Gå til innhold

Avhengig av smertestillende

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min har slitt med kroniske smerter etter en operasjon. De siste årene har han havnet på sterkere og sterkere smertestillende, og flere og flere typer tabletter (oksykodon, antidepressiva bl.a.). Disse har nærmest blitt kastet etter han av diverse leger.

Han er helt avhengig av disse for å fungere i hverdagen, og jeg har ikke sagt noe særlig til nå fordi jeg vil at han skal kunne fungere.

Dessverre så har jeg begynt å se et mønster i at legene, som alltid sier "dette er det siste du får", fortsetter å gi ham mer tabletter. 

På grunn av økende toleranse, øker han også dosen sin i blant, og dette finner jeg bare ut ved at han blir syk når han prøver å trappe ned igjen til normal dose.

Han har gått på disse medisinene i flere år nå, og både han og legene fortsetter å øke dosen og styrken. Likevel er det ingen som fanger opp problemet.

Jeg er desperat etter hjelp, og at noen profesjonelle skal sette ned foten og hjelpe ham. Vurderte å ringe legen hans for å fortelle at dette ikke går lenger, men tipper at jeg ikke hadde nådd frem der. Har ikke flere idéer.

Noen som har erfaringer å dele? 

Anonymkode: 4e054...1b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor dere bor, men de fleste store sykehus ( i alle fall Tromsø, Oslo, Bergen og Trondheim) har såkalte smerteteam/smertesentre. Kanskje du kan oppmuntre han til å be fastlegen om å henvise han til dit? 

Anonymkode: 7938e...690

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er sterke saker, oksykodon altså. Fikk det selv etter en operasjon, men bare 1 tablett var nok til at jeg ikke kunne fokuser, begynte å sikle, snøvle osv. Så når du skriver at han "fungerer" bare på disse tablettene så blir jeg skeptisk og håper han ikke jobber som bussåfør eller lignende.

Smerteteam høres ut som en god ide. 

Anonymkode: 3bcc9...6e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Exen min gikk på slike sterke smertestillende, fikk han ikke mer av legen byttet han lege. Jeg gav opp å gikk fra han. Orket ikke mer (flere grunner men dette er absolutt en av de mest tungtveiende)

Anonymkode: 584fb...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...