AnonymBruker Skrevet 17. juni 2021 #41 Skrevet 17. juni 2021 Jeg har brukt egg som gikk ut for 6 mnd siden, null problem. Bruker egentlig alt etter utløpsdato så lenge det ikke ser/lukter/smaker unormalt. Melk er ofte fin mange uker etter utløpsdato også 😄 Eneste jeg har opplevd kanskje litt på grensa er laks som er fryst for lenge, den smaker litt rart. Men skjønte det ikke før katten ikke ville ha. 😅 Anonymkode: 6efd8...6ea 1
Gjest Linny111 Skrevet 18. juni 2021 #42 Skrevet 18. juni 2021 Ja, jeg ser aldri på datoen på noe mat utenom noe kjøtt.
skrue Skrevet 19. juni 2021 #43 Skrevet 19. juni 2021 On 6/17/2021 at 8:21 AM, Million said: Jeg har en kartong med egg som har best-før-dato 28.05. Det er tre uker siden. Iflg faren min er det bare å spise, da egg kan holde seg i ett år etter utløpsdato, mener han, så lenge de er oppbevart kaldt. De har stått i kjøleskapet, selvfølgelig. Er det noen som hadde tatt sjansen på dette og brukt egg tre uker etter datoen på kartongen? Eller er det bare å kaste de? Har ikke bruk for dem før på søndag, og da er det jo gått tre og en halv uke siden datoen. Jeg ser ikke på datoen og overskrider garantert den med mer enn det en gang i blant. Knekker alltid egg i en kopp før de skal brukes. Jeg har opplevd ett eneste dårlig egg i min «karriere» så langt. En forsvinnende liten andel av totalen og oppdaget det i koppen før det ble brukt. 1
Cata Skrevet 19. juni 2021 #44 Skrevet 19. juni 2021 Har fint brukt egg som er flere måneder gamle. Da knekker jeg dem enkeltvis i en bolle før jeg har dem i hva de nå enn er tenkt brukt til så jeg får kastet dem om de lukter vondt. Litt mer forsiktig hvis jeg skal koke dem med skall på, men kunne fint gjort det med egg som "bare" var 3-4 uker over dato. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 19. juni 2021 #45 Skrevet 19. juni 2021 Ja, jeg oppbevarer de i kjøleskap og har spist egg som er langt over best før datoen, aldri fått dårlige egg.
Arkana Skrevet 19. juni 2021 #46 Skrevet 19. juni 2021 Jeg ser aldri på datoen på egg. Bare bruker dem. Tror jeg har opplevd ett råttent egg i hele mitt liv. Egg er holdbart til langt over datomerking så jeg hadde fint brukt dem.
Cordelia Skrevet 19. juni 2021 #47 Skrevet 19. juni 2021 applestories skrev (På 17.6.2021 den 13.18): Sist jeg kjøpte egg var det brett på 30 eller 36. De kom dessverre ustempla ut av høna og det er de fortsatt. Min mor voks opp på gård, og egg var noe som varte "evig". Merkelig nok, da hun er veldig var for dato ellers - men jeg har noe suksess i det siste med å avlære henne det. Kort sagt - kan ikke huske å ha sett på dato på når jeg skal bruke dem. Vokst opp på gård selv, og bestemoren min hadde høner og hadde lassevis med egg i et skap. Tror bare en brøkdel av dem hadde blitt spist innen dagens Best før dato og få som var råtne. Har selv bare hatt ett egg som har blitt råttent etter dato. Det derre flytetrikset tror jeg og man skal ta med en klype salt. Beste man kan gjøre er å knekke de som er gått ut på dato i en kopp eller bolle, så ser man.
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #49 Skrevet 19. juni 2021 Egg er omtrent det eneste jeg bruker etter "utløpsdato", jeg er skikkelig dato freak men egg holder leeenge. 1
applestories Skrevet 19. juni 2021 #50 Skrevet 19. juni 2021 Cordelia skrev (23 minutter siden): Vokst opp på gård selv, og bestemoren min hadde høner og hadde lassevis med egg i et skap. Tror bare en brøkdel av dem hadde blitt spist innen dagens Best før dato og få som var råtne. Har selv bare hatt ett egg som har blitt råttent etter dato. Det derre flytetrikset tror jeg og man skal ta med en klype salt. Beste man kan gjøre er å knekke de som er gått ut på dato i en kopp eller bolle, så ser man. Har du noe erfaring med pisking av eggehviter? Noen får det aldri til, og (sett bort fra bolle med spor av olje) kan jeg ikke se noe annet enn alder på eggene som kan ha noe å si.
applestories Skrevet 19. juni 2021 #51 Skrevet 19. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (6 minutter siden): Egg er omtrent det eneste jeg bruker etter "utløpsdato", jeg er skikkelig dato freak men egg holder leeenge. Hvorfor ikke se - lukte - smake? - ingen kritikk, genuint interessert
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #52 Skrevet 19. juni 2021 (endret) applestories skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke se - lukte - smake? - ingen kritikk, genuint interessert Har ikke noe bra svar, men nå pleier ikke ting ligge så lenge heller sånn utenom egg. Åpner vi en pakke med skinke så prøver jeg å bli kvitt den i løpet av en dag og to. Sånn gjør jeg med det meste, liker ikke når ting ligger "åpnet" lenge, føler det gjør noe med smaken. Men biff og slikt blir noe annet, det kan godt ligge en dag og to ekstra for smakens skyld. 😄 Endret 19. juni 2021 av FrøkenMånestråle La til noe... :) 1
applestories Skrevet 19. juni 2021 #53 Skrevet 19. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden): Har ikke noe bra svar, men nå pleier ikke ting ligge så lenge heller sånn utenom egg. Åpner vi en pakke med skinke så prøver jeg å bli kvitt den i løpet av en dag og to. Sånn gjør jeg med det meste, liker ikke når ting ligger "åpnet" lenge, føler det gjør noe med smaken. Men biff og slikt blir noe annet, det kan godt ligge en dag og to ekstra for smakens skyld. 😄 Kan jo ha noe med smak- og luktesansen å gjøre. Selv om noe er trygt å spise kan det lukte dårlig for noen. Jeg har nok ikke det genet, godt jeg ikke har mange middagsgjester 😬😄
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #54 Skrevet 19. juni 2021 applestories skrev (Akkurat nå): Kan jo ha noe med smak- og luktesansen å gjøre. Selv om noe er trygt å spise kan det lukte dårlig for noen. Jeg har nok ikke det genet, godt jeg ikke har mange middagsgjester 😬😄 Ja, jeg har for mange middagsgjester til tider så kanskje din metode har noe for seg. Neida, jeg er nok bare kresen og så er det veldig lett å ha oversikt når det helst er jeg som handler og vi bare er to i husstanden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå