Gå til innhold

Rentefritak hos Lånekassen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer på om rentefritak hos Lånekassen innebærer at man ikke må betale disse rentepengene i det hele tatt eller om beløpet blir utsatt til senere. Skjønte dere spørsmålet?

Altså: Jeg har tenkt å søke om rentefritak på studielånet de 12 månedene jeg har fødselspermisjon. Dersom søknaden blir innvilget, slipper jeg helt å betale de pengene Lånekassen skulle hatt i renteinntekter eller får jeg bare utsatt innbetalingen til senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følgende står å lese på nettsidene til Lånekassen om rentefritak:

Hva er rentefritak?

Rentefritak betyr at rentene på lånet ditt blir slettet for den perioden det er gitt rentefritak. Rentefritak endrer ikke terminbeløpene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er vitsen med rentefritak da? Jeg trodde det var for å gjøre den økonomiske situasjonen lettere for lånetakeren i den perioden det var søkt om rentefritak for?! Det er jo når jeg har fødselspermisjon og har mindre penger å rutte med enn vanlig at jeg har behov for alle lettelser jeg kan få, ikke når jeg blir noen og 40... Idiotisk :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du rentefritak blir det mindre å betale tilbake. Kan vera greitt om du har pengar nok til terminbeløpa.

Om du ikkje har pengar nok, kan du søka om betalingsutsetjing (i tillegg) - men det er jo berre ei utsetjing av betalinga til seinare, ikkje fritak frå noko beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen min slapp å betale avdrag når hun hadde fødselspermisjon. Men det hadde kanskje noe med inntekten hennes før barnet kom....

Kan du ikke bare ringe de da? Eller skrive en fin og flott søknad der du poengterer bra for å slippe å betale under fødselspermisjonen? Jeg vet jo ikke hvilken økonomisk situasjon du er i, men det skader ikke å søke... gjør det?

Lykke til!

-Ine2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har rett til rentefritak, har du normalt rett til betalingsutsettelse for samme tidsrommet, men:

Har hentet ut noen sitater fra Lånekassens hjemmeside www.lanekassen.no

"Dersom du dokumenterer fødsel og omsorgspermisjon etter fødsel, og din brutto månedsinntekt ikke er over 12 200, kan du få rentefritak. Inntektsgrensen økes med kr 1 220 for hvert barn under 16 år du forsørger.

Det kan bli gitt rentefritak i inntil tolv måneder til den av foreldrene som har omsorg for barnet. Det samme gjelder ved adopsjon av barn under ti år. I perioder hvor foreldrene deler omsorgen, kan rentefritaket deles."

"Når kan man få betalingsutsettelse? - Når du har rett til rentefritak"

Betingelser:

lånet skal være betalt innen du fyller 65 år

nedbetalingstiden kan ikke utvides til mer enn 30 år

Alt dette ligger det lett tilgjengelig informasjon om på lånekassens nettside. Tror det finnes egne blanketter for å søke om dette, de få du enten på nettsiden eller ved å ringe til lånekassen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner jo at mine tanker gikk alle veier, og at jeg egentlig ikke har svart på det du spurte om. Sorry!

Rentefritak vil si at det ikke påløper renter det året du har rentefritak for. Som Kristian sier vil terminbeløpet være det samme, men betalingstiden kortere eller noe sånt. For å slippe å betale mens du har permisjon må du som tidligere nevnt også søke om betalingsutsettelse. Håper dette var forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...