Anonym-bruker Skrevet 17. juni 2021 #1 Del Skrevet 17. juni 2021 Min far har mest sannsynlig alzheimer. Han glemmer mye, begynner å miste noen ord, si feil ord i sammenhengen. Roter med avtaler. Jeg håper i det lengste det er noe annet, men vet jo ikke. Andre med like erfaringer her inne? Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det, har klump i halsen og på gråten bare jeg tenker på det. Alle gode råd/ innspill tas i mot med takk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #2 Del Skrevet 17. juni 2021 Har dere snakket med demenskoordinator i kommunen dere bor? Anonymkode: 3024f...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-bruker Skrevet 17. juni 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har dere snakket med demenskoordinator i kommunen dere bor? Anonymkode: 3024f...07e Nei vi har ikke det. Hva kan de evt hjelpe med? Kan sjekke ut litt. Håper i det lengste det ikke er demens 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #4 Del Skrevet 17. juni 2021 Hvor gammel er faren din? Er han selv klar over utfordringene sine? Fastlege kan starte demensutredning og henvise videre ved behov. Det er hensiktsmessig og få avdekket en evt demens tidlig i forløpet da det finnes flere medikamenter som kan bremse og bedre symptomene. Forstår at det er kjedelig og trist.. men lurt å ta tak i allerede nå. Underernæring, dehydrering, depresjon ++ kan også opptre som «demens». Anonymkode: 30852...fc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-bruker Skrevet 18. juni 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor gammel er faren din? Er han selv klar over utfordringene sine? Fastlege kan starte demensutredning og henvise videre ved behov. Det er hensiktsmessig og få avdekket en evt demens tidlig i forløpet da det finnes flere medikamenter som kan bremse og bedre symptomene. Forstår at det er kjedelig og trist.. men lurt å ta tak i allerede nå. Underernæring, dehydrering, depresjon ++ kan også opptre som «demens». Anonymkode: 30852...fc5 Han er mellom 65- 70. Stemmer det, at det finnes medisiner som kan bremse det? Det var jeg ikke klar over. Det har gått fort nedover siste 6 månedene. I fjor merket vi lite, skjønner ikke det kan ha gått så fort. Han er nok deprimert, og tror ikke han spiser så bra middag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Del Skrevet 18. juni 2021 Bor han alene? Isåfall så er det viktig å få diagnostisert han sånn at han kan få den hjelpen han trenger, eks av hjemmestjenesten i kommunen. Bor han sammen med noen, er det viktig at den person får litt avlastning med oppgaver i hjemmet som hjemmestjenesten kan ta seg av. Er han klar innimellom? Eier han bolig? Hvis det, er det skrevet fremtidsfullmakt? Anonymkode: 6bb45...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Del Skrevet 18. juni 2021 Anonym-bruker skrev (24 minutter siden): Han er mellom 65- 70. Stemmer det, at det finnes medisiner som kan bremse det? Det var jeg ikke klar over. Det har gått fort nedover siste 6 månedene. I fjor merket vi lite, skjønner ikke det kan ha gått så fort. Han er nok deprimert, og tror ikke han spiser så bra middag. Ja. Exelonplaster, ebixa (tbl), donepezil (tbl) blant annet, er mye brukt hos personer med demens. Spesielt de med typen Alzheimer. Demens vil uansett være en sykdom som forverres over tid, men disse legemidlene kan bedre symptomene lengre enn hvis man er uten. Ser du også nevner depresjon og lite mat. Faren din er jo forholdsvis ung.. med tanke på en demensdiagnose. Kan jo være at det slett ikke er demens i det hele tatt. Kanskje han trenger mer selskap og tettere oppfølging i fht ernæring? Hvis han er villig kan du jo få bestilt en legetime til han og ta opp alt dette med fastlege. Det vil sikkert føles bedre for både han og deg at «noe skjer» og at dere kanskje får svar. Anonymkode: 30852...fc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-bruker Skrevet 18. juni 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja. Exelonplaster, ebixa (tbl), donepezil (tbl) blant annet, er mye brukt hos personer med demens. Spesielt de med typen Alzheimer. Demens vil uansett være en sykdom som forverres over tid, men disse legemidlene kan bedre symptomene lengre enn hvis man er uten. Ser du også nevner depresjon og lite mat. Faren din er jo forholdsvis ung.. med tanke på en demensdiagnose. Kan jo være at det slett ikke er demens i det hele tatt. Kanskje han trenger mer selskap og tettere oppfølging i fht ernæring? Hvis han er villig kan du jo få bestilt en legetime til han og ta opp alt dette med fastlege. Det vil sikkert føles bedre for både han og deg at «noe skjer» og at dere kanskje får svar. Anonymkode: 30852...fc5 Ja, han er ung. Var et tilfelle han ikke klarte å male, skjønte ikke hvordan han skulle gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå