Gå til innhold

Hjemmeværende partner

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I disse dager må man jo spare 3-5 000 i måneden på toppen av dette,  med mindre det er en offentlig ordning som kompenseres.

Anonymkode: 713ff...ad8

Ja, man må spare på egen hånd i tillegg. Det bruker man jo lønnsinntekten til, så det måtte jeg jo ha fortsatt med, av beløpet ts skulle gitt meg som "lønn".

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dårlig gjort ovenfor barna, så ville aldri gått med på en slik løsning. Her er vi begge foreldre, og stiller opp likt 

Anonymkode: 1734f...b21

Hvordan er det dårlig gjort overfor barna? 

Anonymkode: 6d543...a80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg å være hjemmeværende fulltid. Det forutsetter selvsagt at jeg har like mye kontroll over økonomien som partneren som er ute i jobb. Jeg ønsker ikke å be om lov for å handle noe, og jeg vil også ha noe å si om familiens pengebruk. Hadde for eksempel blitt sur om partner hadde kjøpt ny bil uten å diskutere det og bli enig med meg først.

Pensjonssparing og en god avtale for meg om vi eventuelt går fra hverandre må også på plass. Det må også være såpass gode forsikringer og annet på plass, slik at om partner faller fra så har jeg muligheter til å klare meg uten jobb. 

Anonymkode: bc913...967

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke meg du spør, men de får jo i praksis kun én omsorgsperson, og kun én forsørger. Hvis en av foreldrene svikter på sitt felt, kan den andre ikke overta. Foreldrene jobber jo ikke som et team med felles ansvar for alt, dog med en (tidsbegrenset) fordeling av praktisk ansvar, noe som er relativt vanlig. Ts forutsetter jo at dette er selve organiseringen, grunnvollen i familien. Han/hun skal jobbe, og familien skal leve sitt eget liv i huset han/hun gir dem. Hvis forsørgeren dør, mister de økonomisk trygghet (og kanskje bolig og annet). Hvis omsorgspersonen dør, mister de daglig omsorg og oppfølging og følelsesmessig trygghet. Det er jo ikke ideelt? 

Det ideelle er jo at man har to foreldre som både gir omsorg og som forsørger, at begge foreldre klarer å drifte familien på egenhånd i hverdagen. Det gir mer trygghet.

Anonymkode: 838c0...cf4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg noen ganger har drømt om å ha en hjemmearbeidende partner. Men jeg er kvinne da, så det er ikke en veldig realistisk drøm.

Anonymkode: d86ff...477

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke meg du spør, men de får jo i praksis kun én omsorgsperson, og kun én forsørger. Hvis en av foreldrene svikter på sitt felt, kan den andre ikke overta. Foreldrene jobber jo ikke som et team med felles ansvar for alt, dog med en (tidsbegrenset) fordeling av praktisk ansvar, noe som er relativt vanlig. Ts forutsetter jo at dette er selve organiseringen, grunnvollen i familien. Han/hun skal jobbe, og familien skal leve sitt eget liv i huset han/hun gir dem. Hvis forsørgeren dør, mister de økonomisk trygghet (og kanskje bolig og annet). Hvis omsorgspersonen dør, mister de daglig omsorg og oppfølging og følelsesmessig trygghet. Det er jo ikke ideelt? 

Det ideelle er jo at man har to foreldre som både gir omsorg og som forsørger, at begge foreldre klarer å drifte familien på egenhånd i hverdagen. Det gir mer trygghet.

Det der har ejg faktisk aldri tenkt på. Jeg er selv hjemmeværende mor, fordi pappaen jobber mye. Skal begynne å søke jobber etterhvert når yngste er stor nok til barnehage, han er bare tre måneder. 

Her er det helt krise om vi begge foreldrene er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der traff du...

Jeg er vokst opp med hjemmeværende mor, og karriere-far. Det var en veldig fin oppvekst, for all del, og jeg ønsker ikke henge ut noen, så lar det ligge der. 

Men min mann vokste opp med likestilte foreldre, der far ofte kom hjem før mor. Han har opplevd dem som helt likeverdige. Og jeg fikk en mann som kom "fiks ferdig" med tanke på at vi stilte helt likt, på hjemmebane, og i arbeidslivet. 

Men på toppen av dette - Min store frykt nå er at en av mine foreldre faller fra før den andre. De er fullstendig avhengig av hverandre, da de alltid har hatt ulike ansvarsområder. Det vil bli utrolig krevende for oss "barna". 

Anonymkode: 713ff...ad8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort dette. Jeg jobber (stort sett 8 timers dager), han er "hjemmeværende" med barna våre. 

Jeg har hovedkontrollen over økonomien (sørger for at alle regninger blir betalt til forfall, står som mottager på alt av abonnement, forsikringer, etc etc) men vi har 100% felles økonomi, han har kort til lønnskontoen min og bruker det som han selv ønsker - kjøper mat og bensin ja, men om han vil ha klær, hobbyartikler eller en ny TV, så er det bare å bruke kortet. Større kjøp diskuterer vi, selvfølgelig. 

Men vi har ingen andre kompensasjonsavtaler, rett og slett fordi det har vi ikke råd til, jeg tjener ikke godt nok til å sette av tusenvis av kroner i måneden på "pensjonskonto" eller "godtgjøringskonto" til ham. Den tid, den sorg - vi er begge enige om at vi heller vil leve greit nå mens vi har små barn, og heller stå i jobb til vi blir 80 (eller mer). 

Anonymkode: 096cf...532

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hos oss var mor omsorgsperson og far lønnsslipp

Anonymkode: 6ca08...b14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...