Gå til innhold

Utmattelse som blir umiddelbart bedre av trening?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med utmattelse, hvor det føles som kroppen kollapser. Mister muskelkraft, musklene verker, hodepine, hjernetåke, snubler i ord, mister ord. Får en følelse av å ha en blanding mellom influensa og fyllesyke. Er heldigvis ikke lengre dårlig hele tiden, men allikevel nok.

Legen har jeg gitt opp, ingen hjelp å hente. Venter på ny.

Men når jeg blir dårlig får jeg stortsett umiddelbar symptomlettelse ved trening, så fremt jeg får høy puls og ikke trener for lenge.

Kan det at treningen hjelper stemme med en bestemt sykdom? Noen som vet?

Anonymkode: 67aee...886

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres litt ut fibromyalgi. Er det noe legen din og du har diskutert? 

Hvor lenge har du hatt det slik, og hvordan startet det? 

Anonymkode: 01775...150

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres litt ut fibromyalgi. Er det noe legen din og du har diskutert? 

Hvor lenge har du hatt det slik, og hvordan startet det? 

Anonymkode: 01775...150

Nei, det har ikke vært diskuterte. Har vært uheldig å hatt vikar etter vikar det siste året.

Vært skikkelig dårlig de siste 14 mnd. Før det har jeg hatt noen som har lignet i kortere perioder i 10 år, men klart å regulerer det med intervalltrening. For 14 mnd siden ble jeg brått veldig dårlig, sengeliggende i flere mnd. Har blitt bedre etter det. Jobber nå 50% på aap. Har vært på bedringens vei lenge, selv om det skjer sakte har det blitt bedre. Men de siste ukene har jeg hatt mange tilbakefall og har stagnert i bedring. Og muligens også blitt dårligere. Uten at jeg finner noen klar årsak.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det tatt blodprøver med tanke på alle hormonakser?

Anonymkode: 4ab49...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Depresjon?

Anonymkode: 5720b...cce

AnonymBruker
Skrevet

Er det tatt blodprøver med tanke på alle hormonakser?

Anonymkode: 4ab49...95f

Det er tatt en hel del blodprøver, men har ikke oversikt over hvilke.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Depresjon?

Anonymkode: 5720b...cce

Nei, tror ikke det.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 6.50):

Sliter med utmattelse, hvor det føles som kroppen kollapser. Mister muskelkraft, musklene verker, hodepine, hjernetåke, snubler i ord, mister ord. Får en følelse av å ha en blanding mellom influensa og fyllesyke. Er heldigvis ikke lengre dårlig hele tiden, men allikevel nok.

Legen har jeg gitt opp, ingen hjelp å hente. Venter på ny.

Men når jeg blir dårlig får jeg stortsett umiddelbar symptomlettelse ved trening, så fremt jeg får høy puls og ikke trener for lenge.

Kan det at treningen hjelper stemme med en bestemt sykdom? Noen som vet?

Hvor lenge etter varer symptomlettelsen?! Og er det sånn at du blir dårligere igjen i løpet av ett par dager? Trening utløser sikkert adrenalin. Men ved feks ME så har du gjerne treningsintolleranse, dvs kroppen din responderer dårligere på trening men da gjerne en forsinket reaksjon med opptil en til to dager. Ikke sikkert det er «trening» du skal prioritere, men forsiktig aktivitet innen ditt toleransevindu -så kan du evt øke på bittelitt av gangen. Har du utmattelse så bør du ta ekstra hensyn så du ikke utvikler det kronisk.

Anonymkode: 2a141...fe8

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge etter varer symptomlettelsen?! Og er det sånn at du blir dårligere igjen i løpet av ett par dager? Trening utløser sikkert adrenalin. Men ved feks ME så har du gjerne treningsintolleranse, dvs kroppen din responderer dårligere på trening men da gjerne en forsinket reaksjon med opptil en til to dager. Ikke sikkert det er «trening» du skal prioritere, men forsiktig aktivitet innen ditt toleransevindu -så kan du evt øke på bittelitt av gangen. Har du utmattelse så bør du ta ekstra hensyn så du ikke utvikler det kronisk.

Har oftest symptomlettelse i 1-2 dager, på de dårligste dagene noen timer.

Har i mange mnd klart å holde kroppen stabil/bli litt bedre ved korte, intensive økter 3-5 ganger i uken. Trener jeg for lenge blir jeg raskt dårligere.

