkurat i det det er som værst skal velge å være blid, det er det da virkelig ikke noen her som har sagt.

Jeg ser for eksempel kvinner som etter en vond skilsmisse er superbitre og velger å hate alle menn. Dette mener jeg er et valg der kanskje ubevisste grunner som: en får oppmerksomhet når en klager over menn, en slipper å prøve på nytt osv. osv. kan være noen av grunnene.

Vær så snill å ikke begynn å krangle på akkurat dette eksempelet, det var ikke ment som et generelt "akkurat dette er grunnen til at kvinner blir bitre!" eksempel men bare en slags illustrasjon av hva jeg mener med valg.

Det kan være både vondt og vanskelig å konfrontere sine egne grunner til hvorfor man velger å forholde seg til verden som man gjør, men jeg mener fremdeles at man har valg her, ja.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg mener ikke å være vanskelig, og man behøver ikke gå helt til HIV-smittede barn for å finne eksempel på at man utrykket "man kan velge selv" blir en dårlig klisjee.

Det er ganske mange i dette landet som blir mobbet, enten på skolen eller på arbeidsplassen. Når man er midt oppe i en slik situasjon kan det være utrolig sårende at folk bare sier "du kan selv velge hvordan du skal takle denne situasjonen og velge å se lyst på livet".

Det er også personer som blir utsatt for psykisk og fysisk mishandling av mennesker de er glade i, man kan alltids si at de må velge å komme seg vekk, men det viser seg at det ikke er så lett.

Jeg har hele tiden sagt at det å tenke mer positivt er noe mange av oss har godt av. Jeg synes imidlertid det vitner om mangel på forståelse å hevde at man hele tiden har et valg.

Skrevet

Vel, her kom det en del nye elementer... Selvfølgelig er det ikke alt man rår over, men man kan likevel prøve å gjøre det beste ut av situasjonen, snu ting til det positive. Sikkert ikke lett om man blir mobbet, men da er det jo mobberne man må snu... Tiltak på skolen, foreksempel, kan være med på å snu den negative trenden. Finnes mange eksempler på skoler som har tatt mobbing på alvor slik at alle har fått en bedre hverdag.

Og det er akkurat det jeg synes det handler om, å gjøre hverdagen til noe bedre både for deg selv og andre!! :D

Skrevet

Ja, egentlig vet jeg jo ikke at alle har valg, for jeg har bare levd mitt eget liv og kjent på mine egne følelser. Og i mitt liv er det i hvert fall slik at selv om det i blant er vondt (og da smiler jeg ikke) så kan jeg etter en stund velge å se lysere på det igjen.

Hvis dere mener dere ikke har det valget så får dere bare la være å se lysere på det, da.

Så får heller de av oss som mener at vi kan få et positivt utbytte av slike innlegg som Vinga skrev ta det positive vi kan få ut av det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor har Vinga som har skrivd innlegget hoppet ut av diskusjonen eigentlig? Kanskje det var noen som fikk det til å gå opp et lys for henne????? LIVET ER IKKE ALLTID SÅ FORPULT LETT DA VINGA!!

Jeg hadde nok vært særdeles lykkelig hvis jeg hadde bodd i en så naiv verden som Vinga jeg også.

Skrevet

Vinga er 18. Det er lov å være litt naiv da.

Skrevet

Du har det bra med deg selv ser jeg "Gjest" :)

End of discussion, I know who you are.

Gidder ikke dette. :ler:

Gjest *Perser*
Skrevet

Hei Vinga

Mener ikke å være frekk, men har du ikke tatt anti deppa piller i mange år nå du? Det er ikke alle som tar slike, så mange har dårlige dager slik at folk kan ikke bare smile og være lykkelige!

Mener absollut ikke å være frekk så jeg håper ikke du tar det slik! Det er bare det at folk har dårlige dager av og til..... og da synes jeg at de skal få lov å ha det og få det ut av systemet sitt, skjønner?

Men det er mye sant i det du sier :)

klems

Skrevet

Dem slutta jeg med for en gooood stund siden Perser :blunke:

Og tok dem ikke i mange år heller :roll:

2 år er ikke lenge synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...