Først da jeg klarte å ta opp treningen etter 6 mnd uten å gjøre noe (ikke jobb, ikke sosialt, ikke husarbeid) har jeg begynt å komme meg. Men det svinger ennå veldig. Og jeg blir brått dårligere uten at jeg vet årsaken.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sjekket ut blodprøver ift stoffskiftet, Ft4, ft3, TSH. Høres ut som lavt stoffskifte som svinger. 

Anonymkode: 8fb64...c82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg ville sjekket ut blodprøver ift stoffskiftet, Ft4, ft3, TSH. Høres ut som lavt stoffskifte som svinger. 

Takk, stoffskiftet er sjekke flere ganger. Verdiene der skal være fine.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg har ikke så sterke symptomer som deg, men jeg kjenner meg godt igjen med å ha hjernetåke, å overtolke symptomer fra kroppen, og at dette blir bedre når jeg trener. Kan fort føle meg daff og vond i inaktive perioder. I aktive perioder er jeg mye mer klar i hodet, skjerpet med mindre somatisering. 

Anonymkode: 5952a...939

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 36e4a...f5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Høres ut som lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 36e4a...f5c

Som skrevet over så er stoffskiftet sjekket flere ganger, og verdiene skal være godt innafor.

Men skal ta det opp med legen.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tja, jeg har ikke så sterke symptomer som deg, men jeg kjenner meg godt igjen med å ha hjernetåke, å overtolke symptomer fra kroppen, og at dette blir bedre når jeg trener. Kan fort føle meg daff og vond i inaktive perioder. I aktive perioder er jeg mye mer klar i hodet, skjerpet med mindre somatisering. 

Anonymkode: 5952a...939

Usikker på om du forsøker å si at det jeg opplever er innenfor normalen? Om så er tilfelle, må jeg si meg uenig.

Enig i at kroppen ikke kan være på topp bestandig, og at vi alle vil kjenne på ubehag og være daff enkelte dager. Men jeg er langt forbi dette.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har oftest symptomlettelse i 1-2 dager, på de dårligste dagene noen timer.

Har i mange mnd klart å holde kroppen stabil/bli litt bedre ved korte, intensive økter 3-5 ganger i uken. Trener jeg for lenge blir jeg raskt dårligere.

Først da jeg klarte å ta opp treningen etter 6 mnd uten å gjøre noe (ikke jobb, ikke sosialt, ikke husarbeid) har jeg begynt å komme meg. Men det svinger ennå veldig. Og jeg blir brått dårligere uten at jeg vet årsaken.

ts

Jeg som la ut i innlegget øverst -jeg har diagnosen ME og blir forferdelig syk av «trening» eller noe som helst slags daglig aktivitet. Men det eneste av det jeg har prøvd som ikke har gjort meg like syk et mediyoga, kun bevegelse med hovedvekt på pustemønster. Høres ut som ikke du skal drive med trening lenger på samme måte som du har gjort før. Kanskje prøve alternativer sammen med en fysioterpeut som kan gi deg kyndig veiledning og som kanskje kan se litt på hva du sliter med. Var hos fysioterapaut jeg skjønte at trening skal ikke jeg drive med så lenge jeg er så dårlig som jeg er. Vi holdt det helt lavterskel og måtte bare slutte da jeg endte opp sengeliggende i lange tider. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 14.06):

Som skrevet over så er stoffskiftet sjekket flere ganger, og verdiene skal være godt innafor.

Men skal ta det opp med legen.

ts

Det trenger nødvendigvis ikke slå ut på blodprøvene med det første, de kan være innenfor, men at du likevel selv er syk. Sympt som utmattelse, hukommelse og konsentrasjonvansker, forstoppelse, nedstemt og føler seg deprimert, røyter mye, tørr hud, iskalde hender og føtter, kortpustet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil gi deg en god klem ts❤️

Anonymkode: ac06e...c75

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som trening er bra for deg.

Jeg har en datter med G93, og vet litt om hvor tungt det er å måtte prøve seg frem for å se hva som funker . Hun blir umiddelbart dårlig av trening. Spesielt i dårlige perioder skal det ingenting til før kroppen reagerer med feber og kollaps.

Med deg høres det ut til at trening gjør deg bedre. Da er min erfaring, fortsett med det. Og balanser intensitet/ lengd etter erfaringene du gjør deg. Noe dritt å ikke få en medisin eller oppskrift som det fungerer å følge, men etter hvert gjør du deg erfaringer som gjør hverdagen lettere. 

Lykke til.

Anonymkode: 80ca9...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...